Nekromanti Om ni fick önska kring Rollspel.nu.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
anth said:
Jättebra idé förutom att jag inte vill se detta i ett forum, utan i ett CRM eller Wiki.

Jag tänker att forumet är där allt insamlas och diskuteras och efterfrågas osv, för att sen när man har fått fram infon föras över till wikin eller vad...

Tänker att ett forum här även kan skapa lite mer aktivitet runt rollspelshistorien än om det bara finns en wiki man måste söka upp och inte riktigt kunna se att det faktiskt händer nått där.... bla bla bla

Men tja, det jag vill är framför allt att vi tar tag i rollspelshistorien i ett rejält punggreppp, finns ju en massa saker vi inte vet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
anth said:
Jättebra idé förutom att jag inte vill se detta i ett forum, utan i ett CRM eller Wiki.
CMS?? :gremsmile:
Jag tänker att forumet är där allt insamlas och diskuteras och efterfrågas osv, för att sen när man har fått fram infon föras över till wikin eller vad...

Tänker att ett forum här även kan skapa lite mer aktivitet runt rollspelshistorien än om det bara finns en wiki man måste söka upp och inte riktigt kunna se att det faktiskt händer nått där.... bla bla bla

Men tja, det jag vill är framför allt att vi tar tag i rollspelshistorien i ett rejält punggreppp, finns ju en massa saker vi inte vet.
I sånt fall ser jag hellre ett mer allmänt forum för att diskuteraCMS/wiki-artiklar än bara rollspelshistoriska. :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
Jag önskar ett Rollspelshistoria forum med två underforum, Produktbeskrivning där man kan ha en tråd för varje produkt och där man kan ladda upp inscannade bilder, reda ut hur tennfigurerna säg ut till magiboxen osv, det förs sedan över till en wiki (eller nått) som ligger här på sidan, och rollspel.nu's framsida får gärna ha en ruta med "Senaste artikeln" från wikin. Det andra underforumet bör innehålla mer historier och sånt :gremsmile:.
Skulle vara skoj att veta om de röda främst kanske Seter har några planer för Rollspelshistorie grejen? Kommer det kunna få en lite större plats här på sidan på något vis? Wikin flyttas hit, eget forum, sättas ihop en grupp/redaktion eller nått?

/kanske borde ha startat en ny tråd .... . ... ...,
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
235
Location
Helsingborg
Det enda som jag kan komma på såhär på rak arm och snälla rätta mig om jag har fel i detta eller mot allt förmodan har missat denna funktion. Jag önskar att det fanns en typ av nya inlägg-"knapp" som visar samtliga nya inlägg i en lång lista. Nu måste jag gå in på varje sektion för att se i vilka trådar det har skrivits. Det finns en funktion som heter Aktiva diskussioner men den verkar ta upp de trådar som är mest aktiva. Uppfattar jag det rätt så? Jag önskar kunna få se alla trådar som det har gjorts nya inlägg i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
pappapiraten said:
Det enda som jag kan komma på såhär på rak arm och snälla rätta mig om jag har fel i detta eller mot allt förmodan har missat denna funktion. Jag önskar att det fanns en typ av nya inlägg-"knapp" som visar samtliga nya inlägg i en lång lista. Nu måste jag gå in på varje sektion för att se i vilka trådar det har skrivits. Det finns en funktion som heter Aktiva diskussioner men den verkar ta upp de trådar som är mest aktiva. Uppfattar jag det rätt så? Jag önskar kunna få se alla trådar som det har gjorts nya inlägg i.
1. Gå in i ett forum du är intresserad av.
2. Gå till "Forumval" och välj att du vill bevaka forumet.
3. Upprepa 1-2 för alla forum du är intresserad av.
4. Klicka på "Bevakningslistor". Under "Bevakade forum" hittar du en lista med alla trådar som fått nya inlägg.

Inte riktigt samma sak som en lista med alla nya inlägg, men det kanske kan funka ändå?
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
235
Location
Helsingborg
Jo jag såg det, ignorera mig och mina tillkortakommanden.
Och Tjänsten Aktiva diskussioner fungerar precis som jag vill.
Det var jag som var för snabbt för att verkligen kolla. Sorry. :gremblush:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Det här låter som någonting extremt giftigt som kommer göra många väldigt arga.

Jag älskar det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Nja, jag skulle snarare se att det gav andra möjlighet till en replik, dvs att alla fick ett svar där, inget mer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kraetyz said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Det här låter som någonting extremt giftigt som kommer göra många väldigt arga.

Jag älskar det.
Saken är att de skulle ju ändå kunna starta ett inlägg i samma tråd och sedan citera ens inlägg. Sista Ordet skulle mer användas för att visa att man bara gör sitt enda avtryck i tråden och sedan lämnar den därhän, typ. Framförallt skulle man kunna ha den så att man inte luras att delta i en meningslös diskussion som inte leder till någonting alls, som nån annan bestämt vill hålla liv i av okända skäl.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Nja, jag skulle snarare se att det gav andra möjlighet till en replik, dvs att alla fick ett svar där, inget mer.
Fast det skulle göra syftet med funktionen meningslös, i min mening. Dessutom skulle den heta fel. Den skulle behöva heta Näst sista ordet, istället. Och det klingar helt fel för mig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Kraetyz said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Det här låter som någonting extremt giftigt som kommer göra många väldigt arga.

Jag älskar det.
Saken är att de skulle ju ändå kunna starta ett inlägg i samma tråd och sedan citera ens inlägg. Sista Ordet skulle mer användas för att visa att man bara gör sitt enda avtryck i tråden och sedan lämnar den därhän, typ. Framförallt skulle man kunna ha den så att man inte luras att delta i en meningslös diskussion som inte leder till någonting alls, som nån annan bestämt vill hålla liv i av okända skäl.
Den enklaste lösningen för att hålla sig undan "meningslösa diskussioner" är 1) inte läsa dom trådarna 2) inte svara på dom och/eller 3) skita i tråden när man har insett dess "meningslöshet".

Jag förstår inte varför "folk" har så stort problem med just detta. Majoriteten klarar sig väl afk?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
!Paxen said:
Den enklaste lösningen för att hålla sig undan "meningslösa diskussioner" är 1) inte läsa dom trådarna 2) inte svara på dom och/eller 3) skita i tråden när man har insett dess "meningslöshet".

Jag förstår inte varför "folk" har så stort problem med just detta. Majoriteten klarar sig väl afk?
Skulle man kunna tänka sig att dessa diskussioner (som man får anta, ligger under Off Topic el. liknande) aldrig dyker upp i vare sig "Senaste inlägg" eller "Senaste diskussioner"? Det vore najs.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,920
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Hah! Det är en sjukt rolig och inspirerande idé, men jag tror tyvärr att funktionen skulle leda till två tråkiga saker:

1. Den skulle användas för att mula in dryga slutklämmar i fejset på folk.

2. Folk skulle hitta andra vägar att svara på inlägget, dvs. i ett svar på ett annat inlägg i samma tråd.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jarl said:
!Paxen said:
Den enklaste lösningen för att hålla sig undan "meningslösa diskussioner" är 1) inte läsa dom trådarna 2) inte svara på dom och/eller 3) skita i tråden när man har insett dess "meningslöshet".

Jag förstår inte varför "folk" har så stort problem med just detta. Majoriteten klarar sig väl afk?
Skulle man kunna tänka sig att dessa diskussioner (som man får anta, ligger under Off Topic el. liknande) aldrig dyker upp i vare sig "Senaste inlägg" eller "Senaste diskussioner"? Det vore najs.
Det är inte off topic. Det är rollspel.nu-forumet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
!Paxen said:
Den enklaste lösningen för att hålla sig undan "meningslösa diskussioner" är 1) inte läsa dom trådarna 2) inte svara på dom och/eller 3) skita i tråden när man har insett dess "meningslöshet".

Jag förstår inte varför "folk" har så stort problem med just detta. Majoriteten klarar sig väl afk?
Nä.

 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
!Paxen said:
Jarl said:
Skulle man kunna tänka sig att dessa diskussioner (som man får anta, ligger under Off Topic el. liknande) aldrig dyker upp i vare sig "Senaste inlägg" eller "Senaste diskussioner"? Det vore najs.
Det är inte off topic. Det är rollspel.nu-forumet.
De underforum där dylika diskussioner existerar då.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Recca said:
Troberg said:
Recca said:
Jag vill ha en funktion som heter Sista Ordet. Den funkar så att när man skriver ett inlägg så kan man bocka i Sista Ordet. Då kan ingen svara på ens inlägg. Det vore sjukt trevligt för då slapp man att folk hela tiden försökte hålla vid liv diskussioner som helt saknade mening, bara för att uppenbart försöka få sista ordet.

Edit: Naturligtvis kan man inte bocka i Sista Ordet på trådstartsinlägget.
Nja, jag skulle snarare se att det gav andra möjlighet till en replik, dvs att alla fick ett svar där, inget mer.
Fast det skulle göra syftet med funktionen meningslös, i min mening. Dessutom skulle den heta fel. Den skulle behöva heta Näst sista ordet, istället. Och det klingar helt fel för mig.
Nja, det sätter ju subtråden i ett läge där alla har möjligheten att leverera ett sista ord. Fast det är klart, föredrar du "penultimatum" framför "ultimatum", så är det OK för mig.

Det känns rättvisare så, annars blir den lätt en "Screw you guys, I'm going home!" som inte kan ifrågasättas. Jag tycker att om man kommer med en slutreplik så är det inte mer än rätt att man ger sin motpart en chans att göra detsamma.

Jag tror också att om folk vet att "Det här är min sista chans att få det jag vill få sagt sagt" så tänker man efter rejält mycket extra innan man skriver, man smattrar inte bara ut ett "Screw you"-inlägg. Man vill helt enkelt göra ett vattentätt case.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Variant: streck i debatten.

En moderator säger "streck i debatten" med lämpligt klick. Användaren får ett tydligt meddelande om att streck i debatten gäller, och får säga sitt i ett (1) inlägg. Därefter kan användaren inte skriva mer i tråden (eller deltråden).

Deltagare kan inte sätta streck i debatten. Däremot kan de begära streck i debatten på ungefär samma sätt som när man anmäler ett inlägg. Om moderator finner det befogat så sätter denne streck i debatten med sitt klick.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Det där är jättebra. Det skulle vara ännu bättre om man kunde tagga ett innlägg och att sedan alla underliggande i den deltråden följande inlägg skulle vara "streckade". Därtill blir man autobannad i 24h om man försöker ta upp det streckade ämnet i huvudtråden. :gremgrin:

På så sätt kan man hålla tråden öppen och ändå stoppa sidospår.
 
Top