Nekromanti Neotechsforum och Neotech generation 3

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Nanotech i kirurgin

Nanotech borde kunna användas för att genomföra operationer inom "läkande" kirurgi men också för installation av till exempel cybertech och även biotech. Som en extra hjälp på vägen.
 

Shinja

Veteran
Joined
16 Sep 2007
Messages
2
Undrar bara om man kan få reda på när mer info om N3 kommer att släppas, är det bestämt? Är väldigt nyfiken... :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har inte offrat min get än, så jag vågar inte ge ett exakt svar, men den heliga treenigheten av Allah, Buddhas kusin och Ronald McDonald har lovat mig att N3 kommer ut innan 2059. Så du kan vara lugn, det kommer vara ett framtidsspel...


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="#000">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nej, skämt åsido. Vi som skriver N3 vet inte när det kan komma ut, men vi kan säga att arbetet går på högvarv och kommer så göra hela hösten. Ställ in siktet på nästa år, så kanske du har rätt :gremsmile:
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Generiska vapentabeller

När jag har kört en kampanj med spelarna som terrorister i det slutna Sibirien har jag irriterat mig på det faktum att tabellerna över t.ex. landminor, granater, sprängmedel och dylikt handlar om ett antal tillverkares alster. Det här accentueras ytterligare i Offensiv.

Jag tror inte att Sibirien i min version av 2059 skulle förlita sig på utländska saker ("not invented here"). Därför efterlyser jag något slags norm i tabellerna. En arketyp av landmina eller granat som är ett genomsnitt i fråga om kraft och funktioner, och gärna också en genomtänkt balans ifall man vill ändra på arketypen (typ: om jag höjer sprängkraften med Ob2T6 bör radien sänkas med 1). Eller något. Fler möjligheter till customization och mindre av de märkesspecifika beskrivningarna. Det är klart att jag kan drömma ihop något helt eget, men hur vet jag att det är balanserat?

Vad gäller sprängmedel borde funderingen om den fjärde generationens sprängmedel utvecklas. Den torde väl ändå vara förhärskande i Neotechvärlden.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Generiska vapentabeller

Lite information: modulen Offensiv kommer fortsätta att vara det gällande verket för vapen och vapendata även i nästa Neotech. Så detta är framförallt en diskussion för nästa upplaga av Offensiv.

Vad gäller sprängmedel borde funderingen om den fjärde generationens sprängmedel utvecklas. Den torde väl ändå vara förhärskande i Neotechvärlden.
Det låter intressant, men vad refererar du till egentligen med "den fjärde generationens sprängmedel"?
 

xpanthom

Veteran
Joined
10 Feb 2007
Messages
58
Location
Vasa, Finland
Re: Generiska vapentabeller

Neotech Offensiv sidan 113: Fjärde generationens sprängmedel utvecklades i slutet av 2020-talet. Den femte generationen är tydligen föremål för forskning.

Det enda man ser av den här fjärde generationen är en post i tabellerna som ett högexplosivt ämne, antingen stabilt (N-8) eller mycket instabilt (QTC).

Eftersom varje SL kan utforma sina egna sprängmedel med andra eller tredje generationens sprängmedel i åtanke (de nuvarande) borde de postmoderna beskrivas så att det finns rum för improvisation.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Generiska vapentabeller

När jag har kört en kampanj med spelarna som terrorister i det slutna Sibirien har jag irriterat mig på det faktum att tabellerna över t.ex. landminor, granater, sprängmedel och dylikt handlar om ett antal tillverkares alster. Det här accentueras ytterligare i Offensiv.

Jag tror inte att Sibirien i min version av 2059 skulle förlita sig på utländska saker ("not invented here"). Därför efterlyser jag något slags norm i tabellerna. En arketyp av landmina eller granat som är ett genomsnitt i fråga om kraft och funktioner, och gärna också en genomtänkt balans ifall man vill ändra på arketypen (typ: om jag höjer sprängkraften med Ob2T6 bör radien sänkas med 1). Eller något. Fler möjligheter till customization och mindre av de märkesspecifika beskrivningarna. Det är klart att jag kan drömma ihop något helt eget, men hur vet jag att det är balanserat?
Eller så tar du bara vilken redan existerande modell som helst, gärna en som tillverkas av MosCorp och sedan mer eller mindre döper om den till något passande, kanske justerar dess sprängvärden och egenskaper lite grann och vips har du en egen modell, helt sibirisk (givetvis en MosCorp-kopia men vem hade väntat sig något annorlunda). Om du ser det på det sättet så finns det redan massvis av arketyper, eller rättare sagt hela Offensiv är fylld av modeller/exempel att själv modifiera.

Se bara min modd Skandinavisk Vapenhandbok. Där har du fler typer/modeller ifall du vill modda vidare =)
 

Shinja

Veteran
Joined
16 Sep 2007
Messages
2
Jag har en fundering kring användandet av kampsporter i Neotech.
I boken Offensiv finns det ganska detaljerade beskrivningar och tabeller av olika kampsporter och tekniker och när jag upptäckte detta blev jag överlycklig! Tänken på RP:s som är lönnmördare, agenter eller liknande blev väldigt mycket mer lockande helt plötsligt. Enda problemet var att användandet av dem och vad det resulterade i visade sig vara relativt ofarligt och kändes ganska tandlöst, något som jag inte alls hade väntat mig...

Som exempel kan jag ju nämna att en RP i ett av våra speltillfällen hade FV 15 plus en del specialiseringar i en dödlig form av någon asiatisk kampsport, typ Ninjutsu eller nåt, och skulle av någon anledning döda en vanlig kvinna i hennes lägenhet. Denna kvinna visade sig ha FV 10 i självförsvar. Trots en bra start med en hyfsad träff, delvis pga överaskningsmoment, slutade det hela med att RP:n låg medvetslös på golvet och kvinnan var nästan oskadd...

Jag vet inte om vi använde reglerna fel, men jag tror inte det. Visst spelade tärningsslagen viss roll men de var inte så oturliga, och RP:n fick trots allt in en hyfsat bra träff i början av "striden" så jag tycker att det borde ha slutat annorlunda. Jag har även fler exempel på detta.
Vad jag är ute och famlar efter med den här långa utläggningen är inte att det ska bli "som på film", att huvudkaraktärerna fightas i en evighet, utan snarare tvärt om, att det blir mer verklighetstroget. Skulle inte det här systemet med närkamp kunna ses över lite mer i innan ett nytt Neotech släpps? Det skulle kunna ge fantasin ytterligare möjligheter att flöda fritt.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Children of Men

Såg denna film för en vecka sedan, och blev helt fast. Typ lite postapo i ett England år 2027 tror jag. Resten av världen bara krigar och flyktingar drar sig till England men ingen får komma in. Stor kriminaltet, riots, stark statsmakt (iscensätter bla "terrordåd" för att skrämma befolkningen) och inga barn har fötts på typ 20år...

Vore trevligt med ett område eller liknande i denna miljö, men se filmen så kommer ni förstå vad jag menar.

Sedan är väl problemet med Neotech för mig att världen inte är så bra beskriven (kanske många sidor - men har inte hjälpt...), mer exempel på hur man kan spela och äventyrsuppslag. + trevliga futuristiska miljöer med klasskillnader och laglöshet.

Mer Children of Men åt folket!
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Children of Men

Children of Men kändes för mig helt klart som en cool inspirationskälla till Neotech. Framförallt tyckte jag att bakgrundsmiljöerna var väldigt häftiga och jag skulle gärna ha sett mera av den varan. Children of Men ger verkligen en bild av en kontrasternas värld med både glamour och förfall, nästan sida vid sida. Åtskiljda av hårdför militär respektive grymma gäng som gör allt för att profitera på anarkin där militärens auktoritet slutar. Aktivister, terrorister och på många sätt desperata människor. För mig var det Neotech från början till slut. Problemet var väl kanske att just filmen inte motsvarade mina förväntningar eller kunde hålla jämnt upp med de bagrundsmiljöer som målades upp. Kanske var filmen på tok för kort helt enkelt?? :gremlaugh:

Sedan är väl problemet med Neotech för mig att världen inte är så bra beskriven (kanske många sidor - men har inte hjälpt...), mer exempel på hur man kan spela och äventyrsuppslag. + trevliga futuristiska miljöer med klasskillnader och laglöshet.
Förhoppningsvis lyckas vi bättre denna gång med att beskriva världen... med färg. :gremsmile:
 
Top