Ni som inte spelat mer än 50% av er samling varför?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
En dag dör vi, vad är syftet med allt vi gör på vägen dit? Som sagt, syftet är kunskapen i sig självt och att det är kul att lära sig saker. Jag vill lära mig saker utanför det jag i vardagen stöter på. Dels underlättar breda erfarenheter att kunna känna empati med andra men det är egentligen en sekundär bonus. Syftet är som tidigare nämnt kunskapen i sig självt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vissa i tråden skriver egna spel, och har därmed väldigt konkret nytta av spel att inspireras av, hämta idéer från, och så vidare.

Andra i tråden läser spel på ungefär samma sätt som de läser skönlitteratur - jag antar att du inte ser något konstigt i det oproduktiva i att läsa böcker?
Nä det har du helt rätt i , det är nog så att jag ser rollspel som just SPEL och spel skall spelas för att man skall få ur nått värde ut dom till skillnad ifrån skönlitteratur .
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nä det har du helt rätt i , det är nog så att jag ser rollspel som just SPEL och spel skall spelas för att man skall få ut nått värde ut dom till skillnad ifrån skön litteratur .
Ja, vi värderar ju alla saker olika. Världsböcker är ett exempel på böcker som jag själv kan tänka mig att köpa och läsa bara för läsandets egen skull - världsboken till Svavelvinter hade jag liggande bredvid mig då jag läste Granströms romaner om konfluxen.

Böcker som är mer renodlade regler/system ser jag (personligen) mindre glädje att läsa om jag varken skall spela spelet eller skriva något inspirerat av det!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag lärde mig en del finska men målet med det var att kunna tala med min mormor och kusiner och morbröder och mostrar . Hade min släkt inte kommit ifrån Finland så hade jag aldrig lärt mig finska då det är ett såpass begränsat språk som knappt talas utanför Finland . Jag hadde aldrig valt att lära mig finska för skojs skull då det inte igentligen finns något praktiskt syfte i att kunna finska mer än att kunna kommunicera med familjen när jag är i Finland .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag lärde mig en del finska men målet med det var att kunna tala med min mormor och kusiner och morbröder och mostrar . Hade min släkt inte kommit ifrån Finland så hade jag aldrig lärt mig finska då det är ett såpass begränsat språk som knappt talas utanför Finland . Jag hadde aldrig valt att lära mig finska för skojs skull då det inte igentligen finns något praktiskt syfte i att kunna finska mer än att kunna kommunicera med familjen när jag är i Finland .
Nu vill jag lära mig finska bara för att det verkar som ett grymt intressant språk. Den uraliska språkfamiljen har intresserat mig under en längre tid men tänkte starta med magyar när tid finns, nu är dygnet för kort för fler språk.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
Många jobb har ju exempelvis som krav att du har körkort. Så även om man inte vill äga en bil själv, så kan man behöva ha ett.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Här slår min autism bakut, jag kan inte logiskt förstå varför du skulle vilja lägga ned både tid och pengar på att ta körkort om du inte skall äga en bil . Då kan du i min värld lika gärna ta kollektivtrafiken eller gå eller köra körkortsbefriad moppe eller cykel/elcykel eller moppebil om det nu inte är så att din fru äger en bil då skulle jag kunna se det praktiska i att du la ner tid på att ta körkort då det redan finns en bil i familjen.

Förstå mig rätt jag säger inte att du gör fel utan jag har bara svårt att se vad syftet med det är .
För min del så är det två saker som jag känner:
1. Har jag ett spel så är det en möjlighet. Jag kan om jag vill plocka fram det och spela just det spelet. Jag personligen är "trasig" på det sättet. Jag köper möjligheter, inte faktiskt genomförande. Jag har ungefär 25-30% played på min inte lilla brädspelssamling också och jag finner en obegriplig tillfredsställelse i att jag ur den känner att jag kan ställa fram ett spel som nära nog alla typer av spelare kan tycka är kul. Utom 18xx. 18xx är... säreget. :)
2. Rollspel är inspiration. I och med att spel är tänkta att spelas på så olika sätt så kan man läsa en rollspelsbok för att få idéer från ett rollspel till ett annat. Bara genom att plocka upp och skumma i en rollspelsbok så brukar det inte sällan dyka upp en handfull intressanta spår till andra spel. Olika yrkesgrupper, hur portar de till mitt spel? Fokuset i det här spelet är sjöfart, hur portas det till mitt spel? Allt spel i detta indiespel fokuseras runt interaktion mellan tre till fem givna rolltyper, hur portar jag det till mitt spel? Detta spel handlar om en speciell typ av karaktärer, finns något liknande ens i mitt spel? Etc etc.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Alien skulle jag säga var en dålig investering för mig inte i det att jag inte gillar spelet utan för att jag har fått spela det en gång sen jag köpte det och nu är det en snygg dyr dammsammlare i bokhyllan 😭
Jag kom på att det finns ju såklart sådana här spel också: de man skulle vilja spela, men av någon anledning förmodligen aldrig kommer att få möjligheten att köra. De känns dock inte som dåliga köp, bara olyckliga omständigheter.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Avsaknad av tid, grupp, bara köpt för inspiration/jämförelse, köpte bara för att jag villhövde det (samlande).

Inte mer komplicerat än så.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag är nyfiken. Ser jag något som är intressant så plockar jag upp det även om jag inte ska spela det för att jag vill lära mig mer om det. Jag älskar att plocka isär saker, läsa igenom saker, studera saker och analysera saker. För mig är tänkandet, resonerandet, samtalandet om och analyserandet många gånger mer intressant än spelandet. Jag älskar att plocka isär saker och studera fenomen på djupet, även rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är nyfiken. Ser jag något som är intressant så plockar jag upp det även om jag inte ska spela det för att jag vill lära mig mer om det. Jag älskar att plocka isär saker, läsa igenom saker, studera saker och analysera saker. För mig är tänkandet, resonerandet, samtalandet om och analyserandet många gånger mer intressant än spelandet. Jag älskar att plocka isär saker och studera fenomen på djupet, även rollspel.
Där är nog jag väldigt annorlunda i att resan är inte det intressanta utan det är målet . För mig är rollspel helt värdelöst som hobby om jag inte får spela med betoning på för MIG.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Där är nog jag väldigt annorlunda i att resan är inte det intressanta utan det är målet . För mig är rollspel helt värdelöst som hobby om jag inte får spela med betoning på för MIG.
Ja, och det här tycker jag är så spännande. Vi fungerar så olika, för mig är resan viktigare även om jag samtidigt är väldigt måldriven.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
En anekdot.

Jag köpte två stycken stolar på ett antikvariat. Den typen man kunde se i aulor eller kanske konferensrum på sent 70- och tidigt 80-tal. En metallkonstruktion med orange dynor och orange ryggstöd. En slags hake på sidan så att flera stolar kan sättas ihop till en lång rad av stolar. De är verkligen skitsnygga. De står i mitt vardagsrum och har gjort det i snart ett år. Jag har suttit i en av stolarna kanske tre gånger.

Men jag köpte dem inte för att sitta i dem.

Jag köpte dem för att när som helst kunna titta på dem från soffan och minnas min uppväxt när sådana stolar syntes lite varstans. Jag köpte dem för att när som helst kunna titta på dem och minnas den gången jag handlade dem på det där antikvariatet jag råkade gå förbi. Jag köpte dem för att någon gång kanske någon är på besök och får se mina stolar och utbrister "Åh vilka fina stolar!"

Jag köpte dem för att de hjälper mig att bekräfta vem jag är.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, och det här tycker jag är så spännande. Vi fungerar så olika, för mig är resan viktigare även om jag samtidigt är väldigt måldriven.
För mig är det intressanta att se storyn gå framåt , vad finns bortom bergen . Resan till bergen är helt ointressant utan det är vad som finns bortom bergen och vad som sker när vi kommer dit som är det intressanta . När jag läser en bok så är jag mer intresserad av upplösningen på boken än av det som sker på vägen till upplösningen , jag är likadan när jag spelar tv-spel eller ser på film .

Tex när jag spelade Witcher 3 var jag helt ointresserad av alla sidequest eller interagera med olika npc'er utan jag vill driva storyn framåt för att nå slutstationen , benhårt fokusera på mainquest för att se vad som sker härnäst
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
För mig är det intressanta att se storyn gå framåt , vad finns bortom bergen . Resan till bergen är helt ointressant utan det är vad som finns bortom bergen och vad som sker när vi kommer dit som är det intressanta . När jag läser en bok så är jag mer intresserad av upplösningen på boken än av det som sker på vägen till upplösningen , jag är likadan när jag spelar tv-spel eller ser på film .

Tex när jag spelade Witcher 3 var jag helt ointresserad av alla sidequest eller interagera med olika npc'er utan jag vill driva storyn framåt för att nå slutstationen , benhårt fokusera på mainquest för att se vad som sker härnäst
Jag har en kompis som är lite så, han har inga problem att bara läsa början av boken, tröttna på att läsa och hoppa till slutet och läsa de sista sidorna. Samma att han börjar spela ett datorspel, tröttnar, kollar upp sluten på Youtube istället. Han anser att han har läst/spelat, jag har... en annan uppfattning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Tex när jag spelade Witcher 3 var jag helt ointresserad av alla sidequest eller interagera med olika npc'er utan jag vill driva storyn framåt för att nå slutstationen , benhårt fokusera på mainquest för att se vad som sker härnäst
Det här är ju bara tokigt! Du engagerar dig i spelets (allmänt recenserat) sämsta content. ;)

Subjektiva uttalanden åsido så köper jag nog rollspel mycket för att läsa dem. Spel som verkligen ger mig en kick att läsa kommer jag spela. Kanske inte med en gång, utan när jag får tillfälle. Kanske den där helgen som resten av familjen åkt iväg på annat, eller när en planerad brädspelskväll får en annorlunda uppsättning människor som hellre spelar rollspel.

De allra flesta spelen kommer jag använda på något sätt, även om jag inte använder just det spelets märkliga turordning, syn på spelledarrollen, eller variant av relationskarta. Jag har läst rätt många färdighetsbeskrivningar vid det här laget, liksom.

Men en cool SLP, en intressant grundtanke, en spelar- eller spelledarteknik som inspirerar--jag måste inte spela just detta spelet för att kunna dra nytta av dessa saker!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Tex när jag spelade Witcher 3 var jag helt ointresserad av alla sidequest eller interagera med olika npc'er utan jag vill driva storyn framåt för att nå slutstationen , benhårt fokusera på mainquest för att se vad som sker härnäst
Nu menar jag inte på något sätt att kritisera, som vi alla sagt each to their own, men om du tycker att det är vansinne att inte spela 70% av de bordsrollspel man köper, är det inte lika vansinnigt att inte spela 70% av det tv-spel man köper? Om det handlar om att få valuta för pengarna? Menar det inte som en diss, är bara nyfiken på hur du resonerar 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu menar jag inte på något sätt att kritisera, som vi alla sagt each to their own, men om du tycker att det är vansinne att inte spela 70% av de bordsrollspel man köper, är det inte lika vansinnigt att inte spela 70% av det tv-spel man köper? Om det handlar om att få valuta för pengarna? Menar det inte som en diss, är bara nyfiken på hur du resonerar 🙂
Jag tar det inte alls som att du kritiserar så det behöver du inte känns oro inför att jag skulle tycka 🙂

Jag ser det dock inte utifrån samma infallsvinkel som du .

Min take är att om jag spelar main story av ett tv-spel som utgör säger vi 60% av hela spelets content så har jag ju ändå SPELAT spelet till skillnad ifrån dom som aldrig ens haft ett enda spelmöte i 60-70% av rollspelen i sin samling.

Jag ser det så här att om jag spelat Main Quest i tex the witcher så har jag ändå spelat spelet och slutför spelet på samma sätt så har jag spelat tex DnD om jag har spelat 3 kampanjer av 20 utgivna det som inte faller in line med my thinking är att ha spel som man aldrig ens spelat över huvudtaget. Tex har jag bara kört ett äventyr i alien (hopes last Day) men jag har enda spelat spelet även om det inte är i den kvantitet jag önskat men det har med yttre omständigheter att göra , att köpa spelet och ställa det i bokhyllan för att titta på känns i MIN värld konstigt. Spel är till för att spelas
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Subjektiva uttalanden åsido så köper jag nog rollspel mycket för att läsa dem. /.../ De allra flesta spelen kommer jag använda på något sätt, även om jag inte använder just det spelets märkliga turordning, syn på spelledarrollen, eller variant av relationskarta.
Något jag har märkt är hur mycket det hjälper att läsa andra rollspel medan man skriver på sitt egna. För att se hur man ska (inte) göra; för att tydligare förstå sitt egna rollspels principer eller hur man ska strukturera upp texten.
 
Top