Om lapptäckesvärldar, och detaljerade världar, och improviserade världar etc.

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Vad jag saknar lite i sådana diskussioner är just det här med att "Den följer strikta regler" kontrasteras med "Den följer inga regler". Som sagt, det finns ju en hel uppsjö berättelser där magi/verkligheten följer regler som vi människor omöjligt kan förstå. Eller som människorna i världen förstår, men eftersom det inte är vår välrds logik så kommer det att verka ologiskt när vi i vår värld tänker på det. Det kommer att se ologiskt ut för oss, men det är inte korrekt att säga att det inte följer några regler.

Jag tycker att ett spännande område att utforska är just det där området där det känns rimligt, men det är oförutsägbart och där det aldrig går att bena ut några konkreta logiska regler. För att återigen dra in surrealism-grejen så är det så det känns när jag spelar bra surrealistiska rollspel. Man känner att det hela är rimligt i spel, men när man stannar upp och funderar på det så inser man att det inte alls hänger ihop. Men när man är inne i det känns det så naturligt. Jag tycker att det är jättespännande grejer.
Det är ju enklare med svart-vitt, ur diskussionssynpunkt. I verkligheten är det en skala, och sannolikt med flera olika axlar. Men bevisligen är båda “ändarna” minst lika fullödiga sätt att ha roligt med rollspel.

Återigen, för att vara tydlig: Jag menar inte att vi alltid ska kasta logiken överbord och att alla lapptäckesvärldar är bra. Jag vill bara visa på att det finns en massa jättespännande spelmöjligheter i det här området, när man släpper på vår världs logik och har med saker som inte stämmer med logiken som vi känner till den. Man behöver inte kasta sig in och ge upp all kausalitet, men om man vågar glänta på dörren lite och släppa in en del av det där orimliga så kan man uppleva spännande saker.
Jag tror att dörren i praktiken alltid är lite på glänt. Ingen spelvärld är detaljerad in i minsta detalj i varenda scen man spelar, och ingen spelvärld är 100% “logiskt” sammanhängande heller. Men det behöver inte störa upplevelsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Vad vi hittar på här kommer sedan att grundas i spelvärldens logik, men den är inte ursprunget till att grejen förs in i spel, utan en efterkonstruktion.
Så är det ju - det som spelar roll är hur lyckad den efterhandskonstruktionen är. För att föra det tillbaka till lapptäckesvärlden, är det ett exempel där man ofta inte jobbat så hårt med den efterhandskonstruktionen utan bara slängt in det för att det är coolt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
obeskrivliga monstositeter
Det där är ett bra exempel på något som i alla fall jag tycker fungerar annorlunda i rollspel. Jag kan köpa att berättaren inte kan beskriva monstret. Jag kan absolut köpa att en SLP inte kan beskriva monstret. Men om SL säger ”monstret är obeskrivligt” faller det platt för mig. Hur ska jag reagera på det, liksom? Min rollperson har väl ändå fått sinnesdata som kan beskrivas? Jag vet inte ens om det är hemskt nog att min rollperson ska fly skrikande eller om jag kan greppa hagelbrakaren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,008
Location
Ereb Altor
Jag tycker till exempel att Kult och CoC skulle tappa hela sitt bett om de har monsterlistor, besvärjelser och en förklarad och uppstolpad metafysik. Min fördomsfulla bild av dessa spel är att det är PRECIS så de är, men jag har inte tillräckligt bra koll på dem för att veta om det är en rimlig kategorisering, och speciellt nya Kult är säkert skrivet med en tanke på detta.
Jag har framgångsrikt spelat CoC i säkert 20 år utan att ha öppnat en regelbok. Eller iaf inte läst något om "monsterlistor, besvärjelser och en förklarad och uppstolpad metafysik" så även om den finns där behöver jag inte ta del av informationen. Men jag är övertygad om att den underlättar för en tänkt spelledare. Jag hade iaf inte fixat att improvisera Lovecraftianskt utan att staka mig rätt rejält. Och det är fullt möjligt att jag inte hade fixat att spela med någon som inte hade kunnat leva upp till den höjd jag anser att H.P har i sina beskrivningar.

Så här betraktar jag texten i böckerna som en quick fix, en referenslista istället för att plöja alla noveller och försöka skapa sig en egen bild.

Det är exakt det här jag pratar om. Information är information oavsett varifrån den kommer. Det spelar ingen roll om jag eller du eller någon annan har hittat på det eller om vi läser det på wikipedia.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Det där är ett bra exempel på något som i alla fall jag tycker fungerar annorlunda i rollspel. Jag kan köpa att berättaren inte kan beskriva monstret. Jag kan absolut köpa att en SLP inte kan beskriva monstret. Men om SL säger ”monstret är obeskrivligt” faller det platt för mig. Hur ska jag reagera på det, liksom? Min rollperson har väl ändå fått sinnesdata som kan beskrivas? Jag vet inte ens om det är hemskt nog att min rollperson ska fly skrikande eller om jag kan greppa hagelbrakaren.
Men hur kommer det sig att du får det problemet men inte herr Lovecraft? Han kan ju fortfarande bestämma vad huvudpersonen ska göra. Eller tror du att han i hemlighet har bestämt precis hur monstrositeten ser ut och sedan bara låter bli att beskriva den?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,917
En negativ sak med en lapprätäckesvärld tycker jag är att jag får mindre ut av settingmoduler till världen då (och därmed inte sagt att de blir värdelösa). Säg att det finns ett fantasyrollspel och att det till rollspelet kommer en settingmodul som beskriver landet Östmark. Vi använder modulen jättemycket, spelar äventyr däri, allt gott! Sen kommer en ny modul som beskriver landet Wordurien, som också är supercoolt. I en lapptäckesvärld påverkar inte Östmark och Wordurien varandra alls och Östmark får således samla damm under tiden som spelgruppen spelar i Wordurien. Om man inte har ett lapptäcke kan man ju ha med en massa intressant fakta om hur länderna påverkar varandra och båda böckerna blir således mer användbara. Jag tycker alltså att det finns ett argument att röra sig från lapptäcke som handlar om att konsumenten ska få så mycket valuta som möjligt för de pengar hen spenderar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Prosopopée fungerar helt och hållet efter en estetisk logik.
Kan du utveckla det här? Jag verkar ha varit dålig med att få fram att en intern logik helt annorlunda än vår egen världs också är OK (för mig, eftersom man tydligen måste lägga till att man inte kan tala för andra :) ).

Exempel: Jag skulle kunna rollspela Wile E. Coyote (i rätt sorts setting), inte för att det är "realistiskt" för fem öre, utan för att jag förstår hur den storyn är avsedd att fungera internt. Det som avgör något är om det är roligt och absurt nog, och jag kommer inte att lyckas fånga Road Runner, det är en del av premissen.

Ett annat exempel som jag lyft förr: Jag är en privatdetektiv, och en hantlangare riktar en pistol mot mig. Nu vill jag veta vad jag är i för genre - om det är pulp kan jag distrahera honom och slå pistolen ur handen på honom varefter jag pressar informationen ur honom; om det är noir får jag så lov att göra som jag blir tillsagd tills jag fått stryk men snappat upp viktig information. Det vill säga, jag vill veta hur den interna logiken ser ut, inte bara för att kunna agera "effektivt" utan också för att min rollperson ska platsa i settingen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag har framgångsrikt spelat CoC i säkert 20 år utan att ha öppnat en regelbok. Eller iaf inte läst något om "monsterlistor, besvärjelser och en förklarad och uppstolpad metafysik" så även om den finns där behöver jag inte ta del av informationen. Men jag är övertygad om att den underlättar för en tänkt spelledare. Jag hade iaf inte fixat att improvisera Lovecraftianskt utan att staka mig rätt rejält. Och det är fullt möjligt att jag inte hade fixat att spela med någon som inte hade kunnat leva upp till den höjd jag anser att H.P har i sina beskrivningar.

Så här betraktar jag texten i böckerna som en quick fix, en referenslista istället för att plöja alla noveller och försöka skapa sig en egen bild.

Det är exakt det här jag pratar om. Information är information oavsett varifrån den kommer. Det spelar ingen roll om jag eller du eller någon annan har hittat på det eller om vi läser det på wikipedia.
Mm, det har du såklart rätt i. Det viktiga är hur det ser ut i spel, inte hur det är skrivet i böckerna.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag får en känsla av att lapptäckesvärldar uppmuntrar till en ytlig och kringflackande core gameplay loop, men jag vet inte vad som är hönan och ägget där, om man väljer dem för att man gillar den spelstilen eller får den av världstypen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
En sak jag gillar med lapptäcken är om skaparna lämnar några vita fläckar på kartan och ger ett heligt löfte att aldrig stoppa in något där. Då blir det lätt att sy fast sin egen lapp där. Det fanns ju i Ereb och jag tror jag såg det på en gammal FR karta också (men inte längre, FR är full idag).

Någon som har använt en sån vit fläck och vill berätta om det?
Vilka andra världar har såna fläckar?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,008
Location
Ereb Altor
En sak jag gillar med lapptäcken är om skaparna lämnar några vita fläckar på kartan och heligt löfte att aldrig stoppa in något där. Då blir det lätt att sy fast sin egen lapp där. Det fanns ju i Ereb och jag tror jag såg det på en gammal FR karta också (men inte längre, FR är full idag).

Någon som har använt en sån vit fläck och vill berätta om det?
Vilka andra världar har såna fläckar?
På vår Kopparhavskarta har vi satt ut icke namngivna städer/bosättningar. Dessa kommer aldrig beskrivas av oss.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,917
Kan du utveckla det här? Jag verkar ha varit dålig med att få fram att en intern logik helt annorlunda än vår egen världs också är OK (för mig, eftersom man tydligen måste lägga till att man inte kan tala för andra :) ).

Exempel: Jag skulle kunna rollspela Wile E. Coyote (i rätt sorts setting), inte för att det är "realistiskt" för fem öre, utan för att jag förstår hur den storyn är avsedd att fungera internt. Det som avgör något är om det är roligt och absurt nog, och jag kommer inte att lyckas fånga Road Runner, det är en del av premissen.
Det klockrena med detta exempel är att Chock Jones använde sig av en intern logik i skapandet av Road Runner i form av en lista som man var tvungen att följa när man gjorde ett avsnitt till den animerade serien:

1. The Road Runner cannot harm the Coyote except by going "meep, meep."

2. No outside force can harm the Coyote -- only his own ineptitude or the failure of Acme products. Trains and trucks were the exception from time to time.

3. The Coyote could stop anytime -- if he were not a fanatic.

4. No dialogue ever, except "meep, meep" and yowling in pain.

5. The Road Runner must stay on the road -- for no other reason than that he's a roadrunner.

6. All action must be confined to the natural environment of the two characters -- the southwest American desert.

7. All tools, weapons, or mechanical conveniences must be obtained from the Acme Corporation.

7. All tools, weapons, or mechanical conveniences must be obtained from the Acme Corporation.

8. Whenever possible, make gravity the Coyote's greatest enemy.

9. The Coyote is always more humiliated than harmed by his failures.

10. The audience's sympathy must remain with the Coyote.

11. The Coyote is not allowed to catch or eat the Road Runner.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Men hur kommer det sig att du får det problemet men inte herr Lovecraft? Han kan ju fortfarande bestämma vad huvudpersonen ska göra. Eller tror du att han i hemlighet har bestämt precis hur monstrositeten ser ut och sedan bara låter bli att beskriva den?
En avgörande skillnad är att Lovecraft inte är i dialog med någon när han skriver, men i en spelgrupp behöver begreppen och beskrivningarna kommuniceras mellan oss för att vi ska få ihop berättelsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Vilka andra världar har såna fläckar?
Man kan se processen kring tänket i Glorantha - på några ställen hade man "blank lands" under en del av processen, men det avskaffades senare och de blev beskrivna, gissningsvis för att man kom fram till att man inte kunde ha ett sammanhängande världsbygge annars. Det spelar liksom roll för ett land vad man har för grannar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Någon som har använt en sån vit fläck och vill berätta om det?
På vår Kopparhavskarta har vi satt ut icke namngivna städer/bosättningar. Dessa kommer aldrig beskrivas av oss.
Aldrig använt en vit fläck och skulle nog aldrig göra det.

Men då menar jag riktiga vita fläckar, de som finns på KHs karta (och de flesta spelvärldskartor i ärlighetens namn) är obeskrivna platser. Det är något helt annat. Skiljelinjen är visserligen hårfin men viktig. För att fortsätta knyta an till Ereb Altor är Mirel en fullt användbar vit fläck, det har geografi och förhållanden även om jag som läsare inte vet så mycket om dem, medan halvön mellan Zorakin och Jorpagna verkligen bara är mentalt i vägen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Någon som har använt en sån vit fläck och vill berätta om det?
Av alla länder i Ereb Altor valde mitt tonåriga jag Berendien. Det fanns väl en halv sida om det landet, men den hade Landori-alvskogen och det räckte för mig. Ville ha något att bygga själv, istället för att vara låst i vad någon annan hittat på. Att Kandra råkade ligga i Berendien var en tillfällighet. Spelade i det landet i säkert tio år. Skrev ungefär en sida om hela landet under den tiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,917
Någon som har använt en sån vit fläck och vill berätta om det?
Jag har ett ganska omfattande fanäventyr jag skulle vilja skriva till Kopparhavets Hjältar. Det är bara på idéstadiet och det kommer ta låååång tid innan jag ens kan börja på det, men när jag väl gör det kommer jag att använda mig av någon av kartans vita fläckar/obeskrivna platser.

EDIT: En lite intressant kuriosa kan vara att just det faktum att platsen är en vit fläck som inte påverkat eller blivit påverkad av omvärlden särskilt mycket kommer att vara en av grundpremisserna för äventyret :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Av alla länder i Ereb Altor valde mitt tonåriga jag Berendien. Det fanns väl en halv sida om det landet, men den hade Landori-alvskogen och det räckte för mig. Ville ha något att bygga själv, istället för att vara låst i vad någon annan hittat på. Att Kandra råkade ligga i Berendien var en tillfällighet. Spelade i det landet i säkert tio år. Skrev ungefär en sida om hela landet under den tiden.
Kul. Jag hade en episk solokampanj med en kompis i Berendien, DoD Gigant. Vi höll på flera år. Men vi hade ju Ereb boxen i bottnen.

Den här DnD5-kampanjen jag grunnar på ska jag däremot stopp in i FR. Där det inte finns en vit fläck, men det går ändå.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Av alla länder i Ereb Altor valde mitt tonåriga jag Berendien. Det fanns väl en halv sida om det landet, men den hade Landori-alvskogen och det räckte för mig. Ville ha något att bygga själv, istället för att vara låst i vad någon annan hittat på. Att Kandra råkade ligga i Berendien var en tillfällighet. Spelade i det landet i säkert tio år. Skrev ungefär en sida om hela landet under den tiden.
Men är Berendien en vit fläck? (Jag tycker ju inte det men jag kan ju vara i minoritet. Det sätter ju också synen på spelvärld i perspektiv för mig, tex när folk säger att de inte vill ha en spelvärld till nya DoD, ingår Berendien-konstruktioner i "ingen spelvärld"?)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Men är Berendien en vit fläck?
Varför är landet inte en vit fläck? Det har ett namn, några namngivna städer och något i historien om orcher och människofolkslaget felicier i södra bergen. Menar du på fullaste allvar att det inte får vara någonting, ens en kartsnutt, för att den "vita fläcken" ska räknas som bristfällig information?

Konstigt med en fråga om när man valde bort världsinformation som sedan får svar att det inte är tillräckligt mycket man valde bort.
 
Top