Nekromanti Nu är det dataspelens fel...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Våldsgenen [OT]

Lägg sen till detta en rättsuppfattning där skulden inte uppstår när man begår ett illdåd utan när man åker fast (dvs oskyldig tills man bevisats skyldig).

Dessutom så spelar nyheterna nog en större roll för åtminstone mina aggresiva känslor. När man varenda gång man slår på TVn ser hur Sharon fortsätter sitt folkmord oemotsagd, hur Bush attackerat land efter land i tredje världen utan anledning medan hans nickedocka Blair glatt hejar på, hur Bush's imbecille bror beordrar avrättning av en kvinna som i självförsvar dödat hennes angripare vid en brutal våldtäkt (brutal även med våldtäktsmått mätt), hur svenska regeringen glatt jamsar med i terroristhäxjakten, är det då konstigt att man ibland känner för att agera våldsamt?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

"Vilka är "man"? "

det fanns massa referenser, alltså, men jag orkade bara inte skriva ner dom.

"Innebär det att de inte minns gårdagen eller planerar inför framtiden?"

den samiska kulturen ska tydligen vara väldigt fredlig. hm... inte för att det har med språket att göra. men jag ville bara bryta upp den andra killens etnocentricetet lite.

det fanns en longitudinell undersökning i denna hära läraboken (nej, jag orkar inte citera) som kunde visa på samband mellan tv-tittande av våldsamt innehåll och brukande av våld i ungdomen. sen har vi ju det här hönan eller ägget-problemet: tittar de på tv för att de är aggressiva, eller är de aggressiva för att de tittar på tv? eftersom undersökningen var gjord över lång tid, stödjer det det senare påståendet.

mediavåld är förmodligen inte huvudorsakan, även om tidningar tenderar att uttrycka det så. enkla lösningar säljer. men hela världen är multifaktoriell, vilket innebär att varje verkan har åtminstone en oändlig mängd orsaker. ditt sista exempel visar samma sak som mina, att ibland har vissa faktorer samband, och ibland inte.
 
Top