Nekromanti Ambriska mästerskapen i vad???

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu när EM fotbollen officiellt är igång kan jag inte låta bli att undra över vad det kan finnas för idrottsevenemang i Symbaroums värld? Eller andra fantasysettings för den delen?
Förutom gladiator matcher kan jag bara dra mig till minnes om att jag läst om idrottsliga evenemang i rollspelet Morwhayle där det fanns med någon form av herrenpåtäppanfight på ett högt klättertorn(?)
Någon som har något annat exempel? Och vad skulle kunna passa i Symbaroum? Jag tänker själv på någon variant av Lacrosse eller Irländsk Hurling.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
En så djupt krigisk ådra som finns i Ambria kan jag tänka mig mest vapenlekar. Typ skytte av olika slag, brottning, kanske lite styrkeprov, kasta långt och tungt. Kubb kanske :)
Fast lacrosse är kanske inte så dumt det heller :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Alltså. Titta på de ursprungliga olympiska spelen.

Brottning, pankration (grekernas motsvarighet till MMA. De enda reglerna som fanns var att man inte fick bitas eller försöka klösa ut motståndarens ögon), löpning, kast&skytte, styrkelyftning...sen får man inte glömma 400-800 meterslopp med rustning (och sköld). För grekerna var Hoplitodromos (hoplitloppet) en av de mest prestigefyllda grenarna.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Någon som stött på idrottsevenemang som är omskrivna i ett fantasyrollspel?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
100 meter häck. I ringbrynja :)
Hoplitloppet är nog den coolaste idrott jag har hört om..
Diverse hästsporter borde vara populära.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kamp och vapen sporter är ju alltid ett alternativ.
Hästpolo...? Vet inte om det känns riktigt Symbaroum.
Men om man nu ska utse en Ambrisk nationalsport (tänker att Barbarer inte är en nation på samma sätt. De kör nog mer Lacrosse eller Hurling)) som skulle kunna motsvara ett fotbolls EM eller VM, vad skulle det då kunna vara? Helst en teamsport.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Dragkamp förstås. Älvsimning. Bollsporter verkar vara populära i de flesta kulturer, så någon sådan borde vi ju kunna hitta på tycker jag.

Eller kanske "Spindelkonungen" herre på täppan typ?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Fackelkamp eller Fyrbål eller Eldbära

Spelas i lag om 3-7 på vardera sida i en cirkulär arena. Oftast två lag mot varandra, men spelas även i former utan lag eller med fler än två lag.

Målet med spelet är att kontrollera arenans enda fackla och att använda denna för att tända ett antal eldskålar längs arenans utkant. De flesta varianter spelas med en eldskål per spelare, och med varje lags "måleldar" på motsatt sida av arenan från var de startar.

Själva sporten är därmed att kämpa för kontroll över facklan och att slå sig fram till en måleld och tända den för att få poäng. Det spelas oftast som fullkontaktsport, med blodiga handgemäng och benkrossande tacklingar, men i somliga mer "civiliserade" cirklar så förbjuds tjuvknep och slag mot vissa kroppsdelar.

När en eld tänds så återställs spelet med facklan i mitten och elden förblir tänd. Detta innebär att det förlorande laget får färre och färre eldar att försvara och därmed kan koncentrera sina blockerare för att förhindra sina motståndare från att göra mål.

Spelet fortsätter tills en sida har tänt alla sina eldar.

I organiserade mästerskap så är det vanligt att eldarna prepareras med alkemiska medel som får dem att flamma i färger som matchar de spelande lagen.


Spelet är ett av de få som överlevde Prioskyrkans och Krigets transformation av den Ambriska kulturen. Spelets eldtema och kyrkans koppling till ljus och fyrar bidrog till att spelet anammades som sport samtidigt som många andra Ambriska spel och lekar förpassades eller föll i glömska. Det blev framför allt populärt bland kårerna i drottningens armé, där olika enheter ofta formade lag och spelade mot varandra, och utvecklade mer eller mindre formella ligor genom hela armén. Detta har i sin tur lett till en enorm popularitet för sporten bland Ambrias befolkning, då spelet är ett underhållande spektakel att bevittna.


Barn spelar ofta spelet med pinnar och korgar eller bollar och tunnor, eller stenar och hål i marken. Dessa simpla adaptioner har blivit nästan mer vanliga än den traditionella eldfängda varianten i och med den nya generationens uppväxt. De flesta små matcher som spelas på gator och torg eller på små arenor spelas idag med en liten träklubba istället för fackla och vävda korgar som mål. Större evenemang - arrangerade till festivaler och liknande - använder dock "de traditionella materialen", och kända fyrspelare har ofta gott om brännmärken.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Ambrier spelar en variant på handboll, såklart. Aldrig att de skulle hålla på att sparka runt nått i lera. Jag kan också tänka mig att unga väpnare och elever på vapenakademier och sånt tävlar i mer akrobatiska ämnen. Samt att man likt i tidigare moderna os tävlar i poesi, silversmide och annat konsthantverk och riddardygd.

Barbarerna spelar golf, varpa och gissar gåtor. Samt att det överlag är poppis bland barbarstammarna att tävla om att göra saker snabbast, mest, hårdast osv. Att utmana en annan barbar på att hugga mest ved eller hämta mest vatten tas på stort allvar och hela byar kan samlas för att se två goda simmare simma i kapp eller whatnot.

Svartalferna tävlar i kiv, slagsmål och bråk.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad det gäller bollsport i Ambria så kan jag se en Bloodbowl light version... Kanske lite Aussie Football. Typ soldater som roar sig i olika tältläger. En rå sport för folket, inte för ädlingar.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Så här i VM tider & när dagens resultat får till o med de minst sportintresserade att ändå känna av stämningen. Så är det dags att bumpa denna tråd och se om det går att få några fler intressanta förslag på vad som kan vara det största idrottsevenemanget i Symbaroum.?
Åtminstone om Korinthia får bestämma...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag gillade eldbära. Så pass att jag nog ska ta med den i spel :).

Rent allmänt borde bågskytte vara högt aktat. Hästkapplöpning?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bifur;n287185 said:
Jag gillade eldbära. Så pass att jag nog ska ta med den i spel :).
Ooh! Jag är grymt nyfiken på hur det känns i spel.

Jag skrev för övrigt en längre artikel om det på bloggen efter posten ovan: http://www.ordomagica.com/2017/09/14/torchbearer/

Bifur;n287185 said:
Rent allmänt borde bågskytte vara högt aktat.
Till Monsterboken hittade jag på att skytte har ett gammalt stigma av att vara ohederligt. Mest för att Alberetors bågskytteregimenten hade grava moralproblem när de insåg att deras huvudvapen hade noll effekt mot horder av vandöda, och därmed deserterade i stora antal. Vilket i sin tur ledde till att bågskyttar var överrepresenterade bland banditgäng och tjyvgillen.

Så den föregående generationen skulle nog ha svårt att se det som en ridderlig sport, men fullt möjligt att försök görs för att återställa bågskyttets ära - kanske med Drottningens jägarkår som förkämpar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Nu tänkte jag väl inte att RPna skulle spela men däremot börja införa det som ett kulturellt inslag här och där på platser som passeras.

LordXaras;n287204 said:
Till Monsterboken hittade jag på att skytte har ett gammalt stigma av att vara ohederligt. Mest för att Alberetors bågskytteregimenten hade grava moralproblem när de insåg att deras huvudvapen hade noll effekt mot horder av vandöda, och därmed deserterade i stora antal. Vilket i sin tur ledde till att bågskyttar var överrepresenterade bland banditgäng och tjyvgillen.

Så den föregående generationen skulle nog ha svårt att se det som en ridderlig sport, men fullt möjligt att försök görs för att återställa bågskyttets ära - kanske med Drottningens jägarkår som förkämpar.
Det hade jag missat. Ju också en poäng som kan göras av att det ses ned på något.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har i en av mina spelgrupper en spelare vars karaktär är föredetta Ambrisk officer. Jag har planerat att ha några flashbacks till slaget om Tistla fäste där hon var delaktig.
I dessa tänkte jag att karaktären befinner sig i belägrarnas läger där soldaterna får tiden att gå genom att spela någon sorts ruggby i lervällingen. Blod o tänder som flyger osv.
Skulle dock vilja ha ett passande namn på sporten?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Lightshy;n287347 said:
Jag har i en av mina spelgrupper en spelare vars karaktär är föredetta Ambrisk officer. Jag har planerat att ha några flashbacks till slaget om Tistla fäste där hon var delaktig.
I dessa tänkte jag att karaktären befinner sig i belägrarnas läger där soldaterna får tiden att gå genom att spela någon sorts ruggby i lervällingen. Blod o tänder som flyger osv.
Skulle dock vilja ha ett passande namn på sporten?
Mitt förslag på eldbära eller fackelkamp (se ovan diskurs) är tänkt att ha samma känsla som rugby. Fullkontakt, lortigt och blodigt, med extra eldfängd fara. Jag ser det som rugby + basketboll med en batong
 
Top