Om lapptäckesvärldar, och detaljerade världar, och improviserade världar etc.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lite OT, men är verkligen lapptäcke dåligt i rollspel? Det är orealistiskt, javisst. Men det ger ju en varierad rik värld med möjligheter för olika sorters kampanjer. Borde väl vara bra?
Man behöver inte skapa lapptäcken för det. IRL kan du jobba på bank, var pirat eller sälja snäckskal. Det som gör lapptäcken dåliga är att du av lättja isolerar kulturer för att du tycker ex. vikingar är coola.

Den här tråden är utbruten ur diskussionen "Dödade Chronopia Ereb Altor?" /Gurgeh
 
Last edited by a moderator:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det som gör lapptäcken dåliga
Dåliga - exakt hur?
- fungerar inte i längden?
- svårt att förstå?
- otilltalande estetiskt?
- felaktigt moraliskt?
- oflexibelt?

Fördelar med att vikingar är coola är att alla deltagare inte behöver läsa en text om alla kulturer i spelet och memorera, utan att man redan har en gemensam känsla och idé.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dåliga - exakt hur?
- fungerar inte i längden?
- svårt att förstå?
- otilltalande estetiskt?
- felaktigt moraliskt?
- oflexibelt?

Fördelar med att vikingar är coola är att alla deltagare inte behöver läsa en text om alla kulturer i spelet och memorera, utan att man redan har en gemensam känsla och idé.
Isolerade kulturer som handlar och krigar med varandra men som är statiska anakronistiska satsbildningar som inte har något kulturellt utbyte är svårt för mig att greppa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Isolerade kulturer som handlar och krigar med varandra men som är statiska anakronistiska satsbildningar som inte har något kulturellt utbyte är svårt för mig att greppa.
Så du har problem med kulturer som inte "dynamiskt evolverar" i förhållande till sin miljö och varandra - så som de gör på jorden (där ingen gud styr)?

Jag gillar ditt svar - det var bra - jag köper det. Så jag är lite dum nu!

Jag personligen har ... kanske ... inte så mycket större problem med kulturer som inte har en logisk evolutionshistoria, än jag har med varelser/monster som inte har en logisk evolutionshistoria.

Men jag förstår problemet med ett lapptäcke av kulturer/länder, så samma sätt som jag förstår att man kan inte ha mängder av superhäftiga predatorer, om det inte finns jättestora mängder av bytesdjur. Om man gör ett karta av ett lapptäcke och man inte förstår hur en del av det kan existera i närheten av vad det har i närheten, eller så långt ifrån vad det är så långt ifrån... så skaver det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om man gör ett karta av ett lapptäcke och man inte förstår hur en del av det kan existera i närheten av vad det har i närheten, eller så långt ifrån vad det är så långt ifrån... så skaver det.
Ja, precis detta. Jag har överlag lite bättre koll på mänskliga kulturer än på biologi så det blir för mig närmast obegripligt med riken som uppstår ur vakuum och existerar oförändrade över lång tid. Men jag tycker ju också att det mest fascinerande med människans historia är hur företeelser och idéer kan ändra form och innebörd över några generationer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, precis detta. Jag har överlag lite bättre koll på mänskliga kulturer än på biologi så det blir för mig närmast obegripligt med riken som uppstår ur vakuum och existerar oförändrade över lång tid. Men jag tycker ju också att det mest fascinerande med människans historia är hur företeelser och idéer kan ändra form och innebörd över några generationer.
Och då tänker jag att på jorden evolverar både varelser och kulturer i interaktionen med varandra.
I en spelvärld behöver det inte vara så. Framför allt behöver specifika varelser och kulturer inte vara resultatet av evolution (inte alls).

Men det är lite svårt att föreställa sig två geografiskt närliggande kulturer, som handlar, krigar och interagerar, men som har absolut inget kulturellt utbyte alls. Och det är ännu svårare att föreställa sig att i den här världen kan kulturellt utbyte inte förekomma alls, och ingenting i någon kultur någonstans alls, kan över huvud taget bero alls på kulturellt utbyte.

På samma sätt är det lite svårt att föreställa sig att evolution inte alls kan förekomma (i en värld som ser ut som vår).

Förlåt! Jag tyckte bara det var intressant att knyta ihop säcken - diskussionen om biologi och evolutionens relevans för rollspel har vi sedan länge landat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tillhör ju dem som tycker att en stor del av charmen med fantasy är att det inte behöver hänga ihop. Att det till och med är en poäng att det inte gör det. Att spela saker som är logiskt omöjliga. Skulle vilja se folk göra mer av detta. Vill jag ha kulturellt utbyte, logiska historiska förlopp och rimliga statsbildningar så finns det tusen olika intressanta kulturer i vår egen historia som kan erbjuda detta, och då har jag fördelen att jag lär mig faktisk historia på köpet. Fantasy kan aldrig komma i närheten av att kunna tävla med detta, så jag ser det som poänglöst att ens försöka. Bättre då att spela på det som gör fantasy intressant, vilket är just att det är en värld som kan innehålla det omöjliga. En trovärdig fantasyvärld känns för mig ganska oinspirerad. Ge mig omöjligheter! Ge mig kulturer som inte kan samexistera. Ge mig laserpistoler och svärd. Ge mig färger som inte finns i vår värld, ge mig svärd smidda av hat, ge mig tiotusenåriga riken som inte förändrats, trolldom som inte kan förstås, än mindre sammanfattas med en magiteori och en konkret metafysik. Ge mig korvtårta, mystik, surrealism och förvirring. Symbolik, inte spelvärldslogik. Estetik, inte rimlighet. Filosofi, inte antropologi.

Personlig åsikt, då. Jag har full förståelse för att andra vill annorlunda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Men det är lite svårt att föreställa sig två geografiskt närliggande kulturer, som handlar, krigar och interagerar, men som har absolut inget kulturellt utbyte alls. Och det är ännu svårare att föreställa sig att i den här världen kan kulturellt utbyte inte förekomma alls, och ingenting i någon kultur någonstans alls, kan över huvud taget bero alls på kulturellt utbyte.
Jag kan föreställa mig detta på mindre än två sekunder! Skitenkelt!

1643117384983.png
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tillhör ju dem som tycker att en stor del av charmen med fantasy är att det inte behöver hänga ihop.
Du återkommer till detta, och jag tycker det är en väldigt värdefull "avvikande" åsikt du har!

Och att det inte hänger ihop blir ju mycket bättre, om man samtidigt medvetet formulerar den åsikten, för då är det (inte helt sammanhängande) något berikande och inte en avvikelse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag gissar att det finns något mellanting mellan
a) Culture Gaming
b) ???
c) Medvetet icke-sammanhängande fantasy

Typ, vanligt jävla fantasy-rollspel?
Men återigen, vad ska du använda den informationen till, att barbaren har influerat samurajer, i ett spel där man ska gå ned och hacka drakar i grottor?

Nu säger jag inte att inget spel någonsin ska innehålla sådant, men för mig är det inte särskilt viktigt för ett spel som Drakar och demoner där äventyrandet är främsta kraften för att spela. Kanske jag dock en avvikande åsikt om vad Marsklandet, Torshem, Svavelvinter och Krilloan innebar? Bara olika sätt att äventyra på; inte såå jättemycket kultur, annat än en avlägsen backdrop. Ja, även Svavelvinter IMHO. Spelarna behöver inte veta något särskilt om Cruri - de behöver inte ens få reda på den informationen för att komma vidare i äventyret. Det är kuriosa, som bäst.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men återigen, vad ska du använda den informationen till, att barbaren har influerat samurajer, i ett spel där man ska gå ned och hacka drakar i grottor?
Använda och använda...

Först ska jag säga att jag inte är 100% bekant med termen Culture Gaming. Men jag förutsätter att det handlar om en spelstil där kultur, tradition och så vidare är centrala element, och att liksom uppleva eller på annat sätt simulera kulturer och traditioner är en central del av spelet. "Vikingar" kan vara häftiga i vilket fantasy-spel som helst, men man skulle kunna spela en historisk Vikingakampanj, utan horn på hjälmarna, för att man faktiskt vill vara nära och känna det historiska (skulle kunna vara en fantasy-kultur).

Så då lägger vi Culture Gaming åt sidan, men håller oss till Fantasy.

Jag kan förstå @Måns som vill att Kopparhavet ska "kännas" autentiskt. Traditionerna på en plats påminner om traditionerna på en avlägsen plats för att det finns en gammal handelsrutt. Yxor är förbjudna som vapen i ett land där nästan all skogen höggs ner för 500 år sedan, för skogen ska bevaras och yxor är dess fiende. Silvermynt är mer värda än guldmynt i en avlägsen provins där folk tror att månen är djävulen, och guldmynt är djävulens redkap... osv... Alla förklaringar behöver inte vara kända av alla från början, men det finns en ambition att världen ska hänga ihop. Känslan är att världen är autentisk och hänger ihop.

Jag kan förstå @Genesis som tycker att om det är Fantasy på agendan, så skit i det där! Det är bara en flod som skiljer det stora rika riddar-riket från de förbannade orch-stäpperna. Så har det varit i 1000 år, åt trots otaliga krig så är det olika världar på olika sida floden. Men här och var finns en bro, och två gränsbyar, där orcher och människor utbyter fångar, handlar och ibland rent av umgås. Orimligt? Kanske? Men det skapar en fantasieggande spänning och dynamik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Spelarna behöver inte veta något särskilt om Cruri - de behöver inte ens få reda på den informationen för att komma vidare i äventyret. Det är en kuriosa, som bäst.
Det här är för mig helt obegripligt. Att inte veta något om den setting man använder som interface för sin fantasi blir för mig att ta bort all mening ur aktiviteten. Som att spela fotboll utan boll, utan fotbollsplan och utan några som helst regler. "Det är bara att springa runt lite! Allt som behövs är ben!"

Någonstans behöver vi en gemensam plattform för att göra aktiviteten meningsfull. Sedan är såklart gråzonen enorm. För vissa räcker det med att addera en boll, medan andra kräver fullständiga offsideregler etc.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det här är för mig helt obegripligt. Att inte veta något om den setting man använder som interface för sin fantasi blir för mig att ta bort all mening ur aktiviteten. Som att spela fotboll utan boll, utan fotbollsplan och utan några som helst regler. "Det är bara att springa runt lite! Allt som behövs är ben!"

Någonstans behöver vi en gemensam plattform för att göra aktiviteten meningsfull. Sedan är såklart gråzonen enorm. För vissa räcker det med att addera en boll, medan andra kräver fullständiga offsideregler etc.
Det här är ju något vi gör i Hantverksklubben hela tiden. När vi spelar berättelser som utspelar sig i en annan värld vet vi som spelare absolut noll och ingenting om den innan vi börjar spela. Vi hittar på allt eftersom. Funkar skitbra, och är jättekul och spännande. Jag har ingen aning om vad du menar om att använda settingen som "interface för sin fantasi". Vad betyder det?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
vad ska du använda den informationen
...ytterst handlar det om huruvida spelarna (eller rollpersonerna) kan säga: "vänta, det här hänger ju inte ihop... varför gifter sig den vackra prinsessan från det goda landet alltid med en ful magiker från bergen, det verkar inte rimligt"...

Och om premissen är att känslan i spelet ska vara att det hänger ihop, då får SL något att förklara, annars går kampanjen sönder.
Men om premissen är att Fantasy är Fantasy, då är det bara så, och att ställa frågan "varför" eller fundera på om det är rimligt, det är helt onödigt och irrelevant.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det här är ju något vi gör i Hantverksklubben hela tiden. När vi spelar berättelser som utspelar sig i en annan värld vet vi som spelare absolut noll och ingenting om den innan vi börjar spela. Vi hittar på allt eftersom. Funkar skitbra, och är jättekul och spännande. Jag har ingen aning om vad du menar om att använda settingen som "interface för sin fantasi". Vad betyder det?
Fast ni hittar ju inte på allt. Det är ingen skillnad på att använda vår värld som avstamp eller en påhittad värld. De erbjuder exakt samma möjligheter och begräsningar.
 
Top