Nekromanti Om jämlik behandling på andra nördkonvent

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag tycker också att det var en helt bisarr utveckling av vad som hände. Liksom, hon hör något som hon inte anser vara något som hör hemma på stället. (Vilket det uppenbarligen inte gjorde enligt arrangörerna). Det finns en code of conduct. Hon skulle självklart ta upp det med de som man nu skall ta upp det med, ifall hon inte kände att hon själv kunde vända sig om och prata med dem som sade något.

Nä, hänga ut är väl jävligt sällan okej.

Sedan så kan jag känna lite såhär. Blev det inte väldigt amerikanskt allting? Om ni förstår hur jag menar nu. Jag bara väntar på att få läsa om att de börja stämma varandra över att de förlorat jobbet och jag vet inte vad. I snitt så blev den där killen avskedad för att de inte skulle behöva ha problem med jämställdhetsgrejer inom företaget. Liksom, om någon kvinna på jobbet skulle få för sig att anmäla företaget för diskriminering eller så. Det skulle vara jobbigt. Men vad vet jag.

Men, det gör inte det som anonymous gjorde okej, och det gör inte våldtäktshot eller dödshot okej heller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

Cissi said:
David Eberhard har gett ut flera tänkvärda böcker som jag läst med stor behållning (även om jag inte alltid håller med honomi sak så är mycket av det han skriver klokt och tänktvärt).

Han har skrivit:
I trygghetsnarkomanernas land.
Normalt? Från vansinnesdåd till vardagspsykoser.

Men framför allt har han skrivit:

Ingen tar skit i de lättkränktas land.

Det handlar om hur kränkta vi är i det här samhället, om hur kränkta vi tillåter oss att bli av skitsaker. Den är klok och tänkvärd och framförallt så är den väldigt provocerande.
Vi blir så kränkta som vi tillåter oss att bli.

I det här fallet, hade det varit två kvinnor som satt och skämtade om män så hade ingen lyft ett ögonbryn.
Nu är det två män som skämtar om kvinnor och då är det sexistiskt. Eller?

Är vi verkligen så lättkränkta?
Helt rätt.

Till er som tycker att sparkningen inte var hennes fel? Att välja att hänga ut folk med bild är fullständigt förkastligt. Att göra det utan att göra något som att säga åt dem först är ännu värre. Att le när man tar bilden? Vidrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

RipperDoc said:
Allt detta finns på en gradskala och inget är binärt här. Att jämföra ett "överhört" skämt med mobbning saknas proportion. Självklart finns det legitima anledningar att bli kränkt. "Lättkränkt" betyder dock, att den ribban anses ligga för lågt, generellt. Det betyder inte att individer inte får ha sin egen skala för vad som är kränkande, men det betyder att samhället i stort inte kan sätta ribban efter minsta gemensamma nämnaren.
Det har ingen påstått heller.

Däremot känner jag såhär: Man måste kunna få vara lättkränkt, och man måste få lufta sin kränkthet. Jag kan tycka att kvinnan inte agerade helt rationellt eller ändamålsenligt, men jag tycker att responsen på hennes förhållandevis mjäkiga kränkthetstweet står bortom alla proportioner överhuvudtaget.

Och ska vi börja hindra folk från att fatta icke rationella beslut eller agera på icke ändamålsenliga sätt finns det viktigare saker att fördöma än kvinnan i det här fallet.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
krank said:
att man förtjänar att bli utsatt för massiva hatkampanjer, ens företag förtjänar att DDOS:as, etc?
Har någon sagt att hon "förtjänade" det? Så jag förstått det var det som sades" att *alla* reaktioner i händelsen var ... oproportionerliga. Inte att någon av dem var rätt.

krank said:
viktigare saker att fördöma än kvinnan i det här fallet.
igen som jag förstått fördömdes alla inblandade lika ovan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

God45 said:
Till er som tycker att sparkningen inte var hennes fel? Att välja att hänga ut folk med bild är fullständigt förkastligt. Att göra det utan att göra något som att säga åt dem först är ännu värre. Att le när man tar bilden? Vidrigt.
Irrelevant för sparkningen och hennes ansvar.

Sedan blir jag skrämd över att du uppenbarligen tycker att hot om mord och våldtäkt, och DDoS-attacker, är mindre allvarliga än att posta en bild på någon på internet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

krank said:
God45 said:
Till er som tycker att sparkningen inte var hennes fel? Att välja att hänga ut folk med bild är fullständigt förkastligt. Att göra det utan att göra något som att säga åt dem först är ännu värre. Att le när man tar bilden? Vidrigt.
Irrelevant för sparkningen och hennes ansvar.

Sedan blir jag skrämd över att du uppenbarligen tycker att hot om mord och våldtäkt, och DDoS-attacker, är mindre allvarliga än att posta en bild på någon på internet.
Hej, båda sakerna är fel. Men att helt oprovocerat och utan att göra något vettigt först hänga ut någon så att han blir sparkad är ganska satans fruktansvärt. Det andra är en över reaktion men det är inte oprovocerat i alla fall.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Hej, båda sakerna är fel. Men att helt oprovocerat och utan att göra något vettigt först hänga ut någon så att han blir sparkad är ganska satans fruktansvärt. Det andra är en över reaktion men det är inte oprovocerat i alla fall.
Överreaktion men inte helt oprovocerat? Är det det enda du har att säga om våldtäktshot, dödshot, hacking och att hon blev av med jobbet?

Men att han blev av med jobbet är "ganska satans fruktansvärt"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

God45 said:
Hej, båda sakerna är fel. Men att helt oprovocerat och utan att göra något vettigt först hänga ut någon så att han blir sparkad är ganska satans fruktansvärt. Det andra är en överreaktion men det är inte oprovocerat i alla fall.
Ärligt talat, nej, det är inte mer "satans fruktansvärt" att få sparken jämfört med att bli utsatt för mord- och våldtäktshot. De spelar inte i samma liga.

Jag tycker inte att det hon gjorde kan sägas vara "helt oprovocerat". Inte proportionerligt, men inte helt oprovocerat heller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

Radioaktiv said:
Hej, båda sakerna är fel. Men att helt oprovocerat och utan att göra något vettigt först hänga ut någon så att han blir sparkad är ganska satans fruktansvärt. Det andra är en över reaktion men det är inte oprovocerat i alla fall.
Överreaktion men inte helt oprovocerat? Är det det enda du har att säga om våldtäktshot, dödshot, hacking och att hon blev av med jobbet?

Men att han blev av med jobbet är "ganska satans fruktansvärt"?
Det är illa att hon blev hotad, riktigt jävla illa till och med. Men det var inte den uthängda killen som gjorde det.

Vad hon gjorde var att medvetet hänga ut någon och se till att han fick masiva problem. Hon gjorde deta medvetet och med vilje och utan att ta till grundlägande mänskliga saker som att prata med honom först. Att hon dessutom massivt överreagerar på skämt som på inget sätt hade med henne att göra eller var riktade mot henne. Det var dessutom väldigt tama skämt låter det som.

Rörande att hon blev av med jobbet? Låter som en vettig reaktion på att hon på arbetstid hängde ut någon. Kanske lite hårt men innom rimlighetens ramar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: BOKTIPS!!!

Jag kan tycka att hennes beteende är helt åt helvete. Jag kan tycka att snubben som dragit skämtet kanske också borde vetat bättre. Jag kan inte sympatisera med att något av dessa två skulle leda till varken dödshot eller avskedanden.

Däremot kan jag förstå att hon blir avskedad med tanke på att hennes jobb bitvis är att kommunicera med folk och att hon, tydligen inte bara genom denna incident, gjort sig känd som "jobbig". Att jag förstår innebär inte att jag tycker att det är rätt, bara att jag inser att Amerikanska arbetsgivare har ganska låg tröskel för att sparka folk, särskilt när det gäller public relations-situationer.

Att dödshota folk för public shaming känns faktiskt som mer av en eskalering än att ta någons bild och hänga ut dem offentligt för att de drog ett dåligt skämt. Argumentet "det är internet, sånt händer hela tiden!" gör inte att det blir ok. Särskilt inte när det kommer från personer som är knutna till Anonymous som faktiskt har varit med och hjälpt till i revolutioner och gjort andra saker som helt klart har fått verkliga konsekvenser.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror vi måste dra en gräns mellan grabbighet och sexism. Att dra ett par kukskämt kan vara grabbigt eller plumpt, men det innebär inte att man förnedrar eller objektifierar någon. Grabbig jargong kan skapa en miljö som inte känns så välkomnande för alla, men jag har svårt att se själva skämtet som någon vidare förbrytelse. Lite fördomsfullt tycker jag att det känns väldigt amerikanskt, det här att reagera med avskedningar på sexskämt.

Sedan hoppas jag att det inte blir någon "misery poker" angående vad som är värst, hot och trakasserier eller att bli avskedad. Det är knappast en fruktbar syssla att försöka komma fram till vad som är värst av våldtäktshot och den bajsmacka som en avskedning kan innebära i dagens ekonomiska situation.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

Anarchclown said:
Jag kan tycka att hennes beteende är helt åt helvete. Jag kan tycka att snubben som dragit skämtet kanske också borde vetat bättre. Jag kan inte sympatisera med att något av dessa två skulle leda till varken dödshot eller avskedanden.

Däremot kan jag förstå att hon blir avskedad med tanke på att hennes jobb bitvis är att kommunicera med folk och att hon, tydligen inte bara genom denna incident, gjort sig känd som "jobbig". Att jag förstår innebär inte att jag tycker att det är rätt, bara att jag inser att Amerikanska arbetsgivare har ganska låg tröskel för att sparka folk, särskilt när det gäller public relations-situationer.

Att dödshota folk för public shaming känns faktiskt som mer av en eskalering än att ta någons bild och hänga ut dem offentligt för att de drog ett dåligt skämt. Argumentet "det är internet, sånt händer hela tiden!" gör inte att det blir ok. Särskilt inte när det kommer från personer som är knutna till Anonymous som faktiskt har varit med och hjälpt till i revolutioner och gjort andra saker som helt klart har fått verkliga konsekvenser.
Det här är en vettig medelgrund som jag håller med om :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: BOKTIPS!!!

Tycker det är helt ok med dick jokes och att det är helt ok att call bullshit publikt på dick jokers i ett professionellt sammanhang där det dessutom finns en code of conduct. Allt som hände därefter är helt vansinnigt. Att nätmobben skulle vara en voice of reason är det dummaste jag läst på WRNU som inte Thermight skrivit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Re: BOKTIPS!!!

Eksem said:
Tycker det är helt ok med dick jokes och att det är helt ok att call bullshit publikt på dick jokers i ett professionellt sammanhang där det dessutom finns en code of conduct. Allt som hände därefter är helt vansinnigt. Att nätmobben skulle vara en voice of reason är det dummaste jag läst på WRNU som inte Thermight skrivit.
Det var skrivet med en viss uppgivenhet över hur jävla dumt hon och arbetgivaren till den avskedade killen hade betet sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

Anarchclown said:
Däremot kan jag förstå att hon blir avskedad med tanke på att hennes jobb bitvis är att kommunicera med folk och att hon, tydligen inte bara genom denna incident, gjort sig känd som "jobbig". Att jag förstår innebär inte att jag tycker att det är rätt, bara att jag inser att Amerikanska arbetsgivare har ganska låg tröskel för att sparka folk, särskilt när det gäller public relations-situationer.
Ja, alltså, jag är inte emot någon av sparkningarna, ska jag väl säga. Inte om vi använder amerikanska mått där, som du säger, tröskeln är rejält låg. Grabbarna borde ha fattat att man inte drar den sortens skämt när man är bland folk man inte känner och ska representera sitt företag. Hon borde ha fattat att om man ska jobba som kommunikatör så kör man inte public shaming.

Alla mina starka åsikter i sammanhanget handlar om annat; om dödshot och våldtäktshot och så vidare.

Och där får jag obehagliga vibbar av en annan händelse som hände nyligen. Även om det där helt klart var så att tjejen inte hade gjort något alls och killarna var våldtäktsas, men den här tendensen att ursäkta allt som sägs och görs mot en tjej oavsett hur illa det är, och sedan försvar och ständigt ursäktande av precis allt killar gör tycker jag, precis som Gudrun Schyman, är en del av samma struktur.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: BOKTIPS!!!

Eksem said:
Att nätmobben skulle vara en voice of reason är det dummaste jag läst på WRNU som inte Thermight skrivit.
QFT
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: BOKTIPS!!!

Tycker din och Anarchs reaktion på vad hon gjorde är helt bisarr, det känns helt Twilight Zone att läsa era inlägg ärligt talat.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: BOKTIPS!!!

Det är illa att hon blev hotad, riktigt jävla illa till och med. Men det var inte den uthängda killen som gjorde det.

Vad hon gjorde var att medvetet hänga ut någon och se till att han fick masiva problem. Hon gjorde deta medvetet och med vilje och utan att ta till grundlägande mänskliga saker som att prata med honom först. Att hon dessutom massivt överreagerar på skämt som på inget sätt hade med henne att göra eller var riktade mot henne. Det var dessutom väldigt tama skämt låter det som.

Rörande att hon blev av med jobbet? Låter som en vettig reaktion på att hon på arbetstid hängde ut någon. Kanske lite hårt men innom rimlighetens ramar.
Jag har redan skrivit att hon inte heller bettede sig särskilt vettigt.

Varför är det relevant om det var killen som gjorde det eller inte? Varför är det en poäng du har med? Som sagt, jag tycker inte att hon precis betett sig exemplariskt heller.

Så, allt som hon gjorde var helt oprovocerat, du kan inte se någon anledning till att hon gjorde det alls förutom att hon är en riktig drake?

Men ALLT som hände henne, det var framprovocerat?

Det är inte något konstigt med att hon förlorar jobbet?

Att få våldtäktshot och dödshot, det är framprovocerat?

Med andra ord, du tycker att hon skall bara skylla sig själv och att allt är hennes fel, och att de två som faktiskt bröt mot ställets code of conduct, de är helt oskyldiga änglar och du kan inte se deras fel i något?

Verkligen?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: BOKTIPS!!!

Woot? Vad var det som jag skrev som var bisarrt? Alltså, detta är faktiskt en fråga, då jag inte ser mig själv som så fruktansvärt kontroversiell i mina åsikter.
 
Top