Ny Sagan om Ringen-film på gång.

Jo, precis så förstår jag också rättigheterna i princip. Och de är kanske så pass fritt hållna. Men det öppnar för rätt vågade tolkningar med väldigt begränsad förankring i källmaterialet. Men jag vet så klart inte heller.
Absolut jag håller med, det känns ju som en hantering av rättigheterna som är "på gränsen".

Jag kommer att bli besviken även utifrån mina lågt ställda förväntningar när jag mot bättre vetande går och ser filmen.
Ah, du har bestämt dig för att den är dålig utan att egentligen veta något om den, och med den inställningen självklart fokusera på alla detaljer som inte är perfekta och sålunda skapa en självuppfyllande profetia?

To each their own antar jag. Jag föredrar att vara glad och väljer därför istället att bli positivt överraskad och nöjd.

Om jag minns rätt har olika rättigheter sålts vid två tillfällen.

JRRT himself sålde diverse rättigheter för film, spel, etc för Härskarringen enbart redan på 1960-talet. Denna batch ligger till grund för exvis Bakshis 70-talsfilm, Iron Crowns MERP och Peter Jacksons Ringen-filmer. (Det är därför Gandalf inte nämner namnen på de blå trollkarlarna i Jacksons filmversion; namnen publicerades först i boken Unfinished Tales.)

Nästa batch rättigheter såldes av Tolkien Estate till Amazon 2017 och ligger till grund för exvis TV-serien Rings of Power.

Kul att det görs mer fantasy,
jag gillade den tecknade filmen men tyckte inte om Peter Jacksons ring trilogi, däremot gillade jag the hobbit filmerna rätt mycket.

Nu blir det lite nytt, och det är bra, jag vet inte om det blir bra eller inte men jag hoppas, sen vet jag att jag har lite tvärtom smak jämfört med många andra, så jag ser det inte som kört än. 😀

Back