Nekromanti Neotechsforum och Neotech generation 3

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: N3 och Neotechs karaktär

Men nu var det ju så att frågan gällde vad för nya saker man ville ha med i spelet och jag ville ha mer av världen, för att jag redan tyckte reglerna var rätt bra. Jag håller fast vid att världen är det absolut viktigaste i ett rollspel, för mig.

Men självklart vill jag ha bra regler till rollspelet jag köper, men jag tycker att N2 redan har det som sagt. Och det är det som gör det till ett favoritrollspel för mig och jag känner att deras stäming på världen och hur den har utvecklats tilltalar mig, och jag vill se mer av världen.

Men jag är emot det du säger med att en ny version ska vara mer regelmässigt uppdaterad och att fokuset ska ligga på rollspelsmotorn. Jag vill bli indragen i den världen som rollspelt erbjuder jag vill känna av hur det är att leva i den och hur det skulle vara att gå längs en gata i någon av städerna och jag vill att världen ska ge mig. Detta är något som jag sett att många vill ha mer av, integrera mer av världen i spelet och det var det första jag sa att jag höll med om, sedan var mitt egna input att man skulle kunna införa mer av världen till regelsystemet, så att det blev en större helhet och man fick en ännu störa input till den värld som skapats.

Men visst reglerna behöver slimmas lite och fixas till, men enligt mig är det av mindre vikt, för jag vill ha mer värld. Men det beror på vad för person man är, vi i vår grupp skapar ofta egna husregler när vi anser att reglerna är för tillkrånglade, så de är alltid modifierbara. Sedan är ju världen med modifieringsbar, men jag vill ändå ha mer krut på den.

Att lägga 4 timmar på rollspelon tycker jag inte är någonting alls, men då lägger jag mcyekt krut på att förankra den i världen de existerar i och skapa ett kontext och helhet i den. Sedan så vet jag att det tar bra mycket mindre tid att göra en neotechrollperson ifall man inte lägger tid på att placera den i världen. Men då krävs det att man är van vid rollpersonskapandet i neotechs system och inte behöver läsa dig till nästa steg i skapandeprocessen.

Så avslutningsvis så ser jag inte vad som skulle vara en liten uppdaterad version med mitt förra inlägg. jag höll med en massa anda inlägg och kom med lite eget. och jag ifrågasatte inte ett bra regelsystem utan sa att man hittar ett som passar en bäst och sedan använder det till den värld du tycker är bäst. Nu råkar jag gilla neotechs regelsystem och värld, så jag är nöjd, ävne om båda delarna defenitivt kan bli bättre och som de uppenbarligen också vet om eftersom de gör en ny version.
 

Osoboy

Veteran
Joined
11 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Re: N3 och Neotechs karaktär

Först och främst vill jag passa på att be om ursäkt.
Jag är inte van vid det här forumets sätt att besvara en tråd och om jag fick det att verka som om mitt inlägg var specifikt riktat mot dig, Ilion, för det var bara det att jag läste ditt inlägg sist och svarade på det. Får försöka lära mig att navigera ordentligt här.

Hur som helst: Jag håller med om att världen är -viktigast- men jag tycker att neotechs gamla regler var lite väl tillkrånglade och även om huisregler är ett bra påhitt så tycker jag att ett regelverk ska vara tillräckligt bra utan dem (en utopi, jag vet).
Sen får vi väl helt enkelt "agree to disagree" för jag tycker faktiskt inte att neotechs regler är så särskilt bra. Dom är helt okej, absolut, men jag tycker att det finns bättre. Ett rent subjektivt uttalande och visst kan man tycka olika om den saken.

Jag vill också bli indragen i världen, det vill jag, men jag har funnit mig undvika att spela rollspel som har ett dåligt regelverk helt enkelt för att jag blir missnöjd över att behöva skriva egna regler till ett spel som jag har köpt och betalat för. Världen i neotech är verkligen intressant och det finns mycket som är fascinerande med den. Precis som du säger Ilion, så tror jag också att det finns mer att få veta om den och det finns många sätt att intigrera världen i regelverket.

För att citera en aktad rollspelmakare: "Reglerna är till för att skapa ett ramverk som visar hur de delar av spelvärlden där utmaningar och gränser finns skall kontrolleras - de visar också den stämning som <rollspelets namn> är tänkt att förmedla. Reglerna blir till ett kitt mellan spelvärlden och deltagarna."

Det är så jag tänker kring regelverket. Det känns som om snabbheten, smidigheten i spelet som ofta var fallet i N1 försvann i N2, till fördel för realism och detaljrikedom. Jag tror att det går att göra det enklare för sig regelmässigt men att ändå göra det realistiskt. Nyutgivna Noir är ett gott exempel på just detta.

Så avslutningsvis: Det jag skrev var alltså mer allmänt hållet och inte riktat rakt mot dig, så hoppas du inte upplever det som att jag gav dig alldeles för mycket Flak.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: N3 och Neotechs karaktär

Lugnt!
Och jag håller med om att reglerna många gånger blir väldigt tillkrånglade och då lägger man som spelare mycket mer tid för att reda ut och fundera kring reglerna än världen, och det är väldigt negativt. Så absolut, det måste finnas en balans så att reglerna befinner sig på nivå där de inte tar mer plats en världen och då måste de verkligen putsas till inför N3, för precis som du säger tar regler, listor och tabeller förmycket plats många gånger i den.
 

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Re: N3 och Neotechs karaktär

Jag har arbetat ett bra tag nu med både utvecklingen av N3 liksom diverse vid-sidan-om-material till Neotech 2. Jag tillhör faktiskt (hör och häpna) några av de förmodligen få som inte ser n2s regelsystem som en tung börda för spelet. För mig har det tyvärr alltid handlat om att n2 har varit alldeles för platt och karaktärslöst jämfört med andra rollspel.
Neotechs regler anser jag är bra som de är, så när som på To-systemet. Inför N3-omarbetningen skulle jag varmt rekomendera er att skrota det statiska och ärligt talat snortråkiga To-systemet till förmån för ett VINIT-liknande system som i EON.

Min rollspelsgrupp kör med en extremt enkel husregel; dela TO med fyra, alla slår ett slag i början av stridsrundan, sedan räknar man effekten. Enkelt som fanken, finns redan i EON, och det skänker en fantastisk dynamik till eldstriderna. Det är verkligen inte såvrare än så - jag lovar. Jag fattar faktiskt inte hur man kan lira eldstrider där ordningen alltid är given - where's the drama man!?!

Anyhow, annars skulle jag säga att ni är på helt rätt spår när ni tänker koncentrera er på att hotta upp världen. För mig som gammal Gibson-räv var inspiration inget problem, men för yngre kids som inte har den bakgrunden måste en mer utarbetad värld inlemmas varsamt.

Och vad det gäller världen har jag alltid fått en specifik känsla från NeoTech - allt finns. Den här världen är mer än något annat polariserad, uppdelad, dynamisk, skiftande och varierad. Den svarta Blade Runner natten finns; Wasteland-miljöerna finns; Urban Decay med uppcybrade gäng som bärsarkar nerför stadsgator vars enda lag och ordning är en baton-charge från ordningsmakten en gång i veckan finns; arkologier styrda helt igenom av zaibatsus och andra megaföretag finns; und so weiter und so weiter.

Hur får man då fram detta? Ja, det är ju en knivigare fråga. En idé som kom upp är att gå igenom en dag i en persons liv. En annan skulle vara att gå igenom en dag i flera olika personers liv - som alla kommer från samma stad. Detta för att exemplifiera just hur nära de är geografiskt, men att de är mil ifrån varandra på alla andra sätt.

Vad jag ville ha från NeoTech var utprövade och välfungerande regler för eldstrider, fordon, droger, läkning osv, samt data för vapen och annan utrustning. Och där levererar N2 verkligen, enligt mig. Men för de som också vill ha ut en fungerande och levande värld erbjuder N2 inte lika mycket. Så lägg krutet där.

Silver, snackar en jävla massa och säger ändå bara vad konstruktörerna redan sagt själva.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
N3 Strid

Jag undrar om någon här har spelat strid i Noir och isf vad de tycker om det systemet. Det är den inofficiella versionen av ett uppgraderat N2-system nämligen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur går det med N3 ?

Snokade runt lite på er officiella hemsida föratt se hur det går med arbetet med N3. Dock äså hittade jag inget.. Så jag frågr här istället.
Hur går det med jobbet ?? Vad händer +
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hur går det med N3 ?

Jag kan inte säga mer än att under hösten kommer det att höras mer om N3, som nog kommer överraska. Mer löften än så är omöjligt under rådande omständigheter. :gremsmirk:
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: N3 Strid

Jodå, har kört strid i Noir, tyvärr blev det bara en ganska kort sådan under introduktionsäventyret.
Var ett tag sen nu också så jag minns inte riktigt alla detaljer. Hursomhelst tyckte jag det funkade jävligt bra, passade verkligen genren och var ett smart och smidigt system i övrigt också.
(Såg dock väldigt få likheter med stridssystemet i N2, fast det kanske var för att jag inte kollade) :gremtongue:

Snyggt initiativsystem (lite inspiration från Feng Shui månne? Plus överblickshandlingen, det var en schysst detalj), trevligt skadesystem och jag gillade ammo-reglerna, att man inte riktigt har kontroll över hur många kulor man skjuter i stridens hetta.

Striden vi körde blev både dramatisk, hyfsat trovärdig/realistisk och rätt så snabbspelad (med tanke på att det var första gången och vi inte var 100 på reglerna)!
Tycker allt ni i Team Noir har lyckats bra! Bra avvägning mellan dramatik, detaljer och snabbhet! Ser fram emot att spela mer Noir och fler strider med det systemet.

Stridssystemet i N3 får gärna bli lite mer som Noirs system, i fråga om snabbhet och dramatik (och ammo-åtgången!), jag ser dock gärna att merparten av detaljerna (skador osv.) hänger kvar från N2 då jag tyckte det passade genren där på nåt sätt.

//Boboliwsy - dags för ett avsnitt Entourage, sen sömn.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Hur går det med N3 ?

Ok, skönt att höra att det iaf rör på sig på den fronten ! :gremlaugh:
Man får väll helt enkelt hålla sig till tåls & trycka ner ens nyfikenhet, lite iaf... :gremwink:
 

ValStrike

Veteran
Joined
26 Jul 2007
Messages
5
Location
Arvika
Re: N3 Strid

Det lilla jag läst(mitt uttalande är baserat på en snabb titt=)) så fick jag både gott och mindre bra intryck, iaf om jag ska sammankoppla det med Neotech. Det jag gillar bäst är väl ändå tempot, involveringen och aktiveringen av RP i Noirs system, det jag gillar sämst är urskogen av fördjupningar och deras krav vilket ställer till det i skallen och gör det till en pina att göra SLP(jag håller mej till beprövade förkortningar;)).
Personligen är jag av åsikten att reglerna bör ni låta vara som de är, Ob-systemet är väldigt användbart och flexibelt i de flesta situationer och har enligt mej en SL-vänlig kontinuitet, och från mina spelare har jag enbart hört lovord.
Nu skall det väl också påpekas att jag då rakt inte är emot en regeländring heller, så länge en mångfald av faktorer kan påverka resultatet(av en handling t.ex.). Vapenmodding är en hobby jag ofta ser hos RP, likaså cybertech, och man vill ju att det skall bli en skillnad när dessa appliceras, och som sagt, i en mångfald av kombinationer.
Samtidigt som jag gillar fördjupningar och specialiseringar så innefattar sällan konceptet för mej en kontinuitet, principiellt gillar jag det, men rent praktiskt blir det lite ohanterligt. Både Eons och N2 specialiseringar var korta och koncisa, och gällde enbart i tillfälliga situationer(circumstantial tror jag jag menar på engalska;)), vilket gjorde dessa "bonusmods", om än simpla, väldigt hanterliga.
Men ur min synpunkt så ser jag ju den enorma utmaningen i att skapa ett system som bibehåller neotechs detaljrikedom, kontinuitet och flexibilitet tillsammans med Noirs involverande tempo.
Sägas bör det än en gång att mina erfarenheter gällandes Noir är något begränsade, men jag tror och hoppas att jag ändå fick nåt rätt;)

Då var mitt svammel klart för denna gång;D
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: N3 Strid

Tackar för feedbacken och jag håller med dig gällande SLPer, om det nu var så att SLPer var lika viktiga i berättelsen som huvudpersonerna. I Noir är det stor skillnad och därför använder man inte reglerna för att skapa huvudpersoner alls för SLPerna (bland annat är expertiserna "virtuella" för SLPer i de flesta fall).

Det hela hänger på huruvida N3 blir ett simulationsspel eller ett narrativistiskt spel; eller, om huvudpersonerna är hjältar i spelet som lever efter andra villkor än SLPna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: N3 Strid

Såg dock väldigt få likheter med stridssystemet i N2, fast det kanske var för att jag inte kollade

Det finns, i grunden. Då man väljer aktiva handlingar/responshandlingar på ungefär samma sätt (fast det är bättre implementerat i Noir).

Jag har tyvärr aldrig spelat Feng Shui (men jag har läst det) men minns inte att det finns likheter i initiativsystemet - i FS kostar väl handlingar "ticks" att utföra medan i Noir så motsvarar Initiativet ens Överblick och kontroll, och kan egentligen anses vara binärt i jämförelse mellan deltagarna?

Jag tror att Noirs strid rätt enkelt kan införas i N3, med eller utan Ob i grunden. Fast vi får väl se vad som önskas, vad jag vet så vill helst Martin ha ett helt nytt koncept för strid, och det kan bli riktigt fräsigt.

Men tack för all feedback och motivering, det hjälper i mina tankar om nästa rollspel. ,-)
 

ValStrike

Veteran
Joined
26 Jul 2007
Messages
5
Location
Arvika
Re: N3 Strid

För mej känns det lite "brutet" då världen inte riktigt är konsekvent, om man delar upp spelarna som en kategori och SLP som en annan, med vitt skilda regelsystem(oj nu tog jag i, men jag hoppas poängen framkom). Detta beror ju naturligtvis på hur mycket spel- resp., roll-moment man önskar i ett rollspel.
Det är ju trots allt en väldigt viktig frågeställning, både för utvecklarna och för fansen/spelarna.
Med detta sagt så är det nog på sin plats att säga att jag inte är den SL som minutiöst skriver upp all data om mina SLP, men i N2 så har man fasta referenser inom ramarna för systemet och kan således snabbt improvisera, vilket jag personligen finner väldigt frustrerande att göra i ett system med expertiser/fördjupningar.


Det ni lyckades med i och med Ob-systemet har för mej varit en användarvänlig simulator, som faktiskt lämnar mycket utrymme för både spelande och "rollande"(förlåt;)). För att inte tala om de stora och konsekventa möjligheterna till improvisation(för mej).
Som jag tidigare nämnt(jag har upprepat mej hela vägen, why stop now?=)) så gillar jag tanken med expertiser/fördjupningar, så som jag förstår det så är det ett litet avståndstagande från numeriska RP till förmån för en mer levande karaktär. Men det finns för mej inte en riktig struktur i det upplägget, det blir ofta kontraster, vissa fördjupningar är väldigt allmänna, täcker det mesta och lite till, medan andra innefattar smala spetskunskaper.

Men för att ta ett litet steg ifrån just strid så drog jag mej till minnes lite av skapandet av en RP till Noir, och jag intresserade mej verkligen för konceptet med uppdelade "grundegenskaper", eller hur jag nu bäst ska uttrycka saken, att involvera på ett smidigt sätt RPs erfarenheter med "GE". Hehe, arv och miljö så att säga.
Skulle detta kunna fungera på ett lika smidigt sätt tillsammans med yrkesperioder? Jag tycker om konceptet med att skriva/skapa bakgrundshistoria parallellt när den slutgiltliga "produkten" skapas, bakgrunden och RP är ju densamma, och en sådan skapandeprocess behöver ju inte hindra ett RP-koncept.

Ja, frågan är väl om det blir simulation eller narrativistiskt... Men jag tror inte att man konceptuellt måste låsa sej, bästa vore väl kanske att skapa ett regelverk light och ett heavy, för att täcka in hela demografin;)
Skämt åsido så anser jag att det nuvarande systemet endast behöver en ordentlig uppdatering, inte en makeover.

Att ha goda förutsättningar till storytelling har ALLA rollspel, oavsett regelverk, men att kunna välja till seriös simulation till dessa är få förunnat.

Korrläsare behöver jag... och en dos konsekvent tänkande antar jag, jag börjar nog bli lite repetativ;) ... och tjyvens trött.
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Hackning och cybernetik

Jag skulle önska att ni tänkte tankarna om hackning och cybernetik fullt ut. Jag har en spelare i min kampanj som i princip är en vandrande dator, och jag vet inte hur jag ska hantera det som SL. Vad kan han göra? Hur upplever han omvärlden och vilken är hans egen identitet? Vad innebär det att han kan koppla upp sig själv till nätet? Och så vidare.

Redan hackningsreglerna känns lite för mycket som ett antal tärningsslag enligt vissa tabeller och mindre som en logisk strid mot en maskin. Det borde finnas fler medvetna val som spelaren kan göra och därmed utvecklas till en bättre hackare (nu syftar jag på strategier, inte färdighetsvärden). När ifrågavarande spelare skulle tina sina pengar på ett fryst konto blev det snarare ett "jaha, tärningsslagen lyckades, pengarna är dina" än det spännande cyberinbrottet jag hade hoppats på. Det kan hända att jag är fantasilös, men jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera hackning.

Och naturligtvis borde teknikens utveckling från 1999 fram till i dag tas i beaktande då ni visionerar hur framtiden ser ut. Redan i dag är det mesta trådlöst, så man kan med fog räkna med att den mesta kommunikationen för civilt bruk också i framtiden är det. Det är väl närmast milspec-grejer som behöver rediga jack för rediga kablar, om ens de.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Hackning och cybernetik

Mjo, man kan ju studera den forskning som görs idag om hur framtidens datorer förmodligen kommer att se ut. Där förutsägs de ofta som integrerade i så gott som alla prylar, men små, specialiserade och "osynliga" för användaren.

I övrigt håller jag med, hacker-reglerna är ju i N2 bara tärningsslag, mer eller mindre, och knappt förklarade hur de ska användas heller. Jag skulle vilja ha det mer liknande nått sånt här:

SL: Ok, ni har tagit er in i fabrikslokalen vad gör ni?
Hackern: Jag söker efter öppna nätverk som kan tänkas vara här inifrån.
SL: Tyvärr hittar du inget öppet, men du hittar ett ganska svagt nätverk som heter BL_Fregor14E7.
Hackern: Hmm.. Fregor, känner jag igen namnet eller måste jag söka på det?
SL: Det är en av de största tillverkare av armaturer.
Hackern: Kanske inte så användbart.. ser jag några vettiga prylar, kameror, skärmar.
SL: <rullar för sökning> Hmm... du hittar något du misstänker vara en dörr.
Hackern: Ok, jag misstänker att den kan vara kopplad mot nått larm. Hur kraftigt krypterad är nätverket?
SL: Medel.
Hackern: Jag skulle nog behöva mer nyuppgraderat program för att ta mig in på det, knäcka nätverk är ju inte riktigt min specialitet. Jag gör en enkel sökning.
SL: <rullar tärning> Tyvärr lyckas du inte hitta någonting.
Hackern: Skit, men är Algo64 online?
SL: Japp, verkar inte bättre.
Hackern: Jag kontaktar honom. "Är du upptagen Algo64?"
SL: "Inte värre än vanligt... Hur gick det med universitetet?"
Hackern: "Har tyvärr inte riktigt tid att diskutera det just nu. Har du nått program för att knäcka en RVT 3.2?"
SL: "Så klart, men tro inte att jag har förlåtit dig för att du spöade mig i BloodMound. Jag tappade ju fasen 3 levels."
Hackern: "Sorry, men jag kan fixa en souvenir från MegaCorps lager om du fixar programmet."
SL: "Shit, är du där nu? Du är galen, de kommer att spåra dig. Jaja.. här är filen iaf. Lycka till."
Hackern: "Sweet, tackar." Jag gör ett försök att knäcka dörrens nätverk.
<slår tärning> Tjoho, men det var på gränsen.
SL: Nästan lite väl på gränsen. I samma stund som du kommer åt dörrens gränssnitt, så lägger du märke till att larmet vid dörren sätts i ett autentisiering läge. Om ingen knappar in koden snart så kommer larmet att gå.
Hackern: Skit. Det blir lite mer tajt med tiden då. Hittar jag någon brygga till larmet från dörren?
SL: Ja, men den verkar ganska tajt skyddad. Svårighetsgrad 16.
Hackern: Hmm.. nåja, det finns inte så mycket att förlora, får ge det ett försök. <rassel>
SL: Det var då röta. Du får access till larmet med användarbehörighet.

Eller nått... (Jag utelämnade de andra spelarna då det tog nog med plats ändå.) Poängen var i alla fall att det i princip är "verkliga saker" man påverkar via det virtuella. På det viset behöver det inte kännas som att hackern och de andra spelarna kör olika spel.

På samma vis kan hackerns roll i en strid handla om att man försöker slå ut motståndarnas utrustning, släcka lyset, sätta igång/stänga av maskiner och på andra sätt påverka miljön.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hackning och cybernetik

Tungt. Om N3 har regler och fluff-text som stödjer sådant hacking-spelande köper jag det rakt av.
 

ValStrike

Veteran
Joined
26 Jul 2007
Messages
5
Location
Arvika
Re: Hackning och cybernetik

Scysst jobbat Zire;) Det gav mej god inspiration.

När jag själv spelleder Cyber-situationer så brukar jag sällan vara särskilt konsekvent, både regelmässigt och beskrivande, men det kan bero på att jag inte direkt kan klassas som en hacker och har ganska dålig insyn i den världen. Oftast brukar jag beskriva en organisations nätverk/server som en virtuell symbol som har in- och utgångar, och hemliga sådana. Symbolerna varierar ju naturligtvis beroende på grafiker, företag eller organisation. Vanligtvis så är dessa bara ett bländverk för att locka kunder, ideologiska gelikar osv.

Rent praktiskt delar jag upp tekniken i två delar: Trådlöst är standard, dvs att de flesta byggnader har trådlöst eftersom det är billigare än att dra kabel, men är lättare att bryta sej in i sålänge man har en antenn (Realistiskt? Vad vet jag?;))
Sen har vi kabel, det professionella installationer vanligtvis använder sej av, kanske dyrare men större fysisk säkerhet i och med att man i många fall måste bryta sej in, och sedan ha möjlighet att koppla upp sej mot det interna nätverket. Det finns ju naturligtvis en del logiska luckor i det här, som att det interna nätverket är fysiskt avskiljt från "vanliga" cyberspace osv, men om företaget vill behålla sina hemligheter så är ju säkerheten detta erbjuder ganska ypperlig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hackning och cybernetik

Jag vågar lova att du får det. Vi har ett helt nytt grepp på hacking som liknar det som Zire beskrev, fast kanske än mer "ubitiquious". Hur långt reglerna kan sträcka sig för att stödja detta vet jag dock inte i nuläget - bakåtkompabilitet, etc måste beaktas.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Varken ett "måste" att ha kvar eller något som kan ändras till det bättre, utan något som jag tycker borde inkluderas:

Nanotech. Det finns oändliga möjligheter att göra något kul med det. Kanske som en form av universalvaccin som bara de rika och/eller företagsanställda har råd med. Eller en form av teknologiska läkedroger som snabbar upp sårläkning; högteknologisk dopning för idrottare som inte vill bygga om hela benen i tenton och stål

Det mesta som i N2 kan göras med cybertech torde kunna göras med nanotech om man bara låter fantasin löpa fritt. Man skulle eventuellt kunna göra det dyrare eller rentav licens- eller "receptbelagt" för att undvika att nerfa det totalt. (Något som en RP med pengar naturligtvis alltid kan ta sig runt ...)

Bara en tanke.
 
Top