Ni som inte spelat mer än 50% av er samling varför?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Något jag har märkt är hur mycket det hjälper att läsa andra rollspel medan man skriver på sitt egna.
Om jag petar med något spelkoncept brukar jag inleda med att grotta ned mig i den existerande samlingen och läsa regler, supplement, eller annat material, som behandlar liknande ämnen som de jag vill grotta ned mig i. Det kan ofta hjälpa till med att sparka igång hjärnan. Sen behöver det inte betyda att jag faktiskt använder något av det, men det finns massor med bra idéer därute som någon annan redan haft och som jag gärna åker snålskjuts på för att nå mina egna mål snabbare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Sen behöver det inte betyda att jag faktiskt använder något av det, men det finns massor med bra idéer därute som någon annan redan haft och som jag gärna åker snålskjuts på för att nå mina egna mål snabbare.
+1 på det här!

Sedan finns det vissa grejer jag inte skäms för ifall jag bara snor rakt av. Jag menar, när jag skulle skriva listan på expertiser till Kutulu, så tog jag helt enkelt och kollade på listan med färdigheter i Call of Cthulhu, och på listan med investigative abilities eller vad de heter i Trails of Cthulhu, och så… Snodde jag dem. Valde bort vissa, slog ihop, modifierade, visst – men jag skäms inte för att säga att jag snodde dem.

Om det blir så att jag till den kommande Universums Öde-expansionen behöver ett system för att generera solsystem? Då kommer jag att läsa Stars without Number och Traveller och Diaspora, och så kommer jag att sno det system jag tycker verkar lättast. För det exakta systemet för att generera solsystem är liksom inte viktigt, det är inte det som spelet är tänkt att tillföra till världen. Det behöver kanske finnas för att spelet ska kännas komplett, det är inte så snyggt att säga "och förresten, om ni vill generera solsystem så köp de här böckerna".

Det finns ju liksom inget värde i att återuppfinna hjulet när nån annan redan gjort det – och när den nya idé man har snarare handlar om en ball ny sorts växellåda.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Man får inte heller glömma terrorbalansaspekten. Om de dåliga spelen inte blir spelade, så förstår de att de måste bättra sig om de ska få bli spelade. Win-win!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Som en av dem som läst ungefär 1-2% av alla rollspelsprodukter jag har (4700-4800) så behöver jag nog svara på det här.

  1. Precis som vi alla lever oss in i fantasin när vi spelar rollspel, så lever jag mig in i fantasin att jag kommer hinna läsa igenom och använda dessa produkter i spel. Det är givetvis inte realistiskt någonstans, men sådan är min ryggradsreflex (precis som när jag precis beställde hem "Söndrade vi falla" för några minuter sen. Jag blir helt enkelt nyfiken på ännu en rollspelsprodukt som jag vill intala mig själv att jag kommer läsa igenom.
  2. Jag gillar att ha saker på min digitala hylla. Det finns ett känslomässigt värde för mig i att när jag vill kunna kika i någon av alla dessa produkter precis när jag vill. Jag riskerar heller inte att hamna i situationen att just den produkten inte längre finns tillgänglig (för sånt händer faktiskt även med digitala produkter).
  3. Jag har inte någon plan med att stjäla ett spännande upplägg från det jag läser. Däremot så läser jag dem som ur vinkeln där jag funderar på om de hade varit kul för min spelgrupp att spela.
  4. Jag tycker också jag får ut väldigt mycket av att bara läsa en rollspelsprodukt. Det är kul att läsa hur författaren har tänkt sig saker, vilka situationer som RP kan hamna i. Vad som egentligen ligger bakom etc. etc. Konsumtion av "berättelser med ingredienser utan handling" är helt enkelt en minst lika inspirerande läsning som en bok med en vanlig berättelse.
  5. Att ha makten att när som helst kunna plocka fram vilken produkt och läsa när man känner för det.
  6. För att jag är en psykotisk samlare. På samma sätt som jag samlar rollspel så samlar jag film och point-n-click-datorspel. Kommer aldrig hinna se, spela, läsa allt jag vill - men jag har dem iaf... :)

 
Top