Ni som inte spelat mer än 50% av er samling varför?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I tråden köpa vs spela rollspel framgår det att en hel del personer har inte ens spelat 50% av sin samling.

Varför är det så ?

Tidsbrist , ni köper massa skit som ni egentligen inte är intresserade av/stödköper, ni har helt enkelt för många spel , ni köpte spel som verkade intressant men nu har fokus skiftat till andra grejer så nu står dom ospelade i bokhyllan. Nostalgiköp typ återköp av gamla ungdomsspel som inte har mer än nostalgivärde , samlare som inte har för avsikt att spela spelen utan endast samla på dom, ni vansinnesköpte massa spel , ni köpte stora samlingar för att komma åt ett eller två ovanliga spel och fick massa skit på köpet.

För mig verkar det helt vansinnigt om folk köper på sig 100+ rollspel men bara spelat 20-30% av dom spelen och låter resten av spelen ligga och samla damm och mer eller mindre endast kostat pengar till igen nytta..

det kommer sig nog ifrån att jag är uppfostrad att man köper inte saker man inte har bruk för . Tex man köper inte 4 par skor använder ett par och ställer 3 på skohyllan som en prydnad , det är helt enkelt en dålig investering.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tillägg , ni har inte hittat nån att spela spelet/spelen med för er spelgrupp var helt enkelt inte såld på spelet/spelen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det är för mig oftast mer än en orsak. För det första kan det bero på tidsbrist. Man köper något man är sugen på att spela, sen är det svårt att hitta en tid och när det väl börjar bli dags har peppen försvunnit och man är sugen på något annat. Det kan också handla om att jag vill i första hand av en eller annan anledning vill störta ett spel. Vidare så gillar ju jag att skriva äventyr, så jag kan köpa ett spel i avsikt att skriva fanmaterial till det om jag tycker att spelet verkar passa mina idéer.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
ni köpte spel som verkade intressant men nu har fokus skiftat till andra grejer så nu står dom ospelade i bokhyllan. Nostalgiköp typ återköp av gamla ungdomsspel som inte har mer än nostalgivärde
En kombination av dessa, plus den allra vanligaste: köper mest för att läsa och bli inspirerad av / sno idéer från.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jag tror att jag har spelat typ 70% av de spel jag har köpt för att spela. Och en hel del av dem räknar jag med att vi kommer fram till ”någon gång”. med äventyr är det nog lite annorlunda, för de är svårare att veta om de ”är något” innan jag läser dem.

Resten av samlingen har jag för att jag är intresserad av rollspel, inte bara av att spela rollspel. En del grejer har jag köpt på chans, ganska mycket har jag ärvt av kompsiar som slutat spelar, några saker samlar jag på och vissa andra vet jag inte ens vad de gör i samlingen. Dessutom är de som stora delar av mitt bibliotek referensmaterial.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om man tex har 100 rollspel och har spelat 50 av dom och har 50 spel i sin backlogg så verkar det i min värld helt vansinnigt att köpa på sig en samling på ytterligare 50 rollspel när man redan har 50 som ligger och väntar på att få spelas...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En annan intressant fråga som iofs kanske förtjänar en egen tråd men hur mycket valuta för pengarna får ni per rollspel ni äger . Hur ofta spelar ni era spel , ja dom ni spelar då alltså.

Tex om ni äger DnD 5:e säger vi som är ett stort känt spel . Hur många speltillfällen har ni haft med DnD 5:e sen ni köpte det och med vilken kontinuitet har det spelats ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag köper spel för att jag är en svag människa. Och någonstans hoppas jag att om jag köper just detta nya spel, då kommer jag plötsligt få tid och ork att läsa och spela mer!

Helt vanligt konsumtionsmönster alltså. Vi köper inte det vi behöver, utan det vi tror att vi behöver :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
För mig är det flera anledningar:

* Jag har en shitload GURPS-moduler som jag köpt mer som inspiration än för att spela.
* Jag har stödköpt en hel del spel som jag gillar konceptmässigt, men inte passar min spelstil.
* Jag fortsatte köpa ett tag efter att rollspelandet lagts ner (typ alla flyttade bort från praktiskt reseavstånd) och övergick till att spela brädspel istället.
* Jag har fått en massa spel från vänner som behövt plats i sina hyllor, samtidigt som jag har gott om plats i mina spelhyllor (För närvarande, om jag minns rätt, motsvarande 10 fullbreda Billy, och plats för lika många till i spelrummet. Skulle det inte räcka så har jag fler rum jag kan sätta hyllor i...). Bättre att spelen får ett bra hem än att de slängs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Vet inte om andelen spelar roll men allmänt:
  1. Spelet var inte så bra som jag trodde (utan att säga att det är så dåligt att jag vill sälja av det direkt).
  2. Ingen spelgrupp som är tillräckligt intresserad.
  3. Spelet var ett impulsköp/fynd/något jag blev nyfiken på.
  4. Spelet behövs som referens av något skäl.
  5. Spelet väntar på sin tur i kön.
Som sagt, för egen del gör det inte mig så mycket att spelen blir ospelade, även om #2 ju kan vara trist. Olästa är värre. För 10 år sedan köpte jag bara sådant jag visste att vi skulle spela, och med tanke på ledtiderna för att dra igång ett spel blev resultatet att jag nästan inte köpte något nytt alls och att vi i min grupp inte spelade något nytt heller då alla tänkte som jag (vilket flera fortfarande gör). Varför välja något nytt och köpa det när ingen visste vad som var bra/intressant - eftersom ingen köpte något nytt i förväg? (Ok, jag överdriver lite men inte mycket.) Det var ett betydligt tråkigare, men förvisso mer ekonomiskt, sätt att förhålla sig på. Men jag äger ju inte hundratals rollspel, utan några tiotal. Vore det så kanske jag också skulle tycka det var jobbigt.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jämfört med min tv-spels backlogg är rollspelsbackloggen inget. Jag känner dessutom att jag ”utför” hobbyn när jag kollar i spela jag har hemma, sorterar spel jag har, läser om något nytt spel eller kollar på böcker på SF bok. Så känner jag inte om tv spel eller brädspel.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jämfört med min tv-spels backlogg är rollspelsbackloggen inget. Jag känner dessutom att jag ”utför” hobbyn när jag kollar i spela jag har hemma, sorterar spel jag har, läser om något nytt spel eller kollar på böcker på SF bok. Så känner jag inre om tv spel eller brädspel.
Jag kan känna mig otillfredsställd om jag inte får spela mina spel jag köpt , för mig räcker det inte med att läsa eller sortera eller bläddra i utan jag måste få spela spelet för att känna att jag fått valuta för det. Det ligger och gnager och skaver tills jag får spelat .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
En annan intressant fråga som iofs kanske förtjänar en egen tråd men hur mycket valuta för pengarna får ni per rollspel ni äger . Hur ofta spelar ni era spel , ja dom ni spelar då alltså.
Min gräns är väldigt låg numera (har ju i och för sig inget att jämföra med eftersom jag inte började köpa på mig grejer förrän runt 2015). Jag är väldigt nöjd med mitt köp av t.ex. Mörk borg trots att jag bara spelat det en gång (och hjälpt min son att spela det en). Samma sak med t.ex. Chariot of the Gods som jag ju till och med spelat två omgångar. Blir Alien aldrig spelat igen kommer jag ändå vara nöjd.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min gräns är väldigt låg numera (har ju i och för sig inget att jämföra med eftersom jag inte började köpa på mig grejer förrän runt 2015). Jag är väldigt nöjd med mitt köp av t.ex. Mörk borg trots att jag bara spelat det en gång (och hjälpt min son att spela det en). Samma sak med t.ex. Chariot of the Gods som jag ju till och med spelat två omgångar. Blir Alien aldrig spelat igen kommer jag ändå vara nöjd.
Alien skulle jag säga var en dålig investering för mig inte i det att jag inte gillar spelet utan för att jag har fått spela det en gång sen jag köpte det och nu är det en snygg dyr dammsammlare i bokhyllan 😭
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
För mig är det tre saker och jag listar dem i storleksordning.

1. I många av spelen skulle jag vilja spela one-shots och inte kampanjer. Jag älskar att spela/spelleda one-shots, men det är oftast svårt att hitta spelare till dem.
2. En massa böcker jag köpt som referens/inspiration (Mycket GURPS-världar)
3. Tidsbrist.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En fråga till er som nämner tidsbrist , jag menar inget illa med min fråga men är det inte kontraproduktivt att köpa på sig mer spel när ni vet att ni har tidsbrist då spelen ni redan har inte blivit spelade ?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har börjat läsa 100%
Jag har läst igenom 83 %
Jag har spelat 45 %

De dåliga köpen är inte de 55% som jag inte spelade, det är de 17% jag inte ens orkade läsa igenom (minus Vindsjäl som jag inte har hunnit läsa igenom än). Hade jag haft mer information om de spelen innan jag köpte det så hade jag inte köpt dem.

Vad det gäller hur många gånger man spelar det så vet jag inte om det behöver ha med "värde" att göra. Vissa spel har inte så många spelomgångar "i sig". Och det behöver nog inte ha med spelet i sig att göra, utan mer att man känner att spelgruppen har ett begränsat intresse/kreativitet för en viss setting. Man känner att 10 spelmöten var tillräckligt. Kostade då boken 300:- / (10 * 4h) = 7,5 kr/h så är jag mer än nöjd.

Andra spel som Järn som var ganska billigt och som genererat mer än 100h spel och fortfarande håller för oss, ligger på under 1 kr/h och väger ner priset för andra spel. (Intressant fakta: Snabbt överslag för kostnaden på chips och cola för spelmötena med Järn = 1584:- Känns på något vis tragiskt att jag ekonomiskt backat Estrella och Coca-Cola mer än författaren av spelet...)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
En fråga till er som nämner tidsbrist , jag menar inget illa med min fråga men är det inte kontraproduktivt att köpa på sig mer spel när ni vet att ni har tidsbrist då spelen ni redan har inte blivit spelade ?
Come on, man.

Du har redan erkänt att även ditt beteende är känslostyrt, och så begär du rationella förklaringar av oss?

Det där är dubbelmoral... :sneaky:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
För att det inte bara är kul och intressant att spela rollspel, det är även kul och intressant att läsa rollspel, eller bläddra i rollspel för att få inspiration eller hitta intressanta regellösningar.

Ett bibliotek med många rollspel är som ett uppslagsverk i många volymer: Det är inget du sätter dig och läser från pärm till pärm och använder varje del av, men någon dag kanske du behöver information om Burundi, och då är det bra att ha det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
r
Come on, man.

Du har redan erkänt att även ditt beteende är känslostyrt, och så begär du rationella förklaringar av oss?

Det där är dubbelmoral... :sneaky:
Jag har ju även erkänt att jag har autism så även om även jag är känslostyrd så söker jag ständigt rationella och logiska förklaringar likt mr Spock haha 🤣
 
Top