Nekromanti Nu är det dataspelens fel...

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Det som är mest irriterande med den här typen av artiklar är att de som verkligen vet vad de talar om får vara med på en rad, medan journalistens egna, ofta mycket förvirrade, åsiket får fritt spel över resten... Om man struntar fullständigt i all sensationalistisk smörja så får man intrycket att detta inte är ett problem över huvud taget...

//Lontryuin, som avskyr dagens journalistik
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Våldsgenen [OT]

kommer precis från en föreläsning om aggression. och här kommer en liten sammanfattning:

inlärning av aggression sker bl a genom s k modellinlärning. om ett barn ser ett aggressivt handlingsmönster (på tv, skärmen eller var som helst) finns det en sannolikhet att barnet kommer ta efter om a) modellen är omtyckt (he-man? superman? super mario???) och b) om beteendet ger fördeler (hjälten blir hjälte genom att mörda, t ex).

en bred socialpsykologisk forskning visar att massmedialt våld leder till att
1) aggressiva känslor väcks
2) nya aggressiva handlingsmönster presenteras
3) hämningar som dämpar aggression dämpas
4) medkänslan med offrets lidande bedövas

se även Socialpsykologi (Helkama, 2000)

för övrigt finns det en samisk kultur som saknar ord för vrede, ilska och liknande. dock kan de drömma om våldshandlingar, och de behandlar sina slädhundar våldsamt.

om våld förbjöds (att visas, att utövas etc) skulle vi de facto få ett fredligare samhälle. få människor verkar dock villiga att ta konsekvenserna av detta. men så är det.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Humma

Näe
Självklart inte
Vart väl kanske lite i överkant... Men det var mest för att få fram poängen - att allt kan dras väldigt långt om man vill
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kolla, Punger är tillbaka! [ANT]

Fan va häftigt..



Onödigt, vadå onödigt? Jag sprider ju samvaro! :)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Våldsgenen [OT]

"om våld förbjöds (att visas, att utövas etc) skulle vi de facto få ett fredligare samhälle"

Lumpen brukar jag ta upp i de här sammanhangen. Där får man faktiskt lära sig hur man dödar någon. Ska vi ta bort militärutbildningen? Javisst, om alla gör det. Den finns ju bara på grund av att människor har en lång historia av att vilja slå ihjäl varandra, och stater vill kunna skydda sig mot andra stater. (eller mot terrorister...) Var det fredligare förr i tiden när man inte fick ett ständigt flöde av våldsamheter in i hjärnan? Nej, vill jag säga. De var ungefär som människor är mest hela tiden, sura, själviska och inskränkta. Hur löser man människans aggressivitet? Jag vet inte, då skulle jag vara berömd.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Våldsgenen [OT]

"Lumpen brukar jag ta upp i de här sammanhangen. Där får man faktiskt lära sig hur man dödar någon."

Intressant i sammanhanget är att mängden våldsbrott i Sverige var faktiskt läbbans ovanligt när värnplikten var allmän. Om ni är såpass gamla så kanske ni minns "läkaren och obducenten" som styckade upp en prostituerad kvinna under åttitalet. Minns ni rubrikerna? Minns ni hur många spaltmeter fallet tog upp? Jämför det fallet med rubrikerna som uppstår idag när polisen hittar en död naken kvinna i vattnet invirad i hönsnät. Jupp, en liten femcentimeters spalt på sista sidan. Liksom, våldsbrott förr i tiden var förstasidesstoff. Nu är det dussinvara.

En gång i tiden fick alla svenska unga män göra en insats för sitt samhälle. De tvingades att leva sexton grabbar i ett rum, de tvingades samarbeta för att lösa en uppgift, och de fick stå ut med en hel del vedermödor tillsammans. Sådant skapar sociala band mellan folk och det skapar en känsla av tillhörighet i samhället, och jag tror att det är avsaknad av sociala band och tillhörighet som gör folk våldsamma.

Jag tror inte att det är så enkelt som att det är mer våld i media, att värnplikten inte längre är allmän, att det saknas bra förebilder, eller ens att välfärden är nedmonterad. Jag skulle tro att alla dessa faktorer samverkar.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Våldsgenen [OT]

?är i Finland är lumpen fortfarande allmän, och kanske det är sant som du säger Krille, eftersom jag hör talas om fler våldsbrott i Sverige än i Finland (dock var det en 19-årig kille som sprängde sig och dödade sju andra människor, i varuhuset där [bl]Berserk[/b]s flickvän jobbar, i fredags) och dessa också får väldigt stora rubriker här.
Tyvärr ser jag ändå inte fram emot lumpen (som kommer emot med stormsteg. Januari.../images/icons/spook.gif)
Dessutom tror jag att det kunde lösa en hel del av flyktingfrågan ifall flyktingarna som varit lite längre i Sverige också gjorde lumpen. Skulle nog ge en större samhörighetskänsla med samhället då *funderar*...

/Black Dwarf som egentligen inte vet ett piss om Sveriges flyktingfråga eller -politik, men har hört att ungefär 1/10 av landets invånare är "utlänningar", och har upplevt ungefär det samma.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Våldsgenen [OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Intressant i sammanhanget är att mängden våldsbrott i Sverige var faktiskt läbbans ovanligt när värnplikten var allmän. Om ni är såpass gamla så kanske ni minns "läkaren och obducenten" som styckade upp en prostituerad kvinna under åttitalet. Minns ni rubrikerna? Minns ni hur många spaltmeter fallet tog upp? Jämför det fallet med rubrikerna som uppstår idag när polisen hittar en död naken kvinna i vattnet invirad i hönsnät. Jupp, en liten femcentimeters spalt på sista sidan. Liksom, våldsbrott förr i tiden var förstasidesstoff. Nu är det dussinvara.

<hr></blockquote>



Det är faktiskt lite andra skillnader i det. I fallet med obducenten hade man ganska mycket info att gå på, det var en smaskig rättegång med "pålitliga" personer som läkare och obducent, barnvittnesmål och annat. Det var dessutom mycket liv kring läkarorganisationer hur man skulle ställa sig till det i avvaktan på domslut. Kronan på verket för massmedia var när domstolen (om jag minns rätt) dömde dem för att ha styckat kvinnan, men inte för att ha dödat henne eftersom det inte kunde styrkas.

Helt enkelt mer kött på benen för en sensationsjournalist. Inte nödvändigtvis viktigare, men tacksammare att skriva om.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Våldsgenen [OT]

Kronan på verket för massmedia var när domstolen (om jag minns rätt) dömde dem för att ha styckat kvinnan, men inte för att ha dödat henne eftersom det inte kunde styrkas.

De dömdes inte alls. Domstolen konstaterade att de visserligen hade begått brott mot griftefriden (=styckat en död kropp utan tillstånd), men preskriptionstiden (2 år) hade redan löpt ut, så de kunde inte dömas för det. De friades mycket riktigt för mord.

Glöm inte detaljerna med den mordiska tomteboken som kunde ha inspirerat dottern till fantasier om styckade kroppar. Smaskigt värre! /images/icons/grin.gif

/Mikael
 

Valmer

Veteran
Joined
5 Sep 2002
Messages
29
Location
Norsjö, Västerbotten
Re: Sjuka människor

Sjuka människor...jag antar att jag måste säga nåt då..
Vi spelade Viking en gång...jag slet pungen av en krigare, stoppade nio av hans tänder i den och behöll den ett bra tag, efter att jag visat upp den för Gode eller vad han nu hette...en kul sak jag gjorde med den var att....................fisa i den, hålla för "öppningen" på den och sputa ut alla tänder ur den........när pungen började rutta blev jag tvungen att skiljas från min vän../images/icons/sad.gif
Jag är galen, det är ett faktum.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

"Den kan kanske tipsa om tillvägagångssätt"

exakt. detta är viktigt och ska inte trivialiseras.

"Våldet är i så fall oundvikligt hur som helst"

fel. frustration kan leda till aggressiva handlingar om personen i fråga inte känner till några alternativa handlingsmönster. att informera om fredliga metoder och s k "social färdigheter" borde vara en viktigare del i skolan än vad den är idag.

"Ett TV-spel kan inte vara skyldigt till något"

som jag redan påstått - det leder till romantisering av våldet, till en syn att våld är något användbart, "man kan vara hjälte och mördare på samma gång" och så vidare.

"Men vad ska man göra åt dem då?"

fucking bra fråga. givetvis skulle inte en totalcensur av mediavåld leda till ett våldsfrittsamhälle, och det har jag heller aldrig sagt. att eliminera faktorer som kan leda till mer våldshandlingar är däremot nödvändigt, men hur detta ska göras utan att inkränka yttrandefriheten har jag inte den blekaste om. kanske förbjuda våld i barntv åtmistone? tecknade filmer är trots allt några av de våldsammaste. jag är säker på att det finns bra saker att göra om bara människor vill erkänna mediavåldets konsekvenser - det har trots allt mycket forskning bakom sig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Humma

Inspiration till tillvägagångssätt kvittar egentligen. Den som känner att han vill bruka våld kommer göra det oavsett om han kollat på Moulain Rouge eller inte.

Romantiseringen av våld betyder ingenting om inte lusten att bruka våld inte redan finns. Den som är frisk kommer inte jämställa en levande människa med en fiende i ett datorspel.

Det är alldeles för lätt att tro att skylla på TV och datorn när folk begår våldshandlingar. Jag tycker det är rätt naivt när människor i själva verket brukat våld sen begynnelsen, och TV-våld har inte ens existerat i 100 år. Och datorspelsvåld inte ens i 30 år.

Våld, utom i enstaka fall där de begås av sjuka människor, har sitt ursprung i helt andra saker än TV och serier. Ungdomar som glider runt och slåss gör inte det för att de spelat Tekken, de gör det för att det är ett sätt att hävda sig, att visa att man syns. Att de inte har något bättre för sig. Fan, det vore bättre om knivungarna på gatan satt inne och spelade datorspel än att de högg ner varandra.

Att utbilda i skolan om fredliga lösningar utesluter inte att det fortfarande kan finnas våldsfilmer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Humma [OT]

"kanske förbjuda våld i barntv åtmistone? tecknade filmer är trots allt några av de våldsammaste."
Redan gjort.. Några förb-de människor såg till så att Darkwing Duck försvann.. Bland det bästa tecknat som kan visas.. Däremot kan lagarna (Sveriges, alltså) inte komma åt kabelteve-kanlar (som TV3)..

Sedan kan jag inte förstå att du verkligen tycker att våldsspel och tecknade våldsprogram leder till aggressivt beteende.. Jag vet att man gjort undersökning på om barn kunde se skillnad på fiktivt och verkligt våld och de kom fram till att de kunde det..

~[color:448800]Han</font color=448800> är hårstrået som ligger i din mjölk. [color:448800]Han</font color=448800> är lampan som går sönder i ditt badrumsskåp. [color:448800]Han</font color=448800> är [color:448800]HAN</font color=448800>!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

"Grymmare och blodigare bok får man leta efter. Att censurera elle förbjuda den är det ingen som vill"

jag vill.

"Det begås dagligen de mest groteska våldsdåd som inte har ett dugg med rollspel eller datorspel att göra. "

exakt. medialt våld är bara EN faktor bland många många.

"Att skylla på dator- och rollspel är att välja en bekväm lösning. "

vem skyller på dator- och rollspel?? möjligvis media själva, men dom simplifierar ju - som ni säkert har märkt - allting.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

Ur Socialpsykologi - En introduktion (Helkama m fl, 2000)

"Våld på bio och TV kan leda till omedelbar imitation. Brottsstatistiken står till tjänst med många exempel på dråp och självmord som varit en direkt följd av experimenterande med aktiviteter man sett på TV eller bio. Omedelbar imitation av aggression har även i experiment dokumenteras i stor omfattning. I Findland observerade Kaj Björkqvist i laboratoriemiljö hur barn under skolåldern lekte efter att de sett filmer av olika slag. Det visade sig att det förekom mer aggressivitet i barnens lekar sedan de sett filmer med inslag av våld, och allra mest efter humoristiska men våldsamma animationsfilmer." (a.a., s. 203)

"Man har i många studier kunnat visa att ansenlig konsumtion av våldprogram på TV är relaterad till aggressionsbenägenhet." (a.a., s. 203)

"Enligt undersökningarna ökar alltså konsumtion av våldsamma program aggressiviteten. Man ska emellertid inte tro att massmedierna skulle vara det enda eller ens de huvudsakliga upphovsfaktorerna till våld." (a.a., s. 204)

och så till ditt inlägg.

"Jag tycker det är rätt naivt när människor i själva verket brukat våld sen begynnelsen"

det finns en samisk kultur i canada som inte har ord för vrede, ilska och dylikt.

"Den som är frisk kommer inte jämställa en levande människa med en fiende i ett datorspel."

nej, men den som är "sjuk" gör kanske det. men den "sjuka" brukar våld iaf? ja, kanske, men medialt våld är de facto en insperationskälla.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Humma

"'Man har i många studier kunnat visa att ansenlig konsumtion av våldprogram på TV är relaterad till aggressionsbenägenhet." (a.a., s. 203) [snippeti] "Enligt undersökningarna ökar alltså konsumtion av våldsamma program aggressiviteten. Man ska emellertid inte tro att massmedierna skulle vara det enda eller ens de huvudsakliga upphovsfaktorerna till våld." (a.a., s. 204)'

Vilka är "man"? Så här luddiga påståenden ska inte förekomma i en seriös avhandling. Jag hoppas verkligen att detta påstående är underbyggt av diverse hänvisningar till dessa undersökningar, annars tänker jag betrakta den här boken som ungefär lika trovärdig som "De övergivnas armé".

"det finns en samisk kultur i canada som inte har ord för vrede, ilska och dylikt."

Och det finns diverse urokesiska indianska språk som inte har tempus. Innebär det att de inte minns gårdagen eller planerar inför framtiden?

"nej, men den som är "sjuk" gör kanske det. men den "sjuka" brukar våld iaf? ja, kanske, men medialt våld är de facto en insperationskälla."

Betrakta brottsstatistiken någon gång. Du kommer att upptäcka att medievåldet spelar föga roll i bakgrunden hos de som begår våldsbrott. Istället är det uppväxtmiljön som påverkar: brottsfrekvensen är bra mycket högre hos ungdomar i en uppväxtmiljö som plågas av svåra förhållanden än hos ungdomar som växer upp i rika förorter, oavsett hur mycket våldsfilm de ser. Sätt en person i en miljö där livet har ringa värde, där brott är ett enkelt sätt att berika sig själv och där det finns få goda förebilder i samhälle, hem och skola (till exempel på grund av att skolan över överfull och underfinansierad och föräldrarna är frånvarande större delen av tiden och låginkomsttagare), och risken att personen ska bli brottsling ökar markant. I det läget har våldsfilm föga värde som utlösande faktor. Det är mest en fråga om tid. Däremot kan det tjäna som inspirationskälla för metodiken, men det är en helt annan sak.

Japan har världens lägsta våldsbrottsstatistik. Japan har trots detta världens mest våldsamma televisionsutbud. Faktum är att våldsbrottsligheten i Japan endast nu på senare tid har börjat stiga, och man finner ett intressant sammanträffande med välfärdsminskningen i Japan som resultat av de dåliga tiderna i Japan och Asien. I delar av Indien bör kvinnor inte gå ut ensamma, av risk för gängvåldtäkt, detta trots att Indiens medieutbud är bland det minst våldsamma som finns att hitta.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Våldsgenen [OT]

"Jag tror inte att det är så enkelt som att det är mer våld i media, att värnplikten inte längre är allmän, att det saknas bra förebilder, eller ens att välfärden är nedmonterad. Jag skulle tro att alla dessa faktorer samverkar."

Som enlilla psykologistudent jag är har jag givetvis haft den här disskutionen, och min uppfattning är följande;

En ökad frihet i samband med ökade krav på var människa skapar en medveten eller undermedveten hopplöshet som genomsyr främst den västerländska underklassen. Anldening; Underklassen säger folk kunna göra vad som hellst, eftersom vi har ett så jämnställt samhälle(*fniss), och när underklassen, som ofta själv tror på detta, långsamt kommer fram till att det inte går lika lätt som folk säger(läs jävlesvårt) så skapardet en frustration. Likande paraller kan dras inom alla områden, men i grunden tror jag att det är förväntan, motstånd och frustration som är den röda tråden...

/Mask
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Hubba Bubba [OT]

Jag är faran som lurar i natten!
Darkwing var verkligen rolig...


Jag älskade också Darkwing.... istället fick man Nalle Puh och co. som tygdockor (eller vad det är för nåt de visar nuförtiden.)

Angående att barn blir våldsamma av våldsamma tv-program: När jag var liten (älskar att börja en mening sådär =) så var 2 höjdarprogram Batman&Robin samt McGyver. Batman&Robin var ju fasansfullt våldsammt /images/icons/smile.gif med "avsnittets stora slagsmål" som höjdpunkt. Jag hade givetvis hemmagjord batmanmundering och sprang runt i trädgården som en tok. Har dock aldrig slagit någon direkt efter programmet i våldsruset. /images/icons/smile.gif
Varför säger jag det här då? Troligtvis blev jag bara nostalgisk, eller så ville jag säga att alla inte blir vandrande psykopater av att kolla på tv. Om det däremot blir TVn och inte föräldrarna som uppfostrar ungarna kan man ju börja oroa sig lite.
 
Top