Nekromanti Om jämlik behandling på andra nördkonvent

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I en annan nördig hobby, som också har konvent, så har nyligen en stort och lätt bisarrt drama just spelats upp. Jag tycker det är intressant att läsa om, eftersom det ger en nyanserad bild och en insikt om att "lagom" alltid är bäst.

Vad som hände var:
- (Bakgrund: de flesta stora konvent har numer tydlig Code of Conduct som undanbeder sig nedsättande kommentarer och ger hjälp till dem som känner sig trakasserade, ex. tjejer)
- Två manliga utvecklare i publiken drog ett skämt om "donglar" och "fork your repository". Vad som exakt sades är oklart, men någon form av sexuell anspelning gick att dra.
- En kvinnlig (känd) åhörare på raden framför hörde detta, tog en bild av dem och lade ut på sin Twitter-feed med ogillande kommentarer.
- Detta spreds och resulterade i att en av utvecklarna sparkades för dåligt uppträdande.
- Denna reaktion spreds i sin tur än mer, och internet gick ut i hatstorm mot kvinnan och hennes arbetsgivare (med hacking, hot och liknande som vi sett förut).
- Kvinnan sparkades nu också, eftersom hennes roll som "developer evangelist" ansågs hotad.

Många har analyserat detta förstås. ArsTechnica summerar summerar. Kvinnliga utvecklaren Amanda ger en nyanserad kommentar. TheCowgirlCoder pratar om att ha pratar om att ha "varningskort" att dela ut när detta sker under konvent.

Det är uppenbart att detta har skruvats till alltför stora proportioner, och att folk inte ska behöva förlora jobb över saker som detta även om allt som sagts och gjorts är sant.

Min takeaway är - det finns lärdomar att dra för rollspelskonvent, både att ta efter det arbete som stora utvecklarkonvent gjort för Code of Conduct, men samtidigt hur man ser till att det är tillräckligt högt i tak för skämt att kunna dras - och för att folk ska kunna lösa problem på plats istället för eskalering.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Varför upplever jag allt oftare att Anonymous är the voice of reason i sådana här situationer? Synd att hon lyckades få någon sparkad med sin bullshit bara.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vad är donglar, fork, repository och development evangelist?

Lite konstigt att nån får sparken för något när man inte ens vet vad som sagts.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
God45 said:
Varför upplever jag allt oftare att Anonymous är the voice of reason i sådana här situationer?
Är det alltså "hatstorm", "hot" och "hacking" du identifierar med the vocie of reason här?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Vimes said:
God45 said:
Varför upplever jag allt oftare att Anonymous är the voice of reason i sådana här situationer?
Är det alltså "hatstorm", "hot" och "hacking" du identifierar med the vocie of reason här?
Möjligtvis inte men de tar rätt sida i det i alla fall. De sparkar inte någon för att han drog ett skämt till en kompis om ord som låter roligt lika andra ord. De postar inte heller bilder på någon som gör det offentligt och får dem sparkade utan att göra NÅGONTING annat först.

Sedan är jag inte tillhörande samma demografiska grupp som anonymous för då hade jag förståt någon av de där datortermerna.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Varför upplever jag allt oftare att Anonymous är the voice of reason i sådana här situationer? Synd att hon lyckades få någon sparkad med sin bullshit bara.
Eh... För hacking och hot, det är "the voice of reason" och rätt åt henne?

Hennes "bullshit"?

Du är säker på att du inte vaknade med dina prioriteringar lite på sniskan här? Liksom, karlar som sitter och grabbar sig=helt okej. Kvinna som blir störd på det och uttrycker det=inte okej.

Att någon annan använde hennes info för att få någon sparkad är inte samma sak som att hon gick till en av deras chefer och krävde att han skulle bli det. Han blev sparkad för vad deras chef ansåg vara dåligt uppträdande.

Skall du verkligen klandra henne för det?

Skall du klandra henne för att han fick sparken för hans eget dåliga uppförande? Really? (Eller vad företagen anser som dåligt).

/Radioaktiv, not impressed.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ond bråd död said:
Vad är donglar, fork, repository och development evangelist?

Lite konstigt att nån får sparken för något när man inte ens vet vad som sagts.
Förklaringen för ord så som fork, repository och dongle finns på nätet.

En development evangelist å andra sidan är ett lite svårare koncept.

En development evangelist är någon som genom olika kanaler (mässor, inflytelserika forum osv) predikar om fördelarna med ett visst protokoll, program, programmeringsspråk eller liknande. Orsaken är att man behöver en kritisk mängd användare eller del av marknaden för att den tekniska innovation man försöker sprida inte ska dö ut av sig själv.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
BOKTIPS!!!

David Eberhard har gett ut flera tänkvärda böcker som jag läst med stor behållning (även om jag inte alltid håller med honomi sak så är mycket av det han skriver klokt och tänktvärt).

Han har skrivit:
I trygghetsnarkomanernas land.
Normalt? Från vansinnesdåd till vardagspsykoser.

Men framför allt har han skrivit:

Ingen tar skit i de lättkränktas land.

Det handlar om hur kränkta vi är i det här samhället, om hur kränkta vi tillåter oss att bli av skitsaker. Den är klok och tänkvärd och framförallt så är den väldigt provocerande.
Vi blir så kränkta som vi tillåter oss att bli.

I det här fallet, hade det varit två kvinnor som satt och skämtade om män så hade ingen lyft ett ögonbryn.
Nu är det två män som skämtar om kvinnor och då är det sexistiskt. Eller?

Är vi verkligen så lättkränkta?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Detta är förstås ett mycket kontroversiellt ämne som har rört upp mycket känslor i utvecklar-sfären. Samtidigt så kan vi väl alla enas om att det som skedde - oavsett detaljerna - är mycket mindre än vad som motiverar public shaming, avskedningar och hatstormar.

Voice of reason här är inte Anonymous (hela poängen med dem är väl deras brist på reasoning?). Kvinnan i fråga är definitivt inte heller voice of reason här. Hon använde en privilegierad plattform (ca 10k följare) själv för att hänga ut personer istället för att ta upp det med dem. Mycket av kritiken hon fått är berättigad - men haten och hoten är absolut inte det och är ett exempel på samma hat som mött andra kvinnor som tagit för sig. Men att få hat betyder inte att man har rätt. Voice of Reason handlar om att se detta mer nyanserat.

Jag tycker:
- Man måste få skämta sig emellan utan att tänka på vilka som hör ens konversation
- Hör någon något som de inte gillar, eller uppfattar handlar om dem, så bör de påpeka detta för personen som sade det, för att reda ut det. Sannolikheten att ingen menade något illa är hög. Känns situationen inte rätt, så är det bättre att ta upp det med någon ansvarig, som ska ta det på allvar.
- Public shaming är sällan produktivt och är, som vi ser, ett tvåeggat svärd

Båda blev sparkade och båda med motivering som handlar om uppförande, så det leder ingen vart. Helt klart har ingen av arbetsgivarna varit särskilt resonliga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
God45 said:
Möjligtvis inte men de tar rätt sida i det i alla fall. De sparkar inte någon för att han drog ett skämt till en kompis om ord som låter roligt lika andra ord. De postar inte heller bilder på någon som gör det offentligt och får dem sparkade utan att göra NÅGONTING annat först.
Så ni ska vi se här... Att på Twitter påpeka att vissa personer drar sexskämt är alltså något som gör att man förtjänar att bli utsatt för massiva hatkampanjer, ens företag förtjänar att DDOS:as, etc?

För ärligt talat, som Radioaktiv säger - hon sparkade ingen. Om personernas beteende hade varit OK i deras företags ögon hade de inte fått sparken för det. Varför DDOS:as inte företaget som sparkade dem? Varför kallas inte det företagets chef för hora och fitta och hotas med mord och våldtäkt?

Det finne inte ens tillstymmelsen till proportionalitet här. Jag menar visst, hon borde ha tagit kritiken via annan kanal än twitter - men om man ska hålla henne ansvarig för sina handlingar, så bör man hålla både utvecklaren som drog de för sammanhanget opassande skämten och chefen som sparkade utvecklaren för att den drog opassande skämt också. Det kan inte BARA vara den enda kvinnan i historien som förtjänar all skit och få sitt liv förstört och sin arbetsplats attackerad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

Cissi said:
Är vi verkligen så lättkränkta?
Vilka är "vi"? Måste alla ha samma tröskel för kränkthet? Ska vi starta ett standardiseringsarbete för att lista vilken nivå det måste ligga på för att man ska få uppleva något som kränkande?

Jag förstår tanken med resonemanget, men det finns en risk att det landar i victim blaming om man hela tiden lägger på den som blir upprörd att "välja att ta åt sig".

Det tyckte till exempel mina föräldrar också, när jag blev mobbad i skolan. Att det bara var att inte ta åt sig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
krank said:
Så ni ska vi se här... Att på Twitter påpeka att vissa personer drar sexskämt är alltså något som gör att man förtjänar att bli utsatt för massiva hatkampanjer, ens företag förtjänar att DDOS:as, etc?
Rimligen är svaret på din fråga nej. Men ATT ha blivit utsatt för dessa hemskheter betyder inte att man från början hade rätt eller gjorde rätt.

Båda avskedningarna gjordes av ansvariga chefer och är slutligen deras ansvar, inte internets eller de drabbade individernas ansvar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: BOKTIPS!!!

krank said:
Cissi said:
Är vi verkligen så lättkränkta?
Vilka är "vi"? Måste alla ha samma tröskel för kränkthet? Ska vi starta ett standardiseringsarbete för att lista vilken nivå det måste ligga på för att man ska få uppleva något som kränkande?

Jag förstår tanken med resonemanget, men det finns en risk att det landar i victim blaming om man hela tiden lägger på den som blir upprörd att "välja att ta åt sig".

Det tyckte till exempel mina föräldrar också, när jag blev mobbad i skolan. Att det bara var att inte ta åt sig.

"Vi" som människor.

Och det är skillnad. I skolan så blev du direkt utsatt för mobbing. Det var riktat mot dig och det finns inga tvivel om att de var ute efter dig.

Men sitter du bakom två främlingar som drar ett skämt, hur smaklöst du än tycker det är, så kan du nog gissa att de inte riktar sig mot dig personligen. Så tänker i alla fall inte jag när jag hör främlingar skämta om kvinnor. Även om jag kan tycka att de är dumma i huvudet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Radioaktiv said:
Eh... För hacking och hot, det är "the voice of reason" och rätt åt henne?

Hennes "bullshit"?

Du är säker på att du inte vaknade med dina prioriteringar lite på sniskan här? Liksom, karlar som sitter och grabbar sig=helt okej. Kvinna som blir störd på det och uttrycker det=inte okej.

Att någon annan använde hennes info för att få någon sparkad är inte samma sak som att hon gick till en av deras chefer och krävde att han skulle bli det. Han blev sparkad för vad deras chef ansåg vara dåligt uppträdande.

Skall du verkligen klandra henne för det?

Skall du klandra henne för att han fick sparken för hans eget dåliga uppförande? Really? (Eller vad företagen anser som dåligt).

/Radioaktiv, not impressed.
Snarare för att hon totalt ignorerade de etablerade kanaler som fanns för att komma till rätta med sådant här beteende (att säga till eller att snacka med PyCons folk) och istället valde att hänga ut dem offentligt (vilket tydligen är hennes normala modus operandi).

Karlas som sitter och grabbar sig = Okej/Inte Okej
Kvinna som hänger ut dem offentligt för att de har gjort det = Inte okej.

Det är lite som att kärnvapenbomba för en gränsöverträdelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
RipperDoc said:
Båda avskedningarna gjordes av ansvariga chefer och är slutligen deras ansvar, inte internets eller de drabbade individernas ansvar.
Jag bryr mig ungefär lika lite om individernas "ansvar" som jag bryr mig om avskedningarna. Överlag får jag säga att jag tycker att avskedningarna är en ganska liten del i det här. Det jag blir förbannad över är snarare mordhoten och våldtäktshoten, DDOS:ingen och de andra attackerna. Och när folk ursäktar sånt beteende med att "de var iaf på rätt sida".

Hade det bara varit avskedningar som varit på tapeten hade situationen varit helt annorlunda.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: BOKTIPS!!!

krank said:
Cissi said:
Är vi verkligen så lättkränkta?
Vilka är "vi"? Måste alla ha samma tröskel för kränkthet? Ska vi starta ett standardiseringsarbete för att lista vilken nivå det måste ligga på för att man ska få uppleva något som kränkande?

Jag förstår tanken med resonemanget, men det finns en risk att det landar i victim blaming om man hela tiden lägger på den som blir upprörd att "välja att ta åt sig".

Det tyckte till exempel mina föräldrar också, när jag blev mobbad i skolan. Att det bara var att inte ta åt sig.
Allt detta finns på en gradskala och inget är binärt här. Att jämföra ett "överhört" skämt med mobbning saknas proportion. Självklart finns det legitima anledningar att bli kränkt. "Lättkränkt" betyder dock, att den ribban anses ligga för lågt, generellt. Det betyder inte att individer inte får ha sin egen skala för vad som är kränkande, men det betyder att samhället i stort inte kan sätta ribban efter minsta gemensamma nämnaren.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
krank said:
Överlag får jag säga att jag tycker att avskedningarna är en ganska liten del i det här. Det jag blir förbannad över är snarare mordhoten och våldtäktshoten, DDOS:ingen och de andra attackerna. Och när folk ursäktar sånt beteende med att "de var iaf på rätt sida".

Hade det bara varit avskedningar som varit på tapeten hade situationen varit helt annorlunda.
Avskedningarna är sannolikt den mer bestående effekten av allt det som skett. Och att något värre hänt sänker inte deras betydelse.
 
Top