Nekromanti Neotechsforum och Neotech generation 3

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Så var då rollspel.nu uppe igen, och alla forumiter kan återigen släcka sin näst på gränslösa törst på information och utbyte.
Välkomna tillbaka!
Arbetet på nästa version av Neotech fortlöper, och mer information om detta kommer framöver!
Men än finns tid att införa ändringar, och i denna tråden skulle jag vilja få in tankar kring vad som är "måsten" att ha kvar, och åsikter om vad som skulle kunna ändras till det bättre.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Här finns mina åsikter om vad som kunde bli bättre med Neotech. Grunderna: mer fokus på jordnära spelande, större fokus på folk som varken är företagstyper eller brottslingar, en värld som ska pulsera av liv och kulturkrockar snarare än utstråla sterilitet. Lika mycket fokus på den sociala och kulturella biten som på den teknologiska är viktigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Men än finns tid att införa ändringar, och i denna tråden skulle jag vilja få in tankar kring vad som är "måsten" att ha kvar, och åsikter om vad som skulle kunna ändras till det bättre."

Vad som måste vara kvar? Uhm... det att man tar sin karriär i steg. Några år som student, några som sjukvårdare, etc etc. Det var coolt i Traveller, det var coolt i Mutant Chronicles och det var coolt i Neotech2.

Vad som måste bort? Det är ju, uhm, subjektivt. Men i mina ögon så faller N2 bort eftersom jag måste ta ett spelmöte och lite till att göra gubbar, med en hord poäng och beräkningar. Skadesystemet må vara detaljerat men asajobbigt att spelleda, i mina ögon. Att det tar evigheter att köpa vapen gör inte saken bättre, eftersom det finns en millijärd vapen och ammotyper.
Sen måste jag säga att jag är en typ som anser att Neotech var överlägset Neotech2, både i fråga om regler och setting. N1 hade själ och man hade kul, N2 känns platt och är en räkneövning. Mina två eurocent.


Storuggla, also, more monkeys and boobs plz
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
N3 och Neotechs karaktär

Jag har arbetat ett bra tag nu med både utvecklingen av N3 liksom diverse vid-sidan-om-material till Neotech 2. Jag tillhör faktiskt (hör och häpna) några av de förmodligen få som inte ser n2s regelsystem som en tung börda för spelet. För mig har det tyvärr alltid handlat om att n2 har varit alldeles för platt och karaktärslöst jämfört med andra rollspel.

Med det som utgångspunkt har jag, åtminstone på sistone haft som fokus att försöka bidra till att skapa mer av känsla och karaktär åt världen. Jag tror personligen inte att det behövs så mycket av regelförändringar/omformuleringar/förenklingar för att göra det till ett intressant spel igen, åtminstone på den fronten. Desto viktigare är att belysa någon form av kärnbudskap på världssidan. Hittills är det inte oväntat också världen som har stått som primärt fokus för n3-gruppen under längre tid. Att försöka hitta en intressant och spännande plattform att bygga vidare på är enligt mig det i särklass viktigaste. Till detta hör naturligtvis det betydligt svårare uppdraget - att försöka leverera budskapet på ett intressant och fängslande sätt, med känsla och engagemang.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Måsten:
Framtidstemat
Försök att vara någerlunda realistiskt
Allt som hör till stilen. Cybertech, hacking, teknologi osv

Vad som bör ändras:
Snygga, stämningsskapande och informativa illustrationer behövs.
Reglerna behöver en uppfriskning. Gillar grundkonceptet men det känns som om alla regler bara är byggda på varandra till en stor hög. Främst skadesytemet kan bli svårhanterligt om spelledaren skall hålla reda på flera olika kombatanter samtidigt. Att en skada ger resultat på 4 olika saker (trauma, smärta, blödningstakt och blödning) kan lätt bli rörigt. Borde gå att göra ett annat (helt annat) system med skadetrösklar eller vad som helst.

Reglerna och beskrivningen för Cyberrymden tyckte jag var svåra att leva mig in i. Jag lyckades aldrig att förmedla detta till mina spelare.

Reglerna för stridskonster (i Offensiv) tyckte jag var klumpiga, måste verkligen alla slag och sparkar definieras?

Offensiv är rolig att läsa och äga men frågan är hur motiverat det är med alla vapen, det hade varit tillräckligt med dem de fanns i grundboken. Däremot tycker jag att regler för stridskonster och liknande borde varit med i grundboken och inte i ett supplement.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: N3 och Neotechs karaktär

Jag håller med om att på många punkter. Det som ett rollspel bygger på är en värld, inte ett regelsystem. Åtminstone anser jag det. För Ofta kan du applicera vilket regelsystem du vill på en värld du tycker är häftig. Sedan är det ju så att jag gillar N2 regelsystem, men det är nog för jag vill komma åt den där smutsrealismen som man kan få till. Att det tar lång tid att göra RP ser jag mer som ett plus, för man får mycket intressantare och mångdimensionella karaktärer.

Men som sagt, världen är A och O. Att få till detaljerna i kulturen och att man verkligen kan komma in och känna den.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Det viktigaste för mig ligger inte i reglerna - för N2 har en regelmotor som funkar att köra med och den är framförallt neogamesig vilket den bör. Så ändra inte konceptet - putsa på reglerna möjligtvis.

DET NI BÖR göra är att göra om layouten på spelet och hur man förmedlar stämningen. För att vara ärlig så är känslan varje gång jag öppnar N2 att allt är tråkigt. Ta bort de redigerade fotona och ersätt dem med tuschade bilder av Todd McFarlane (Stavar han så månne?) stuk. Använd gärna korta serie strippar för att förmedla en dynamisk händelse som en strid eller liknande. Ta också bort allt det grå i layouten - kör med svartvit och eventuellt inslag av färgbilder vid kapitelinledningar.

Summa summarum: Bilder gör stämningen till stor del (Lite stämningstexter funkar ju också förstås)

/D
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Skadesystem?

Hur blir det med skadesystemet, kommer det likna det som släpptes till Eon III, som saknade roliga extraskador :gremfrown: ?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Namnet - vad ni än gör så döp inte spelet till N3 eller Neotech 3 eller liknande. Neotech duger bra som det är.

Hinner ni så kasta ut skadereglerna och gör något enklare utan en massa tabeller.

Återgå till illustrationer. Svartvita foton känns inte - bra.

Jag vill ha mycket mer spelvärld med grupperingar, organisationer och massor av inspiration för att använda dessa.

Mindre tabeller för att skapa rollpersoner.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Namnet - vad ni än gör så döp inte spelet till N3 eller Neotech 3 eller liknande. Neotech duger bra som det är.
Av nyfikenhet, varför är detta bättre? Min hypotes är att spelet kommer att kallas Neotech 3 och förkortas N3 av alla ändå.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: N3 och Neotechs karaktär

Jag har arbetat ett bra tag nu med både utvecklingen av N3
Får man fråga vilka det är som ligger bakom projektet den här gången? Hur många från N2 är kvar i skutan?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: N3 och Neotechs karaktär

Jag har hitills varit projektledare för nästa Neotech, och är därmed den enda med koppling till tidigare Neotech som är kvar i teamet. Jag och Markus (Bastardo) är huvudförfattare, men mycket kan hända på vägen och vi välkomnar nya, hungriga och duktiga författare/illustratörer :gremwink:
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Tabellerna är någoting som kommer vara kvar, just när det gäller karaktärsgenerering. Det är någonting som fått mycket uppmärksamhet och uppskattning. Däremot så är det ju inget krav att använda dem, och det kommer finnas regler för att "express skapa" karaktärer, både för spelledare och spelare.
Bilderna från Neo 2 kommer att plockas bort, läggas i en kista och dumpas på botten av Marianagraven för att aldrig någonsin återses. Det blir helt nya, illustrerade bilder.

Sedan kommer stort fokus ligga på just världen, känsla och inspiration.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Låter lovande, låter lovande. Att det tog lång tid att skapa rollpersoner samt de retuscherade bildernas utseende var två av de större anledningarna till att spelare i min närhet inte fastnade för N2. Svårigheter att inspireras till äventyr, förstå världen och "se vardagen", och även detaljerade (komplicerade, omständiga?) regellösningar bidrog också till att spelet inte spelades mycket.

(Jag är fullt medveten om designfilosofin och debatterna kring detta, den diskussionen är jag inte ute efter. Personligen kan jag acceptera vissa "eftergifter" regelmässigt för att spela N2, men mina erfarenheter säger att andra typer av spelare inte är beredda att göra det.)

Neotech har potential att bli bra, jag älskar Gibsons cyberpunk, och den svenska spelmarknaden har ingen direkt konkurrent, så jag önskar er all lycka att få fram guldkornen!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag har själv alltid gillat både detalismen i Neotech 2s skadesystem och enkelheten i spelets bespottade initativsystem. Så det får ni gärna behålla intakt, eller åteminstonde skapligt intakt. Däremot kan ni väl ta bort det där med att man kan få långtidsutmattning från ritualer! :gremsuck:

Att det blir lite mer tanke på spelvärlden applåderar jag då jag för det mesta gillar spel på grund av en stämning i spelvärlden som jag gillar.

/Honken
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det ska naturligtvis vara färre antal tabeller... Ursäkta min språkliga förvirring i det svenska språket.

Men eftersom Neogames vill behålla tabellerna så får de gärna göra dem mindre och spara utrymme till mer intressant information på andra sidor.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Någonting jag upptäckte i natt när jag bläddrade i N2-boken var tidsoptimismen i rymdutforskningen. Både invigningen av rymdstationen InterOrbit och första Marslandningen ägde enligt boken rum 2009; med facit i hand är det inte realistiskt. Jag vet inte om det var det heller 1999, när boken släpptes.

Nu är Neotechs värld inte ett försök till realistisk framtidsvision, utan en spegling av framtiden med cyberpunk/technothriller-glasögonen på, så det är kanske en del av er vision att teknikutveckligen ska accelerera snabbare än vad den faktiskt gör, och drivkrafterna att komma ut i rymden är starkare. Däremot är mitt råd att vara lite försiktig med siandet om rymdutforskningen, för det är ett genomgående "optimismfel" i sci-fi-litteratur, -världar.

Värt att titta på är ESA:s Aurora-program och det amerikanska Vision for Space Exploration för en plan av hur utforskningen av rymden kan komma att se ut.

Vilket år kommer N3 utspela sig förresten?
 
Top