Nekromanti [NYHET] WFRP på väg tillbaks!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Flera ledtrådar ger vid handen att Cubicle7 har tecknat avtal med Games Workshop om att ta hand om Warhammer Fantasy Roleplay. Inget är officiellt men det finns några tunga ledtrådar:

- Grim&Perilous har frågat GW:s licensavdelning och de har sagt att en licens har tecknats med ett europeiskt bolag.
- På Cubicle7 jobbar TS Luikart som skrev till WFRPv2
- Cubicle7 arbetar med Ralph Horsley som tecknat massa fina bilder till WFRP.
- På Cubicle7:s forum finns en tråd om detta, men ingen från företaget har där förnekat ryktet (eller bekräftat för den delen). Om de inte hade haft licensen torde de ha dementerat ryktet.
- I DriveThruRPG har kunder sett att deras WFRPv2-nedladdningar anger Cubicle7 som distributör.

Så det finns ju en del som pekar på att WFRP kommer tillbaks. Skulle jag spekulera tror jag att de backar till WFRPv2 och jobbar vidare från det, istället för att fortsätta med WFRPv3. Lite synd, jag har vant mig vid v3-systemet och tycker det funkar rätt bra faktiskt.

/Magnus
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Nice. Cubicle 7 har ju gjort en del mysiga spel. Det kan nog bli bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Mycket trevligt. Kunde aldrig förlika mig med v.3. En bra kampanj skulle inte sitta fel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Kan man lita på att WFRP behåller sin värld intakt och inte följer samma spår som WFB? Det är ju inte ett Age of Sigmar-rollspel man vill ha.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Ojoj, inte dumt alls! Har bara lirat v2 men den är ju ruggigt bra alltså, även om det väl är rätt så garanterat att man åker dit på för många insanity points om inte SL är väldigt snäll och låter en hitta nån slags bot för det.. ;)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Paal;n219420 said:
Kan man lita på att WFRP behåller sin värld intakt och inte följer samma spår som WFB? Det är ju inte ett Age of Sigmar-rollspel man vill ha.
Det vore väl inte så tokigt om de gjorde en 40k och släppte både ett Age of Sigmar-spel och ett Old Old World-spel.

Om det kommer en Tilea/Estalia-bok så är jag kund. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hade väldigt gärna sett ett regellätt system med snabba strider där man kunde fokusera mer på WFRP´s spännande miljöer och mindre på att peta i modifikationer och långdragna strider.

(Egentligen en annan diskussion, men ett actionladdat spel tycker jag egentligen förutsätter enkla/snabba stridsregler för att visualisera att händelser i strid är snabba och dödliga.)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
För mig är äventyren nästan allt i Warhammer FRP. Om de kan gå tillbaka till världen i 1e och producera äventyr i nivå med Shadows over Bögenhafen och Death on the Reik (de två bästa imo), då ska jag börja lira WFRP igen. Och hoppas hoppas hoppas att det inte blir samma trista blanka fyrfärg som 2e.

Nu ska jag plocka fram och mysa lite med first edition.

Hälsar

Christian
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det blir svårt att toppa för 2nd edition är verkligen överjävligt bra. Ett av de få spel jag tycker det är någorlunda kul att spelleda.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Magnus Seter;n219323 said:
- På Cubicle7:s forum finns en tråd om detta, men ingen från företaget har där förnekat ryktet (eller bekräftat för den delen). Om de inte hade haft licensen torde de ha dementerat ryktet.
Har du kollat C7s Facebook.

"We couldn't possibly comment on such grim and perilous rumours" :grin:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Magnus Seter;n219323 said:
Skulle jag spekulera tror jag att de backar till WFRPv2 och jobbar vidare från det, istället för att fortsätta med WFRPv3. Lite synd, jag har vant mig vid v3-systemet och tycker det funkar rätt bra faktiskt.
Är inte deras The One Ring hyfsat egensinnigt?

Alltså, att det troligaste är att C7 vill applicera sina egna tankar på hur man skapar ett regelsystem som aktivt stödjer de temata som spelvärlden handlar om?

Från den synvinkeln låter det mer sannolikt med ett helt nytt system än ett som ens liknar något av de föregående...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Paal;n219420 said:
Kan man lita på att WFRP behåller sin värld intakt och inte följer samma spår som WFB? Det är ju inte ett Age of Sigmar-rollspel man vill ha.
Med Games Workshop kan man aldrig vara säker.

Men visst vore ett Age of Sigmar rollspel fullständigt värdelöst slöseri med WFRP-licensen.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det vore synd om de tar spelet tillbaka mot 2nd ed, det vore ett kliv bakåt, 3rd ed tärningssystem är väldigt givande och ett bra sätt att engagera alla runt bordet, sen gickkanske ffg lite långt med alla komponenter. Det vore synd om de inte fortsatte på den vägen utan gick tillbaka mer mot en brp klon.om det nu görs en ny version hoppas jag att de utgår från 1ed värld, det är den de flesta som gilllar wfrp har som käraste ett nyttwfrp spel på AoS vore idioti och självmål imho då kan de lika gärna kalla det något annat. Se bara tråden om bästa ävenryr, där finns gamla wfrp äventyr nämnda flera gånger tros sin ålder, varför görs det inte sådana ävenryr längre? något spelskapare borde ta lärdom av
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Silke;n219917 said:
Det vore synd om de tar spelet tillbaka mot 2nd ed, det vore ett kliv bakåt, 3rd ed tärningssystem är väldigt givande och ett bra sätt att engagera alla runt bordet, sen gickkanske ffg lite långt med alla komponenter.
För oss som trots upprepade speltest avskydde nya systemet vore det väldigt synd om de envisades med att gräva ett ännu djupare hål att stå i istället för att backa tillbaka till något som funkade =)

Men jag håller med om världen. Ge mig tillbaka "the old faith" och druider!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
CapnZapp;n219691 said:
Har du kollat C7s Facebook.

"We couldn't possibly comment on such grim and perilous rumours" :grin:
Jepp. Sen såg jag att de tydligt dementerar att de ska göra ett Judge Dredd-rollspel. Så den dementerar de, men inte WFRP.

Done deal.

/M
 
Top