Nekromanti Om jämlik behandling på andra nördkonvent

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: BOKTIPS!!!

Svarte faraonen said:
Tsianphiel said:
Nej, jag upplever inte personligen att det var problematiska skämt. Däremot gjorde anmälaren det. Och Play Haven som avskedade programmeraren som var en av de som framförde skämten. Är det inte nog?
Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Nog, alltså. Som Simon skriver ovan: när vi talar om kränkthet får vi faktiskt utgå från att det rör sig om något annat än enbart en känsla. Den där Berglingubben som känner sig kränkt för att det snöar är faktiskt inte kränkt. Likaså (kanske) personen som känner sig kränkt för att personerna på raden bakom drog ett kukskämt. Jag tror fortfarande att skämtet var opassande för situationen, däremot tycker jag inte att det var sexistiskt, och inte att offentlig uthängning och avskedning var en proportionerlig respons.
Jag måste hålla med Bobby här. Enskilda individer kan inte få sätta ribban för vad som är kränkande, utan det är något som det måste råda någon sorts kulturell konsensus runt, typ lagar. Annars blir den mänskliga samvaron helt ohanterbar. Kulturell konsensus förändras dock med tiden, i många fall till det bättre (se lagen om hets mot folkgrupp, t.ex.).

(jag pratar nu om principer och inte specifikt avseende skämten som tråden handlar om, för jag fattade dem inte och kan inte avgöra huruvida de var kränkande, olämpliga eller roliga)

Vad det gäller plumpa skämt, public shaming och allmänt näthat så låter hela den här historien som en lång rad av ganska tveksamma handlingar. Det är dumt och onödigt att dra grova skämt i miljöer med okända människor. Det är dumt och onödigt att ägna sig åt publik shaming och sprida bilder på folk på twitter. Det är dumt helt jävla bonkers med mordhot och näthat och det låter som att arbetsgivarna har agerat väl ängsligt i det här fallet.

Det tycks inte finnas några vinnare i den här historien, bara människor som borde ha tänkt sig bättre för. Impulskontroll är en dygd, om än svår att bemästra.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Vad det gäller plumpa skämt, public shaming och allmänt näthat så låter hela den här historien som en lång rad av ganska tveksamma handlingar. Det är dumt och onödigt att dra grova skämt i miljöer med okända människor. Det är dumt och onödigt att ägna sig åt publik shaming och sprida bilder på folk på twitter. Det är dumt helt jävla bonkers med mordhot och näthat och det låter som att arbetsgivarna har agerat väl ängsligt i det här fallet.
This.

Men för att klanka lite på mitt eget kära folk, (ja, våra högljudda grannar iallafall), så är de ändå amerikaner. Ju större desto bättre, och det gäller väl allt.

Men ärligt, varför, om det nu fanns regler mot det, satt de och drog sådana skämt? Bara, varför... Det är för dumt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Läste artiklarna igen:

(Richards herself apparently made a joke about male genitalia on Twitter, using her work account, several days before PyCon.)
https://twitter.com/adriarichards/status/312265091791847425

Så det är ok när hon gör det men inte när andra gör det? Klassigt.


Sedan kan det ju nämnas att det dessutom finns i Code of cunducten vad man ska göra om man tycker att någon annan bryter mot den. Det finns här: https://us.pycon.org/2013/about/code-of-conduct/harassment-incidents/

De reglerna är inte särskilt olika de som finns här på forumet som säger att man inte ska vara hobby moderator och de är minst lika förståliga.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Men ärligt, varför, om det nu fanns regler mot det, satt de och drog sådana skämt? Bara, varför... Det är för dumt.
Jo, det är absolut oproffsigt. Men många saker som är oproffsiga är inte moraliskt fel -- om jag kommer till jobbet i jeans och t-shirt när kostym förväntas är jag inte särskilt professionell, men jag gör knappast någon moralisk förbrytelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Men ärligt, varför, om det nu fanns regler mot det, satt de och drog sådana skämt? Bara, varför... Det är för dumt.
Jao. Vitulv talar om kulturell konsensus och lagar. De regler som sattes upp på det aktuella stället är väl nånstans ett uttryck för den kultur arrangörerna på stället ville ha och är att betrakta som lokaliserade lagar, dock utan rent juridisk kraft. Genom att delta godkänner man reglerna, precis som de som kommer hem till mig får acceptera mina regler om att man inte kissar i soffan eller drar osmakliga sexistskämt hemma hos mig...

Alltså, man får tycka vad man vill om sådana här uppföranderegler. Men de är inte en form av censur. De är inte inskränkningar i yttrandefriheten. Och skickas man till ett sådant forum som representanter för sitt företag tycker jag att man rimligen bör kunna följa gällande regler.

Därmed inte sagt att de för den sakens skull förtjänar sparken. Men tycker man illa om att de fick sparken bör illatyckandet riktas mot arbetsgivaren som sparkade.

Men som andra sagt; denna situation var ett exempel på mycket snabbt eskalerande bullshit, där varje ny person i princip lade insult to injury.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Jag bryr mig inte om moral, den är så ofta relativ, även om jag gillar kakor ibland.

Vänta, hur kom vi in på moral? Jag känner att jag missade något här.

Iallafall. Vad kan vi ta för lärdom av det vi nu pratat oss så varma om?

Hobbymoderera inte! Häng inte ut folk!

/Radioaktiv, som kastar bautastenar i glaskatedraler. Men hon försöker bättra sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Jag bryr mig inte om moral, den är så ofta relativ, även om jag gillar kakor ibland.

Vänta, hur kom vi in på moral? Jag känner att jag missade något här.

Iallafall. Vad kan vi ta för lärdom av det vi nu pratat oss så varma om?

Hobbymoderera inte! Häng inte ut folk!

/Radioaktiv, som kastar bautastenar i glaskatedraler. Men hon försöker bättra sig.
Låter som bra lärdomar :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
krank said:
God45 said:
https://twitter.com/adriarichards/status/312265091791847425

Så det är ok när hon gör det men inte när andra gör det? Klassigt.
För att citera ett svar från personen hon drog skämtet till:

"@suitedandboot @cyansfriction The difference between @adriarichards' joke w/me and the #pycon "joke" is context & the existing relationship."
För att citera ett annar svar där:

so you are familiar, just as the pycon jokers were familiar. And we all overheard it. I agree.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Jag bryr mig inte om moral, den är så ofta relativ, även om jag gillar kakor ibland.

Vänta, hur kom vi in på moral? Jag känner att jag missade något här.
Jag tänkte att det i bedömningen av något som sexistiskt också ligger ett underförstått moraliskt fördömande av det (det gör det i alla fall när jag talar om det). Om skämtet är sexistiskt är det också moraliskt fel att dra det.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Alltså, man får tycka vad man vill om sådana här uppföranderegler. Men de är inte en form av censur. De är inte inskränkningar i yttrandefriheten. Och skickas man till ett sådant forum som representanter för sitt företag tycker jag att man rimligen bör kunna följa gällande regler.

Därmed inte sagt att de för den sakens skull förtjänar sparken. Men tycker man illa om att de fick sparken bör illatyckandet riktas mot arbetsgivaren som sparkade.
Detta också.

1. Killar säger något som de inte skulle säga. De vet om reglerna och representerar ett företag. Seriously guys?

2. Tjej som tar illa upp gör inte heller som hon borde. Outar skiten på twitter istället för att göra som man skall, så hon bryter också mot samma regelverk. Why?

3. All hell breakes loose. Är det hennes fel enbart? Nej. Är det deras fel (killarnas) enbart? Näe, inte det heller.

Förtjänar någon att bli av med jobbet? Förtjänar någon dödshot och väldtäktshot? Nej. Och nej igen.

Man kan inte säga att någon av dem förtjänade det som de fick efter händelsen. Och jag förstår faktiskt inte vad mer är att diskutera?

Bägge parterna bröt mot reglerna so fanns på ett jävla konvent och plötsligt var det mordhot och avskedningar och våldtäktshot överallt. Vad är det för fel på folk?

Jag förstår inte. Varför kan inte alla bara vara snälla mot varandra? Varför kan inte folk bara följa reglerna?

/Radioaktiv, som känner sig lite väl mycket som captain obvious just nu. Och som just insåg vikten av ett trevligt forumsklimat.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Men ärligt, varför, om det nu fanns regler mot det, satt de och drog sådana skämt? Bara, varför... Det är för dumt.
Tja, hur ofta bryr vi oss om att läsa regler, egentligen? Och hur kommunicerades reglerna till deltagarna? (jag har alltså ingen aning, men erkänner att jag själv brister i entusiasm när det gäller att ta till mig regler för olika situationer).

Alltså, det ursäktar ju inte ett plumpt och okänsligt beteende, men jag ville bara lyfta fram en av mina egna svagheter för att illustrera hur det kommer sig att folk bryter mot regler :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
God45 said:
För att citera ett annar svar där:
Jag citerar ordet du missade:

God45 said:
Alltså, se till kontexten. Kontexten = två personer har skickats till ett ställe som har specifika uppföranderegler. De har skickats i egenskap av representanter för sitt företag. De väljer att dra skämtet i den kontexten.

Kontexten för hennes skämt = två personer befinner sig på motsvarande allmän plats, som inte har specifika uppföranderegler. De är inte skickade dit i egenskap av representanter för sina företag. De som ser skämtet har aktivt valt att följa den ena parten.


För att fördydliga, ifall jag inte varit tydlig nog innan: Detta betyder inte att jag personligen nödvändigtvis tycker att de borde fått sparken. Eller att jag nödvändigtvis tycker att det var en fantastisk idé att lägga ut en bild av dem på twitter. Det betyder bara att ja, jag tycker att de gjorde fel och inte bör få framstå som snövita änglar medan allt som följde skylls på nästa person i kedjan av dåliga beslut. Kedjan av dåliga beslut började med ett dåligt beslut: Deras beslut att i helt fel kontext dra skämt av en typ det fanns uppföranderegler mot.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Re: BOKTIPS!!!

Vet var alla står nu och håller med Radioaktiv. Jag är ok med förklara den här tråden avklarad. Alla med på det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

God45 said:
Vet var alla står nu och håller med Radioaktiv. Jag är ok med förklara den här tråden avklarad. Alla med på det?
Ja.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Ja jag fattar hur du tänker. En av de få gånger jag brytt mig om regler gäller väl just allas vårt eget kära forum.

Just det där slog mig också. Liksom, är reglerna något varenda deltagare förväntas läsa på om själva, är det någon föreläsning i början, finns det bara en hös schletna pamfletter man själv får leta upp?

Oh well. Jag förstår vad du menar iallafall. Och vad fan, människor är lata. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: BOKTIPS!!!

Jepp, jag tycker ungefär som du. Jag ville mest klargöra att jag inte tycker det ursprungliga skämtet var en fråga om sexism (de senare hoten är däremot fullständigt solklar misogyni). Jag tycker det finns en poäng att vissa begrepp inte vattnas ur, utan behåller sin analytiska spänst.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kontexten är förstås viktig, men skillnaderna är hårfina och det är så socialt umgänge fungerar. Det går inte att lägga vissa på ena sidan och säga "detta var ok" - inte ens med efterklokhetens zoomobjektiv. Vi vet alla att alla sociala sammanhang - oavsett om de är professionella eller inte - innehåller en massa möjliga kontext med olika nivåer av "ok". Man kan dra ett skämt med sin polare i kön utanför. Man kan göra det på toaletten. Man kan spela kortspel i korridoren och ropa ut svordomar (vi ska inte överdriva PyCons professionalitet här - det är ett konvent, inte en mässa). Man kan dra grova skämt under öldrickandet därefter. Man kan flirta och träffa sin framtida partner. Och Twitter är trots allt ett publikt medium med ganska problematisk kontext (d.v.s. problematisk att definiera).

Så det leder ingen vart. Det går inte att peka på regler som absoluta när det handlar om tolkningar. Det fanns ett rätt sätt att göra detta på, och det är inte att "alla följer reglerna till punkt och pricka" - det är att ha en social följsamhet som gör att man tar pulsen på den sociala kontexten och att - när den oundvikligen tolkas olika av olika parter - att man kan bemöta istället för att eskalera. I de få fall då detta inte fungerar finns det all anledning att applicera regler efter bokstav.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag tror att konvent i Sverige skulle tjäna på att ha någon form av Code of Conduct. Innan någon börjar skrika i ren förtvivlan ska jag tillägga att jag inte tycker att skämten i sig är skäl nog för att sparkas (även om de bröt mot PyCons CoC), och att vi ska komma ihåg att vi inte har hela bilden. Det kan vara så att han har suttit löst för andra saker som inte kan nämnas, och den här händelsen är sista droppen.

Likaså anser jag att Anonymous reagerar alldeles för starkt. Givetvis så är inte Richards beteende okej heller -- naming and shaming är ganska tarvligt. Ytterligare så måste jag säga att TheCowgirlCoders idé om "varningskort" är totalt idiotisk; jag skrev det här på ett annat forum när händelsen begav sig och tänkte köra lite kreativ copy/paste istället för att skriva om det:
It's an invitation to regress to primary-school behaviourisms. Instead of encouraging proper development of social skills, it substitutes a canned, ersatz interaction. It ends the dialogue in a way guaranteed to cause conflict - the recipient can either submit (the example in the article has the recipient shamed into leaving) or escalate; there is no mutual win possible. There is also no real avenue for right of reply. It is an undergraduate response to an issue that requires a more mature handling.
Inte nog med det, språket på korten i sig är en ganska grov överträdelse av principerna med s.k. nonviolent communication. Jag gillar verkligen inte kort-idén.

Radioaktiv said:
Liksom, är reglerna något varenda deltagare förväntas läsa på om själva, är det någon föreläsning i början, finns det bara en hös schletna pamfletter man själv får leta upp?
Finns det regler? Jag kommer inte ihåg dem från när jag reggade mig. Bäst jag kollar upp det så jag inte står där med byxorna nere nån dag.

Nu så vidare till varför jag drar upp en tråd som har varit inaktiv sen innan GC: tycker ni att svenska konvent borde ha någon form av CoC? GC har inte det i någon egentligen mening (vad jag är medveten om) förutom en rad om att om man stör andra för mycket kan man bli utslängd. Jag vet att det hade underlättat om GC hade någon form av CoC i år, för då hade vi kunnat säga till slem-SL att hans sexistiska skämt var sjukt otrevliga (vilket vi visserligen gjorde ändå) och att det inte är okej att köra sånt på GC (vilket det än så länge är... tyvärr). Jag menar, en CoC är inte så hemskt svår att följa egentligen. Behöver vi en? Behöver vi inte en?
 
Top