Ny Sagan om Ringen-film på gång.

Som jag redan sagt så ser jag inga anledningar till att vara negativ på det här tidiga stadiet, innan vi vet mer än att det är sagt att det ska bli av.

Men om jag har några farhågor så är det att man gör det för stort. Att man på något vis försöker matcha eller till och med överträffa de tidigare filmerna. Det finns ju en risk för det, speciellt som att Jackson är inblandad, då han tyvärr har en historia av sånt. Titta bara på hur han gjorde, den som historia räknat mycket mindre ,The Hobbit till en uppblåst action-extravaganza med extra allt.

För min del får det gärna bara bli lite hobbit-mys på resa. Filosoferande, rökringar och second breakfast. Och visst, jag har inga problem med att det kanske blir en showdown med en kvardröjande kummelgast. Bara det inte, på etablerat Jackson-manér, visar sig att alla ringvålnaderna och Häxkonungen överlevt och gömmer sig i kummelåsarna och nu vill utkräva hämnd på hobbitarna och Galadriel, Gandalf och Elrond måste teleportera sig in för en episk slutstrid.

Jag tror att det hänger på karaktärerna om det ska bli bra. Att de lyckas få till karaktärer vi verkligen bryr oss om och låter dem bära historien.

För min del får det gärna bara bli lite hobbit-mys på resa. Filosoferande, rökringar och second breakfast. Och visst, jag har inga problem med att det kanske blir en showdown med en kvardröjande kummelgast. Bara det inte, på etablerat Jackson-manér, visar sig att alla ringvålnaderna och Häxkonungen överlevt och gömmer sig i kummelåsarna och nu vill utkräva hämnd på hobbitarna och Galadriel, Gandalf och Elrond måste teleportera sig in för en episk slutstrid.

Blev lite sugen på att se kombinationen. Lite "From Dusk till Dawn" vändning på det hela. Första halvan Hobbit-mys som sedan förvandlas till en våldsorgie i bästa Tarantino-manér :)

Som jag redan sagt så ser jag inga anledningar till att vara negativ på det här tidiga stadiet, innan vi vet mer än att det är sagt att det ska bli av.

Det är klart, du har rätt, det är varken rimligt eller rationellt att döma ut en film som vi inte har mer än några raders information om. Det är ogint och nästan illvilligt att redan nu, innan vi egentligen något, göra starka värdeutlåtanden om ett verk som många begåvade människor säkert kommer att lägga enorma mängder tid, tankar och resurser på att göra så bra som möjligt. Hur kan vi uttala oss nu? Vi har inga kristallkultor. Det är bara fördommar.

Men det ändrar inte faktum att det kommer att bli kass.

Last edited:
Om filmen handlar om att Sam, Merry och Pippin sparkar ned dörren till Barad Dur och skjuter Sauron* full med pilar i en splatterorgie så ångrar jag mig, klart man vill se Inglorious Hobbits.

*Somehow, Sauron returned

För min del känner jag mig inte såld på konceptet, men det betyder inte på något sätt att jag utgår ifrån att filmen kommer bli dålig. Det finns massor med filmer som har ett tveksamt koncept men som ändå blir bra, och det finns massor med filmer som har ett lovande koncept som blir dåliga.

Lite mer seriöst skulle jag gärna vilja se en film baserad på småskaliga konflikter i Hobsala. Vem som ska få arvet efter gamle Boffer, eller vem som vinner pumpaodlartävlingen i oktober. Sånt som inte spelar någon roll i världskonfliktens perspektiv, men som kan ge fantastiska Miss Marple-historier och myspyskänsla.

Sean Astin kan komma tillbaka som en äldre borgmästar-Sam Gamgi och reda upp saker och ting, med Merry och Pippin som Dupont och Dupond i bakgrunden som försöker lösa konflikten själva.

Jag hade haft skoj.

Lite mer seriöst skulle jag gärna vilja se en film baserad på småskaliga konflikter i Hobsala. Vem som ska få arvet efter gamle Boffer, eller vem som vinner pumpaodlartävlingen i oktober. Sånt som inte spelar någon roll i världskonfliktens perspektiv, men som kan ge fantastiska Miss Marple-historier och myspyskänsla.

Sean Astin kan komma tillbaka som en äldre borgmästar-Sam Gamgi och reda upp saker och ting, med Merry och Pippin som Dupont och Dupond i bakgrunden som försöker lösa konflikten själva.

Jag hade haft skoj.

Det skulle bli en bra feel-good serie. Skulle älska det.

Men, kanske inte som film.

Back