Nekromanti Neotechsforum och Neotech generation 3

G

Guest

Guest
Re: Den stora frågan angående N3.

Ja det är frågan det... Jag hoppas dom vågar ta ett rejält steg från special tech op forces stilen till en mer clean Sci-Fi miljö... Nu när Terra One verker dött och begravet så kan det vara bra om något svenskat spel vågar ta steget ut ur rymden... vissligen är Coriolis på gång, men jag skulle vilja ha ett tungt, realistiskt och smutsigt sci-fi utan några "fantasyinslag"

Cyberpunk känns jäfligt ofräsch och inaktuellt, men det är vad jag tycker...

Skulle vara roligt om Neogames vågade ta ut svängarna lite.

Sci-Fi åt folket!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Den stora frågan angående N3.

Neotech är inget sci-fi eller rymdspel och kommer inte bli det. Tar ut svängarna gör vi ändå med N3 - men ska det vara ett rymdspel så är det bättre att göra ett nytt spel, inte låtsas som att det var en uppföljare. Det är synd att Terra One är lagt på is permanent, men det saknas författare.

Däremot har ju Neotech alltid haft ett rymdelement i sig, som kommer att bli lite mer beskrivet i N3. För min personliga del räcker det gott och väl att som i N3 åka på kryssning i omloppsbana, frakta He3 från Månen eller öva rymdstrid på Phobos. Det är för mig tung, realistisk och smutsig sci-fi, även om det inte är Neotechs fokusområde.
 
G

Guest

Guest
Re: Den stora frågan angående N3.

inte låtsas som att det var en uppföljare
Men det är ju ändå det som är fördelen med ett spel som Neotech. Att man kan göra så mycket med det, det kan vara Cyberpunk, Special forces, Sci-Fi osv... Nackdelen är att man enligt mig fokuserat mer på vissa detaljer än andra, men det är ju givetvis en smaksak, men det ena behöver inte utesluta det andra...

Däremot har ju Neotech alltid haft ett rymdelement i sig, som kommer att bli lite mer beskrivet i N3.
Det glädjer mig och jag har alltid Neotech i bakhuvudet när jag planerar Sci-Fi kampanjer, men jag tycker inte reglerna stödjer det allt för mycklet förutom några korta rader om att "Det finns ett x antal baser ute i rymden" Låt oss iaf få ett helt kapitel om rymden, de behöver inte gå in i tokdetaljer, men liiite mer än vad vi har nu skulle vara tacksamt...

Lycka till!
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
begreppet "neopunk"

Jag har svårt att smälta begreppet.

Det låter mer som en musikstil, en ideoligi, eller som en subkultur.
Finns det inget bättre ord?
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag fattar inte!

Jag förstår inte vad folk syftar på nät de tycker att 'cyberpunk' känns ofräsch och inaktuellt.

Ordet kan ju ha flera olika betydelser. men...

Borde inte cyberpunk-relaterade teman bli mer viktiga, aktuella och fräscha ju längre tiden går?

Går det, eller går det inte att använda 'cyberpunk' synonymt med 'dystopisk sci-fi', vad tycker ni är skillnaden?

Är det förresten nån som sett till spelet Shock eller Sorcerer-supplementet Inside?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: begreppet "neopunk"

I N3 är det faktiskt en musikstil, en ideologi och en subkultur. Utöver att det, lite slarvigt uttryckt, också är en genre.

Cyberpunk bär med sig ett stilmässigt bagage som stinker 80-tal. Så har det blivit, eftersom majoriteten av cyberpunkproduktionerna gjordes då. Det är inte bara en fråga om stil, utan också vilka teman och frågor som är viktiga. Många av dessa teman, ex. dystopi, uppror mot Systemet, kapitalismens extremer, fortgår förstås i neopunk, men några andra teman har lagts till eller fått mer fokus. Att använda cyberpunk rakt av för med sig en massa associationer som N3 inte nödvändigtvis passar till. Självklart kommer man dock enkelt kunna klassa N3 som ett cyberpunkspel.

Jag tror att du är mer rotad i cyberpunk-ideologin (d.v.s. idéer snarare än stil), och i sådana fall kommer du nog gilla neopunk även om du inte gillar namnet :gremsmile: Själva namnet är för övrigt inte satt i sten - det är ju dock en liten ordlek, som dels refererar till Neotech och Neogames, men också visar att det är en ny (neo) variant av cyberpunk. Du och alla andra är förstås välkomna att föreslå alternativ!
 
G

Guest

Guest
Neopunk!

Kan det vara så att namnet neopunk indikerar att spelet går mer från agent ala tom clancy till mer gaturöj? :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neopunk!

Ja, det hoppas jag! Men orden betyder olika för olika personer, så vi får väl se vilka som blir nöjda/missnöjda :gremsmile:
 

ValStrike

Veteran
Joined
26 Jul 2007
Messages
5
Location
Arvika
Mmm. Neopunk. Smakar bra :gremgrin:
Av det jag har snappat upp hittills så tror jag nog att projektet har lagts i rätta händer. Som tidigare nämnts så får jag hålla med om att fokusering på värld/stämning är A samt O med en nyutgåva, med tanke på den "mundana" stämning som N2 förmedlade(pun not intended). Detta skulle kunna i viss mån layouten och "artworken" beskyllas för. Manipulerade bilder bör i min mening tas bort, de saknade totalt inlevelse i världen samt gav ingen riktig bild av världen så som den var beskriven. N2 i sej är ett spel jag verkligen gillar, regler och värld, beskrivningen är saklig, realistisk, välskriven och kunnig vilket gör att man som spelledare har enormt mycket att stå på när vändningarna drar mot improvisation.
Det enda jag har att anmärka på regelverket är naturligtvis utökning.

Jag vill se lasrar som tunga understödsvapen (puls, eller stråle(akira)) som det hintats om.

Mechas, landmates och powerarmor (har filat en del på detta område, vill gärna diskutera med nån regelfreak;)).

Androider. Biobots. Hört att ni skall inkludera detta och vill naturligtvis veta mer.

Hade varit intressant om ni hade tagit med "den biologiska versionen" av Cyberware, "biomods" låt oss kalla det.(även detta är filat;)). Antiballistisk nätunderhud eller Strukturellt nanoarmerat skelett någon?(arbetsnamn;))

Vapen. Hur mycket jag än älskar Offensiv så hade jag velat ha lite mer "stil", lite fler unika vapengrupper. Det kändes som att närstridsvapnen bara fick smulorna som blev över. Utveckla gärna DLP-konceptet med nya spännande vapen, ergonomi kan ju fara och flyga, stil är det som räknas :gremelak:

Jag vill även ha en detaljerad och ingående beskrivning av Vektorjet.

Yrkesperioder. Bäst koncept hittills, involvera bakgrundshistorien i karaktärsskapandet som alltför många spel saknar enligt mig och alla de jag har spelat med älskar det. Jag hade gärna velat se utökning av både antalet perioder och möjliga karriärer, även kanske en guide till att skapa egna yrken som inte innefattas av de redan befintliga.

En god introduktion till vardagslivet i N3, man får följa ett antal personer under en tid. Har funkat förr, kommer att funka igen.
Att djupdyka i platsbeskrivningar i regelboken känns lite meningslöst, även om det behövs. Mycket. Personligen tror jag på att göra en kampanjbok som beskriver en plats(The Sprawl, Berlin, Nouveau Paris osv) där man verkligen kan ta ut detaljerna. N2 i sej är ju skriven lite likt en bok vars föräldrar är en korsning av en Formelsamling och en Historieavhandling (in a good way), men jag tror att världen skulle bli något mer inbjudande om man fick saker förklarade för sej från en som faktiskt lever i världen, snarare än enbart från ett akademiskt läromedel (att den är skriven som den är ingjuter ju en oerhörd pondus och sakkunnighet som ni gärna får behålla).

Bara en liten tanke angående stämningen i spelet, jag tror inte på att satsa på att skapa en stämning, snarare att stämningen skapas av alla detaljer. Vad man gör är kanske inte lika viktigt som hur man gör det.


Ojoj... blev mycket det här, hoppas att ni inte helt går vilse i mitt ostrukturerade svammel. Behöver korrläsare som hemhjälp :gremgrin:
Jag kommer antagligen på mer saker, när jag får tid att tänka ett tag.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Hahaha!!!

Gaturöj! lol!
Det ordet låter så sjysst!

Jag börjar tänka på det där tokiga gänget i början av filmen nikita eller nåt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Den stora frågan angående N3.

Cyberpunk känns jäfligt ofräsch och inaktuellt, men det är vad jag tycker...
Jag med. Att höra att fler element av cyberpunk skall inkluderas får i alla fall mitt intresse att slakna avsevärt. Jag tyckte att genren bara var en stor trött gäspning redan när det begav sig på 80-talet. (Jag spelade visserligen en del Mutant 2089 när det var nytt och hade mycket skoj med det, men vem 17 har sagt att man måste vara konsekvent? :gremwink:)

Jag skulle vilja se att N3 fick en fin men distinkt vridning i riktning mot mer klassisk sci-fi. De spel i genren som finns (eller är på väg, för att även täcka in Corialis) är nästan alla ganska out there vad gäller vilka element som inkluderats. Det är främmande världar, bisarra aliens, psionics och jedi-riddare. Även om det inte är något fel med dessa saker så saknar jag ett mer jordnära sci-fi-spel. Ett som inte utspelas så jädrans långt in i framtiden och där jorden fortfarande är världens centrum och solsystemets övriga planeter på sin höjd börjat att så smått koloniaserats, och där främmande xenomorfer och interstellära rymdskepp endast ses när retrokanaler har Star Trek-maratons. Världen behöver inte vara speciellt "skitig" bara för att den är jordnära, vad jag menar är att jag skulle vilja se en som tonar ner de fantastiska inslagen lite grand. Kort sagt; mer rymdstationer och mindre neonblänk på våt asfalt.

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Den stora frågan angående N3.

Du har nog hört fel, eller så har jag varit otydlig. Det skall inte vara fler cyberpunk-element, snarare skall det förnyas, fräschas till samt slänga bort allt gammalt bagage. Teknologin kommer vara mer av polerad, omärklig sort än vad som är brukligt i cyberpunk. Fast det gör ju fortfarande inte att det blir ett rymdspel, och för ett sådant får ni gärna vänta på Terra One :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Den stora frågan angående N3.

Neotech är inget sci-fi [snip]-spel och kommer inte bli det.
With all due respekt; det bestämmer inte ni. Det är konsumenterna som bestämmer vilken genre ett spel tillhör, och ni får nog finna er i all klassas som SF-spel.

Det vore annars lite som om Stevie Wonder skulle klampa in i en skivaffär och börja flytta sina skivor från "pop och rock"-avdelningen till Soul-facket, bara för att han tycker att de här hemma bättre där. Var Stevie Wonders plattor hamnar är, rätt eller fel, upp till skivaffärsinnehavaren. Stevie själv har inte ett jota med att göra hur folk uppfattar hans musik.

Sant är dock att spelet inte är ett renodlat SF-spel, utan att det innehåller element från flera genrer. Starkast är dock SF-elementet tycker jag, vilket gör att det enklast klassas som att tillhöra den genren. Det finns många spel som sitter i samma sits men då genreindelning handlar om att förenkla i syfte att åskådliggöra så är det ett surt äpple man bara får acceptera att bita i.

men ska det vara ett rymdspel så är det bättre att göra ett nytt spel, inte låtsas som att det var en uppföljare.
Sant! Bra att ni inte ramlar ner i Mutant/Mutant 2089-fällan. De förändringar jag skulle vilja se är inte stora nog för att nödvändiggöra skapandet av ett nytt spel utan faller inom ramen "utveckling av ett befintligt".

/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Den stora frågan angående N3.

Sorry, jag tog i och uttryckte mig fel. Vad jag menade är att Neotech siktar inte på att vara ett rymdspel - Terra One har den nischen hos Neogames och Neotech har sin nisch.

Folk får gärna sätta de genrer de vill på spelet, men för Neogames är det Terra One som är scifi-spelet av de två - mest för jämförelsens skull. Du eller affärerna får gärna kalla Neotech för sci-fi - genrer är ju aldrig objektiva ändå :gremsmile: Jag håller sålunda med om din Stevie Wonder-utläggning :gremsmile:

Jag gillar rymdnivån som finns i Neotech och ser gärna att det belyses mer i framtida böcker. Vi tar gärna emot konkreta förslag på hur rymdnivån skulle uppdateras.
 

Osoboy

Veteran
Joined
11 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Re: N3 och Neotechs karaktär

Men ärligt talat: Visst är det viktigt med ett bra regelsystem?
Om världen var allt som betydde något skulle man ju kunna skapa en ascool värld och skitdåliga regler och utrsäkta sig med att "världen är ju ändå det som är viktigt."
nej om jag ska lägga ut flera hundra kronor på ett spel, så vill jag att konstruktörerna ska ha ansträngt sig för att göra ett bra jobb.
Detta gäller ju SÄRSKILT för en uppföljare. Att bara ta gamla regler och uppdatera lite i världen för att få sålt lite känns inte alls som att man har lagt ner särskilt mycket energi på det och ärligt talat: Varför skulle begåvade rollspelskonstruktörer syssla med något som så uppenbart inte är att egentligen tillföre något till den svenska (och faktiskt ganska bra) rollspelsmarknaden?
Neogames har haft bra titlar genom åren och ska de ge ut något nytt ska tycker jag att det faktiskt ska vara just - Nytt.
De spel de har gett ut tidigare är såpass bra att om de bara ska plagiera tidigare utgåvor så känner jag bara "då kan det få vara". Det tror jag nog att killarna känner själva.

Nej jag vill ha något nytt och fräscht, gärna en ny rollspelsmotor som är mer strömlinjeformad, där en strid inte tar en halvtimme i anspråk, där man får fram en färgstark och intressant karaktär på under fyra timmar och där livet i sig i en så spännande värld som neotechs är intressant nog utan tjugoelva sorters pistoler. Det finns så mycket mer i neotech än bara det och är det sådana saker man är sugen på, så finns ju faktiskt N2 kvar i så fall.

Jag tycker att fokus bör ligga på hacking, för det är ett koncept som inte fått tillräckligt utrymme i tidigare utgåvor.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Neopunk, asfalten och gaturöj

Gaturöj eller inte. För mig känns det framförallt som viktigt att Neotech hittar någonstans att slå rot. I N2 fick vi veta väldigt mycket om världen i allmänhet, strid och vapen. Det var lätt att hamna i en technothriller, eftersom förutsättningarna ju redan var givna. Samtidigt fanns där en lite mörkare underton med kontraster och ett alltigenom grymt och cyniskt samhälle. Tyvärr kändes det inte som att det fanns någon gemensam bas för detta - eller så underströks den aldrig så att jag uppfattade den rätt.

I N3 går vi tillbaka, just ner på den skitiga neonupplysta asfalten för att se vad det verkligen var som hände. Neopunk blir ett ledord i den nya tiden, samtidigt som det reduceras till en hatad/populär gatustil bland andra. Att tillhöra rätt subkultur är betydligt viktigare än att passa in i andra abstrakta och tråkiga fenomen som kön eller klass. Parallellt sker stora happenings ute i omvärlden med mestadels krig och elände. Moder natur finner sig inte längre i homo-industrius diktat utan blir en fiende till släktet som med våld och död har tagit över världen. Desperata människor utan varken mat, arbete eller lina isolerar sig snart i städerna, samtidigt som korporationerna sväller över alla tänkbara bristningsgränser. Retro och Neo blir religioner i en värld fylld av flatrate, vapen, underhållningsvåld på flingpaketen, skinande plazas, övervakning och stinkande, fuktskadade betonghus. Rätt och fel blir subjekt, samtidigt som politik och demokrati dör under kapital, girighet och dokusåpor. Agenterna finns fortfarande där ute och räddar världen - men ingen orkar bry sig.

Detta polerar förhoppningsvis spelets spännvidd och öppnar upp för både agent-action och rädda världen, såväl som för smutsig gaturöj samt dueller ute i virtuella världar bortom all tänkbar logik.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Den stora frågan angående N3.

Varför inte släppa n3 och sedan en lös modul inriktad mot rymden (Terra 1/2). Kanske kan den vara en alternativ fortsättning från grund boken 10 år i framtiden där rymdfarten tagit ett kliv framåt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Den stora frågan angående N3.

Det låter som en god idé! En ordentlig kampanjmodul. Men gamla Terra One är, om jag minns rätt, avsett att vara cirka 100 år efter Neotech - åtminstone betydligt längre än 10 år senare.
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Det som jag tycker ni ska ändra på är TO systemet, det går visserligen fort i striderna med hjälp av det men det funkar bara bra för avståndsvapen. Så fort man kommer in i närstrid så blir den som har lägre TO alltid försvarare. Jag tycker då att ni kan köra vinit systemet som ni har i Eon.

annars tycker jag ni kan uppdatera stridskonsterna som tex de japanska stridskonsterna. har själv tränat ninjutsu (taijutsu) och tränar nu ju-jutsu vi undviker nästan alltid. Nu menar jag inte att man inte kan undvika i det gällande systemet i Neotech 2, det är bara det att det är en svårighet på 4-5 t6:or. Det är bara det om man läser vilka tekniker som finns i olika stridskonster så verkar det lite fel.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Den stora frågan angående N3.

Tänkte mera att man kan använda sig av små delar ur Terra one som kan passa in i n3 för att skapa en komplett rymd modul med regler, rymdskepp och intressanta platser.
Att flytta fram tiden några år var mera för att kunna ge modulen en unik känsla och kunna flytta fram rymd teknologin lite mer från originalet.

Kanske kan det vara några historiska händelser som får rymd industrin att accelerera lite extra:

• Bevis/kontakt med utom jodiskt liv.
• Upptäckten av en ny bebolig planet precis utan för vårt solsystem.
• Upptäckten av stora fyndigheter av ny sorts råvara i ett asteroidbälte


Efter som n2 var ett rollspel som skulle passa en ganska bred publik men som jag ofta tyckte saknade det lilla extra man vill ha för att kör en viss typ av spelstil. Saknade olika moduler som fokuserar på olika spelstilar och miljöer. Lite som White Wolf gör med Vampire och Werewolf till WoD. Även om man inte behöver ta det så långt, utan bara hålla sig till en modul och några äventyr.

Tänkbar modul inriktningar:
• Rymden
• Cyberpunk
• Undre världen
• Militär
• Agent/polis
 
Top