Mogger
Hipsteranka
Liksom, jag vill att det ondskefulla riket ska ha varat i tiotusen år och att det har ett totalt orimligt administrativt system baserat på sadism och förräderi, och det ser ut så, inte för att någon funderat på hur ett sådant samhälle skulle kunna fungera, utan för att riket är en symbol med människans inneboende ondska och rollpersonernas resa dit är ett försök att ta itu med de mörkare delarna av människans personlighet.
Får att återvända till det här med interface. Om jag nu reser till detta onda rike och börjar greja runt, så kanske jag tänker att "människorna kanske mår bättre om jag lyckas få dem att känna solidaritet och kan samsas runt ett gemensamt projekt". Om det inte finns någon form av logik i denna ondska så spelar det ju ingen roll vad jag gör. "Nej, de är onda, de torterar sina barn och skiter i ditt projekt".
Alltså, jag måste ju kunna hänga upp mitt agerande i spelet på något. Jag måste förstå vår gemensamma plattform och de redskap vi har. Om jag inte kan säga att "jag vet! Vi överlastar notarien med skrivelser så hen är upptagen hela natten!" för att "nej, det finns ingen logik. Det är en helt orimlig administration som inte lyder under några regler ni förstår eller kan interagera med" så blir det ju någon form av märklig rälsning som tar bort min agens.
Jag vet att jag drar det till sin spets här men jag försöker förklara varför någon form av spelvärldslogik är viktig och på vilket sätt spelvärlden är vprt interface.