Nekromanti Oförstörbara vandöda?

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Om man vill göra en vandöd oförstörbar (inte för att jag vill det) måste man då göra hela liket oförstörbar på en gång eller kan man ta en kroppsdel i taget?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Om man vill göra en vandöd oförstörbar (inte för att jag vill det) måste man då göra hela liket oförstörbar på en gång eller kan man ta en kroppsdel i taget?

...sedan kan man ju fråga sig varför man skulle göra det? Jag antar att Du syftar på den alkemiska processen 'Perpetuell indestruktibilitet'? Enligt beskrivningen så skulle den odöde vara precis lika lätt att skada, 'han' får precis lika mycket skada som normalt, och 'han' får inget rustningsvärde. Det enda processen gör är att 'hans' brytvärde (BRYT) aldrig kan sänkas. Vad jag vet så har odöda inget brytvärde...

Möjligen skulle spelledaren kunna låta bli att använda amputationsreglerna, men skall man vara riktigt petig amputations- och BRYT-reglerna inte detsamma.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
...sedan kan man ju fråga sig varför man skulle göra det?

Kan tänka mig ett antal användningsområden...


Jag antar att Du syftar på den alkemiska processen 'Perpetuell indestruktibilitet'? Enligt beskrivningen så skulle den odöde vara precis lika lätt att skada, 'han' får precis lika mycket skada som normalt...

Hehe... Skall vi citera boken ordentligt för en gångs skull?
"Ett föremål som gjorts 'oförstörbart' kan inte förstöras med fysiskt våld, eld, syra eller liknande" ('Perpetuell Indestruktibilitet')
Det hela är väl mest en fråga om en 'vandöd' kan räknas som ett föremål eller inte (dvs död materia). Alkemireglerna får en onekligen att tänka i de banorna...

Jag citerar processen 'Nekromantisk reanimation':
"Notera att vandöda räknas som föremål och man därför göra 'magiska artefakter' av dem!"

Såå... Vi tar första meningen i 'Perpetuell Indestruktibilitet':
Denna process används för att göra ett föremål 'oförstörbart'.

Så varför inte?
Det enda hindret jag ser är att vandöda består av "levande vävnad", men...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Hehe... Skall vi citera boken ordentligt för en gångs skull?

Jag citerade inte. Jag skrev att processen gör så att BRYT aldrig kan sänkas, men att skadevärdena aldrig modifieras. Eftersom vandöda inte har något BRYT-värde (eller de kommer med största sannolikhet inte att få det), så kommer processen inte att tillföra något.


Det hela är väl mest en fråga om en 'vandöd' kan räknas som ett föremål eller inte (dvs död materia). Alkemireglerna får en onekligen att tänka i de banorna...

Japp. Det verkar som om de räknas som föremål, men eftersom de inte har BRYT-värden så spelar det alltså ingen roll i avseendet med 'Perpetuell indestruktibilitet'?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag skrev att processen gör så att BRYT aldrig kan sänkas, men att skadevärdena aldrig modifieras.

Ok... Om du anser att skadevärdena aldrig modifieras, hur tolkar du följande citat ur boken?
"Ett föremål som gjorts 'oförstörbart' kan inte förstöras med fysiskt våld, eld, syra eller liknande."
Detta känns som en klar modifiering av skadevärdena.


Japp. Det verkar som om de räknas som föremål, men eftersom de inte har BRYT-värden så spelar det alltså ingen roll i avseendet med 'Perpetuell indestruktibilitet'?

Men ritualen fungerar ju på föremål som inte har brytvärden som det står. En bit papper kan ju göras oförstörbar med denna ritual, och en papperslapp har ju knappast något brytvärde. Eller varför inte en geléklump?
Dvs. Föremålet måste väl inte ha brytvärde för att processen skall kunna utföras, eller?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har bestämt för mig att man måste göra Perpetuell indestruktibilitet på ett helt föremål åt gången. På en vandöd kan det alltså bli vissa problem eftersom den om jag minns rätt kräver en magnitud per halvkilo - d v s runt en 20:e magnitudens grej för ett människoskelett, eller magnitud 140 eller så för en zombie.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Ok... Om du anser att skadevärdena aldrig modifieras, hur tolkar du följande citat ur boken?
"Ett föremål som gjorts 'oförstörbart' kan inte förstöras med fysiskt våld, eld, syra eller liknande."
Detta känns som en klar modifiering av skadevärdena.


Att föremålet får precis lika 'ont' som vanligt, med skillnaden att föremålet inte bryts, knäcks, går sönder, m.m.

Diskussionen har varit uppe flera gånger förut, främst angående rustningar. Ett förslag (jag tror att det kan ha varit från Krille) var att ett svärdshugg går igenom rustningen (som är 'oförstörbar') om skadevärdet når över skyddsvärdet. Däremot 'läker' rustningen sig själv, och blir på så sätt inte 'förstörd'.

Hur som helst, angående "en klar modifiering av skadevärdet"; nej. Skadevärdet modifieras inte. Däremot förblir kanske den vandöde fortfarande intakt, om än precis lika skadad som om 'han' inte hade haft 'Perpetuell indestruktibilitet'.


Men ritualen fungerar ju på föremål som inte har brytvärden som det står. En bit papper kan ju göras oförstörbar med denna ritual, och en papperslapp har ju knappast något brytvärde. Eller varför inte en geléklump?
Dvs. Föremålet måste väl inte ha brytvärde för att processen skall kunna utföras, eller?


Jag gav ett exempel i första inlägget. Den vandöde kan kanske inte drabbas av amputationsreglerna, eftersom kroppen är 'oförstörbar', men han drabbas ändock av full skada.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Att föremålet får precis lika 'ont' som vanligt, med skillnaden att föremålet inte bryts, knäcks, går sönder, m.m.

Om föremålet inte kan skadas av fysiskt våld, anser jag att det inte kan skadas av fysiskt våld.
Dvs. du kan hugga till du blir vit i ansiktet utan att förorsaka minsta skråma på föremålet.
Det kan inte skadas.

Diskussionen har varit uppe flera gånger förut, främst angående rustningar. Ett förslag (jag tror att det kan ha varit från Krille) var att ett svärdshugg går igenom rustningen (som är 'oförstörbar') om skadevärdet når över skyddsvärdet. Däremot 'läker' rustningen sig själv, och blir på så sätt inte 'förstörd'.

Men i det här fallet är ju den vandöde likställig med 'rustningen'. Den vandöde är ju föremålet som inte kan förstöras av fysiskt våld, eld, syra eller liknande.


Jag gav ett exempel i första inlägget. Den vandöde kan kanske inte drabbas av amputationsreglerna, eftersom kroppen är 'oförstörbar', men han drabbas ändock av full skada.

Tycker att detta är motsägelsefullt. Om kroppen är oförstörbar, hur är det möjligt att orsaka skada?
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
vist du kan göra en vandöd oförstör bar men <big>Du Kan Fortfarande Döda Den</big> det är mycke bättre att göra en bågsträng oförstörbar så att spelledaren inte kan säga att den går av precis som när du ska släppa iväg en pil mot ett grott - troll som springer i full kareka mot dig .... det är inte kul/images/icons/sad.gif
 
G

Guest

Guest
:Cþ

krille har kola i huvudet! :C) hur som hellst får jag en massa otrevliga flashbacks från förra disskusionen som inte ledde nån vart... jag vill bara säga att ett lika enkelt sätt som "det lagar sig själv" är att säga att den inte går sönder. den enda reglen man behöver införa är att alla skada på rustningar förvandlas till kross. om man däremot vill att den ska laga sig själv så får man bestämma efter hur lång tid den kommer att laga sig själv och var som händer om den inte kan laga sig själv. typ om någon sticker en svärd genom rustning och håller kvar den där. vad kommer hända då? kommer svärdet att klippas av? eller va? :C) som sagt så kan man juh ta vilken modell man vill. men bara betänk att krilles metod är patetiskt löjlig.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: :Cþ

den enda reglen man behöver införa är att alla skada på rustningar förvandlas till kross.

Det var precis det som jag sa i 'den gamla tråden'. Jag använder mig alltid av att skadan räknas på krosskadetabellen, även om det är hugg- eller stickvapen som orsakat skadan.

Men, men... om vi återgår till ämnet i den här tråden, så får den vandöde fortfarande samma mängd skada, eftersom 'Perpetuell indestruktibilitet' inte skänker den vandöde några rustningsvärden. Att den vandöde har 'osänkbart' BRYT-värde spelar alltså ingen roll.


om man däremot vill att den ska laga sig själv så får man bestämma efter hur lång tid den kommer att laga sig själv och var som händer om den inte kan laga sig själv. typ om någon sticker en svärd genom rustning och håller kvar den där. vad kommer hända då? kommer svärdet att klippas av? eller va? :C)

Vapen kan fastna, precis som vanligt, och rustningen 'läker sig' så fort svärdet dras ut?
 
G

Guest

Guest
:Cþ

"Men, men... om vi återgår till ämnet i den här tråden"

om man vill ha modellen helt oförstörbar och inte modellen lagar sig själv så kan man juh inte göra hela den (auto)mobilacorpusen* oförstörbar. :C) då kommer den bli lika stel som en glass som blivit ned kyld i flytande kväve. och om man gör hela den odöd enligt modellen läker sig själv så blir det... :C) tja... beror lite på hur lång tid det tar för den att "läka" ihop igen. om det tar sig en sekund så kommer den vandöda att kunna gå i ungefär en sekund sedan åker den tillbacka igen. sepigt? svar: JA!
och det däringa joxet om att det inte händer något med den vandöda? han blir juh OFÖRSTÖRBAR! om man sticker in ett svärd eler en klubba i han så kommer han att läka det igen allternativt han kommer inte få någon skada.
"Vapen kan fastna, precis som vanligt, och rustningen 'läker sig' så fort svärdet dras ut?"
kommer den att puta ut svärdet? hur fort i sådan fall? :C) nej usch vilken fjantig modell.

*=zombie,skellet, wasever.(vandöda är ett lika korkat namn som odöd)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: :Cþ

om man vill ha modellen helt oförstörbar och inte modellen lagar sig själv så kan man juh inte göra hela den (auto)mobilacorpusen* oförstörbar. :C) då kommer den bli lika stel som en glass som blivit ned kyld i flytande kväve.

Det finns ingenting som säger att den blir stel. Om Du preparerar en mjuk läderrustning med 'Perpetuell indestruktibilitet' så kommer den fortfarande att behålla sin 'mjukhet'. I alla fall finns det ingenting i beskrivningen som säger annorlunda.


och om man gör hela den odöd enligt modellen läker sig själv så blir det... :C) tja... beror lite på hur lång tid det tar för den att "läka" ihop igen. om det tar sig en sekund så kommer den vandöda att kunna gå i ungefär en sekund sedan åker den tillbacka igen. sepigt? svar: JA!

Ungefär lika 'sepigt' som att använda 'Perpetuell indestruktibilitet' på en vandöd, i och med att den ändå saknar BRYT-värde?


och det däringa joxet om att det inte händer något med den vandöda? han blir juh OFÖRSTÖRBAR! om man sticker in ett svärd eler en klubba i han så kommer han att läka det igen allternativt han kommer inte få någon skada.

Nej... Antingen kommer han att läka ihop 'såret', men ändå få precis lika mycket skada som vanligt, eller så kommer han inte att få något synligt sår men ändå drabbas av lika mycket skada som vanligt. Den vandöde får inget rustningsvärde, och är såleds precis lika lätt att skada som vanligt. Däremot håller den vandöde ihop och 'går inte sönder'.


kommer den att puta ut svärdet? hur fort i sådan fall? :C) nej usch vilken fjantig modell.

Förmodligen inte. Tänk Dig Wolverine! /images/icons/laugh.gif
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
att döda en odöd?

Man borde väl inte kunna döda en odöd? Egentligen borde enda sättet att få stopp på skiten vara att man hackar ner det i småbitar så det inte kan göra nånting.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: att döda en odöd?

Man borde väl inte kunna döda en odöd? Egentligen borde enda sättet att få stopp på skiten vara att man hackar ner det i småbitar så det inte kan göra nånting.

Det är lite olika i olika legender, filmer, böcker, spel, etc. Personligen föredrar jag att de går att 'döda'.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Men om den vandöde skulle läka ihop igen vad händer då om någon hamnar i en strid med en vandöd och amputerar den oförstörbara armen? Skulle den falla av som om den inte vore oförstörbar eller svävar den brevid kroppen tills vapnet har passerat för att sedan läka ihop igen eller vad händer?
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Hela kroppen skulle jag säga. Din arm är en del av kroppen, som i sig själv är en helhet. Du kan inte direkt plocka bort kroppsdelar utan att det gör väldigt ont och är väldigt farligt så självklart måste du ta hela kroppen i en veva
/images/icons/clever.gif
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Men om den vandöde skulle läka ihop igen vad händer då om någon hamnar i en strid med en vandöd och amputerar den oförstörbara armen? Skulle den falla av som om den inte vore oförstörbar eller svävar den brevid kroppen tills vapnet har passerat för att sedan läka ihop igen eller vad händer?

Som jag skrev i ett annat inlägg; Om en vandöd har 'Perpetuell indestruktibilitet' så kan man kanske bortse från amputeringsreglerna.

Alternativt läker armen ihop i samma takt som svärdet passerar, så när svärdet hunnit hugga igenom armen så har armen hunnit läka ihop i andra änden...
 
G

Guest

Guest
:Cþ

vad fan är skada om inte att man har "gått sönder"?! ett psykiskt tillstånd för själen? nej!

"Om Du preparerar en mjuk läderrustning med 'Perpetuell indestruktibilitet' så kommer den fortfarande att behålla sin 'mjukhet'"
nej. den kommer bli stel. riktigt ruskigt stel. stelar går det inte att få saker.
"I alla fall finns det ingenting i beskrivningen som säger annorlunda."
och? det finns väll inget som säger att den fortfarande är mjuk? och jag tycker att du ska strunta lite mer i reglerna. :C) speciellt med tanke på att du håller på och tjatar om BRYT på döda människor.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: :Cþ

nej. den kommer bli stel. riktigt ruskigt stel. stelar går det inte att få saker.

Inte alls. Lädret kommer fortfarande att vara 'mjukt'. Ungefär som att omvandla tyg till kevlar...

Fast det är klart, vill Du så kan Du låta alla flexibla objekt bli ruskigt stela i Din värld. Det begränsar kraftigt vad man kan använda 'Perpetuell indestruktibilitet' till.
Till exempel skulle Dina läderbyxor stelna i sin skynkliga 'tvättställning' när Du rör ned dem i alkemigrytan, och Du skulle aldrig kunna få på Dig dem. Än mindre kunna i dem.
...och den vandöde skulle bli så stel att 'han' inte kan röra sig.


och? det finns väll inget som säger att den fortfarande är mjuk? och jag tycker att du ska strunta lite mer i reglerna. :C)

I och med att det inte står något om konsistensförändring så förutsätts att den inte sker.
Men som sagt, Du får ändra om Du vill...


speciellt med tanke på att du håller på och tjatar om BRYT på döda människor.

Reglerna hänvisar endast till BRYT, men jag har ändå gett alternativ på att man t.ex. kan låta bli att slå amputationsslag.
 
Top