Nekromanti Om terro... eh, jag menar SD

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
krank;n55342 said:
Det är för att de frågor SD "diskuterar" (läs: gastar okunnigt om) generellt är fel frågor. De diskuterar volymer och de vill ha assimulering. Deras problemformuleringar är inte bara "extrema", de är inåthelsike felaktiga.




Jag håller med om att vi behöver förbättra hur vi tar hand om de som finns här, och om de som kommer. Det finns väl ingen som tycker att det skötts optimalt? Däremot är svaret snarare återställning av skatterna till rimliga nivåer (dvs avskaffa diverse rikemansbidrag alliansen infört) och styra om pengar till att lösa problemet. En mer aktiv bostadspolitik till exempel räcker långt.

Men ghettona skapas ju inte av invandringspolitik utan för att vita svenskar tenderar att vilja flytta från områden dit det flyttar personer med mörk hudfärg. Det har jag lite svårt att se den politiska lösningen på.



Återigen -- deras lösningar är inte "extrema", de arbetar för att aktivt förvärra situationen genom att ta BORT alla system som idag ändå finns för att underlätta för invandrare att ta sig in i samhället.

Jag förstår att du tycker att det finns frågor där SD har en poäng. Jag har ännu inte hört någon sådan fråga, eftersom det förr eller senare landar i att de missar målet. "Det finns problem i svensk invandringspolitik" - javisst, det finns det som sagt i princip ingen som inte håller med om. Det är bara det att de problem SD målar upp bygger på en förljugen och gravt paranoid världsbild. Invandringspolitiken har problem, men inte de problem SD inbillar sig.




Klart det är fel, när man istället kan ha ett rimligt skattetryck och effektivt användande av de pengar som finns. Styr om mer pengar till projekt för att få ut invandrare i samhället, minska klassklyftorna och ha en aktiv bostadspolitik så löser sig problemen. Stänger vi gränserna löser vi inga problem, för vi blir av med de skattepengar invandrare bidrar med -- de företag de startar, den konsumtion de gör, och så vidare. Sverige har problem, men de beror inte på att vi har för många invandrare. Det finns problem i invandringspolitiken, men de problemen är inte de som lett till de stora samhällsproblemen. SD och de som delar deras problemformuleringar gör det alldeles för lätt för sig och kopplar samman två problem helt grundlöst.



Det handlar inte om att "blunda". Det handlar om att inte dela vanföreställningar. Det är dessutom rätt förolämpande att du tycks tro att "vi andra" egentligen ser samma problem men väljer att inte bry oss -- när det snarare är så att vi helt enkelt inte håller med om hur problemen är beskaffade.



Ja, felaktiga förenklingar är attraktiva i osäkra tider.



Kanske, men om man inte har rasistiska vanföreställningar och paranoida fantasier om att invandringen är det som skapar otrygghet i samhället så borde man nog rösta på något annat parti.



Självklart är problemet med SD just att de lyckas lura en så stor del av befolkningen att gå med på deras bisarra världsbild.

Om ett parti växte sig stort på att få många att tro att månen var gjord av ost och på väg att ramla ner på jorden så skulle det fortfarande inte få mig att försöka lösa "fallande ostmåne-problemet". Det skulle få mig att vilja lösa "varför i helvete går folk på den där smörjan"-problemet.


jag håller med om att Sd ofta inriktar sig på fel saker och går på befintliga problem från fel håll. men ändå tas dessa problem upp.

Att det tex fins ett problem i sverige med radikala muslimska grupper som sprider budspak om förtryck och motsäger sig lika rättigheter för alla. ÄR et problem som SD tar upp även om deras sätt att gå på problemet är felaktig och likaså lösningen.

problem är inte muslimer. och för att lösa det ska inte muslimer bekämpas.
Problemet är vissa grupper med muslimska radikaler som inte står för vad majoriteten av vad muslimer är. Så att som SD försöka stoppa muslimer är helt fel och riktigt löjligt. nästan som att utvisa hela hockeylaget för att en spelare gör en ful tackling :)

men min poäng är att även om SD (I de allra flesta fall) med rätta motarbetas så tas frågan upp i alla fall. Vilket ger de andra partierna en möjlighet att både stoppa Sd i många fall men även komma med egna lösningar på problem. och säkert kunna vinna tillbaka flera röster från SD på köpet. eftersom jag misstänker att flera som röstar på SD mer än gärna skulle välja ett annat parti om något parti ens vågade se kritiskt på detta och ta tag i det.

Vilket inte är fallet i dagens läge. Tyvärr går de tvärt emot SD och till stor del ställer sig bakom fel muslimska grupper i sin protest mot SD. Vilket deffenetivt inte gýnnar den stora majoriteten av muslimer i landet.

I sverige stöder vi ju till och med Hizb ut-Tahrir som i mångt ock mycket har samma värderingar som IS förutom att de tar avstånd från våld. men som öppet säger att de är emot demokrati ock jämstäldhet. och som är så pass extrema att de är förbjudna i flera muslimska länder i mellanöstern
Det är i stort sett som om vi skulle stödja en nazistisk grupp.
och problemet med detta är att när sådant tillåts så ökar det allmänna "ogillandet" mot vanliga sekulära muslimer som inte stödjer grupper som denna och inte har samma åsikter. men när sådana grupper får hållas och i flera fall bli ansiktet utåt för muslimer så ökar det ogillandet och detta drabbar som sagt även de sekulära muslimer som utgör majoriteten av muslimer i landet

jag anser att SD bör motarbetas men det görs på fel sätt. I stället för att leka sandlåda och vara tvärs över bara för att det är SD. har ju de andra partierna möjlighet att utnyttja SD's egna förslag till att motarbeta dem och få dem att förlora anhängare. som det ser ut nu så eldar de andra partierna bara på SD och om detta försätter tror jag tyvärr att SD kommer att växa ännu mer
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående utvisning.
Sverige utvisar redan utländska brottslingar och har gjort det långt innan SD kom in i Riksdagen.

Det SD vill göra är att utvisa för alla brott: "Snatteri? Hej då och kom inte tillbaks".
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Det finns inga problem SD tagit till diskussionen som inte redan diskuterades i mer sansade ordalag och faktabaserat underlag. Det enda de gjort är att de förgiftat all diskussion om invandring; det handlar inte längre om människor, utan om pengar, inte om integration utan om volymer. För att de envisas med att föra fram sin skeva världsbild överallt så att folk tvingas spendera tid och energi på att bemöta den istället för att faktiskt diskutera verkliga problem.

Diskussionen om invandring var inte lika stor förut som nu. Men det handlar ju mest om att det är ett förhållandevis pyttelitet problem, i jämförelse med väldigt mycket annat som ryms inom nationell politik. Det har inte varit tyst om det för att man vill tiga ihjäl problemen på något sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
anth;n55376 said:
Det SD vill göra är att utvisa för alla brott: "Snatteri? Hej då och kom inte tillbaks".
"Och ta med dig familjen."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Reddokk Fheg;n55366 said:
har ju de andra partierna möjlighet att utnyttja SD's egna förslag till att motarbeta dem och få dem att förlora anhängare.
Hur tänker du nu?

Om du menar "ta förslagen som sina egna" vore ju det hemskt mysko, eftersom förslagen genomgående är skitdumma och inte löser något. Varför skulle partierna aktivt använda sig av förslag som inte ens löser de ickeproblem de är påhittade för att lösa?

Om du menar "visa hur SD's förslag är skitdumma" så är det ju precis det övriga partier gör idag.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
anth;n55376 said:
Angående utvisning.
Sverige utvisar redan utländska brottslingar och har gjort det långt innan SD kom in i Riksdagen.

Det SD vill göra är att utvisa för alla brott: "Snatteri? Hej då och kom inte tillbaks".

Jag trodde det handlade om medborgarskap. Att även de som hunnit få medborgarskap ska kunna utvisas. Men jag har inte så bra koll på detaljerna hos SD
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eleas;n55274 said:
Jag ber om ursäkt. Jag såg det som att du menade att grunda ditt resonemang, och skälet för att du ville skicka folk som begått lagbrott i exil, på en magkänsla. Jag insåg inte att du använde orden "tror" och "känns" som modifierare.

Jag är villig att ge källor, men då måste jag be dig att bli mer specifik. Vad är det för källor du behöver?



Någon som är i fängelse är fortfarande en del av samhället -- och, för den delen, berättigad till mat, tak över huvudet och i viss mån läkarvård. Därtill är man om man som landsförvisad ett steg längre bort från sin egen kultur, med större svårighet att klara sin livssituation. Huffington Posts artikel är högst amerikansk i sin infallsvinkel, men dess konklusion gäller även utanför landet:

[/SIZE][/FONT][/COLOR]



Nu blev det tydligen personligt. Jag ser gärna att du visar var jag gjort denna mängd antaganden, för det var inte min avsikt. Min avsikt var inte att kritisera dig personligen -- att jag skrev



var inte avsett som ett angrepp på dig, även om det var olyckligt formulerat, utan ett angrepp på stater som anammar den sortens agerande på bred front.

Ok, vi lägger ner den här diskussionen också.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
krank;n55432 said:
Hur tänker du nu?

Om du menar "ta förslagen som sina egna" vore ju det hemskt mysko, eftersom förslagen genomgående är skitdumma och inte löser något. Varför skulle partierna aktivt använda sig av förslag som inte ens löser de ickeproblem de är påhittade för att lösa?

Om du menar "visa hur SD's förslag är skitdumma" så är det ju precis det övriga partier gör idag.

Det jag menar är inte att ta deras förslag som sina egna. och Ja de har oftast skitdumma förslag så det vore som du säger mysko.

men att om SD nu tar upp muslim frågan för att ta ett exempel. så kan ju de andra partierna i stället för att gå helt tvärt emot SD och välja att ställa sig bakom och stödja eller i alla fall tillåta extrem radikala grupper i landet görs som så. Inse att problemet finns även om SD angriper från fel håll på fel sätt och kommer med fel lösningar.

Sätta ner foten och säga att försöka stoppa muslimer inte är en lösning på problemet utan att et endast rör sig om en liten grupp som tyvärr får större uppmärksamet än de förtjänar och sätta stop för dessa grupper

Då har de i alla gjort något och inte främjat problemen som de hitils gjort. och i samma veva både förbättrat förhållandet för majoriteten av muslimer i landet och tagit bort något av det missnöje som SD livnär sig på och på så sätt minska deras tillväxt
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
anth;n55376 said:
Angående utvisning.
Sverige utvisar redan utländska brottslingar och har gjort det långt innan SD kom in i Riksdagen.

Det SD vill göra är att utvisa för alla brott: "Snatteri? Hej då och kom inte tillbaks".

Kan börja med att säga att jag inte håller med om utvisning för småbrott.

Att sverige utvisar utländska brottslingar stämmer men inte helt och fullt.
jag har en bekant som blev oprovocerat misshandlad av en grupp på 3 invandrare med tillhyggen så svårt han fick hjärnskador och nu behöver personlig assisten. Dessa invandrare var inte svenska medborgare när det hände och alla i ca 25 till 30 års åldern. men de blev inte utvisade.
Detta var flera år sedan och de fick bli svenska medborgare

Och jag skulle nog klassa en oprovocerad grupp missandel med tillhygge där offret får hjärnskador som ett ganska grovt brott. Det är deffenetivt inte bara snatteri eller fortkörning

och blir man inte utvisad för något sådant vad ska då krävas? mord?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har ingen aning hur det funkar med utvisning och asylrätt, men jag resonerar såhär:

Om du får asyl för att du riskerar att bli dödad i ditt hemland pga politik, religion, sexuell identitet eller liknande, tycker jag det är irrelevant om du senare visar dig vara en dålig människa. Även om du skjutit prick på nunnor och poliser så tycker jag att vi kan vara civiliserade nog att inte utvisa folk till en säker eller trolig död, särskilt när vi hävdar att vi är emot dödsstraff.

Vilket förvisso många "invandringskritiker" inte är. Go figure.

/Joel
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Pendragon: Är det inte att försöka demonisera en grupp när man hävdar att invandringskritiska/fientliga också är för dödsstraff?

Jag skulle nog tro att många socialdemokrater också är för dödsstraff, go figure.

Allt beror på vad man menar med många.

Jag personligen känner många som är för en restriktivare invandringspolitik, men få av dem är för dödsstraff.

Så även om personliga anekdoter väger lite så är det enligt mig att söka demonisera en åsiktsmotståndare att måla på gruppen egenskaper som de kanske inte alls besitter.

Men låt oss vara ärliga, tror du Pendragon att 13% av sveriges befolkning är demondyrkande, naziälskande, kvinnohatande homofober så visst, men jag tror du har väldigt fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Minimoni;n55598 said:
Men låt oss vara ärliga, tror du Pendragon att 13% av sveriges befolkning är demondyrkande, naziälskande, kvinnohatande homofober så visst, men jag tror du har väldigt fel.
Glidningar av den här sorten tenderar att leda till dålig stämning, fula ord, upprörda känslor, dålig argumentation och i förlängningen avstängningar.

Så låt bli sådana glidningar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men låt oss vara ärliga, tror du Pendragon att 13% av sveriges befolkning är demondyrkande, naziälskande, kvinnohatande homofober så visst, men jag tror du har väldigt fel.
Det är att ta i.

Men 13% av svenskarna är troligen Stockholm- och EU-hatare, som gärna stänger gränserna och till och med vill slänga ut de invandrare de inte personligen känner, och drömmer om nåt slags folkhems-bullerby-Sverige, där allt var bättre. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Reddokk Fheg;n55337 said:
Så om jag åkte till till ett främmande land och begick våldsbrott som exempel så skulle du anse det var fel om de sparkade ut mig?
Ja, eftersom det inte löser problemet på varken kort eller lång sikt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Reddokk Fheg;n55476 said:
men att om SD nu tar upp muslim frågan för att ta ett exempel. så kan ju de andra partierna i stället för att gå helt tvärt emot SD och välja att ställa sig bakom och stödja eller i alla fall tillåta extrem radikala grupper i landet görs som så. Inse att problemet finns även om SD angriper från fel håll på fel sätt och kommer med fel lösningar.
Fast i och med att problemet de "pekar" på är såpass marginellt om man inte går med på deras paranoida världsbild så får jag nog säga att jag absolut förstår att partierna inte direkt prioriterar det. SD och de andra fascistpartierna som SvP och andra är idag ett mycket, MYCKET större problem än enstaka islamistiska stollar. För att inte tala om hur stora våra problem med växande klassklyftor är, eller våra problem med liberaler som rear ut allmännyttan till sina kompisar.

Det här med att etablerade partier skulle aktivt hejja på radikala, militanta islamister tror jag nog inte riktigt på innan jag fått mer kött på benen. Har du källor som inte är Fria Tider eller Avpixlat på det?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
krank;n55610 said:
Ja, eftersom det inte löser problemet på varken kort eller lång sikt.


Ok ja vi tycker väl helt enkelt olika då :)

men enligt mig är det helt logiskt att om någon kommer till ett land han inte är medborgare och begår ett brott så blir han portad så att säga.
Kan som inte se någon som helst anledning till varför ett land skulle välkomna någon i det läget.
och det är ju liksom helt självförvållat dessutom
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
krank;n55611 said:
Fast i och med att problemet de "pekar" på är såpass marginellt om man inte går med på deras paranoida världsbild så får jag nog säga att jag absolut förstår att partierna inte direkt prioriterar det. SD och de andra fascistpartierna som SvP och andra är idag ett mycket, MYCKET större problem än enstaka islamistiska stollar. För att inte tala om hur stora våra problem med växande klassklyftor är, eller våra problem med liberaler som rear ut allmännyttan till sina kompisar.

Det här med att etablerade partier skulle aktivt hejja på radikala, militanta islamister tror jag nog inte riktigt på innan jag fått mer kött på benen. Har du källor som inte är Fria Tider eller Avpixlat på det?


Ja problemen med invandrings politiken. muslimska grupper och liknande är inte de enda eller de största problemen nu. Det borde vara självklart för de flesta i alla fall.
och det är synd det blivit sådan focusering på detta och detta kan till stor del skyllas på SD.
Men de andra partierna har ju även sin del i att detta blåsts upp de med. på grund av den sandlåde politik som sker för tillfället rörande detta ämne. och även media till viss del som gör sitt för att blåsa upp detta ännu mer

Sedan sade jag aldrig att de aktivt hejjar på dem men vissa av dem får ju faktiskt statligt stöd. och det är ju att hjälpa dem och att bara tillåta dem anser jag är fel. Flera av dessa grupper bör motarbetas och inte stödjas eller ignoreras av de andra partierna

Gällande källor kika bara in hemsidan för Hizb-ut-tahrir

Deras hemsida
http://hizb-ut-tahrir.se/

Läs om Islam i sverige eller Svesnks islam
http://hizb-ut-tahrir.se/hizb-ut-tah...r-svensk-islam

Eller deras öppna motstånd Mot demokrrati
http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/k...k/91-demokrati

Enligt mig är detta en grupp som inte bör få sprida sitt budskap i sverige utan motstånd
Deras politik bygger på religion vilket redan det är fel. Politik ska inte baseras på en religion
De motsätter sig demokrati och lika rättigheter och annat vansinne. som jag säger är minst lika sjukt som det budskap många nazistiska partier har

Ändå tillåts de trots att de är så extrema att de till och med är förbjudna i flera länder som är muslimska. medan svenska politiker sitter där låter dem växa i sverige.

Vi har åsiktsfriet i sverige ja. men det finns ju gränser för denna frihet i alla fall. det finns gränser för vad för åsikter man får sprida och är detta åsikter som är ok?

Vi har religions frihet i sverige ja. men även där finns det gränser. jag påstår inte att islam är en religion som skall förbjudas men precis som med vilken annan religion som helst så ska inte extrema varianter av den som öppet arbetar för förtryck av människor tillåtas
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n55677 said:
Enligt mig är detta en grupp som inte bör få sprida sitt budskap i sverige utan motstånd
Deras politik bygger på religion vilket redan det är fel. Politik ska inte baseras på en religion
De motsätter sig demokrati och lika rättigheter och annat vansinne. som jag säger är minst lika sjukt som det budskap många nazistiska partier har

Ändå tillåts de trots att de är så extrema att de till och med är förbjudna i flera länder som är muslimska. medan svenska politiker sitter där låter dem växa i sverige.

Vi har åsiktsfriet i sverige ja. men det finns ju gränser för denna frihet i alla fall. det finns gränser för vad för åsikter man får sprida och är detta åsikter som är ok?
Mycket passande i en tråd om SD och rörande just SD så håller jag med dig till 100 % i det här uttalandet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n55675 said:
Ok ja vi tycker väl helt enkelt olika då :)

men enligt mig är det helt logiskt att om någon kommer till ett land han inte är medborgare och begår ett brott så blir han portad så att säga.
Kan som inte se någon som helst anledning till varför ett land skulle välkomna någon i det läget.
och det är ju liksom helt självförvållat dessutom

Varför är det logiskt? Jag tycker att det är jättekonstigt :)
 
Top