Nekromanti [NYHET] WFRP på väg tillbaks!

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Måns;n271858 said:
...men det som var det stora problemet var att det tydligt stod "Drakar och Demoner" på det.
... men där och då ansågs Ereb Altor vara en ganska stor del av det som var Drakar och Demoner.
Jag förstår och håller faktiskt med. Ville bara inflika att Chronopia var ball som faan. Att det ympades fast både på Drakar och Demoner som varumärke och (iom. Altors baksida) även Ereb Altor-settingen vet jag inte om jag tycker var nödvändigt.

Eller tja, för att sälja så förstår jag att man utnyttjade Drakar och Demoner som varumärke iofs. Men att samköra det med Ereb Altor var absolut inte nödvändigt. Chronopia stod utmärkt på egna ben som setting och behövde inte någon Ereb-krycka. Undertecknad tycker Chronopia-settingen på många sätt var överlägsen Ereb.

Det hade varit lite intressant om (dåvarande) Target Games hade kunnat driva Drakar och Demoner till att bli ett paraply-system över flera olika settings precis som Dungeons and Dragons är och som du skriver. Nåväl, tidsresor är inte uppfunnet så vi får aldrig veta hur det hade kunnat gå :)

Måns;n271858 said:
Chronopia är f.ö ett registrerat varumärke så det är licens som gäller.
Noterat! Oavsett hade jag gärna sett en re-boot med bättre system än det som finns. Men sånt kan man alltid fixa själv.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
cogitare;n271879 said:
Ville bara inflika att Chronopia var ball som faan.
Det kändes som att det var lite det som var hela poängen med uttalandet från början. Det finns massor (i vart fall två, jag är inte en av dem) personer som tycker att Age of Sigmar är skitcoolt.

Det är ju gamla rävar som jag, som tycker att till och med 2nd edition WFRP gjorde dåliga saker med världen, som avskyr det eftersom vi ville ha mer av den gamla världen (old world, hehe) och inte något nytt och fräscht.

Med denna nyhet om en ny EOW ger mig i alla fall hopp om att det kanske faktiskt går tillbaka lite till 1st editions värld (alltså absolut inte 1st editions regler).

Det sagt så får jag väl erkänna att även jag tycker att sista boken skulle behöva skrivas om en del. Jag hade förvisso jäkligt kul när jag spelade den, men det var nog mest för att spelledaren gjorde ett jävla bra jobb med den.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Har dom återgått till vanliga tärningar, eller är det fortfarande det här djävla möget med stjärnor och flugskitar man skall sitta och räkna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
obak;n271883 said:
Har dom återgått till vanliga tärningar, eller är det fortfarande det här djävla möget med stjärnor och flugskitar man skall sitta och räkna?
De har sagt att de utgått från 2nd edition, men jobbar med att införa en massa "leassons learned" så vem vet var det kan sluta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är imponerad över Cubicle 7:s fingertoppskänsla än så länge. Det och deras iskyla.

De har gjort flera saker som "gamla" fans bett om länge.

- Avsiktsförklaring att det "gamla goa WFRP" är inspirationen
- Regler som känns WFRP (baserat på v2, inspirerat av v1)
- Reglerna till v1 säljs som PDF
- Enemy Within till v1 säljs som PDF (två delar än så länge)
- Enemy Within kommer i en "Director's Cut"

Allt detta tilltalar den rätt så stockkonservativa skaran fans som torde utgöra kärnan av kunderna. Med det på plats kan Cubicle 7 sedan hitta nya saker att göra, förhoppningsvis.

Att göra TEW igen känns både trist och kul. Kul för att Graeme Davis får återvända och styra upp lite, trist för att kampanjen egentligen endast är rätt okej med flera dåliga passager, så varför dra den ett varv till? Men det är ju rätt billigt, det mesta är skrivet och det kan gå rätt fort att få ut en klassisk kampanj, vilket torde vara en bra strategi, alltså grundregler plus en av de mest hyllade kampanjerna någonsin borde vara en pelare att bygga vidare på.

Sen tycker jag #Måns är på rätt spår med där där om att TEW egentligen är en legend om den perfekta kampanjen mer än det är en bra kampanj. Den har fått bära mycket av symbolvärdet hos gamla fans om vad som var rätt och riktigt förr i tiden, innan GW/Hogshead/Black Industries/FFG (välj en eller flera som matchar) förstörde spelet.

Därför är det nog helt rätt av Cubicle 7 att ge ut den igen, för att dra nytta av detta.

Jag ser fram emot WFRPv4, och den nya TEW men jag ser ännu mer fram emot att få NYTT WFRP-material, kanske en helt ny kampanj som utspelar sig i Altdorf!

EDIT: Just ja, iskylan hos Cubicle 7. De stressar inte, de dras inte med i tjafs från gamla fans, de verkar ha "is i buken" som vi norskar säger.

/M
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
obak;n271883 said:
Har dom återgått till vanliga tärningar, eller är det fortfarande det här djävla möget med stjärnor och flugskitar man skall sitta och räkna?
Ja. Nej.

Det innebär inte att Cubicle 7 är immunt mot frestelsen lägga in flugskit i sina spel. Deras TOR har både gandalftärningar och saurontärningar. Förvisso inte special utan vanliga, fast där "tolv betyder flugskit" typ.

Tror ändå inte WFRP4 kommer frångå gamla hederliga procenttärningar...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ligger nu ute en nyhet att förbeställning kommer snart. Inte så mycket mer sagt om innehållet dock
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ser bra ut, men jag hann bli opeppad av att C7 inte berättar nått om spelet, förutom små små PR-uttalanden utan substans.

Tidigare beundrade jag deras iskyla och fingertoppskänsla. Jag har ändrat mig något om det, just nu är jag mest irriterad över att de sa för tre veckor sen att det kommer nyheter "under de kommande dagarna" och sen tog det tills idag innan de sa typ ingenting som vi inte redan visste.

MVH

Bitter gubbe

(det lilla lilla vi sett av spelet och det de sagt ser rätt bra ut, så jag tror nog det blir bra)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Så, nu ligger det ute för förhandsbeställning. Fortfarande löjligt lite info, det enda man sett är omslagen typ. Jag fattar inte ens om starter-boxen är ett supplement, eller en stand-alone grej för dem som vill börja light och inte vill köpa grundboken.

Jävlixg snyggt alltihopa i vilket fall. Och saftiga priser, kring 700 för grundboken (inkl frakt). Inget kompispris direkt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Som jag har fattat är nybörjarlådan en bantad fristående version av reglerna, med lite grejer som hjälper spelledaren. Men som du är inne på så gissar jag rätt friskt. Fattar inte varför C7 är så snåla med information? Det kan ju inte vara avgörande för deras kommunikationsstrategi att INTE berätta tydligt vad produkterna innehåller.

Sen verkar de vara överraskade över intresset, de sa på Twitter att de utökat upplagan baserat på förhandsbeställningarna.

/M
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
de skrev på fb att det kommer mer ingående information inom kort, så man får väl ge sig till tåls. Var nästan lite sugen på att lägga en förhandsbeställning i alla fall igår, men med de fraktpriserna är det troligen en rakt av korkad idé. Förmodligen tar många svenska sidor in dem direkt till lanseringen i alla fall och du kan beställa med 50 spänn frakt istället för 150. Och ändå få det på släppdatum. Så ja, vet inte varför jag skulle beställa från cub7 egentligen. Förutom att det känns grymt!:)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Platon;n283040 said:
Så ja, vet inte varför jag skulle beställa från cub7 egentligen. Förutom att det känns grymt!:)
För att få PDF:en tidigare än den tryckta boken!

/M
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Cubicle 7 har sin ”brick and mortar”-policy. Så om din butik köper från dem ska du få den även om du förhandsbeställer från din lokala butik. Vettefan hur det funkar i praktiken riktigt dock.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Känns som regelboken är det givna valet. Utifrån priset lär inte Starter det innehålla något extra

Det får nog bli köp i butik. Kommer ändå inte bli spelat på ett tag :(. Enda argumentet mot är väl att få en pdf.

Annars håller jag med Seter att bristen på info är lite avtändande. Å andra sidan: settingen är given och jag räknar med en slimmad/uppdaterad version av 2nd ed, så det avgörande är om det kommer med bra scenarion som lockar en in i Old World lika bra som 1an och 2an gjorde.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
För övrigt verkar grundboken vara 320 s. Ganska mastigt, men beror så klart på hur mycket setting och äventyrs som ingår.
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Jag är helt övertygad om att det här kommer att bli hur bra som helst. Det finns i min värld inget rollspel som kan mäta sig med WFRP. Hur jag än försöker gilla en annan setting bleknar de alla i jämförelse med WFRP:s renässans estitik.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ser på Facebook att förhandsbeställarna börjat få sina ex. Coolt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
"Senaste inlägg" verkar inte gilla detta ämnet... Jag har i alla fall köpt (men inte hämtat upp) ett ex nu. Imorgon dock!
 
Top