Ni som inte spelat mer än 50% av er samling varför?

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Främsta användningen av spelbiblioteket är som uppslagsverk, inspiration och verktyg för det egna spelskapandet. Andras lösningar på olika problem kan lätt få en att tänka i nya banor. Bara detta kräver en del spel och att högen med spel förnyas med jämna mellanrum.

I andra hand har de även existensberättigande som läsmaterial för att underhålla, för att de är fina, eller för att spelen ger glädje bara av att bläddra i, och har man tur för att spela (även om det är sju år sedan vi hade en spelgrupp, främst på grund av dålig hälsa, men även för att ingen vill eller orkar ta sig ut till oss i Ugglebo).

Och när det gäller ett fåtal spel handlar det om rent samlande av de spel som spelades hur mycket som helst under barndomen, samlande som därmed har pågått i 35 år (Drakar och demoner och gamla Mutant främst) - med andra ord nostalgi.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag köper och läser rollspel som litteratur. Eller köpte och läste, jag har gått vidare till andra "money sinks" nu. :)

Många spel som jag köpt har varit för att det finns någon del som jag är nyfiken på. Någon del av regelsystem, världen, någon dramakomponent eller vad det nu må vara. Men i princip undantagslöst så har jag tyckt att spelet inte är bra nog som helhet eller inte tillhandahåller någonting tillräckligt nytt för att jag skall byta från de system som jag spelar med. Sedan är jag hoarder så jag har inte förmått mig göra mig av med så många spel så det resulterade i att jag vid en vindsrensning för många år sedan körde ned sex flyttkartonger med rollspelsgrejor till Myrornas... Nu är min samling betydligt mindre. Jag har kvar kanske något femtiotal moduler och då är nog 80-90% min gamla äventyrsspelssamling som jag helt enkelt inte kan skiljas från och som till min frus stora glädje tar upp ett ganska stadigt våningsplan i en garderob...
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Först of främst gillar jag inte att du använder ordet "vansinnigt" för att beskriva ett beteende som är olikt ditt eget. Finns trevligare ordval.

Det finns flera anledningar till att min samling växer. Oftast införskaffar jag spel som jag är intresserad av att spela. Ibland införskaffar jag spel för att de finns ute till ett bra pris och jag tänker att det kanske visar sig vara intressant. Ibland införskaffar jag spel för att jag vill stötta en designer, utgivare eller franchise som jag gillar. Ibland införskaffar jag mig spel för att jag själv skriver rollspel och vill se hur något spel har gjort en grej, eller för att analysera spelet på andra sätt. Sen jag började med Youtube har företag börjat skicka recensionskopior till mig också. Om jag gillar ett spel jag fått gratis brukar jag ofta köpa en tryckt kopia också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Först of främst gillar jag inte att du använder ordet "vansinnigt" för att beskriva ett beteende som är olikt ditt eget. Finns trevligare ordval.

Det finns flera anledningar till att min samling växer. Oftast införskaffar jag spel som jag är intresserad av att spela. Ibland införskaffar jag spel för att de finns ute till ett bra pris och jag tänker att det kanske visar sig vara intressant. Ibland införskaffar jag spel för att jag vill stötta en designer, utgivare eller franchise som jag gillar. Ibland införskaffar jag mig spel för att jag själv skriver rollspel och vill se hur något spel har gjort en grej, eller för att analysera spelet på andra sätt. Sen jag började med Youtube har företag börjat skicka recensionskopior till mig också. Om jag gillar ett spel jag fått gratis brukar jag ofta köpa en tryckt kopia också.
Herregud om du blir kränkt av att jag använder mig av ett ord som inte faller dig i smaken och som dessutom inte hade några onda intentioner annat än i ditt eget sinne då du uppenbart gett dig själv tolkningsföreträde angående vad jag menar så ska du kanske stanna i ditt safe space.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
I tråden köpa vs spela rollspel framgår det att en hel del personer har inte ens spelat 50% av sin samling.

Varför är det så ?

Tidsbrist , ni köper massa skit som ni egentligen inte är intresserade av/stödköper, ni har helt enkelt för många spel , ni köpte spel som verkade intressant men nu har fokus skiftat till andra grejer så nu står dom ospelade i bokhyllan. Nostalgiköp typ återköp av gamla ungdomsspel som inte har mer än nostalgivärde , samlare som inte har för avsikt att spela spelen utan endast samla på dom, ni vansinnesköpte massa spel , ni köpte stora samlingar för att komma åt ett eller två ovanliga spel och fick massa skit på köpet.

För mig verkar det helt vansinnigt om folk köper på sig 100+ rollspel men bara spelat 20-30% av dom spelen och låter resten av spelen ligga och samla damm och mer eller mindre endast kostat pengar till igen nytta..

det kommer sig nog ifrån att jag är uppfostrad att man köper inte saker man inte har bruk för . Tex man köper inte 4 par skor använder ett par och ställer 3 på skohyllan som en prydnad , det är helt enkelt en dålig investering.
Tja, i mitt fall blir det ju enkelt. Jag gillar ju knappt att spela rollspel längre, så mina köp handlar uteslutande om att läsa rollspel vilket jag fortfarande tycker är roligt. Finns ju t.ex. en hel del spännande världsbyggen inom rollspelslitteraturen.
Om jag skulle få för mig att spelleda något framöver så skulle jag sannolikt köra någon sorts cocktail baserad på flera olika rollspel.
Även på den tiden jag tyckte att rollspel var det roligaste som fanns så fanns nog egentligen ingen tanke på ett köpt spel nödvändigtvis också måste spelas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tja, i mitt fall blir det ju enkelt. Jag gillar ju knappt att spela rollspel längre, så mina köp handlar uteslutande om att läsa rollspel vilket jag fortfarande tycker är roligt. Finns ju t.ex. en hel del spännande världsbyggen inom rollspelslitteraturen.
Om jag skulle få för mig att spelleda något framöver så skulle jag sannolikt köra någon sorts cocktail baserad på flera olika rollspel.
Även på den tiden jag tyckte att rollspel var det roligaste som fanns så fanns nog egentligen ingen tanke på ett köpt spel nödvändigtvis också måste spelas.
Om det är ok att jag frågar ?
Känner du inte det som en bortkastad investering i både pengar och tid att köpa och läsa massa rollspel som aldrig ens kommer se dagens ljus vid spelbordet . Jag tänker såhär att varför skulle jag betala x-antal kronor och tid för att lära mig japanska om jag aldrig skall besöka Japan.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Jag tänker såhär att varför skulle jag betala x-antal kronor och tid för att lära mig japanska om jag aldrig skall besöka Japan.
Varje språk är ett sätt att se världen på; att lära sig ett språk innebär att vidga sina horisonter. Men viktigare: det är kul att lärs sig nytt! Och då inte bara språk; i rollspel får jag på ett kondenserat sätt ta del av nya världar, nya sätt att organisera verkligheten på. Alla är inte bra, nej, men de allra flesta ger mig någon aha-upplevelse, och det är gott nog.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Om det är ok att jag frågar ?
Känner du inte det som en bortkastad investering i både pengar och tid att köpa och läsa massa rollspel som aldrig ens kommer se dagens ljus vid spelbordet . Jag tänker såhär att varför skulle jag betala x-antal kronor och tid för att lära mig japanska om jag aldrig skall besöka Japan.
Nä, inte alls. Jag har ju något ut av att läsa dem så då är det ju helt klart värda pengarna. Har på senare år gått över till att köpa mer PDF:er dock, men det är mest för att jag inte vill ha en massa böcker som bara tar en massa plats och är fruktansvärt jobbiga när man ska flytta.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Varje språk är ett sätt att se världen på; att lära sig ett språk innebär att vidga sina horisonter. Men viktigare: det är kul att lärs sig nytt! Och då inte bara språk; i rollspel får jag på ett kondenserat sätt ta del av nya världar, nya sätt att organisera verkligheten på. Alla är inte bra, nej, men de allra flesta ger mig någon aha-upplevelse, och det är gott nog.
Verkligen! Rollspel är ju, oftast, fantastiklitteratur och behållningen av sådan, för min del, är att den utmanar en att tänka på världen på andra sätt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om det är ok att jag frågar ?
Känner du inte det som en bortkastad investering i både pengar och tid att köpa och läsa massa rollspel som aldrig ens kommer se dagens ljus vid spelbordet . Jag tänker såhär att varför skulle jag betala x-antal kronor och tid för att lära mig japanska om jag aldrig skall besöka Japan.
För att språk är kul!? Utöver det uppenbara så behärskar jag engelska, tyska, italienska och kanske främst just japanska på grund av just årliga resor dit och då min fru är från Japan. Samtidigt så försöker jag lära mig olika ”dialekter” av arabiska för att det är kul, förstår inte varför man skulle behöva mer anledningar än så. Att något är kul är kanske det viktigaste egenvärdet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Herregud om du blir kränkt av att jag använder mig av ett ord som inte faller dig i smaken och som dessutom inte hade några onda intentioner annat än i ditt eget sinne då du uppenbart gett dig själv tolkningsföreträde angående vad jag menar så ska du kanske stanna i ditt safe space.
MODERERING

Som vanligt: Om ni har problem med ett inlägg ska ni anmäla det, och inte börja tjaffsa emot. Det gäller samtliga inblandade, naturligtvis. Och alla mår nog bättre om mängden analys av andra människors intentioner hålls till ett minimum.

Tack på förhand!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att språk är kul!? Utöver det uppenbara så behärskar jag engelska, tyska, italienska och kanske främst just japanska på grund av just årliga resor dit och då min fru är från Japan. Samtidigt så försöker jag lära mig olika ”dialekter” av arabiska för att det är kul, förstår inte varför man skulle behöva mer anledningar än så. Att något är kul är kanske det viktigaste egenvärdet.
Jag talar svenska (mitt fädernesmål) engelska och tyska som ingick i läroplanen i grundskolan samt en del finska då min mor är finska utöver det talar jag inga andra språk och har heller inga ambitioner att lära mig andra språk. Du nämner kul och egenvärde men för mig är det inte kul att lära mig något som jag sedan inte kan få använda i praktiken . Tex så tycker jag inte det är roligt att gå i körskola och ta mc-kort om jag sedan inte skall köpa en motorcykel i ett senare skede . För mig är det inte roligt att skaffa massa kunskap som jag inte ämnar använda på ett ett praktiskt plan i verkliga livet.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Jag talar svenska (mitt fädernesmål) engelska och tyska som ingick i läroplanen i grundskolan samt en del finska då min mor är finska utöver det talar jag inga andra språk och har heller inga ambitioner att lära mig andra språk. Du nämner kul och egenvärde men för mig är det inte kul att lära mig något som jag sedan inte kan få använda i praktiken . Tex så tycker jag inte det är roligt att gå i körskola och ta mc-kort om jag sedan inte skall köpa en motorcykel i ett senare skede . För mig är det inte roligt att skaffa massa kunskap som jag inte ämnar använda på ett ett praktiskt plan i verkliga livet.
Och I just detta avseende kanske människor skiljer sig åt? Personligen älskar jag att lära mig nya saker, hela tiden och utan slut – och utan att fråga mig om jag kommer att ha användning av det eller inte. Det ena är inte bättre än det andra, bara olika.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och I just detta avseende kanske människor skiljer sig åt? Personligen älskar jag att lära mig nya saker, hela tiden och utan slut – och utan att fråga mig om jag kommer att ha användning av det eller inte. Det ena är inte bättre än det andra, bara olika.
Självklart och det har jag full respekt för , alla har rätten till sitt roliga 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag talar svenska (mitt fädernesmål) engelska och tyska som ingick i läroplanen i grundskolan samt en del finska då min mor är finska utöver det talar jag inga andra språk och har heller inga ambitioner att lära mig andra språk. Du nämner kul och egenvärde men för mig är det inte kul att lära mig något som jag sedan inte kan få använda i praktiken . Tex så tycker jag inte det är roligt att gå i körskola och ta mc-kort om jag sedan inte skall köpa en motorcykel i ett senare skede . För mig är det inte roligt att skaffa massa kunskap som jag inte ämnar använda på ett ett praktiskt plan i verkliga livet.
Och här skiljer vi oss åt, jag tar nu körkort utan att ha någon som helst vilja att äga någon bil någonsin. Sen är min egen erfarenhet att man aldrig vet vilka kunskaper som man kommer få ”praktisk användning av i verkliga livet”.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och här skiljer vi oss åt, jag tar nu körkort utan att ha någon som helst vilja att äga någon bil någonsin.
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
Vissa i tråden skriver egna spel, och har därmed väldigt konkret nytta av spel att inspireras av, hämta idéer från, och så vidare.

Andra i tråden läser spel på ungefär samma sätt som de läser skönlitteratur - jag antar att du inte ser något konstigt i det oproduktiva i att läsa böcker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
Handlar det inte lite om var man väljer att se att kedjan liksom "tar slut"?

Varför lägga ner en massa tid och pengar på att spela rollspel, om man inte sedan ska använda det till något? Det finns ju inget som säger att "köra bil", "spela rollspel" eller "åka till japan" nödvändigtvis är liksom slutpunkten.

Varför åka till Japan?
Varför köra bil?
Varför spela rollspel?

Det finns egentligen inget slut på den här kedjan, ingen plats där "varför" inte längre kan ställas.

Förhoppningsvis spelar man rollspel för att det är kul och givande. Det är ett ändamål i sig.
Åka till Japan kan man ju göra av en massa skäl, men en del gör det ju för att de tycker att själva resandet till Japan är kul och givande; ett ändamål i sig.
Och en del tycker att "lära sig grejer" inte är något jobbigt eller svårt, inte en kostnad man betalar för att få göra något annat – utan något man tycker är roligt och njutbart, ett ändamål i sig.
 
Top