Nybörjarrollspel för spelledare

En setting/motsv som de spelsugna är taggade på. Det är nr 1, helt klart.

Annars tror jag på nåt som är lätt att SLa, typ en dunge eller något annat tydligt avgränsat. Känns som en annan grej som kan vara rätt avskräckande för en ny SL.

Det rollspel som flest nybörjare jag spelat med har kunnat ta till sig automatiskt är Ur Varselklotet. Jag tror att en av de viktigare delarna är hur lätt miljön och karaktärerna är att börja leka i, och det är mycket lägre tröskel att vara en Sunes Sommar-unge än att vara en utredare från sekelskiftet/ädel alv/FBI-agent. Att mysterierna per definition är mysterium som barn lyckas lösa är också det mycket mer nybörjarvänligt, det sätter ramar både för hur komplicerade ledtrådarna ska vara och hur fysiskt utmanande de ska vara att få tag på.

Färdigheterna är också tydliga, och det finns inga direkta specialfall att ta hänsyn till mekaniskt. Bara att slå och göra.

Tyvärr ogillar barn väldigt mycket att spela barn, i alla fall mina. Men för vuxna nybörjare är det min första rekommendation

När folk frågar sådant om krigsspel brukar det finnas två grupperingar, den första tar avstamp i system och försöker rekommendera något enkelt och med slimmade regler eller ialf inte med så mycket reglertext, eller så försöker de rekommendera sådant som påminner om saker som inte är klassiska krigsspel utan kanske ser ut som eller lånar mekanik från euros tex.

Den andra gruppen är den jag själv tillhör skulle istället fråga, vad är du taggad på? Aha du har läst om andra världskriget i norra Afrika, eller du har läst om Shiloh och vill uppleva det, eller du har läst om Alexander den store, eller du senaste filmen om Napoleon och vill veta hur fruktansvärt historisk inkorrekt den var, eller du har läst om modern krigföring och läst Tom Clancy precis och vill spela något om morgondagens eventuella krig? Komplexa system kanske är ett första hinder, men finns pepp och inspiration och intresse så är det oproblematiskt, och löser sig allt som oftast.

Så varför inte bara fråga var personen har för favoritbok den läst senast eller film som ses på varje år och ta det därifrån?
Ja, det är så jag tänker också. Det är lönlöst att sia om vad den generella nybörjaren gillar. Är De fördömda rätt för att folk har mer relation till western än fantasy och science fiction? För hur många som är födda hitom millennieskiftet stämmer det? Men hittar man någon som faktiskt är det så är det förstås helt rätt val. Det betyder ju också att det snarare behövs en stor flora av spel som är lätta att ta till sig för en nybörjare och har en tillräckligt tydlig identitet för att man ska kunna hitta det man är intresserad av, men som inte är så pass specifika att man måste slänga ut mycket av det man gillar.

Däremot kan nog De fördömda kännas knepigt för en ny spelledare eftersom det brukar bli en del bedömningar och improviserande. Det är heller inte ett spel som ger någon grundlig förklaring av hur rollspelande eller spelledande går till.
Men lite så, många saker i OSR-spel förutsätter att SL kan improvisera fram regler som inte är formulerade i boken.

Inhuman
  • Tydlig pitch som berättar hur och varför man ska spela spelet.
  • Kort - kan spelas på runt timmen - minskar buy-in
  • Tydligt spelstruktur
  • Färdiga karaktärer (nåja, typ - men det är i alla fall knäppt att skapa något man inte vet vad det ska användas till)
  • Prompter i varje akt av spelet för att inspirera till att skapa stämning
  • Kan spelas medan man läser det
  • Insinuerad värld

Back