Nekromanti Om ni fick önska kring Rollspel.nu.

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
en knapp för +1, gilla och tummen upp så slipper man skräpa ner trådarna med skräpinlägg
Tänkte bara lägga till en sak som jag INTE vill ha.
Ett annat forum som jag är på kom på den smarta idén att man inte kan skriva kortare inlägg än fem tecken - för då borde inlägg som "+1" försvinna eftersom det bara är två tecken.
Resultatet blev att forumet översvämmades av inlägg som
+1 fem tecken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
En wiki hade varit trevligt. Wikis är alltid trevliga.

Röstchat hade kunnat vara kul.

Sedan, med tanke på andelen nördar här, så hade en dating-funktion inte varit så dum (även om jag numera har sambo och inte längre behöver den funktionen...). :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Troberg said:
En wiki hade varit trevligt. Wikis är alltid trevliga.

Röstchat hade kunnat vara kul.

Sedan, med tanke på andelen nördar här, så hade en dating-funktion inte varit så dum (även om jag numera har sambo och inte längre behöver den funktionen...). :gremsmile:
Brodating-fubktion kanske?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
krank said:
Vitulv said:
Det här låter helt bananas. Rollspel.nu är rent objektivt en site som gör sig väldigt dåligt på mobil plattform.
Agreed.
- På skärmar med mindre än 1280 pixlar i bredd måste man redan där scrolla. Eftersom den inte anpassar sig MÅSTE man zooma och panorera MYCKET när man surfar på mobil.
- Menyerna, t.ex. "Mina saker", funkar mycket sällan felfritt - man klickar väldigt lätt fel.

Det enda som gör att sidan alls går att använda för mig på mobila enheter är att Chrome för Android fattar när saker sitter för tätt och då visar en inzoomad vy över just det området så man kan ha lite mer precision.

Och då ska vi inte tala om hur drygt det är att skriva text med en stor textruta som inte kan ändras storlek på ordentligt...
Thirded.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En FAQ.
Vi ska ju byta forumsplattform (det är ju därför du skapat den här tråden).
Ändrar man något blir folk förvirrade, så:

- Vilka saker/funktioner finns inte på det nya forumet?
- Vilka saker fungerar inte nu, men kanske kan fungera senare?
- Vilka saker fungerar på ett annat sätt? Och var och hur får man tag på de nya funktionerna?
- Vilka funktioner är helt nya?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
God45 said:
Jag hade uppskattat att kunan göra något sådant här med mina fokustrådar :gremsmile:
Precis! Det skulle göra det mycket lättare att hitta viktiga trådar i efterhand och att referera folk till bra trådar att läsa. Det här tycker jag skulle vara mycket mer användbart än en wiki som ingen kommer att skriva i i alla fall (baserat på tidigare wikisatsningar vi har gjort).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Argh! said:
En FAQ.
Vi ska ju byta forumsplattform (det är ju därför du skapat den här tråden).
Ändrar man något blir folk förvirrade, så:

- Vilka saker/funktioner finns inte på det nya forumet?
- Vilka saker fungerar inte nu, men kanske kan fungera senare?
- Vilka saker fungerar på ett annat sätt? Och var och hur får man tag på de nya funktionerna?
- Vilka funktioner är helt nya?
Fast man ska ju alltid låte verktyget anpassa sig efter kraven, inte tvärt om.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
弾幕 said:
Fast man ska ju alltid låte verktyget anpassa sig efter kraven, inte tvärt om.
I princip alla människor tycker alltid att det var bättre förr (oavsett om det var det eller ej).
Byter vi forumsplattform så kommer folk att klaga och tycka att det gamla forumet var bättre.
Har vi en bra FAQ när vi byter hänvisas alla klagomålen dit.
(vilket även betyder att FAQen måste svara på frågan varför vi byter)

Jag tror att Spidde och Redaktionen kommer att göra sitt yttersta för att för att folk ska känna igen sig och inte bli förvirrade - men en annan plattform betyder skillnader och folk kommer att ställa krav som är omöjliga att uppfylla.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Argh! said:
Jag tror att Spidde och Redaktionen kommer att göra sitt yttersta för att för att folk ska känna igen sig och inte bli förvirrade - men en annan plattform betyder skillnader och folk kommer att ställa krav som är omöjliga att uppfylla.
Jag hoppas att man fokuserar på att få en bra platform med bra och vettiga funktioner. Folk som blir rädda för förändring brukar lugna ner sig efter någon vecka och upptäcka fördelarna med förbättringarna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
弾幕 said:
Jag hoppas att man fokuserar på att få en bra platform med bra och vettiga funktioner. Folk som blir rädda för förändring brukar lugna ner sig efter någon vecka och upptäcka fördelarna med förbättringarna.
Jag ska bygga en själv. Har precis köpt en "Programming for Dummies" och tänkte anväda en forumplattform som övning.

Hur svårt kan det vara?

:gremgrin:

/Magnus
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Magnus Seter said:
弾幕 said:
Jag hoppas att man fokuserar på att få en bra platform med bra och vettiga funktioner. Folk som blir rädda för förändring brukar lugna ner sig efter någon vecka och upptäcka fördelarna med förbättringarna.
Jag ska bygga en själv. Har precis köpt en "Programming for Dummies" och tänkte anväda en forumplattform som övning.

Hur svårt kan det vara?

:gremgrin:

/Magnus
Fantastiskt då är det bestämt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
弾幕 said:
Fast man ska ju alltid låte verktyget anpassa sig efter kraven, inte tvärt om.
Man får mer "bang for the buck" om man ser vad verktyget har att erbjuda och sedan ser om det med rimligt bibehållande av kraven faktiskt är tillräckligt.

Jobba med verktyget, inte mot det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mest så vi inte glömmer bort det:
En funktion som håller reda på namnändringar så vi slipper göra det manuellt i en tråd.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En funktion för att sköta sponsorer.
Är jag inte orange så är jag blå - det beror på att jag gav Garderner en hundring för 5 år sen.

Jag tycker att det är jättebra att man får visa upp att man gett rollspel.nu pengar.
Men jag tycker att man endast får räknas som sponsor om man skänkt ... säg 50 kronor de senaste 12 månaderna eller något sånt.

Alltså ett system som automatiskt "av supportiserar" folk som inte ger pengar regelbundet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mr_Si said:
en bank med äventyr och spel som användare får lägga upp.
Tänkte länka till Sveroks egen tråd om Scenariobanken.

Observera att första inlägget i den tråden postades för 6 år sen - och de har fortfarande inte fått ordning på eländet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
anth said:
Mr_Si said:
en bank med äventyr och spel som användare får lägga upp.
Tänkte länka till Sveroks egen tråd om Scenariobanken.

Observera att första inlägget i den tråden postades för 6 år sen - och de har fortfarande inte fått ordning på eländet.
För Sveroks del beror det på att ingen där är villig att ta ansvaret för den.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tänkte inte lägga till något här innan, men jag hittade en sak som vore riktigt trevlig att kunna formatera sin egen datum kod från php.

/Zorbeltuss som alltid stör sig på att inga ställen har rätt tidsstämpling men är fullt medveten om alla nog skulle tycka att den hen använder är fel
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Jag önskar ett Rollspelshistoria forum med två underforum, Produktbeskrivning där man kan ha en tråd för varje produkt och där man kan ladda upp inscannade bilder, reda ut hur tennfigurerna säg ut till magiboxen osv, det förs sedan över till en wiki (eller nått) som ligger här på sidan, och rollspel.nu's framsida får gärna ha en ruta med "Senaste artikeln" från wikin. Det andra underforumet bör innehålla mer historier och sånt :gremsmile:.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
Jag önskar ett Rollspelshistoria forum med två underforum, Produktbeskrivning där man kan ha en tråd för varje produkt och där man kan ladda upp inscannade bilder, reda ut hur tennfigurerna säg ut till magiboxen osv, det förs sedan över till en wiki (eller nått) som ligger här på sidan, och rollspel.nu's framsida får gärna ha en ruta med "Senaste artikeln" från wikin. Det andra underforumet bör innehålla mer historier och sånt :gremsmile:.
Jättebra idé förutom att jag inte vill se detta i ett forum, utan i ett CRM CMS eller Wiki.
 
Top