Om lapptäckesvärldar, och detaljerade världar, och improviserade världar etc.

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Det sätter ju också synen på spelvärld i perspektiv för mig, tex när folk säger att de inte vill ha en spelvärld till nya DoD, ingår Berendien-konstruktioner i "ingen spelvärld"?)
Ej relevant, utan jag tycker man kan gott bör se mitt exempel med Berendien i jämförelse med världsbeskrivningen av andra länder.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Varför är landet inte en vit fläck? Det har ett namn, några namngivna städer och något i historien om orcher och människofolkslaget felicier i södra bergen. Menar du på fullaste allvar att det inte får vara någonting, ens en kartsnutt, för att den "vita fläcken" ska räknas som bristfällig information?
Det är vad jag menar med vit fläck - annars är det bara litet beskrivet i stället. Det brukar bokstavligen vara en vit fläck på spelkartan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad kallas motsatsen till lapptäckesvärld? Och innebär det att kampanj-modul A i väster påverkar händelser i kampanjmodul B i öster? (Så spelar man båda måste man läsa in sig på hur möjliga utfall av den ena påverkar den andre).

Eller är det att folk har spetsiga hattar i väster för att de säljer sådana i öster? (Detaljer som tyder på att olika delar av världen har kontakt). Eller att öst och väst inte är för olika (inte vikingar i öst och ninjor i väst).

Är inte de flesta rollspel lapptäcken? Få spel knyter ihop alla moduler och äventyr och dess möjliga växelverkan på varandra, beroende på utgång av rollpersonernas handlande. Hur Svarta Madonnan slutar påverkar inte Tarotikum.

Verkar jobbigt att inte spela ”lapptäcke”, och jag funderar på hur mycket det är ett ideal, snarare än ett rimligt sätt att skapa produkter som hjälper folk spela rollspel?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Varför är landet inte en vit fläck?
...
Konstigt med en fråga om när man valde bort världsinformation som sedan får svar att det inte är tillräckligt mycket man valde bort.
Ja menade så klart inte att ditt exempel var fel. Men det är samtidigt skillnad på att utveckla Berendien och en av de helt tomma ytorna.

Men det jag skriver handlar mest om att jag fick en aha-upplevelse när det gäller synen på vad som är vita fläckar i en spelvärld.

Ej relevant, utan jag tycker man kan gott bör se mitt exempel med Berendien i jämförelse med världsbeskrivningen av andra länder.
Ja, menade något mer allmänt. Om jag säger att jag gärna ser att ser en lös spelvärld till Fria Ligans DoD och och någon annan säger att de föredrar en spelvärld med många vita fläckar - då kan det verka som att vi är oense. Men faktiskt kan vi mena exakt samma sak, men det som är en löst definierad spelvärld för mig är en vit fläck för den andra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,871
Vad kallas motsatsen till lapptäckesvärld? Och innebär det att kampanj-modul A i väster påverkar händelser i kampanjmodul B i öster? (Så spelar man båda måste man läsa in sig på hur möjliga utfall av den ena påverkar den andre).

Eller är det att folk har spetsiga hattar i väster för att de säljer sådana i öster? (Detaljer som tyder på att olika delar av världen har kontakt). Eller att öst och väst inte är för olika (inte vikingar i öst och ninjor i väst).

Är inte de flesta rollspel lapptäcken? Få spel knyter ihop alla moduler och äventyr och dess möjliga växelverkan på varandra, beroende på utgång av rollpersonernas handlande. Hur Svarta Madonnan slutar påverkar inte Tarotikum.

Verkar jobbigt att inte spela ”lapptäcke”, och jag funderar på hur mycket det är ett ideal, snarare än ett rimligt sätt att skapa produkter som hjälper folk spela rollspel?
Jag har hela tiden utgått att vi pratat om fantasy, men nu när jag tittar tillbaka i tråden upptäcker ju jag att det hade jag ju alldeles fel i :LOL: Så då blir det ju en väldigt bred diskussion då vi liksom pratar om alla genres samtidigt. Men jag ska försöka bena ut hur jag tänker, hoppas att det inte låter virrigt :)

Om vi pratar om fantasy så finns det ju dels det du pratar om vad gäller olika kulturer och länder. För mig handlar det inte om att de är olika, men kanske att det finns någon orsak till att de är olika. Klimat, politik etc. Och om de har eller inte har någon kontakt med varandra, hur hur den kontakten påverkat de olika kulturerna. Detta behöver inte komma i en superlång beskrivning, det viktigaste för mig är att man förhåller sig till det. Sen tycker jag att om man har moduler om de olika länderna att det är intressant om modulerna referar till varandra. Inte så att man måste ha alla moduler för att fatta, men så att man får större nytta av modulerna om man råkar ha dem. För mig gör det även att världen känns mer levande och intressant. Ett kanske långsökt exempel är ett det på historiska museet i Stockholm i sektionen om vikingar finns en lite Buddhastaty som exempel på vad en viking hade i sin packsäck. Detta är ju jättespännande och väcker så mycket tankar! Hur har sen statyn hittat ända hit?!

Men sen har vi ju även temat "rädda världen från onda mäktiga trollkarlen/demonen/draken" som är vanligt i mycket fantasy. Och här tycker jag att böckerna borde referera till varandra. Som jag sa tidigare, om rollpersonerna kommer till ett land och ska besegra den supermäktiga onda trollkarlen, lyckas med det och det inte får några konsekvenser alls då faller lite poängen med episk fantasy för mig. Att en sådan mäktig maktspelare faller borde ju få långtgående konsekvenser. Vem tar över istället för trollkarlen? Vad händer med grannländerna som antingen var allierad med hen eller stred mot hen? Finns det kanske andra despoter som hetsade sitt folk mot trollkarlen som nu inte har någon elaking att peka på för att dölja sina egna onda handlingar? Försöker denna despot istället kanske hetsa mot någon annan? Det är just såna här grejer som jag tycker är själva kärnan i att spela episka kampanjer som stöper om världen så som rollpersonerna känner den. Om rollpersonerna istället dödar den onda supermäktiga trollkarlen och världen fortsätter precis som förut så ser jag inte poängen med att spela ett episkt äventyr? Varför inte istället lika gärna låta rollpersonerna rädda en lite by från den lokala rövarligan?

Nu har jag inte spelat Kult sen tonåren och då spelade vi spelet som typ ett splatterspel, så jag kan ingenting om Tarotikum och Svarta Madonnan. Men är det kampanjer som har långtgående konsekvenser på vår värld som alla blir medvetna om? Eller är ondskan liksom hemlig för omvärlden och det är bara rollpersonerna och några fler inblandade som vet om den? Får då är det ju ingen större poäng med att låta äventyren påverka varandra.

Som sagt, jag tycker att det är rätt svårt att diskutera när det är så brett. Olika genres har ju olika förutsättningar. Men hoppas ni förstår vad jag menar även om det blev pladdrigt :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den här diskussionen har gjort mig mer nyfiken på lapptäckesvärldar. Det är inte så jag brukar se på min spelvärld.

Vi brukar köra det mesta homebrew. Men ibland funderar jag på hur ni gör som kör färdiga äventyr som inte är skrivna som serie eller för att hänga ihop? Man bara kör ett äventyr, och så när det är klart så förbereder man nästa. Och hur/varför rollpersonerna kom från den första äventyrsplatsen till den andra, det spelar liksom ingen roll? Äventyren blir då bara isolerade och dramatiska, och det finns ALL frihet att nästa äventyr blir ... precis vad som helst.

Den enda röda tråden blir då karaktärerna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Vi brukar köra det mesta homebrew. Men ibland funderar jag på hur ni gör som kör färdiga äventyr som inte är skrivna som serie eller för att hänga ihop? Man bara kör ett äventyr, och så när det är klart så förbereder man nästa. Och hur/varför rollpersonerna kom från den första äventyrsplatsen till den andra, det spelar liksom ingen roll? Äventyren blir då bara isolerade och dramatiska, och det finns ALL frihet att nästa äventyr blir ... precis vad som helst.

Den enda röda tråden blir då karaktärerna.
Det här är ungefär som jag föreställer mig att nya DoD kommer att göra det. Det finns en implicit värld som definieras av saker som vad det finns för vapen, rustningar, yrken, monster, byar och värdshus, men det är en lös bakgrund till äventyren som är det centrala.
 
Last edited:
Top