Nekromanti Nu är det dataspelens fel...

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Humma

Rugby, brottning, alla kampsporter(väldigt många), amerikansk fotboll, ishockey, fotboll osv. alla rätt våldsamma sporter... Skulle tro att större delen av sporterna har nån form av våld i sig.

sen om våldet är förbjudet i sporten i fråga eller ej spelar egentligen ingen roll...

/Jonas/images/icons/clever.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Humma [OT]

och det är klart att sporter inte behöver vara våldsamma. tennis? pingis? simning? löpning?

Angående tennis, mycket vålsam sport. Många spelare som slår sönder sina racketar och du har kanske sett John McEnroe när han bråkar med domaren. Ja, inte många sporter är lika våldsamma som tennis. /images/icons/laugh.gif
(jag har minsann spelat tennis en himlans massa år så jag vet hur det är....)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Humma

Basket, handboll, även baseball emellanåt, även om det är otillåtet... Särskilt då coacherna....
Förekommer ju våld i skolorna också
Ska de förbjudas med?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ny Solidaritet? Är inte de på något vis ihop med knäppgökarna i EAP, de som vill bygga en damm tvärs över Bottenhavet, maglevtåg till Kina och tidigare hävdade att allt ont kom från det engelska kungahuset?
Har ingen aning själv, men tror att jag har för mig att det finns en koppling emellan dem...


Storuggla, fluktar på extrama nötter
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Humma

För att inte tala om boxning!

Det skulle helt enkelt vara omöjligt att förbjuda våld! och allvarligt talat, skulle världen vara lika rolig om man aldrig fick se lite våld? Tänk er scenariot: Inga action, skräck, thriller, sport(som innehåller våld) filmer, inga tv/data-spel med våldsamt innehåll. Få idrotter. Inga rollspel där vålförekommer för den delen. Listan kan göras längre.

/Jonas, som hoppas att inte lynx missförstod honom på något sätt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Våldsgenen [OT]

Alla våldsfilmer, -böcker, -spel etc har ju förstås gjorts av vanliga människor. Ett otal undersökningar och verkliga händelser bevisar att praktiskt taget alla människor är kapabla till våld under "rätt" förutsättningar. Våld blir man inte av med genom att förbjuda eller "sudda ut" medium som innehåller våld. Eftersom människan är källan till våldet, och eftersom 99% av allt våld i världen inte har något som helst med fantasier att göra, så blir man inte av med våldet.

Tills någon funnit "våldsgenen" och manipulerat bort den så kommer vi få leva med våld. Skulle en "revolution" ske i Sverige, och all media skulle censureras; inga våldsdataspel, inga nyhetsrapporter om ¨våld, etc, så skulle ännu mer våld ta sig ut på gatan. En viss procent av mänskligheten kommer alltid att ta till våld i en given situation. Procenten är förvisso lägre med högre välstånd, men den kommer fram ändå. Tyvärr.

/RipperDoc
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Lustigt om kampsportsnissar

Rugby, brottning, alla kampsporter(väldigt många), amerikansk fotboll, ishockey, fotboll osv. alla rätt våldsamma sporter...

Det lustiga är att folk som regelbundet utövar kampsporter (valfri stil) är ofta väldigt lugna och ovåldsamma. Mer så än vanligt folk. I alla fall i min erfarenhet.

/Naug
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Lustigt om kampsportsnissar

Medan det med rugbyspelare, fotbolls- och ishockeykillar är tvärt om. De är ännu våldsammare utanför planen! Det är testosteronet, sanna mina ord.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det känns verkligen skönt att Aftonbladet anstränger sig för att ge en nyanserad bild av det hela. De verkar inte ha pratat särskilt mycket med de forskare som har andra åsikter än de själva har. Är det bara jag som tycker att Counter-Strike knappast kan räknas som ett av de mest realistiska spelen där man dödar varandra?

Undrar vilket dataspel som kan ha inspirerat Usama bin Laden? Han kanske är en gammal rollspelare också?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Lustigt om kampsportsnissar

Det lustiga är att folk som regelbundet utövar kampsporter (valfri stil) är ofta väldigt lugna och ovåldsamma. Mer så än vanligt folk. I alla fall i min erfarenhet.


Det kanske beror på att dom får ut all sin aggresivitet när de pucklar på folk på träningarna...

/Jonas funderar
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Sjuka människor

Det spelar egentligen ingen roll om det är rollspel, TV-spel, datorspel, filmer, eller whatever...är man sjuk i huvudet och plötsligt får en galen idé om att man ska ha ihjäl en massa människor, då var det nog menat så också, oavsett vilken påverkan man har fått. Men personligen tror jag att Bingo-Lotto är direkt skadligt, och bör undvikas.

/Skuggvarg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I blame the jazz music!

Personligen så tror jag att det är den där hemska jazz-musiken som ligger bakom alltihopa. En massa oanständigt blåsande och sexuella anspelningar. Hujedamig, vart är ungdomen på väg egentligen?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Humma

"Tanken om våld, vapen, hämnd och hämningslöshet kommer ju inte innifrån datorn, eller TVn, eller boken. Den har ju funnits där hela tiden. Långt innan de här kommunikationsmedlen. "

Ta Bibeln till exempel. Grymmare och blodigare bok får man leta efter. Att censurera elle förbjuda den är det ingen som vill. Sanningen är att våld i alla tider varit en del av den mänskliga kulturen. Det begås dagligen de mest groteska våldsdåd som inte har ett dugg med rollspel eller datorspel att göra. Hur många har inte dött i religionens namn? Att skylla på dator- och rollspel är att välja en bekväm lösning. Vem vill gräva i sitt eget mörka innersta om de kan slippa?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Sjuka människor

Kolla bara vad som hände med Loket..../images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif

...det var ju bara läskigt...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Fast jag kan ändå förstå att folk kan få en skev våldsbild av exempelvis Soldier of Fortune...

Själv spelade jsg det spelet, och sen, efter några timmar, börjar man bli så påverkad att man undrar hur det skulle se ut om Ricky Lakes huvud helt plötsligt skulle explodera i tusen bitar...

/Mask - inte helt seriös
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Nu är det dataspelens fel... [OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tror det var "House of the Dead 2"...

<hr></blockquote>



Carmageddon - carpocalypse now, ett helt underbart racingspel, finns i två versioner, en med rött blod och en med grönt. Dessutom har man valt att kalla fotgängarna man kör ner för zombies.

I den engelska versionen av Shadow Warrior så var kaststjärnorna utbytta mot kastknivar på grund av någon skum lag efter att någon löpt amok efter att (påståtts) ha sett en ninjafilm eller något liknande.

För de som inte är så petiga så fanns det en patch till Duke Nukem som gjorde att det sprutade motsvarande 5 kor köttfärs varje gång man blev träffad. Speciellt effektfullt mot flygande motståndare...
 
Top