Nekromanti Handlingar - Hur fungerar det?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Hej!

Jag köpte Symbaroum härom veckan för jag blev nyfiken på spelvärlden och inte minst den stundande kampanj-sviten.

Vet inte om det är jag som har missat något, men upplägget i regelboken känns väldigt underligt. Jag tycker iofs det är trevligt att bakgrundshistorien och settingen förklaras redan i bokens början, men jag förstår inte upplägget i övrigt när det gäller regeldelen. Regeldelen som förklarar mekaniken kommer sist (?!) i boken, och jag trots att jag läst största delen av boken så förstår jag fortfarande inte hur man slår för handlingar i t.ex. en konflikt.

Kapitlet som beskriver förmågorna i spel förklarar inte hur mekaniken fungerar, och som jag förstår det så görs slaget (T20) mot en fast svårighetsgrad (enligt sidan 101 - "Karaktärsdrag i spel"). Där står t.ex. att man slår rollpersonens karaktärsdrag minus fiendens modifikation, men vart hittar jag denna modifikation och vad kommer den utav? Ser att alla antagonister i monsterkapitlet har en sådan modifikation på sina karaktärsdrag, men förstår inte vart det kommer ifrån.

Kan någon förklara steg för steg hur detta fungerar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Kan också tilläggas att det som gjorde mig förbryllad var exemplet när "Ogina" väljer att anfalla med Förvirrings-förmågan. (Viljestark modifierat av fiendens Viljestark). Fienden har 9 (+1) och nu måste Ogina´s spelare slå under 16 (15+1). Vart får man (+1) ifrån på fienden och varför är det Ogina´s grundläggande 15 i Viljestyrka + 1 (vart kommer +1 ifrån där?).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Om fienden har 10 så är det medel och ger modifikation +0. Det är precis normaltsvårt och rollpersonen slår enbart mot sitt eget värde.

Om fienden har 9 så har den ett något sämre värde än normalt. Det blir lite lättare för Ogina. Modifikationen är 10-9 = +1.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
De glömde av nån anledning att förklara regelmekaniken där man tor att den ska ståi boken, den detaljen och att det första stridsexemplet inte är att X anfaller Y med sin helt vanliga attack gör mycket för att få det hela ännu otydligare vid läsning.

Det är dock absolut inte svårt runt spelbordet. Snarare jättelätt.

---

Den viktiga insikten är att siffran 10 är det normala som annat förhåller sig till.

När en spelare slår ett slag skall denne slå under sitt värde i en särskild egenskap med en T20.
Motståndaren modifierar slaget genom att subtrahera dess värde i sin relevanta egenskapen från tio.


That's it.

Exempel:
Svartalfen Ormen Marek (rollperson) anfaller en stråtrövare (slp) med sitt helt vanliga vapen.
Ormen Marek har träffsäker 12.
Ståtrövaren har 14 i vilket värde man nu försvarar sig med. Kvick?

Efter som 10-14 är -4 så har Marek - 4 i modifikation och måste slå 8 (12 - 4) eller under för att träffa.

Marek slår 5 på slaget, en träff, spelaren går vidare till att dela ut skada.
Vapnet avgör skada, Mareks vapen gör 1T8.

Marek slår 5.
Stråtrövaren har nån slags rusting som skyddar 2, vilket dras av från slaget.
Totalt 3 skada kommer igenom


---

Nästa sak att komma ihåg är att spelaren slår alla slag, så när det är slp:n som slår tillbaka så slår spelaren för att undvika.
?Och sen om det blir träff gör slp ett fast skadevärde och spelaren slår sin rustiningstärning för att se hur mycket den skyddar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Tack för klargörandet! Jag förstod att det skulle vara enkelt, men missade man att 10 var ursprungssiffran som definerade modifikationen av RP´s karaktärsdrag, så blev det klurigt :)

Tack även för info gällande försvarets fasta värden.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Henke;n84687 said:
Tack för klargörandet! Jag förstod att det skulle vara enkelt, men missade man att 10 var ursprungssiffran som definerade modifikationen av RP´s karaktärsdrag, så blev det klurigt :)

Tack även för info gällande försvarets fasta värden.
Du är inte den enda som har känt sig förvirrad över detta kan jag säga... Eller över reglerna överhuvud taget! Det är inte sällan man måste läsa på 5+ olika sidor, utspridda i hela boken, för att förstå en enda regeldetalj. Det är lite som att Järnringarna glömde bort att folk som inte har skapat spelet ska spela det... Utan detta forum hade jag fortfarande vandrat vilse i okunskapens mörker...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
PjåtrimKaj;n84689 said:
Du är inte den enda som har känt sig förvirrad över detta kan jag säga... Eller över reglerna överhuvud taget! Det är inte sällan man måste läsa på 5+ olika sidor, utspridda i hela boken, för att förstå en enda regeldetalj. Det är lite som att Järnringarna glömde bort att folk som inte har skapat spelet ska spela det... Utan detta forum hade jag fortfarande vandrat vilse i okunskapens mörker...
Skönt att höra att man inte är ensam. Spontant så rimmar detta väldigt illa med en i övrigt väldigt proffsig produkt.

Var inte jätteförtjust i besvärjelse-avsnittet heller (hade hoppats på ett mer öppet system), men jag låter det vara osagt för att inte komma från trådens ursprungliga fråga :)
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Principen är densamma som gamla motståndstabellen om någon kommer ihåg. Detta behöver såklart komma med i en ny version. Står för övrigt i errata som man kan ladda ner från deras butik gratis

I övrigt tycker jag det är ett väldigt lätt och smidigt system. Tog min grupp ingen tid alls att börja spela men de diskuterar fortfarande vad som är mest optimalt
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Wenner;n84965 said:
Principen är densamma som gamla motståndstabellen om någon kommer ihåg. Detta behöver såklart komma med i en ny version. Står för övrigt i errata som man kan ladda ner från deras butik gratis

I övrigt tycker jag det är ett väldigt lätt och smidigt system. Tog min grupp ingen tid alls att börja spela men de diskuterar fortfarande vad som är mest optimalt
Fast jag kan inte ens se att man har med något förtydligande i Erratan över hur handlingar är tänkta att fungera. I övrigt är jag benägen att hålla med. Tärningsmekaniken i spelet är verkligen snygg.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Slängde ihop denna i Word lite kort. Är osäker på om Järnringen släppt en egen sådan eller inte. Hittar den inte såhär i all hast...

http://i.imgur.com/vt2aH1Y.png

Hade gärna sett en liknande i något officiellt. Det har underlättat för mig att kunna visa den för nya spelare. Smidig att ha liggandes på spelbordet vid första speltillfället.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Tack! En sådan borde de definitivt ha haft med i regelboken. Inte för att systemet är svårt men för att tydliggöra hur det är tänkt.
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Den tabellen som du gjort finns i tryckt form - men i äventyrssviten Kopparkronan! Lätt överraskande att en så grundläggande regelmekanik först beskrivs i sin helhet i en tilläggsbok. Satt själv och funderade på detta senast igår tills jag läste om de första sidorna i just Kopparkronan alltså. Känns som att en eventuellt framtida nyupplaga kommer/bör rätta till en hel del gällande just disposition av regler.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
ergo;n87300 said:
Den tabellen som du gjort finns i tryckt form - men i äventyrssviten Kopparkronan! Lätt överraskande att en så grundläggande regelmekanik först beskrivs i sin helhet i en tilläggsbok. Satt själv och funderade på detta senast igår tills jag läste om de första sidorna i just Kopparkronan alltså. Känns som att en eventuellt framtida nyupplaga kommer/bör rätta till en hel del gällande just disposition av regler.
Mjo, lite udda... Den finns heller inte med i tabellhäftet som går att ladda ner gratis. Eller i erratan. Där gör den bättre nytta.

Förövrigt var det jag som tipsade om denna tråd i din tråd, så jag vet att den finns i Kopparkronan ^^
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej alla! Den mekanik ni efterfrågar och som bland annat finns i Kopparkronan finns ju också i den uppdaterade versionen av introduktionsäventyret Det förlovade landet (gratis i nätbutiken). Och jo, i nästa version av spelet kommer det att finnas med en tabell som visar att modifikationerna utgår från normalvärdet 10. Den missen gör vi inte om! ;-)
 
Top