Nekromanti Nu är det dataspelens fel...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är en sak jag inte förstår med doktorns (kommer inte ihåg namnet) argumentation. Hur kan en människa bli en bra krypskytt av att spela dataspel? Att en människa skulle "tränas" att döda för att man spelar t ex Counter-strike är ingen vidare slutsats, tycker jag... Men jag är ju inte amerikan heller... /images/icons/hairy.gif
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Han menar väl att man blir avtrubbad och att man inte ser någon större skillnad mellan figurerna på datorskärmen och figurerna i det riktiga kikarsiktet på det riktiga geväret eller nåt sånt... Tror jag...
Men gör man inte det så är man redan en aning sjuk om man inte kan skilja på verklighet och spel.
Men de vill säkert också ha nåogt enkelt att skylla på. Särskilt om han är vapenlobbyist eller att de betalat för eventuella "undersökningar" som ska visa på att det inte alls är vapentillgänglighetens fel att det begås så mångs mord med skjutvapen, utan att det är människors fel. D.v.s. att "vapen dödar inte - det gör människor"....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja...

Ja jäklar, har ju spelat rollsepl sen -86 & dataspel i några år. & jag kan ju bestämt säga att jag inte har blitt nämnvärt påverkad av det. Sen som det står i artikelen så är set säkert nån liten promille som bil påverkad av det.
Det enda som man blir påverkad av är ju hur bra spelet är..
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Men läs det här då

Jo en del förstår att det inte är oskyldiga spel som får folk att döda. Det är helt enkelt folk som har hjärnfel. Sen så spelar dom spel för att "öva". Med andra ord dom börjar med spelen så är dom redan tillräcklig galna att döda någon.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Grejen i sig har ju allt funnits. De måste ha nått att skylla på. Nu är det inte lika intressant att skylla på våldsfilmer längre, alltså hittar vi något annat att skylla på.....detta är nog tyvärr ett problem som vi aldrig kommer att kunna slippa. Så fort det kommer någåt nytt och folk inte känner till det så kommer det finnas skeptiker som säger att det påverkar folk negativt.....
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Jepp, nu verkar rollspelen blivit mindre "farliga", till fördel för nästa hotbild: "dataspelen""

nja....rollspelen blir väl inte mindre farliga bara för att dataspel också är det?/images/icons/wink.gif

Har hört sådant tidigare. I början av året började jag brevväxla med en ideel förening (?) som heter Ny Solidaritet (NySol). Jag hittade dem när jag sökte på rollspel+vansinne (hade tråkigt). Vad jag förstår har de en massa åsikter som de lobbar för runt om i världen, o på deras sida hittade jag en artikel om att rollspel var hemskt o ledde till att folk blev vansinniga (ungefär). Så jag skrev till dom o undrade om de var seriösa och menade allvar. Bifogar svaret jag fick då...om någon är mer intresserad av resten av svaren så kan man prata med mig....
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jo, i Tyskland får dom väl inte ens skjuta på saker i spel som liknar människor. Och definetivt inget blod. Har för mig att jag läst det någonstans.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Nu är det dataspelens fel... [OT]

Jag har också läst om något sådant. Jag tror det var en resencion av ett actionspel gjort i Tyskland, och om jag inte minns helt fel så var det i en PC För Alla någon gång i vintras. Jag tror det speciella var att motståndarna inte hade några ansikten och att deras blod var grönt.
Annars skulle det ha kunnat vara vilken version av Quake, Half-Life eller Unreal som helst...
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Humma

"[när] dom börjar med spelen så är dom redan tillräcklig galna [för] att döda någon"

tänkt er en psykiskt sjuk människa som hela dagarna sitter i sin lägenhet och slår sönder tallrikar. sen så spelar han quake eller liknande och får idén att fixa ett vapen och skjuta människa. är inte då datapspelet medskyldigt?

bidrar inte våldsamma filmer och dataspel (mer eller mindre) till en romantisering av våldet, även om inte alla tar åt sig?
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: Humma

Jo alldeles säkerligen, men hade det inte varit filmer och dataspel så skulle de lika väl kunnat vara böcke, musik....ja vad som helst, så jag har lite svårt att förstå att de skyller på saker och ting, de människorna som gör sådana här saker är ju sjuka, visst sen är det ju säkert något som måste vara den utlösande faktorn....
Men det finns ju folk som mördat för att de inte tyckte om att personen hade en gul tröja på sig, ska man då förbjuda alla människor att ha gula tröjor......det håller lixom inte i längden om du förstår vad jag menar ?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

sant. våldsfilmer och annat är EN faktor, men förmodligen inte den tyngst vägande. varför sker en så fixering?

"Men det finns ju folk som mördat för att de inte tyckte om att personen hade en gul tröja på sig, ska man då förbjuda alla människor att ha gula tröjor?"

Fast det där är ändå inte samma sak - gula tröjor är knappast våldsromantiserande. Men ska man förbjuda allt sådant som har med våld att göra? Ja, kanske vore det det bästa... Fast det är knappast ett rimligt förslag.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: Humma

Iofs, den gula trjan var kanske ett inte så bra exempel. Neb som du säger det är helt omöjligt att förbjuda allt som är voldsromantiserande, lixom det skulle inte bli så mycket kvar....
Böcker, filmer, TV-serier, Comics, alla slags spel, ja menar Risk är ju ganska våldsamt om man tittat lite bakom korten...ja det mesta så att säga....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Humma

Tanken om våld, vapen, hämnd och hämningslöshet kommer ju inte innifrån datorn, eller TVn, eller boken. Den har ju funnits där hela tiden. Långt innan de här kommunikationsmedlen.

Att tro att den psykiskt rubbade fått sin inspiration till våld från ett spel är bara dumt. Den kan kanske tipsa om tillvägagångssätt, men inte mer. Våldet är i så fall oundvikligt hur som helst.

Ett TV-spel kan inte vara skyldigt till något. Möjligtvis dess konstruktörer. Men vad ska man göra åt dem då? Hindra dem från att göra sådana här spel? Och sedan göra som i Frankrike och censurera författare som skriver om pedofili (det kan ju inspirera till pedofila dåd!). Och kanske fortsätta med att censurera filmvåldet (såvida det inte utövas mot kommunister eller terrorister, förstås). Sedan kanske man kommer på att människor själva kan inspirera varandra med bara berättelser, varpå man skär tunga och fingrar av allihop. Så var det löst.

Nåja, romantiseringen av våldet kommer inte från TV-spelet i sig självt. Det kommer från mänsklighetens egna psyke och inbyggda mekanismer.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Humma

Ska vi förbjuda nyhetsutsändningar också då de kan inspirera till nya copy-dåd?
Tänk om någon i sverige nu beväpnar sig och spränger sig i luften i något IKEA varuhus?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Humma

mm, det ligger i vår kulturs natur. skulle behövas en revolution för att ändra på den saken... *väntar*

och det är klart att sporter inte behöver vara våldsamma. tennis? pingis? simning? löpning?
 
Top