Nybörjarrollspel för spelledare

Öht är väl OSR och dess estetik i hög grad en acquired taste.

Om du med "aquired taste" menar något man måste lära sig tycka om så håller jag inte med. Det går utmärkt att spela något OSR:igt och tycka att det är roligt på första försöket. Däremot är OSR såklart inte något som passar alla. Det gäller för övrigt alla spelstilar. Därför är det önskvärt att en nybörjare inte ger upp efter första försöket utan vågar prova sig fram.

Min tes är att det snarare är jättesvårt för en ny spelledare att ta sig an t.ex. Laser & Feelings. Oklart om jag har rätt, men tankegången är att ett sådant oerhört regellätt system antar förförståelse för hobbyn.
Håller helt med. Den nye spelledaren behöver maximalt med stöd och räcken.

Om du med "aquired taste" menar något man måste lära sig tycka om så håller jag inte med. Det går utmärkt att spela något OSR:igt och tycka att det är roligt på första försöket. Däremot är OSR såklart inte något som passar alla. Det gäller för övrigt alla spelstilar. Därför är det önskvärt att en nybörjare inte ger upp efter första försöket utan vågar prova sig fram.

Inte "måste" nödvändigtvis, men det verkar - anekdotiskt för all del - vara en smak som de flesta som gillar den tillägnat sig efter att ha kommit in från andra vinklar. Det är inte något negativt menat med det heller.

Jag har faktiskt aldrig fattat hur det ska spelas.
Min tes är att det snarare är jättesvårt för en ny spelledare att ta sig an t.ex. Laser & Feelings. Oklart om jag har rätt, men tankegången är att ett sådant oerhört regellätt system antar förförståelse för hobbyn.
Det är du inte ensam om, tror det kräver en del tyst kunskap som jag inte heller riktigt besitter ännu känner jag. Skall testa någon gång och se vad det blir av det. Återkommer.

Heroquest.
Drakar och Demoner.
Genlab Alfa
Call of Cthulhu starter set
Hjältarnas tid

(Anekdotiskt försökte en vän till mig börja SLa osr, Lamentations of the Flame princess, köpte alla böcker som fanns av förlaget på Gothcon. Fattade ingenting. Visade sig att det saknades en av två grundböcker, den var slut i tryck. Hörde av sig till förlaget som sa att det inte var några problem, bara att slänga in monster och regler från andra osr-spel. När han berättade att han inte hade några andra rollspel, att detta var det första och att han inte fattade någonting erbjöds han pengarna tillbaka. Minns inte om han tog det eller behöll böckerna)

Heroquest.
Drakar och Demoner.
Genlab Alfa
Call of Cthulhu starter set
Hjältarnas tid

(Anekdotiskt försökte en vän till mig börja SLa osr, Lamentations of the Flame princess, köpte alla böcker som fanns av förlaget på Gothcon. Fattade ingenting. Visade sig att det saknades en av två grundböcker, den var slut i tryck. Hörde av sig till förlaget som sa att det inte var några problem, bara att slänga in monster och regler från andra osr-spel. När han berättade att han inte hade några andra rollspel, att detta var det första och att han inte fattade någonting erbjöds han pengarna tillbaka. Minns inte om han tog det eller behöll böckerna)

Synd att inte referee-boken kommit än, för måste säga att det som funnits innan i grindhouseutgåvans box, både refereebok och tutorial-häftet, är riktigt riktigt bra! Inte på att beskriva vad nu OSR är utan verkligen bara rollspel öht och hur man kan förbereda sig och spelleda utan att rälsa osv.

Jag tycker

Basic set med Frank Mentzer är väldigt bra att börja med.

På samma sätt någon av drakar och demoner boxarna funkar väldigt bra.

Många kloka reflektioner i tråden, att det ska vara något som intresserar spelgruppen hjälper mycket.

Jag har märkt att vissa förväntar sig en viss mängd regler, dvs de har hört om rollspel, eller dataspel och förväntar sig en viss mängd regler som inte är liten.

Om det är så, finns det inte bara skäl att gå till det väldigt regellätta.

Basic set med Frank Mentzer är väldigt bra att börja med.

Medhåll! Även om dungar är en lite konstig sak som ni alla inte inspireras av. Men, som ett försvar av dem, de är ju också extremt tydliga och begränsningarna man har som ny spelare och spelledare är liksom dessa tio (eller vad det nu är) rum och korridorer, tycker det är extremt snyggt gjort!

Lamentations gamla refereebok och tutorial försöker sig på något en betydligt mer öppet, med råd för hur man gör annat än förbereder grottor och hålor. Och, tycker jag, lyckas väldigt bra! Men Mentzer och Moldvay har något speciellt som första instruktion till vad rollspel kan vara.

Back