Nekromanti [NYHET] WFRP på väg tillbaks!

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Kanske har det redan varit uppe här men jag läste att Cubicle7 ska ge ut The Enemy Within till sin version 4 av spelet. Inte en ny kampanj med samma namn som gjordes till 3:an utan den gamla i omarbetad upplaga. Kul, blir spelet bra är det en kampanj jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ge mig på igen någon gång (många år sen sist).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Bifur;n271727 said:
Kanske har det redan varit uppe här men jag läste att Cubicle7 ska ge ut The Enemy Within till sin version 4 av spelet. Inte en ny kampanj med samma namn som gjordes till 3:an utan den gamla i omarbetad upplaga. Kul, blir spelet bra är det en kampanj jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ge mig på igen någon gång (många år sen sist).
Ja men va fan....

Hur många gånger ska de släppa samma jäkla kampanj egentligen? Fine, det är typ världens bästa kampanj, och det var ju länge sedan nu, men jag vill ju har nya kampanjer som är minst lika bra!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Rymdhamster;n271728 said:
Ja men va fan....

Hur många gånger ska de släppa samma jäkla kampanj egentligen? Fine, det är typ världens bästa kampanj, och det var ju länge sedan nu, men jag vill ju har nya kampanjer som är minst lika bra!
Ja jag börjar också känna att en viss mättnad infinner sig. Analog med den för produkter som på något sätt anspelar på Äventyrsspel-nostalgi. Men det stör mig egentligen inte mer än att jag helt enkelt inte köper/crowdfundar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag spelade aldrig Enemy Within (men väl Warhammer 1ed eller 2ed). Köpte den på Gothcon förra året och blev rejält besviken. Introt i kampanjen känns krystat. Oklart vad man ska göra i de första äventyren. Rätt osammanhängande. Det bästa var en kaoskyrka med en levande orgel...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det är ju ett starkt varumärke och säljer väl även till folk som inte spelat själva. Sedan beror det helt på vad man gör med den. Den gamla har som Nässe skriver en del brister som skulle kunna slipas bort (även om den återkommit i tryck är det ju fortfarande 1st ed versionen som gäller), och det är så klart också en fråga om hur bra spelet i övrigt blir. Som jämförelse skulle jag inte heller haft något emot en remake på Konfluxsviten, som jag inte spelat på över 20 år, till det nya spelet (och anpassad till romanerna).

Men visst, som princip är ju nya kampanjer trevligare. Det är ju få som man vill spela om.

Däremot tycker jag återupplivandet av Äventyrsspels varumärken är något helt annat. Det kan man ju ogilla men där har det i princip bara handlat om helt nya grejer under gamla namn. Med den logiken borde Warhammer 4 inte göras alls, eller bara göras i dagens Age of Sigmar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
MattiasLejbrink;n271737 said:
Precis så tänker jag. Varför inte göra till AoS?
De gör väl AoS-rollspelet också?
Eller du menar varför inte göra om Enemy Within-kampanjen till AoS? Jag antar att de ändrat om för mycket i the Old World för att det ska vara görbart? Men jag har väldigt dålig koll på AoS-världen/världarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Paal;n271749 said:
De gör väl AoS-rollspelet också?
Eller du menar varför inte göra om Enemy Within-kampanjen till AoS? Jag antar att de ändrat om för mycket i the Old World för att det ska vara görbart? Men jag har väldigt dålig koll på AoS-världen/världarna.
De har sagt att de ska göra ett AoS-rollspel också. Men poängen där är väl att det inte riktigt finns någon värld längre? Så den klassiska EoW-kampanjen känns som att den skulle funka dåligt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
MattiasLejbrink;n271737 said:
Precis så tänker jag. Varför inte göra till AoS?
För då skulle i varje fall inte jag köpa något ????. Skämt åsido, men många resonerar säkert så. Nu ser jag fram emot spelet ändå, utan en ny TEW, medan enbart ett AoS-spel hade behövt hyllas rejält av användare innan jag ens funderat på att lägga pengar på det. Men det är bara jag.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag menar "gör EW till AoS". Kalla det en reboot eller vad som helst. Jag menar att de kvaliteter som tillskrivs EW går att överföra till andra världar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
MattiasLejbrink;n271752 said:
Jag menar "gör EW till AoS". Kalla det en reboot eller vad som helst. Jag menar att de kvaliteter som tillskrivs EW går att överföra till andra världar.
Men då är det kanske lättare att bara skriva en helt ny kampanj? TEW i något annat än The Old World, känns kanske inte relevant?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bifur;n271751 said:
För då skulle i varje fall inte jag köpa något ????. Skämt åsido, men många resonerar säkert så. Nu ser jag fram emot spelet ändå, utan en ny TEW, medan enbart ett AoS-spel hade behövt hyllas rejält av användare innan jag ens funderat på att lägga pengar på det. Men det är bara jag.

Det är garanterat inte bara du :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tycker det låter bra. TEW-kampanjen är fantastisk i mina ögon, men de senare delarna skulle må bra av en bearbetning/omskrivning. Om detta görs kommer jag garanterat köpa, fastän jag redan köpt hela kampanjen 2(!) gånger (jag var dum nog att sälja den en gång också!).

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n271728 said:
Ja men va fan....

Hur många gånger ska de släppa samma jäkla kampanj egentligen? Fine, det är typ världens bästa kampanj, och det var ju länge sedan nu, men jag vill ju har nya kampanjer som är minst lika bra!
Fast det är ju inte samma... Sedan får man även ha i åtanke att Enemey Within lite är the greatest RPG-campaign that never was. Allt börjar bra, men sedan skulle delar ut för de skulle säljas och kampanjen rann ut i vattnet (edit: en riktigt elak blandning av att urvattnas och rinna ut i sanden!). Alltså själva grunden. Kislev har inte mycket med resten att göra, och del 5 är rent kusligt dålig. Tanken var att allt skulle knytas ihop mycket snyggare. Och det har stört och gnagt hos många av oss.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
MattiasLejbrink;n271737 said:
Precis så tänker jag. Varför inte göra till AoS?
Arrrghh! Mina ögon! Ta bort!

Lite mer seriöst, så anses AoS (av typ ALLA) vara ett skrapa ur det sista ur det som en gång var WFRP. Jag är ganska osäker på om spelen ens har samma målgrupp. Det är som när Chronopia kom, och alla var som mest arga, och så skulle någon skriva en ny konfluxsvit, anpassad till den nya världen.

Visst, jag har väl inget emot det egentligen. Folk får göra vad de vill, men som sagt så tror jag att de som går igång på en ny Enemy Within-kampanj inte är samma som går igång på AoS.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Måns;n271792 said:
Arrrghh! Mina ögon! Ta bort!
Japp AoS verkar vara uselt på precis samma vis som Chronopia var det. Det vill säga, inte för att det behöver inte vara dåligt i sig (jag kan i och för sig bara döma av folks recensioner) utan för att det totalt stöper om vad som ändå är en omtyckt, levande och spelad setting till något helt nytt och låtsas som att det är samma grej som innan. Något av det tråkigaste man kan råka ut för som spelare (för att anknyta till tidigare trådar här).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Bifur;n271817 said:
Japp AoS verkar vara uselt på precis samma vis som Chronopia var det.
Hey hey hey, Chronopia är alla sorters awesome! Bland det bästa rollspels-sverige har mäktat med. Där är en setting som borde re-bootas med ett bättre system mer lämpat settingen.

Cog.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Bifur;n271817 said:
Det vill säga, inte för att det behöver inte vara dåligt i sig (jag kan i och för sig bara döma av folks recensioner) utan för att det totalt stöper om vad som ändå är en omtyckt, levande och spelad setting till något helt nytt och låtsas som att det är samma grej som innan.
Jag citerar mig själv, vilket jag tyckte var tydligt. Jag har alltså ingen uppfattning om Chronopia i sig är bra eller inte, men jag vet vad den gjorde med Ereb Altor, som då faktiskt var en omtyckt och spelad setting. Jämförelsen med AoS är inte helt långsökt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
cogitare;n271832 said:
Hey hey hey, Chronopia är alla sorters awesome! Bland det bästa rollspels-sverige har mäktat med. Där är en setting som borde re-bootas med ett bättre system mer lämpat settingen.

Cog.
Chronopia är det väl inget fel på, givet att det har några år på nacken etc, men det som var det stora problemet var att det tydligt stod "Drakar och Demoner" på det. Visst, Dungeons & Dragons kan uppenbarligen byta setting hur som helst (har faktiskt ingen aning vad folk anser om det iofs :) ) men där och då ansågs Ereb Altor vara en ganska stor del av det som var Drakar och Demoner.

Chronopia är f.ö ett registrerat varumärke så det är licens som gäller.
 
Top