Nekromanti Om ni fick önska kring Rollspel.nu.

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Recca said:
Troberg said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Nja, jag skulle snarare se att det gav andra möjlighet till en replik, dvs att alla fick ett svar där, inget mer.
Fast det skulle göra syftet med funktionen meningslös, i min mening. Dessutom skulle den heta fel. Den skulle behöva heta Näst sista ordet, istället. Och det klingar helt fel för mig.
Nja, det sätter ju subtråden i ett läge där alla har möjligheten att leverera ett sista ord. Fast det är klart, föredrar du "penultimatum" framför "ultimatum", så är det OK för mig.

Det känns rättvisare så, annars blir den lätt en "Screw you guys, I'm going home!" som inte kan ifrågasättas. Jag tycker att om man kommer med en slutreplik så är det inte mer än rätt att man ger sin motpart en chans att göra detsamma.

Jag tror också att om folk vet att "Det här är min sista chans att få det jag vill få sagt sagt" så tänker man efter rejält mycket extra innan man skriver, man smattrar inte bara ut ett "Screw you"-inlägg. Man vill helt enkelt göra ett vattentätt case.
Fast det där är ju ett problem med internetdiskussioner. Om diskussionen fördes privat mellan två personer skulle det vara en automatisk lugnare diskussion. När den förs i en allmän/öppen tråd så är det mycket viktigare för alla inblandade att de inte förlorar ansiktet, så de beter sig mycket svinigare. I know this for a fact. :gremblush:

Vitulv said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Hah! Det är en sjukt rolig och inspirerande idé, men jag tror tyvärr att funktionen skulle leda till två tråkiga saker:

1. Den skulle användas för att mula in dryga slutklämmar i fejset på folk.

2. Folk skulle hitta andra vägar att svara på inlägget, dvs. i ett svar på ett annat inlägg i samma tråd.
Jag tänker att efter att man klickat i Sista Ordet och du klickar på svara på inläggsknappen så kommer du till ett pm-fönster och måste skicka det som pm till den personen. Sedan dyker det upp som en liten kursiverad notering i originalinlägget där det står: "Svarad på av X". På så vis kan flera svara på det om de vill det och då står det "Svarad på av X, Y, Z". För som sagt, de flesta skriver andra svaret mest för att vinna cred så de inte ser dumma ut och det eskalerar ju egentligen bara diskussionen till något som leder till varningar. Men om man näsan direkt är tvungen att gå till pm's så tror jag att nivån automatiskt kommer hållas mycket finare.

Observera att moderatorer naturligtvis har möjlighet att skriva svar till Sista Ordet inlägg. Samt, kom ihåg att det går lika väl att anmäla pm's om folk skulle bete sig illa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Recca said:
Jag tänker att efter att man klickat i Sista Ordet och du klickar på svara på inläggsknappen så kommer du till ett pm-fönster och måste skicka det som pm till den personen. Sedan dyker det upp som en liten kursiverad notering i originalinlägget där det står: "Svarad på av X". På så vis kan flera svara på det om de vill det och då står det "Svarad på av X, Y, Z". För som sagt, de flesta skriver andra svaret mest för att vinna cred så de inte ser dumma ut och det eskalerar ju egentligen bara diskussionen till något som leder till varningar. Men om man näsan direkt är tvungen att gå till pm's så tror jag att nivån automatiskt kommer hållas mycket finare.
Nej, jag tycker fortfarande att det är taskigt om man kan få in en slutkommentar som motparten inte kan ge en replik på. Face it, publika diskussioner är en åskådarsport.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Recca said:
Jag tror också att om folk vet att "Det här är min sista chans att få det jag vill få sagt sagt" så tänker man efter rejält mycket extra innan man skriver, man smattrar inte bara ut ett "Screw you"-inlägg. Man vill helt enkelt göra ett vattentätt case.
På nått sätt gillar jag tanken. Det är ett intressant tankeexperiment att fundera hur det kan fungera. Kul idé!

Det jag tänker är att man kanske mer kan använda sista ordet som en hjälp till sig själv: om man vet med sig att det kommer att bli lite knasigt, och att man lätt dras med i det, kan det vara så att det blir "Mitt sista ord i denna debatt".

Man skriver sitt inlägg, klickar i rutan, och sedan postas inlägget. Och man låses från att posta vidare i tråden!

Alla andra kan skriva vilka dumheter som helst, men själv kan man inte svara, för man har ju sagt sitt sista ord. Det är ett sätt att hantera det hela.

Som sagt, kul idé att fundera kring.

/Magnus
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Recca said:
Jag tänker att efter att man klickat i Sista Ordet och du klickar på svara på inläggsknappen så kommer du till ett pm-fönster och måste skicka det som pm till den personen. Sedan dyker det upp som en liten kursiverad notering i originalinlägget där det står: "Svarad på av X". På så vis kan flera svara på det om de vill det och då står det "Svarad på av X, Y, Z". För som sagt, de flesta skriver andra svaret mest för att vinna cred så de inte ser dumma ut och det eskalerar ju egentligen bara diskussionen till något som leder till varningar. Men om man näsan direkt är tvungen att gå till pm's så tror jag att nivån automatiskt kommer hållas mycket finare.
Nej, jag tycker fortfarande att det är taskigt om man kan få in en slutkommentar som motparten inte kan ge en replik på. Face it, publika diskussioner är en åskådarsport.
Det är det faktum att internetdiskussioner är en åskådarsport som jag menar är själv problemet. Det är det som leder till att det blir hetsk stämning, det var det jag menade i alla fall. Andra bidragande faktorer är förstås hela grejen med anonymitet och vilken faktor som är störst vet jag inte.

Jag föreslår alltså hur man kan arbeta med ett problem och du beskriver problemet och avfärdar det. Jag tycker det är ett svar som lämnar mycket att önska.

Sen måste jag bara säga att det är lite fräckt att börja ett svar med att skriva "Nej". Du saknar nämligen den auktoritet som svaret nej på mitt förslag rent auktorativt innebär. Hade du varit Spider Jerusalem? Fine. Moderator? Okay (men lite tveksamt ändå).

Om du trodde att jag vände mig till dig så ber jag om ursäkt för otydligheten.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Magnus Seter said:
Recca said:
Jag tror också att om folk vet att "Det här är min sista chans att få det jag vill få sagt sagt" så tänker man efter rejält mycket extra innan man skriver, man smattrar inte bara ut ett "Screw you"-inlägg. Man vill helt enkelt göra ett vattentätt case.
På nått sätt gillar jag tanken. Det är ett intressant tankeexperiment att fundera hur det kan fungera. Kul idé!

Det jag tänker är att man kanske mer kan använda sista ordet som en hjälp till sig själv: om man vet med sig att det kommer att bli lite knasigt, och att man lätt dras med i det, kan det vara så att det blir "Mitt sista ord i denna debatt".

Man skriver sitt inlägg, klickar i rutan, och sedan postas inlägget. Och man låses från att posta vidare i tråden!

Alla andra kan skriva vilka dumheter som helst, men själv kan man inte svara, för man har ju sagt sitt sista ord. Det är ett sätt att hantera det hela.

Som sagt, kul idé att fundera kring.

/Magnus
Du, jag gillar hur du tänker.

Det här känns mycket mer fritt från kontroverser än mitt förslag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Recca said:
Sen måste jag bara säga att det är lite fräckt att börja ett svar med att skriva "Nej". Du saknar nämligen den auktoritet som svaret nej på mitt förslag rent auktorativt innebär. Hade du varit Spider Jerusalem? Fine. Moderator? Okay (men lite tveksamt ändå).
Mitt nej står för min åsikt, och den har jag full auktoritet över. Det står dock inte för mer än så.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jag hade velat ha någon form av meddelande när någon svarat på mina inlägg eller skrivit i mina bevakade forum/trådar.

Samma funktion som redan finns för pm helt enkelt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag vill att felmeddelandet "Database error: Could not connect to database. Too many connections" istället löd:

"Database error: Could not connect to database. Too many dicks on the dancefloor".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
krank said:
Jag vill att felmeddelandet "Database error: Could not connect to database. Too many connections" istället löd:

"Database error: Could not connect to database. Too many docks on the dancefloor".
Läste "Too man dicks on the dancefloor". Freudiansk felläsning? :gremwink:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Robert Jonsson said:
krank said:
Jag vill att felmeddelandet "Database error: Could not connect to database. Too many connections" istället löd:

"Database error: Could not connect to database. Too many docks on the dancefloor".
Läste "Too man dicks on the dancefloor". Freudiansk felläsning? :gremwink:
Eller så tänker du på denna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,005
Spider Jerusalem said:
Om ni fick önska vad skulle det finnas för funktioner på rollspel.nu?
Jag skulle vilja kunna posta svar i trådar från arkiverade forum som automagiskt fick trådarna att flyttas över i allmänna Rollspel-forumet.

(Jag köper alltså att det inte finns underlag för särskilda forum för enskilda rollspel längre; tristare då att enskilda trådar behövt bli readonly bara för att deras underforum blivit det.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Läste "Too man dicks on the dancefloor". Freudiansk felläsning? :gremwink:
Nej, det var jag som skrev fel. Too many dicks skulle det vara.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
235
Location
Helsingborg
Jag som är relativt ny här och som inte längre är särskilt hemma på rollspelsfronten, varför inte sätta upp nån typ av ordlista över förkortningar eller liknande? Har precis stött på någonting där någonting inte är AW utan någonting annat. AW? Detta är kanske irrelevant men det skulle underlätta för, ja åtminstone mig. :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Sånt brukar dyka upp ibland, sen orkar folk inte uppdatera, men jag vill minnas att det finns nån sorts ordlista eller dylikt någonstans?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
pappapiraten said:
Jag som är relativt ny här och som inte längre är särskilt hemma på rollspelsfronten, varför inte sätta upp nån typ av ordlista över förkortningar eller liknande? Har precis stött på någonting där någonting inte är AW utan någonting annat. AW? Detta är kanske irrelevant men det skulle underlätta för, ja åtminstone mig. :gremgrin:
Ja, en ordlista eller motsvarande hade varit bra. Mitt första inlägg, för 5 år sedan, innehåller också en sådan förfrågan.

Det har jobbats med idén att skapa en wiki kopplad till forumet, där termer etc. skulle kunna förklaras i tillräcklig detalj. Ett enda inlägg med en lång ordlista skriven av en person blir inkomplett, vinklad och snabbt inaktuell. Men den tekniska biten bakom en wiki har visat sig knepig, vad jag förstått, och vi får nog vänta bra länge till.

Så tills vidare rekommenderar jag att du frågar i Praten (chatten) om du stöter på något du inte vet vad det är.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
pappapiraten said:
Jag som är relativt ny här och som inte längre är särskilt hemma på rollspelsfronten, varför inte sätta upp nån typ av ordlista över förkortningar eller liknande? Har precis stött på någonting där någonting inte är AW utan någonting annat. AW? Detta är kanske irrelevant men det skulle underlätta för, ja åtminstone mig. :gremgrin:
På det nuvarande forumet kan vi skapa en tråd med förkortningar, men den blir i den ordning folk lägger in saker, d.v.s. inte i bokstavsordning.
det nya forumet kommer att ha ett artikelsystem och då är det buslätt att skapa en artikel som är en ordlista - och det kommer garanterat att göras. :gremsmile:

AW = Apocalypse World. Det finns dessutom massor med "hack" till AW, som inte utspelar sig i AW-världen som är en postapokalyptisk värld med en magisk/psykisk malström som påverkar människorna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Möller said:
Det har jobbats med idén att skapa en wiki kopplad till forumet, där termer etc. skulle kunna förklaras i tillräcklig detalj.
Jag skulle kunna fixa en sån sida i eftermiddag, men redaktionen har valt att skjuta på sådant fipplande tills vi bytt till nya forumsystemet.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
235
Location
Helsingborg
Tack för svaren Möller, Eksem och Anth, detta är en grej som jag önskar också: att kunna se de föregående posterna nedanför postboxen när man skriver ett nytt inlägg. Just för att vi som har kasst närminne eller om man får en jäkla massa svar så vore det fint att kunna se vem som sa vad osv.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
En grej som dragonlance fan sidan dlnexus gör som är ganska kool är att dom tar gamla dragonlance sidor som folk inte ids driva längre och lägger dom i något slags arkiv, så saker inte bara försvinner

Och så borde såklart wrnu åxå göra med svenska sidor
 
Top