Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Jahapp, kul stil. Hoppas att det blir nyval och att de får smaka för det här. Man kan ju undra hur mycket det här utspelet kostar Sverige som ekonomi i försämrat ekonomiskt klimat pga osäkerhet. Varje dag som går utan att det blir klarhet lär vara en massiv spärr för massiva investeringar och troligen har vi finansierat hela invandringspolitiken med förseningskostnader inom några veckor...
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
RasmusL;n54570 said:
Jahapp, kul stil. Hoppas att det blir nyval och att de får smaka för det här. Man kan ju undra hur mycket det här utspelet kostar Sverige som ekonomi i försämrat ekonomiskt klimat pga osäkerhet. Varje dag som går utan att det blir klarhet lär vara en massiv spärr för massiva investeringar och troligen har vi finansierat hela invandringspolitiken med förseningskostnader inom några veckor...
De som verkar håller tummarna för att ett nyval ska ske och en omkullvält Riksdag, resonerar ungefär som när man först måste bränna och förstöra innan man kan bygga upp nåt nytt - som ett svedjebruk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svedjebruk
Inte helt smärtfritt att ändra riktning på skutan tydligen.
Är själv varken för, och inte heller emot händelseutvecklingen[neutral].
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Eftersom det här är ett forum som handlar om spel tänkte jag presentera lite spelteori. Vi börjar med den troliga verkligheten:

Budgetomröstningen går till på följande sätt: Först ställs Alliansens budget mot Sverigedemokraternas. Alliansen kommer att rösta på sin budget och Sverigedemokraterna på sin, de andra partierna lägger ner sina röster. Alliansens budget vinner och går vidare till final mot Regeringens budget. Regeringen och V röstar på regeringens budget, medan Alliansen och SD röstar på Alliansens budget, som vinner och Regeringen blir ledsen.

Men vad skulle hända om Regeringen istället gör såhär:

Först ställs Alliansens budget mot Sverigedemokraternas. Alliansen röstar på sin budget och Sverigedemokraterna röstar på sin budget. Men även S och MP röstar på Sverigedemokraternas budget, som då slår ut Alliansens. Finalen står mellan Regeringens budget och Sverigedemokraternas budget, och det finns ingen chans att Alliansen röstar på Sverigedemokraternas budget. Regeringen vinner -- men kommer att få oändliga mängder skit för att de fulspelar.

Finns det något som hindrar ett sådant scenario, förutom praxis och moral?

/tobias
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
RasmusL;n54570 said:
Jahapp, kul stil. Hoppas att det blir nyval och att de får smaka för det här. Man kan ju undra hur mycket det här utspelet kostar Sverige som ekonomi i försämrat ekonomiskt klimat pga osäkerhet. Varje dag som går utan att det blir klarhet lär vara en massiv spärr för massiva investeringar och troligen har vi finansierat hela invandringspolitiken med förseningskostnader inom några veckor...
I dagsläget verkar ju SD ha bestämt sig att rösta för Alliansens budget och därmed sänka regeringen. Löfven har ju lovat att avgå om hans budget inte går igenom. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19951079.ab Vem kommer då isåfall att ta över? Misstänker att S kommer att minska, men SD, Vänster och Alliansen kommer att öka. Vi får heller inte glömma att 14.2% av de röstberättigade låg på soffan på valdagen. http://www.dn.se/valet-2014/valdeltagandet-nastan-86-procent/ Även om Sverige har ett högt valdeltagande, så blir det spännande eftersom ett nyval kan nog trigga igång fler av soffliggarna. Och vad händer då?
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Kärlekscraft;n54586 said:
De som verkar håller tummarna för att ett nyval ska ske och en omkullvält Riksdag, resonerar ungefär som när man först måste bränna och förstöra innan man kan bygga upp nåt nytt - som ett svedjebruk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svedjebruk
Inte helt smärtfritt att ändra riktning på skutan tydligen.
Är själv varken för, och inte heller emot händelseutvecklingen[neutral].
De är nog inte bara SD-väljarna som håller tummarna, utan nog också Allians-väljarna. Eftersom det här ger en chans att sparka undan de Rödas ställning och möjligen återta makten. Frågan är vad dom sedan ska göra med SD?
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Gurgeh;n54591 said:
Eftersom det här är ett forum som handlar om spel tänkte jag presentera lite spelteori. Vi börjar med den troliga verkligheten:

Budgetomröstningen går till på följande sätt: Först ställs Alliansens budget mot Sverigedemokraternas. Alliansen kommer att rösta på sin budget och Sverigedemokraterna på sin, de andra partierna lägger ner sina röster. Alliansens budget vinner och går vidare till final mot Regeringens budget. Regeringen och V röstar på regeringens budget, medan Alliansen och SD röstar på Alliansens budget, som vinner och Regeringen blir ledsen.

Men vad skulle hända om Regeringen istället gör såhär:

Först ställs Alliansens budget mot Sverigedemokraternas. Alliansen röstar på sin budget och Sverigedemokraterna röstar på sin budget. Men även S och MP röstar på Sverigedemokraternas budget, som då slår ut Alliansens. Finalen står mellan Regeringens budget och Sverigedemokraternas budget, och det finns ingen chans att Alliansen röstar på Sverigedemokraternas budget. Regeringen vinner -- men kommer att få oändliga mängder skit för att de fulspelar.

Finns det något som hindrar ett sådant scenario, förutom praxis och moral?

/tobias
Men det viktiga i det här väl endast Alliansens versus de Rödgrönas budget? SD sitter ju på chansen att fälla regeringen genom att rösta på det blåa alternativet. Vilket de visserligen tänker göra.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Till Gurgeh: Tja, alliansen kan ju trotsrösta de också på SDs budget, med hänvisning till hur S + MP betet sig. Så då blir det nog nyval iaf.

Jag tror inte SD heller förlorar något på det här. Deras väljare är ju anti etablissemanget s a s. Regeringskris är nog precis vad de hoppas på. Plus att de nya väljarna de fått i stor utsträckning kommer från M, vilka antagligen ser positivt på en nedröstad S-budget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Bezant: Du tror att ett ledarlöst M kommer att ha stora framgångar? Att folk inte kommer att ha irriterat sig över SDs utspel? Jag är skeptisk.

Jag undrar om SD gjort en kalkyl på hur mycket pengar det här kostar samhället eller om de bara har "lite kul på jobbet"
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
RasmusL;n54597 said:
Bezant: Du tror att ett ledarlöst M kommer att ha stora framgångar? Att folk inte kommer att ha irriterat sig över SDs utspel? Jag är skeptisk.

Jag undrar om SD gjort en kalkyl på hur mycket pengar det här kostar samhället eller om de bara har "lite kul på jobbet"
Catharina Elmsäter-Svärd är väl på g? Inte det bästa draget att direkt avgå(Reinfeldt och Borg) efter valet. Men man måste ha förhoppningar att det finns kompetent folk bakom, även om de inte har haft stort utrymme med media, partiet och väljarna.

Historiska exempel på okända människor som hastigt insätts och sedan gör ett toppenjobb? Vet att flera sådana finns.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Bezant;n54601 said:
Catharina Elmsäter-Svärd är väl på g? Inte det bästa draget att direkt avgå(Reinfeldt och Borg) efter valet. Men man måste ha förhoppningar att det finns kompetent folk bakom, även om de inte har haft stort utrymme med media, partiet och väljarna.

Historiska exempel på okända människor som hastigt insätts och sedan gör ett toppenjobb? Vet att flera sådana finns.

Är det inte Kinberg Batra som är uppe och kör?

"Bakom" är säkert fint och bra men "framför" är det som avgör val. Hade det som funnits "bakom" pannbenet varit det viktigaste hade partier med agenda att sabotera svensk politik inte funnits i riksdagen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
RasmusL;n54597 said:
Jag undrar om SD gjort en kalkyl på hur mycket pengar det här kostar samhället eller om de bara har "lite kul på jobbet"
Tror Sd skulle svara att med allt som "etablissemanget" har ställt till med under åren - blir det här betydelselöst. Om de andra partierna istället samarbetade med dem istället skulle det här gå mycket smidigare. Respektera väljarna och den demokratiska beslutandeprocessen så att säga.



Iaf vad jag snappat upp lite varstans och annanstans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
RasmusL;n54597 said:
Jag undrar om SD gjort en kalkyl på hur mycket pengar det här kostar samhället eller om de bara har "lite kul på jobbet"
Jag undrar mest hur länge jag kommer att kunna hålla mig från att besvara det här med en länk till det berömda "40 000 miljarder"-uttalandet. Möjligen följt av "det är bara ett räkneexempel".

Men jag nöjer mig nog såhär. Den intresserade kan googla själv =)

//Krank, höjer nivån på diskussionen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Bezant;n54601 said:
Catharina Elmsäter-Svärd är väl på g? Inte det bästa draget att direkt avgå(Reinfeldt och Borg) efter valet. Men man måste ha förhoppningar att det finns kompetent folk bakom, även om de inte har haft stort utrymme med media, partiet och väljarna.

Historiska exempel på okända människor som hastigt insätts och sedan gör ett toppenjobb? Vet att flera sådana finns.
Är ju sant att man inte alltid kan lita på att folk som varit med länge är bäst person för jobbet[Ja, Carl Bildt, jag menar dig]. Dessutom har väl den här Elmsäter-Svärd suttit med ett tag i det högre skiktet?
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
RasmusL;n54603 said:
Är det inte Kinberg Batra som är uppe och kör?

"Bakom" är säkert fint och bra men "framför" är det som avgör val. Hade det som funnits "bakom" pannbenet varit det viktigaste hade partier med agenda att sabotera svensk politik inte funnits i riksdagen.
Sant. De invalda poltikerna är inte alltid de med de skarpaste knivarna i lådan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Kärlekscraft;n54613 said:
Tror Sd skulle svara att med allt som "etablissemanget" har ställt till med under åren - blir det här betydelselöst. Om de andra partierna istället samarbetade med dem istället skulle det här gå mycket smidigare. Respektera väljarna och den demokratiska beslutandeprocessen så att säga.



Iaf vad jag snappat upp lite varstans och annanstans.

Jo. Tråkigt bara att det mest destruktiva för det ekonomiska klimatet är osäkerhet, precis det som SD bidrar med just nu.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
RasmusL;n54603 said:
Är det inte Kinberg Batra som är uppe och kör?

"Bakom" är säkert fint och bra men "framför" är det som avgör val. Hade det som funnits "bakom" pannbenet varit det viktigaste hade partier med agenda att sabotera svensk politik inte funnits i riksdagen.

Jag vill försvara SD här. Det är ju inte bara de som är oresonliga. Blockpolitiken är stelare än någonsin pga alliansbygget. Innan kunde S kanske muta någon med bättre pris på mjölk eller nåt för att gå över till deras sida. Nu håller Alliansen ihop och viker inte en tum. Samtidigt så kunde S ha varit mer resonlig också och inte tagit in MP i regeringen samt hållit igen lite med vänsteridéerna i budgeten så kanske det gått att förhandla med Alliansen. De skulle gått höger ut istället helt enkelt.

Det är rätt ironiskt att när partierna är som mest lika är blockgränsen också som allra hårdast.

Däremot var det onödigt av SD att vänta så länge med sitt beslut, även om de flesta anade det. Det gör tiden alldeles för kort för S+mp att förhandla med Alliansen. Även om man gjort vissa förberedelser på ett sånt beslut så har man inte kunnat börja riktiga förhandlingar innan.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Kärlekscraft;n54613 said:
Tror Sd skulle svara att med allt som "etablissemanget" har ställt till med under åren - blir det här betydelselöst. Om de andra partierna istället samarbetade med dem istället skulle det här gå mycket smidigare. Respektera väljarna och den demokratiska beslutandeprocessen så att säga.



Iaf vad jag snappat upp lite varstans och annanstans.
Bättre med direktdemokrati och personval i sådana fall
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Ond bråd död;n54622 said:
Jag vill försvara SD här. Det är ju inte bara de som är oresonliga. Blockpolitiken är stelare än någonsin pga alliansbygget. Innan kunde S kanske muta någon med bättre pris på mjölk eller nåt för att gå över till deras sida. Nu håller Alliansen ihop och viker inte en tum. Samtidigt så kunde S ha varit mer resonlig också och inte tagit in MP i regeringen samt hållit igen lite med vänsteridéerna i budgeten så kanske det gått att förhandla med Alliansen. De skulle gått höger ut istället helt enkelt.

Det är rätt ironiskt att när partierna är som mest lika är blockgränsen också som allra hårdast.

Däremot var det onödigt av SD att vänta så länge med sitt beslut, även om de flesta anade det. Det gör tiden alldeles för kort för S+mp att förhandla med Alliansen. Även om man gjort vissa förberedelser på ett sånt beslut så har man inte kunnat börja riktiga förhandlingar innan.
Majoritetsval med tydliga politiska block nu!! :eek::eek::eek:
Att Löfven direkt bestämde sig för att nobba Vänsterpartiet utan att alls diskutera med de andra partierna först, var ett rejält klavertramp.
Att SD tänker fälla den röda budgeten har varit glasklart från början, såvida de inte ändrar sig och röstar för den iallafall(vilket skulle förvåna mig) Därutöver måste man nog också se över hur länge SD kan utestängas av de övriga. De är invalda och är tredje största partiet och väntas växa vid nyvalet som närmare sig med stormsteg.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Bezant;n54627 said:
Majoritetsval med tydliga politiska block nu!! :eek::eek::eek:
Att Löfven direkt bestämde sig för att nobba Vänsterpartiet utan att alls diskutera med de andra partierna först, var ett rejält klavertramp.
Att SD tänker fälla den röda budgeten har varit glasklart från början, såvida de inte ändrar sig och röstar för den iallafall(vilket skulle förvåna mig) Därutöver måste man nog också se över hur länge SD kan utestängas av de övriga. De är invalda och är tredje största partiet och väntas växa vid nyvalet som närmare sig med stormsteg.

Nej, det har inte varit glasklart. Jag håller inte heller med om att det var fel att nobba V, det var ju enda chansen att få till stånd någon form av samarbete med allianspartierna.

Finns det prognoser på att SD ska växa vid omval? Jag känner ju mig rätt jävla skeptisk på att de tjänar på det här vansinniga utspelet som sätter käppar i hjulen för hela svenska samhället men vad vet jag.
 
Top