Nekromanti Om ni fick önska kring Rollspel.nu.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Om ni fick önska vad skulle det finnas för funktioner på rollspel.nu?

Jag menar inte att det ska vara en viss stil på forumet och liknande utan lite mer vid sidan av.
Skulle ni vilja ha en scenariobank där ni kan ladda upp era äventyr? Ett ställe där spelledare kan skapa en kampanj och där man kan lägga upp sitt karaktärsblad?

Vad finns det för funktioner utöver foumet som ni tycker skulle vara bra att ha på rollspel.nu?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Lättare sätt att bevaka forum på. Bättre sökfunktion. Bättre funktionalitet på mobiler.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag tror inte att man behöver gå hela vägen till bloggar. Jag tror att det skulle räcka ganska långt om man kunde skapa egna samlingar av trådar. Så jag skapar kanske till exempel en samling jag kallar "Vägen till Myrmidon" och varje gång jag skriver ett nytt avsnitt av krönikan gör jag det som en ny tråd och lägger in den i samlingen. Eller en samling som heter "Gennys teorier" där jag samlar ihop mina inlägg om rollspelsteori. Kollar man på den samlingen kan man se alla olika inlägg utan att störas av en massa annat tjafs. Kommentarer skulle fortfarande ske i forumet, så att man inte sprider ut allt. Samlingen skulle ju kunna få en egen sida där det hela presenteras lite mer som en blogg, och i princip även kunna få ett eget RSS-feed, även om det kanske är en del arbete (?).

På det sättet skulle det i princip se ut som och fungera som en blogg om man bara besöker "bloggsidan", men allt skulle fortfarande ligga som trådar i forumen och inte spridas ut i onödan. Och dessutom skulle man kunna utnyttja alla de trådar som redan finns på forumet och slippa sådana där länktrådar. En samling med Risings bästa inlägg, en samling med bra trådar om relationskartor, och så vidare.

Det skulle vara min önskan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Scenariobank. Recensionsarkiv. Bloggar. En wiki.

Ställe där man kan ladda upp sitt rollformulär har jag ju redan på rollperson.se men det skulle säkert kunna integreras bättre... (Also: Jag måste fan ta tag i den där omdesignen av rollperson.se som jag planerat...)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genesis said:
Jag tror inte att man behöver gå hela vägen till bloggar. Jag tror att det skulle räcka ganska långt om man kunde skapa egna samlingar av trådar. Så jag skapar kanske till exempel en samling jag kallar "Vägen till Myrmidon" och varje gång jag skriver ett nytt avsnitt av krönikan gör jag det som en ny tråd och lägger in den i samlingen. Eller en samling som heter "Gennys teorier" där jag samlar ihop mina inlägg om rollspelsteori. Kollar man på den samlingen kan man se alla olika inlägg utan att störas av en massa annat tjafs. Kommentarer skulle fortfarande ske i forumet, så att man inte sprider ut allt. Samlingen skulle ju kunna få en egen sida där det hela presenteras lite mer som en blogg, och i princip även kunna få ett eget RSS-feed, även om det kanske är en del arbete (?).

På det sättet skulle det i princip se ut som och fungera som en blogg om man bara besöker "bloggsidan", men allt skulle fortfarande ligga som trådar i forumen och inte spridas ut i onödan. Och dessutom skulle man kunna utnyttja alla de trådar som redan finns på forumet och slippa sådana där länktrådar. En samling med Risings bästa inlägg, en samling med bra trådar om relationskartor, och så vidare.

Det skulle vara min önskan.
Hashtags!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
- Skapa grupper
En grupp spelare ska kunna skapa en "minisajt" för en kampanj.
Där man kan lägga upp bakgrundsmaterial om världen.
Där man kan lägga upp rollpersoner.
Där man kan lägga upp krönika.
Där man kan skapa diskussionstrådar/PM för gruppen.

- Wiki eller CMS
Exakt hur det fungerar är ointressant - bara att det ska vara enkelt och lätt att skapa, redigera och söka artiklar.
Jag vill helt enkelt ha en plats där användarna kan lägga upp egna artiklar (alla användare, INTE bara Redaktionen) och att man kan koppla diskussionstrådar i forumet till artiklarna.
Vem vet - vi kanske får igång det där projektet om svensk rollspelshistoria?

- Användarvänlig FTP
För scenarion som kan gör sig bättre som pdf:er (eller annat filformat) istället för html-sidor.
Jag kan även tänka mig att fria rollspel kan få ligga här för nedladdning.

- Evenemangskalender
Vi har redan en kalender och vi har ett evenemangsforum, men kopplingen mellan dessa två är obefintlig.
Jag skulle vilja ha en enkel lösning där man skapar en tråd och en kalenderhändelse samtidigt och kopplar ihop dessa.

- Vettigt galleriforum
(Allt är väl vettigare än det vi har idag?)

- Google maps-funktion som man kan använda för att leta andra spelare.
Lämpligtvis genom att man kan ge sig själv flera taggar, beroende på vilka spel man vill spela. Och sedan filtreringsfunktion så man lätt kan se vilka som t.ex. spelar Vampire.
Kan även användas för att hitta föreningar och konvent.

- Stor länksamling
Uppdelad i olika användningsområden så att det är lätt att hitta det man vill ha:
- lista svenska rollspelssidor
- lista svenska bloggar
- lista podcasts
- lista fria rollspel för gratis nedladdning
- lista sidor till olika spel, t.ex:
-- Pathfinder-sidor
-- Vampire-sidor
-- Storyteller-sidor
o.s.v.
(gärna med inbyggd funktion för att hitta döda länkar)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
!Paxen said:
Lättare sätt att bevaka forum på. Bättre sökfunktion. Bättre funktionalitet på mobiler.
om det finns mobilläge tycker jag det ska vara jättelätt att byta till vanligt. Jag tycker det vanliga i mobilen är bekvämt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tomatalven said:
!Paxen said:
Lättare sätt att bevaka forum på. Bättre sökfunktion. Bättre funktionalitet på mobiler.
om det finns mobilläge tycker jag det ska vara jättelätt att byta till vanligt. Jag tycker det vanliga i mobilen är bekvämt.
Jag gillar inte "mobilläge".. Oftast är det en mycket sämre version. Istället bör folk försöka skapa sidor som går att använda på mobiler också. Så, jag behöver inget mobilläge, bara att wrnu är lite lättare att använda när jag sitter på mobil.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Rollspel.nu är en av de mobilvänligaste sidor jag vet. Håller med, mobilläge suger så gott som alltid.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Tomatalven said:
Rollspel.nu är en av de mobilvänligaste sidor jag vet.
Det här låter helt bananas. Rollspel.nu är rent objektivt en site som gör sig väldigt dåligt på mobil plattform.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vitulv said:
Det här låter helt bananas. Rollspel.nu är rent objektivt en site som gör sig väldigt dåligt på mobil plattform.
Agreed.
- På skärmar med mindre än 1280 pixlar i bredd måste man redan där scrolla. Eftersom den inte anpassar sig MÅSTE man zooma och panorera MYCKET när man surfar på mobil.
- Menyerna, t.ex. "Mina saker", funkar mycket sällan felfritt - man klickar väldigt lätt fel.

Det enda som gör att sidan alls går att använda för mig på mobila enheter är att Chrome för Android fattar när saker sitter för tätt och då visar en inzoomad vy över just det området så man kan ha lite mer precision.

Och då ska vi inte tala om hur drygt det är att skriva text med en stor textruta som inte kan ändras storlek på ordentligt...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vitulv said:
Tomatalven said:
Rollspel.nu är en av de mobilvänligaste sidor jag vet.
Det här låter helt bananas. Rollspel.nu är rent objektivt en site som gör sig väldigt dåligt på mobil plattform.
+1
Jag surfar gärna med mobilen på rollspel.nu - men det beror ENDAST på att jag har en Note2.
På mindre mobiler är det en ren plåga att surfa på rollspel.nu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag tror inte att man behöver gå hela vägen till bloggar. Jag tror att det skulle räcka ganska långt om man kunde skapa egna samlingar av trådar. Så jag skapar kanske till exempel en samling jag kallar "Vägen till Myrmidon" och varje gång jag skriver ett nytt avsnitt av krönikan gör jag det som en ny tråd och lägger in den i samlingen. Eller en samling som heter "Gennys teorier" där jag samlar ihop mina inlägg om rollspelsteori. Kollar man på den samlingen kan man se alla olika inlägg utan att störas av en massa annat tjafs. Kommentarer skulle fortfarande ske i forumet, så att man inte sprider ut allt. Samlingen skulle ju kunna få en egen sida där det hela presenteras lite mer som en blogg, och i princip även kunna få ett eget RSS-feed, även om det kanske är en del arbete (?).
Jag hade uppskattat att kunan göra något sådant här med mina fokustrådar :gremsmile:
 
Top