Nekromanti Om jämlik behandling på andra nördkonvent

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Tycker det är helt ok med dick jokes och att det är helt ok att call bullshit publikt på dick jokers i ett professionellt sammanhang där det dessutom finns en code of conduct. Allt som hände därefter är helt vansinnigt.
Ja. Bara ja.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: BOKTIPS!!!

+1

Det enda jag ogillar med hennes agerande är att hon ler mot dem och tar deras bild och sedan lägger ut dem med sina egna kommentarer utan att de ens känner till det. Det är faktiskt leendet jag reagerar mest på.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: BOKTIPS!!!

Jag skulle säga att vissa är mer lättkränkta än andra. De som tillhör vissa grupper som av olika anledningar kan få uppbackning av makten. T ex kvinnor, pensionärer, invandrare, barnfamiljer, handikappade och HBTQ-människor kan få uppbackning av politiker eller media. Sen är naturligtvis de flesta av dessa sansade människor som inte går till överdrift, men säger ifrån när det behövs (kanske inte ens det i vissa fall), men det finns också nån sorts offerproffs som satt kränktheten i system. Jag fick intrycket från en av länkarna att hon kan vara en sådan person som aktivt söker konflikter.

Med internet har det dock blivit så mycket lättare för personer som stör sig på det här beteendet att sluta upp och göra sin röst hörd. Tyvärr resulterar det rätt ofta i en hatpöbel.

En intressant sak jag kom att tänka på, är att det bara är vissa av de grupper som stöttas av makten som faktiskt lyckas uppbåda egna pöblar på nätet. Feminister och HBTQ är nog de enda jag kommer på, och jag vet inte hur starka HBTQarna är egentligen. Det finns enstaka försök av invandrare att lyfta fanan (afro-svenskar?), men de får inte med sig några större grupper på nätet av nån anledning, även om media stöttar dem.

Mest lättkränkta verkar dock muslimer vara. Vad beror det på?

Sen ska sägas att det finns många tillfällen där det faktiskt är bra med dessa offerproffs, när de faktiskt gör mångas röst hörd, men lite väl ofta så gottar de ner sig i nån struntfråga, men lyckas ändå få stöd av media.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Tycker det är helt ok med dick jokes och att det är helt ok att call bullshit publikt på dick jokers i ett professionellt sammanhang där det dessutom finns en code of conduct. Allt som hände därefter är helt vansinnigt.
Ja. Bara ja.
Räknar vi med att hänga ut dem online i det här håller jag helt med.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
"Varför DDOS:as inte företaget som sparkade dem? Varför kallas inte det företagets chef för hora och fitta och hotas med mord och våldtäkt?"

Det där undrar jag med. Det var ju de som var för pk-känsliga när det hela fick publicitet (knappast annars) att de sparkar killen. Toleransen för misstag (om det nu var ett misstag att skämta) är 0 när saker får tillräcklig publicitet. (Om man inte är politiker och fått sin position genom att vara kompis med rätt folk, då finns det alltid ett nytt jobb som man kan förflyttas till)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Det där undrar jag med.
Egentligen undrar jag inte alls, för företagets VD är inte en kvinna. "Lustigt" hur det "råkar slumpa sig" så att det även denna gång är kvinnan i sammanhanget som får ta i stort sett allt hat från nätmobben.

Såhär skrev VD'n i fråga, som alltså varken är anonym eller tyst i medierna:

PlayHaven CEO Andy Yang acknowledged firing the developer, writing, "PlayHaven had an employee who was identified as making inappropriate comments at PyCon, and as a company that is dedicated to gender equality and values honorable behavior, we conducted a thorough investigation. The result of this investigation led to the unfortunate outcome of having to let this employee go. We value and protect the privacy of our employees, both past and present, and we will not comment on all the factors that contributed to our parting ways... We believe in the importance of discussing sensitive topics such as gender and conduct and we hope to move forward with a civil dialogue based on the facts."
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: BOKTIPS!!!

Det är ju bara att leva med...

Om man räknar med att alla spelar in allt man säger så blir det här inget problem.

Det är min verklighet, lättkränkta individer finns överallt, de är överrepresenterade av 80 & 90-talister. Jag tycker de överdriver enormt, men det är ju mina egna fördomar.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: BOKTIPS!!!

krank said:
Och där får jag obehagliga vibbar av en annan händelse som hände nyligen. Även om det där helt klart var så att tjejen inte hade gjort något alls och killarna var våldtäktsas, men den här tendensen att ursäkta allt som sägs och görs mot en tjej oavsett hur illa det är, och sedan försvar och ständigt ursäktande av precis allt killar gör tycker jag, precis som Gudrun Schyman, är en del av samma struktur.
Va?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
krank said:
Ond bråd död said:
Det där undrar jag med.
Egentligen undrar jag inte alls, för företagets VD är inte en kvinna. "Lustigt" hur det "råkar slumpa sig" så att det även denna gång är kvinnan i sammanhanget som får ta i stort sett allt hat från nätmobben.

Såhär skrev VD'n i fråga, som alltså varken är anonym eller tyst i medierna:

PlayHaven CEO Andy Yang acknowledged firing the developer, writing, "PlayHaven had an employee who was identified as making inappropriate comments at PyCon, and as a company that is dedicated to gender equality and values honorable behavior, we conducted a thorough investigation. The result of this investigation led to the unfortunate outcome of having to let this employee go. We value and protect the privacy of our employees, both past and present, and we will not comment on all the factors that contributed to our parting ways... We believe in the importance of discussing sensitive topics such as gender and conduct and we hope to move forward with a civil dialogue based on the facts."
Hur kan du vara så säker på att det beror på att det ena företaget hade en kvinnlig vd och det andra inte?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

Ond bråd död said:
krank said:
Och där får jag obehagliga vibbar av en annan händelse som hände nyligen. Även om det där helt klart var så att tjejen inte hade gjort något alls och killarna var våldtäktsas, men den här tendensen att ursäkta allt som sägs och görs mot en tjej oavsett hur illa det är, och sedan försvar och ständigt ursäktande av precis allt killar gör tycker jag, precis som Gudrun Schyman, är en del av samma struktur.
Va?
Alltså, ganska nyligen nu har det pratats i nyheterna om en liten amerikansk stad där en tjej blivit våldtagen och kissad på medan hon var full. Anonymous fick fatt på en film där stans sportfånar skämtade om det hela, och då hamnade det i nyheterna. Nyligen blev våldtäktsmännen dömda för våldtäkten. Och all amerikansk media (typ) fokuserade på hur tråkigt det var att gärningsmännen nu blivit stämplade som våldtäktsmän och att deras "liv var förstörda", samtidigt som det blåste (och blåser, vad jag vet) upp till hatstorm mot tjejen som fick skylla sig själv för hon var så full etc, och nu hade "förstört de här fina killarnas liv".

Observera nu att jag ovan vill tydliggöra att jag återigen inte likställer ett kukskämt med en våldtäkt, men att jag tycker att det verkar vara exakt samma strukturer som ursäktar de här killarna som ursäkter våldtäktsmännen, och framför allt att det är tjejen i sammanhanget som får "stå ut med" våldtäktshot, mordhot, och så vidare.


Och referensen till Schyman är enkel: Alla antifeminister fick sina panties in a bunch när Schyman sade, i ett tal, att det var samma struktur som låg bakom talibanmännens hustrumisshandel och kvinnoförtryck som låg bakom den hustrumisshandel och det kvinnoförtryck som sker i sverige. Observera att det inte betyder att man säger att alla svenska män är talibaner eller ens att det svenska kvinnoförtrycket eller hustrumisshandeln är lika grov eller utbredd. Så att säga.

Något mer som var oklart?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Hur kan du vara så säker på att det beror på att det ena företaget hade en kvinnlig vd och det andra inte?
What? Ingen av VD:arna har, vad jag vet, utsatts. Utan det är väl hon som tog bilden och delade ut den som varit den huvudsakliga måltavlan för hoten?

EDIT: För att vara mer specifik:

http://arstechnica.com/tech-policy/2013/...o-ddos-attacks/

- Båda VD:arna är män.
- Båda de som drog kukskämt i strid mot beteendereglerna är män.
- Richards är kvinna.

- Richards blogg blev DDoS:ad.
- Företaget Richards jobbade för, SendGrid, blev DDoS:at. Om jag läser rätt skedde detta innan hon fick sparken.
- Richards själv har fått ta emot hot om våld och våldtäkt i hyfsade mängder via Twitter.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: BOKTIPS!!!

Eksem said:
Tycker det är helt ok med dick jokes och att det är helt ok att call bullshit publikt på dick jokers i ett professionellt sammanhang där det dessutom finns en code of conduct. Allt som hände därefter är helt vansinnigt.
Gud vad bra sagt Eksem, jag håller med.

Eksem said:
Att nätmobben skulle vara en voice of reason är det dummaste jag läst på WRNU som inte Thermight skrivit.
Det här tyckte jag var lite hårt, men ok! :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Eftersom några av de mest sansade sakerna som skrivits om detta (IMHO) kommer från Amanda Blum, som jag länkade till, så klipper jag in några relevanta stycken. I övrigt så hoppas jag detta kan diskuteras sansat och på ett problemlösande sätt, eftersom jag tror att situationen mycket väl, i teorin, skulle kunna hända även på ett svenskt rollspelskonvent (som dock inte är en professionell miljö, noteras).

Within 24 hours, Adria was being attacked with the vile words people use only when attacking women. They called her a man hater (this was the nicest thing they said) who robbed a father of three of his livelihood. Then the threats began- on twitter, on her blog, on facebook. She should get raped, she should be fired, she should be killed, she should kill herself. A petition was started and people threatened SendGrid’s business. The company itself suffered a DDOS attack. All this ridiculousness made Adria look reasonable in comparison.

She didn’t get the developer in question fired… Play Haven did that and there are probably details of that transaction we aren’t privy to. It is a tragedy, but one that isn’t her fault. She committed one single offense: not approaching the men like an adult and saying “hey. guys- cmon, that’s offensive to me.”. On her own blog, she states “it only takes three words: ‘That’s not cool‘”, which I agree with. She should have said them to the developers in question. If she was that uncomfortable doing so in a full room, she could have contacted PyCon officials privately, there were certainly channels to do so. Its important to note Adria’s entire job was conversing with developers. There were multiple steps she could have taken before she once again dropped a public bomb on twitter and her blog. In her own take on the situation, Adria claims to have considered many things like the size of the room and the audience. All she had to consider was “what outcome am I looking for?”. If the outcome is “change the way these men are speaking” she’d have taken a different route. If “make as big a deal of this as humanly possible with no thought to consequence” was her outcome, she chose right.

I emailed SendGrid via friends who worked there to inform them of the pattern: when Adria is offended, she doesn’t work within the community to resolve the problem, and how ultimately,it actually harms female developers because it forms the perception that we are to be feared, we are humorless, that we are hard to work with. I suggested that SendGrid had the resources to retrain her and teach her better techniques and that I hoped they would choose that path instead of penalty to her. This morning, they went the other way, SendGrid posted that she was no longer with the company.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: BOKTIPS!!!

Ond bråd död said:
Jag skulle säga att vissa är mer lättkränkta än andra. De som tillhör vissa grupper som av olika anledningar kan få uppbackning av makten. T ex kvinnor, pensionärer, invandrare, barnfamiljer, handikappade och HBTQ-människor kan få uppbackning av politiker eller media. Sen är naturligtvis de flesta av dessa sansade människor som inte går till överdrift, men säger ifrån när det behövs (kanske inte ens det i vissa fall), men det finns också nån sorts offerproffs som satt kränktheten i system. Jag fick intrycket från en av länkarna att hon kan vara en sådan person som aktivt söker konflikter. [...] Mest lättkränkta verkar dock muslimer vara. Vad beror det på?
Den här typen av grundlösa generaliseringar och förminskning av grupper av människor kommer farligt nära regelbrott, och tyder på kraftigt bristande respekt för det gemensamma diskussionklimatet. Jag vill inte behöva se mer i samma stil i den här tråden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Oh, my god, gå igång så på lite skämt om ord som uppenbart påminner om sexuella företeelser. Heck, tur att de inte pratade om joysticks också...

Det där bleknar i stil med en felstavad kodrad jag råkade skriva en gång i tiden:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Pubic Sub InsertLong(Socket as Integer, Force as Boolean, LongData as Long)</pre></div></div>

Jag menar, den har mycket mer skämtpotential än donglar och forking.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: BOKTIPS!!!

Jag säger ju att det är vissa individer som blir offer proffs. Grupperna jag talar om är utifrån vilket stöd de kan få av makten, inget annat.

Den sista meningen om muslimer är en uppriktigt fråga som slog mig medan jag skrev. Hur skulle jag lämpligen formulerat den istället? Det jag är ute efter är förstås de väldigt annorlunda reaktionerna från muslimer jämfört med andra religiösa grupper i samband med t ex nidbilder. Jag utgår dock från att alla förstår att min fråga inte rör *alla* muslimer, utan bara de som reagerar på provokationerna. Så, hur skulle frågan ställts? Helst utan att man behöver väga varje ord.

Läs mitt inlägg med den snälla rösten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Troberg said:
Oh, my god, gå igång så på lite skämt om ord som uppenbart påminner om sexuella företeelser. Heck, tur att de inte pratade om joysticks också...

Det där bleknar i stil med en felstavad kodrad jag råkade skriva en gång i tiden:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Pubic Sub InsertLong(Socket as Integer, Force as Boolean, LongData as Long)</pre>
Jag menar, den har mycket mer skämtpotential än donglar och forking. </div></div>

Haha :gremsmile:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: BOKTIPS!!!

Att vissa religiösa grupper reagerar starkare än andra på "nidbilder" kan ju ha å göra med att man inte får avbilda deras profet, och det kanske är känsligt att han blir kallad pedofil...

VÄLDIGT OT!!!
 
Top