Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Björn den gode;n56498 said:
Ville bara säga att det här tydligen hände idag i Region Skåne, fler politiker borde läsa spelteori :)
Fler politiker borde lyssna på mig! :)

/tobias
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,459
Reddokk Fheg;n55897 said:
Ta Mona Sahlins förslag med stöd till IS avhoppare. Det låter väl bra. Att ge någon stöd åter ju fint.
Men stöd till IS avhoppare. Det hon sade var att. Vi vill ge stöd till krigs förbrytare som av egen fri vilja kämpat för en grupp som dödar, våldtar och torterar oskyldiga. För de som åker utomlands för att kämpa för IS vet vad de ger sig in i. För att göra detta så krävs att du har en VÄLDIGT extrem ideologi. Du åker från sverige eftersom du är villig att döda människor enbart för att de har en annan åsikt eller religion. Och sådana åsikter lär i 99% inte bara försvinna över en natt heller.
Knappast, det räcker i princip med att du tycker att Assad är en blodbesludad diktator som bör störtas - och sedan hamnar i fel sällskap. Inget skapar extremism som krig - många som hamnat i IS har säkert börjat med goda föresatser om att hjälpa folket (eller för den delen sina bröder och systrar i tron) i Syrien.

Reddokk Fheg;n55897 said:
Jag vet inte men jag misstänker att de flesta är eniga om att mördare, våldtäktsmän och andra som begått väldigt grova brott. bör få någon form av straff. Inte i första hand stöd.
För jag kan inte se någon skillnad på att någon dödar och våldtar någon här i sverige gentemot att någon dödar och våldtar någon i ett annat land. det är ju fortfarande samma brott.
Har de PTSD är väl någon form av behandling väldigt rationellt. Straff och stöd har i förlängningen samma syfte - att förhindra att personen begår ytterligare brott eller utgör en fara för samhället. Moralistiska straff för straffandets skull är en gamla testamentet-grej, inte en rättstatsgrej.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,459
krank;n55847 said:
Att köpa rasistiska och fascistiska partiers paranoida vanföreställningar och grava övervärdering av egentliga ickeproblem är inte en fungerande strategi. Se på Danmark, där gick etablerade partier det rasistiska partiet till mötes"...."Bevisligen inte en fungerande strategi.
Precis så, 100%. Jag förstår inte varför den svenska debatten har så usel internationell utsikt, ens mot våra nordiska grannar! En annan jämförelse är Storbritannien där Camerons villighet att "ta debatten" (dvs lägga sig platt för argumenten) lett till att högerpopulistiska UKIP nu är nära att göra stora framsteg i allmänna val och slita UK ur EU.

En favoritanekdot är den panikstämning som Farage lyckades trumma upp mot när Rumänien och Bulgarien äntligen fick full inre rörlighet - det skulle vara en flodvåg! De filmade de första planen som landade och det var typ 1 person som faktiskt emigrerade. Men högerpopulisterna kommer undan med vila lögner och vändningar som helst - ren teflon. Särskillt utstuderade exempel av den politikerklass de säger sig förrakta...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ta Rashid Musa. orförande för Sveriges unga muslimer. han sade "att begära att jag tar avståd från ISIS är väldigt islamofobiskt"

Att begära att han tar avstånd från en grupp som utför folkmord i sin kamp MOT demokrati och mänskliga rättigheter är väl berättigat.
Inte när det kravet framställs med det underförstådda antagandet att han, eftersom han är muslim, är speciellt kopplat till just den staten. Varför ska han, enbart på grund av sin religion, tvingas göra avbön från en specifik nation som råkar vara en extrem avart av den religionen?

Observera också att han inte vägrade ta avstånd, han bara konstaterade att kravet var orimligt.
 
Top