Nekromanti Ny SL! Symbaroum Regelhjälp och sl tips!

Sofi

Veteran
Joined
19 Nov 2019
Messages
5
Hej! Jag har spelat rollspel sen 2015 men nu är första gången jag ska spelleda! Passande att jag börjar med det första rollspelet jag spelade, nämligen Symbaroum!
Har väldigt bra koll på Symbaroum överlag eftersom jag spelat det så mycket, Men nu var det några år sen jag spelade Symba och massa grejer har fallit bort.
Har inte läst spelledardelen i boken förens nu och tycker den är mycket otydligare än spelarens del. Älskar Symbaroum, men tycker att ibland är vissa saker väldigt luddiga i grundboken(speciellt för en ny sl).
Jag har har adhd och dyskalkyli vilket är en jädra kombo som ställer till det när jag ska struktera upp saker i texten. Siffror och text flyter ihop och blir en enda röra som känns omöjlig att struktera upp.

Undrar om det finns någon som skulle vilja försöka förklara stridsregler från SL's perspektiv? Fattar liksom inte alls hur jag tänka, tror jag blivit lite låst i spelarens perspektiv av strid.
Alla andra tips om att vara ny SL tas tacksamt emot!

(Btw.Har börjat göra ett rutat diagram(lathund) som sitter klistrat bakom min egen gjorda SLskärmen som ska underlätta strukturen för mig. Kan rekommenderas!)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag vet inte om det är det här du är ute efter, så du får säga till om jag missförstått dig. Men grunden i Symbaroum är ju att spelarna slår alla slag. I sin enklaste form innebär det för strid
Monstrets runda
1) du berättar vad fienden gör: "den lutar sig fram och försöker slita dig i stycken med sina tänder. Försvara dig!"

2) du säger om slaget är svårare eller lättare, och hur mycket. Några riktlinjer:
a) Spelet skriver svårare och lättare som plus och minus. Det är supersvårt att förstå, både som SL och som spelare. Därför är det bättre att säga "svårare" eller "lättare".
b) Mer än 10 betyder att det är svårare för rollpersonen att försvara sig: om monstret anfaller med Styrka betyder "Styrka 15" att det är fem svårare att undvika.
c) Du kan också fundera över vad som verkar logiskt. Om ett troll har nånting-5 i styrka är det mest logiskt att trollet är jättestarkt (snarare än jättesvagt). Så om det anfaller med styrka är det 5 svårare att försvara sig.

3) spelaren slår ett slag för att undvika. Om slaget lyckas är monstrets handling slut.

4) om slaget inte lyckas har monstret träffat. Då säger du hur mycket skada monstrets attack gör: "du får 7 i skada"

5) spelaren slår ett rustningsslag, som är en tärning baserad på rustningens typ.

6) spelaren drar av rustnings-slaget rån skadan som monstret gjort. Om det blir någon skada kvar, noterar spelaren det på sitt formulär.

I monstrets runda behöver du hålla reda på: var monstren är och vad de gör, om det är lättare eller svårare att undvika deras anfall, samt hur mycket skada deras anfall gör.

I spelarnas runda
1) spelaren säger vad hennes rp gör "jag sticker trollet med mitt spjut"

2) du berättar om det är lättare eller svårare, som ovan.

3) spelaren slår tärning och berättar om hennes rp träffar eller inte. Om hon inte träffar går turen till nästa.

4) om attacken träffar slår spelaren en skadetärning, baserat på rollpersonens vapen.

5) du jämför skadeslaget mot monstrets rustningsvärde (ett fast värde, till exempel 3). Om skadeslaget är högre drar du av mellanskillnaden från monstrets tålighet. Om monstrets tålighet når 0 dör det.

När rollpersonerna agerar behöver du hålla reda på: var monstren är, om det är lättare eller svårare att träffa dem, samt hur mycket deras rustning skyddar.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
I Symbaroum´s spelledarskärmen finns vad jag tycker är en rätt lätt sammanfattning av stridsreglerna.

Det jag tycker hjälper i alla rollspel är att vika ett papper (ca 3cm på båda sidorna om vecket) och skriva namnen på spelarnas karaktärer på båda sidorna (och initiativ på spelldarsidan) och hänga över spelledarskärmen för att få en snabb överblick på turordningen för både sl och spelare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Har inte mycket att tillägga till Tre solars genomgång.

I övrigt: delegera. Låt en spelare hålla koll på initiativordningen och en annan på stridskartan (om ni kör med dem).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bifur;n335631 said:
delegera. Låt en spelare hålla koll på initiativordningen och en annan på stridskartan (om ni kör med dem).
Det här är drittbra!!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Några generella spelledartips:
  • Slappna av. Ha vatten nära. Ge dig själv pauser (drick vatten - planera in pauser). Allt behöver inte ske direkt.
  • Första spelmötet kommer att vara jobbigast. Sedan går saker lättare.
  • Skriv upp fem saker du vill göra bra. Fundera efter spelmötet varför det inte fungerade. Prickar du in tre, fyll på listan så att det blir fem saker totalt. Ta gärna något du tycker din spelledare gjort bra tidigare.
  • Ha en inplanerad runda med respons, om du kan ta kritik och har öppet sinne. Spelarna är där för att hjälpa.
  • Spelarna är där för att hjälpa. Alla ska ha roligt, även du. Om det blir för stressigt, stanna av spelmötet och delegera. Det är fullt tillåtet.
  • Spelarna vet ännu mindre än dig. Blir något fel, kör på ändå.
  • Jag skulle även vilja säga att planera mycket men med få händelser. Låt tre saker hända och låt det vara hela spelmötet; en heist in i ett hus är tillräckligt. Gör en massa förberedelser för dessa saker. Låt spelmötet ta slut tidigare om du får slut på material. Du har tillräckligt mycket att tänka på med övriga saker - hantera regler; hantera spelare - underlätta för dig själv genom att läsa på bra men om bara några få saker. Det ger dig självförtroende.
  • Allt behöver inte vara bäst. Medelmåttigt duger fint. Spelarna kommer att roa sig själva.
  • Ge spelarna tydliga drivkrafter. Om du är initiativtagare till att saker händer kommer det att äta energi från dig. Med drivkrafter kommer spelarna att vilja roa sig själva.
 

Sofi

Veteran
Joined
19 Nov 2019
Messages
5
Tre solar;n335626 said:
Jag vet inte om det är det här du är ute efter, så du får säga till om jag missförstått dig. Men grunden i Symbaroum är ju att spelarna slår alla slag. I sin enklaste form innebär det för strid
Monstrets runda
1) du berättar vad fienden gör: "den lutar sig fram och försöker slita dig i stycken med sina tänder. Försvara dig!"

2) du säger om slaget är svårare eller lättare, och hur mycket. Några riktlinjer:
a) Spelet skriver svårare och lättare som plus och minus. Det är supersvårt att förstå, både som SL och som spelare. Därför är det bättre att säga "svårare" eller "lättare".
b) Mer än 10 betyder att det är svårare för rollpersonen att försvara sig: om monstret anfaller med Styrka betyder "Styrka 15" att det är fem svårare att undvika.
c) Du kan också fundera över vad som verkar logiskt. Om ett troll har nånting-5 i styrka är det mest logiskt att trollet är jättestarkt (snarare än jättesvagt). Så om det anfaller med styrka är det 5 svårare att försvara sig.

3) spelaren slår ett slag för att undvika. Om slaget lyckas är monstrets handling slut.

4) om slaget inte lyckas har monstret träffat. Då säger du hur mycket skada monstrets attack gör: "du får 7 i skada"

5) spelaren slår ett rustningsslag, som är en tärning baserad på rustningens typ.

6) spelaren drar av rustnings-slaget rån skadan som monstret gjort. Om det blir någon skada kvar, noterar spelaren det på sitt formulär.

I monstrets runda behöver du hålla reda på: var monstren är och vad de gör, om det är lättare eller svårare att undvika deras anfall, samt hur mycket skada deras anfall gör.

I spelarnas runda
1) spelaren säger vad hennes rp gör "jag sticker trollet med mitt spjut"

2) du berättar om det är lättare eller svårare, som ovan.

3) spelaren slår tärning och berättar om hennes rp träffar eller inte. Om hon inte träffar går turen till nästa.

4) om attacken träffar slår spelaren en skadetärning, baserat på rollpersonens vapen.

5) du jämför skadeslaget mot monstrets rustningsvärde (ett fast värde, till exempel 3). Om skadeslaget är högre drar du av mellanskillnaden från monstrets tålighet. Om monstrets tålighet når 0 dör det.

När rollpersonerna agerar behöver du hålla reda på: var monstren är, om det är lättare eller svårare att träffa dem, samt hur mycket deras rustning skyddar.
Ett riktigt bra svar! Tycker du svarade på dem flesta av mina frågor, nice med små exempel också!
Nice beskrivning av "lättare och svårare slag". Det var en av dem sakerna jag blev mest förvirrad av, skönt att jag inte är den enda som tycker att vissa saker är luddiga i grundboken! Känner mig lite klokare iallafall, är taggad på att faktiskt spelleda nu! Tack för din hjälp!
 

Sofi

Veteran
Joined
19 Nov 2019
Messages
5
2097;n335678 said:
Sofi, den här texten skrev jag för alla nya spelledare för några år sen:
Hur spelledaren kan tänka
Hoppas den gör det tydligare!
En riktig supertext! Väldigt pedagogiskt, känns inte riktigt lika läskigt att spelleda nu. Kommer definitivt använda mig av dina tips, tack så mycket!
 

Sofi

Veteran
Joined
19 Nov 2019
Messages
5
Rickard;n335679 said:
Några generella spelledartips:
  • Slappna av. Ha vatten nära. Ge dig själv pauser (drick vatten - planera in pauser). Allt behöver inte ske direkt.
  • Första spelmötet kommer att vara jobbigast. Sedan går saker lättare.
  • Skriv upp fem saker du vill göra bra. Fundera efter spelmötet varför det inte fungerade. Prickar du in tre, fyll på listan så att det blir fem saker totalt. Ta gärna något du tycker din spelledare gjort bra tidigare.
  • Ha en inplanerad runda med respons, om du kan ta kritik och har öppet sinne. Spelarna är där för att hjälpa.
  • Spelarna är där för att hjälpa. Alla ska ha roligt, även du. Om det blir för stressigt, stanna av spelmötet och delegera. Det är fullt tillåtet.
  • Spelarna vet ännu mindre än dig. Blir något fel, kör på ändå.
  • Jag skulle även vilja säga att planera mycket men med få händelser. Låt tre saker hända och låt det vara hela spelmötet; en heist in i ett hus är tillräckligt. Gör en massa förberedelser för dessa saker. Låt spelmötet ta slut tidigare om du får slut på material. Du har tillräckligt mycket att tänka på med övriga saker - hantera regler; hantera spelare - underlätta för dig själv genom att läsa på bra men om bara några få saker. Det ger dig självförtroende.
  • Allt behöver inte vara bäst. Medelmåttigt duger fint. Spelarna kommer att roa sig själva.
  • Ge spelarna tydliga drivkrafter. Om du är initiativtagare till att saker händer kommer det att äta energi från dig. Med drivkrafter kommer spelarna att vilja roa sig själva.
"Allt behöver inte vara bäst, medelmåttigt duger"
Känns självklart, men skönt att höra det ändå. Ska definitivt ta med mig dina tips på min spelledarresa! Tack!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har skrivit en del grejer jag gillar (även nu långt senare) om Symbaroum:

1. Hur det här med svårigheter går till: https://www.rollspel.nu/threads/70211/post-956780

2. En anekdot om att Symbarom handlar om att gå framåt - och slåss: https://www.rollspel.nu/threads/69932#post203174

3. Om att "balans" är ett koncept för andra spel: https://www.rollspel.nu/threads/66464/post-958156

https://www.rollspel.nu/threads/70661/post-958069

https://www.rollspel.nu/threads/74029/post-957592

4. Mina åsikter som sport i Ambrien: https://www.rollspel.nu/threads/71460/post-957399
 

Sofi

Veteran
Joined
19 Nov 2019
Messages
5
Paal;n336366 said:
Vår grupp satte ihop ett stridshäfte för några år sedan för att sammanfatta och enklare hitta bland de vanligaste reglerna.
Se denna tråden:
https://www.rollspel.nu/threads/692... på första titten så ser det riktigt nice ut!
 
Top