Ny Sagan om Ringen-film på gång.

Jo, precis så förstår jag också rättigheterna i princip. Och de är kanske så pass fritt hållna. Men det öppnar för rätt vågade tolkningar med väldigt begränsad förankring i källmaterialet. Men jag vet så klart inte heller.
Absolut jag håller med, det känns ju som en hantering av rättigheterna som är "på gränsen".

Jag kommer att bli besviken även utifrån mina lågt ställda förväntningar när jag mot bättre vetande går och ser filmen.
Ah, du har bestämt dig för att den är dålig utan att egentligen veta något om den, och med den inställningen självklart fokusera på alla detaljer som inte är perfekta och sålunda skapa en självuppfyllande profetia?

To each their own antar jag. Jag föredrar att vara glad och väljer därför istället att bli positivt överraskad och nöjd.

Om jag minns rätt har olika rättigheter sålts vid två tillfällen.

JRRT himself sålde diverse rättigheter för film, spel, etc för redan publicerade böcker (Härskarringen och Hobbiten) redan på 1960-talet. Denna batch ligger till grund för exvis Bakshis 70-talsfilm, Iron Crowns MERP och Peter Jacksons Ringen-filmer. (Det är därför Gandalf inte nämner namnen på de blå trollkarlarna i Jacksons filmversion; namnen publicerades först i boken Unfinished Tales.)

Nästa batch rättigheter såldes av Tolkien Estate till Amazon 2017 och ligger till grund för exvis TV-serien Rings of Power.

Last edited:
Kul att det görs mer fantasy,
jag gillade den tecknade filmen men tyckte inte om Peter Jacksons ring trilogi, däremot gillade jag the hobbit filmerna rätt mycket.

Nu blir det lite nytt, och det är bra, jag vet inte om det blir bra eller inte men jag hoppas, sen vet jag att jag har lite tvärtom smak jämfört med många andra, så jag ser det inte som kört än. 😀

JRRT himself sålde diverse rättigheter för film, spel, etc för redan publicerade böcker (Härskarringen och Hobbiten) redan på 1960-talet. Denna batch ligger till grund för exvis Bakshis 70-talsfilm, Iron Crowns MERP och Peter Jacksons Ringen-filmer. (Det är därför Gandalf inte nämner namnen på de blå trollkarlarna i Jacksons filmversion; namnen publicerades först i boken Unfinished Tales.)

Nästa batch rättigheter såldes av Tolkien Estate till Amazon 2017 och ligger till grund för exvis TV-serien Rings of Power.
Finns det skillnader mellan batcharna vad gäller vilka källor man får nämna saker ur eller vad man får göra med det? Skulle man till exempel fått nämna de blå trollkarlarna vid namn i Rings of Power?

Finns det skillnader mellan batcharna vad gäller vilka källor man får nämna saker ur eller vad man får göra med det? Skulle man till exempel fått nämna de blå trollkarlarna vid namn i Rings of Power?
Jag vet tyvärr inte vilka möjligheter som öppnades i och med batch 2.

Filmen kan säkert bli ok, men jag gillar inte contentification, speciellt runt LotR, därför ställer jag mig negativ till hela projektet.

Är nog inte riktigt bekant med uttrycket contentificaiton, men tror vi är allergiska mot samma sak: när man slutat skapa och börjat idissla.

Vareviga rad eller mindre karaktär i det gamla verket är en ny franchise....

Är nog inte riktigt bekant med uttrycket contentificaiton, men tror vi är allergiska mot samma sak: när man slutat skapa och börjat idissla.

Ja, det var precis så jag menade. Det är nog inget etablerat ord 😅 Jag tycker att t.ex. Star Wars är helt sönder-contentifierat; allt är bara rätt ointressanta smulor och all mystik och dragningskraft har försvunnit.

Det typiskt de som sitter på pengarna att vara fega och utveckla nya karaktärer, komma på nya idéer och våga göra något som är annorlunda. Lite som den nya Harry Potter tv-serien. Det blir tjatigt. Varför vågar de inte utveckla världen och som jag läste nånstans att göra en film om de fyra grundarna av Hogwarts. Med få undantag, sker samma sak överallt. Börjar bli tröttsamt att se samma film om och om igen med bara små skillnader mellan de olika versionerna

Jag förstår inte riktigt den kraftiga negativa reaktionen.

Detta är inte en film jag har gått och väntat på eller ser fram emot. Men, jag ser inget skäl att vara negativ heller. Om någon vill göra en film på temat så får de väl lov att göra det. Jag kommer inte att rusa till biografen för att se den, men ser den kanske senare på någon streaming-tjänst - antagligen minst lika bra som en del annan skit som man råkar se.

Jag förstår inte riktigt den kraftiga negativa reaktionen.

Detta är inte en film jag har gått och väntat på eller ser fram emot. Men, jag ser inget skäl att vara negativ heller. Om någon vill göra en film på temat så får de väl lov att göra det.
Jo. Jag tänker att det är en kombination av omtyckt värld och framför allt två i mångas ögon mindre lyckade tolkningar i The Hobbit och Rings of Power. Utan dem gissar jag att den allmänna inställningen varit mer neutral/positiv.

Åh, men jag har ju längtat efter en prequel där man får se hur en enkel man börjar med två tomma händer, kämpar sig upp i en stad på gränsen till den farliga obygden, handskas med brottssyndikat finansierade av fjärran trollkarlar, och slutar med det främsta värdshuset väster om Vattnadal.

SMÖRBLOMMA
På Amazon Prime 2027

Jo. Jag tänker att det är en kombination av omtyckt värld och framför allt två i mångas ögon mindre lyckade tolkningar i The Hobbit och Rings of Power. Utan dem gissar jag att den allmänna inställningen varit mer neutral/positiv.

Det är precis det som gör att jag är neutral inför en ny film. Men jag ser inget skäl till att bestämma redan nu att det är en sunkig idé och att filmen kommer att suga. Tiden får utvisa - men något biobesök lär det inte bli för min del som sagt var.

Back