Nekromanti Neotech offensiv - en studie i brunt.

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Very small rocks!

"jag tror att han kör på, "it's better to let people think you're a fool, then to open your mouth and remove all doubt"."

Tja, jag pratade med honom under GothCon. Gjorde du det?

"det är inte det att steve använder den som en bibel, utan baserar sig logik på den."

Vilket är det stora problemet: cyberpunk är en emotionell gengre, inte en logisk genre. Det är inte logiskt att plugga in en kabel och surfa på nätet genom att sluta ögonen. Det är inte logiskt att bygga ett användarinterface som visar upp den digitala världen med hajar, trådar, linjer och blinkande ljus. Det är inte logiskt att bygga in rakblad i naglarna. Det är inte logiskt att operera in spegelglas i ögonen. Kort sagt, "Neuromancer" är inte logisk. Men den är jefligt cyberpunk.

Och det är Neotech också. Fatta genren innan du klagar på den.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Katana och pansar[OT]

Vidare verkan neogames helt ha missat utvecklinen av moderna kompositpansar till förmån för Crysteel, nån form av superlegering som hör hemma i en 70-tals novel komponerad av en amfetaminmissbrukande hippie. Att bara kötta på lager efter lager av plåt blev omodernt för femtio år sedan.
Men tydligen har det skett en regression av utvecklingen av pansar 2059 eftersom du inte kan forcera sagda bil med .300 winmag eller underkalibriga uran-sabots i baggen.
Här verkar vi ha ett smärre missförstånd. I Neotechs grundbok finns "pansarplåt" med som skyddsbegrepp och definition. "Pansarplåt" är dock i de flesta avseenden inte någon speciell typ av plåt utan snarare en slags internationell standard och definition för att man lättare ska kunna jämföra skyddsnivåer och stryktålighet hos olika objekt och stridsfordon världen över. Detta under termen "Rolled Homogenous Armour equivalent" (RHAe), vilket innebär motsvarande tjocklek i standarden pansarplåt. En sådan tolkning av begreppet "pansarplåt" innebär därmed att man inte på något sätt undervärderar utvecklingen i moderna kompositpansar, eftersom motståndskraften i dessa legeringar ändå mäts i just motsvarande tjocklek pansarplåt (RHAe) och att utvecklingen av olika skyddslegeringar helt enkelt blir ett annat avsnitt, ett annat kapitel. Detta framgår dock inte i Neotechs grundregler vilket jag tycker var synd, eftersom det då (tillsammans med den påhittade legeringen Crysteel) tycks mena på en nedvärdering av framtidens teknologiska utveckling? I och med att pansarplåt snarare ses som en särskild speciell sorts skyddsplåt, än den standard som man annars vanligen avser.
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Civila?

I vilken ände av denna enorma bajsmacka skall vi börja?
Om vi skall disskutera Logik kontra realism så kan vi ju börja med att cybernetik är det logiska steget på dagens proteser. Att ansluta mekaniska delar med mänsklig vävnad finns redan på ritbordet idag och med utvecklingen i microteknik och ökad förståelsse över kopplingar mellan nervbanor och neurala impulser så har redan primitiv cybertech/avancerade proteser konstruerats.
Cyber rymden i sig är full av dummheter, som svart is, haacka hjärnor och gud vet vad, men ett cerebralt interface är i princip bara en fråga om att låta hjärnan tolka artificiella sensoriska signaler.

Däremot att i en framtidsvärld där företagen strävar efter kontroll över individen, där människor snarare är boskap som utnyttjas och konsumeras av megaföretagen. Där männskliga rättigheterna inte är mer än toalettpapper med monogram och rättvisan tillhör den med fetaste dollarknippet.
I en sådan värld där man håller de obildade massorna i schak med bröd och skådespel, där demonstrationer och strejker slås ned på daglig basis av företagspolisen, där sociala problemen skjuter i höjden och kraven på demokrati och rättvisa återigen fått luft av medborgrarätts kämpar;
Så finner företagen det fullt logiskt att beväpna massorna till tänderna med militär state-of-the -art teknologi.

Ni borde få nobellpris i inkonsekvens.

Ett spirande företagsvälde borde snarae leda till motsatta idéer, avväpna massorna, slå ned hårt och skoningslöst och håll boskapen i schack med alla medel tillängliga, upprättandet av marionettregeringar och inifrån urholka statsapparaten.

Men återigen nej. För neogames debila skock av får väljer hellre att följa klychsor som de blåser upp till groteska proportioner, istället för att ta ert förnuft till fånga och inse vilka logiska avtramp man kan göra har ni vridit ratten i 90 grader och bränner på med dårskapskanonen åt alla håll och kanter.

När man analyserar inser man att DO en totalt onödig och idiotisk parodi på Amrikanska vapenföretag, att varenda äventyr släppt hittills är en grupp lönnfeta trettiotaggares drömmar om att regisera dussionaction med Vandame i huvudrollen och att den ursprungliga idén till neotech var väl så god, men att den i likhet med amerikanska konstitutionen klantades bort - inte av feta fundamentalkristna fachister som spräcker turbanskallar och badar i tjockolja - utan av en grupp hollywoodifireade trähattar som på herr Behrmanns kommando sätter kurs mot blåkulla för att korumpera sveriges mest lovande rollspel genom tiderna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skitmat

"I vilken ände av denna enorma bajsmacka skall vi börja?"

Börja gärna med lite självinsikt och självrannsakan. Det är en så god början på bajsmackan som någon annan.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Tja blixten!

När man analyserar inser man att DO en totalt onödig och idiotisk parodi på Amrikanska vapenföretag
Du måste tänka långsammast i världshistorien och du förtjänar verkligen att vara måltavla för mitt första webbaserade personliga påhopp någonson.
I en vecka har "diskussionen" pågått och den har mångt och mycket gått ut på att folk har försökt att tala om för dig just vad du lyckats "analysera" fram. Mycket begåvad analys med tanke på att folk skrikit det rätt i ansiktet på dig i en vecka!
Övriga argument du någonsin kommit med har varit strikt demagogiska eller helt irrelevanta, lägg ned va!
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Re: Sug på den HÄR då...

Inte för att jag förväntat mig att du ska kunna tänka och tugga tuggummi samtidigt, men han fick en varning för det han skrev.
Tja, jag vet i alla fall i vilken kroppsöppning som tuggumi hör hemma.

Upplever man nåt riktigt dåligt. t.ex. en film eller ett spel så kan det dämmas upp frustration som behöver få komma ut.
Det är skillnad på frustration och hatfylld ilska. Det senare bör man söka professionell hjälp för om man inte kan hantera det på annat sätt än att häva ur sig okvädningsord i långa haranger. Blir man såhär pass upprörd över ett spelsupplement, ska man kanske inte spela rollspel alls.

Kritik är kritik, även om den tar sin form i förolämpningar så kan man ju välja att ta sig av kritiken som finns i meddelandet, istället för skälsorden.
Tycker du då att det är intelligent att fylla sin kritik med skällsord? Givet två individers olika inlägg, båda med samma kritik, där den ena dock lindar in den i syrligt hatfyllda haranger, borde inte den UTAN dessa ha större chans att bli läst och emottagen?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Företagsterror

Ett spirande företagsvälde borde snarae leda till motsatta idéer, avväpna massorna, slå ned hårt och skoningslöst och håll boskapen i schack med alla medel tillängliga, upprättandet av marionettregeringar och inifrån urholka statsapparaten.
Hur tjänar företaget pengar på att förtrycka folk?

Företagen kanske gör de där sakerna du beskriver, men då är det en metod för att nå företagets mål: att tjäna pengar. Det är det som är syftet med ett företag idag och det är syftet med företag i en hypotetisk cyberpunkframtid. Att urholks stadsapparaten är bra, för då kan inte staten komma med en massa dumma arbetsrättslagar eller straffskatter. Att förtrycka arbetarna är bra, för då kommer de inte och inbillar sig att de har en massa dyra rättigheter. Men allt det där är helt meningslöst om inte företaget dessutom kan sälja en massa produkter, så att de tjänar pengar. Ett bra sätt att sälja produkter är att göra dem balla och häftiga; då köper folk dem utan att ifrågasätta deras användbarhet. Det är inte de fattiga förtryckta arbetarna som köper de balla föremålen; det är välbärgade medborgare som genom sina köp pumpar in pengar i företaget.

Konsumenterna och arbetarna är två olika grupper. Ett företag vill antagligen gärna att deras arbetare är fattiga (eftersom det innebär att deras lönekostnader är små), men om alla i världen är fattiga, vem ska då köpa deras produkter?

Jag tycker inte alls att det känns orealistiskt att ett sådant företag tillverkar idiotvapen, snarare realistiskt. De skiter i vad deras produkter ger för effekt, bara de tjänar pengar på dem.

/tobias, som inte läst någon NeoTech-bok förutom den första versionen av regelboken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Företagsterror

"Jag tycker inte alls att det känns orealistiskt att ett sådant företag tillverkar idiotvapen, snarare realistiskt. De skiter i vad deras produkter ger för effekt, bara de tjänar pengar på dem."

Exakt. Och inte nog med det, företaget har allt att vinna och praktiskt taget inget att förlora på det.

Om jag nu ska ta på mig rollen av ett stort megaföretag och rollspela lite, vad har jag att tjäna på att släppa vapen på marknaden?

Tja, förutom det rent uppenbara (pengar), så finns det en del andra saker också. En beväpnad massa innebär i allmänhet en svag statsmakt. Det innebär i sin tur att jag som företag kan ta mig större friheter på ungefär alla fronter, inklusive vad Gurgeh redan nämnt, arbetarrätt, löner och arbetsförhållanden.

Dessutom finns det en klase synergieffekter: vapen på gatan innebär mer kunder till försäkringsbolag och sjukvård, två områden som innebär stora pengar. Eftersom försäkringsbolagen och sjukhusen är dotterbolag till mig, det stora megaföretaget, så innebär det dessutom stora pengar till mig.

Den kvalificerade arbetskraften jag har, och som jag faktiskt vill ha och får rätt schyssta arbetsvillkor, vill förstås leva säkert och utan att hotas av våldsamma huliganer med vapen. Det skapar en marknad för säkerhetsföretag, vilket naturligtvis är mina dotterbolag, vilket ger ännu mer pengar till mig.

Så, vad har jag att förlora på det? Knappast något. De investeringar som jag behöver göra för att skydda mig själv från mina vapen är rätt marginella om man jämför med vinsten från vapenhandel. Det är liksom ett faktum att ska man tjäna grova pengar enkelt så finns det tre lukrativa marknader: sex, droger och vapen.

Om du nu, käre kund, skulle få för dig att anfalla mina realvärden så ska du veta en sak: de betyder ingenting. Jag är ett företag. Jag är inte mina kontor, inte mina styrelser, inte mina anställda, inte ens min omsättning. Jag är en idé och ett namn, och jag är odödlig. Kontoren, styrelserna och de anställda är på sin höjd mina armar, men förmodligen inte mer än cellerna i min kropp. Omsättningen är min näring, och den är säkrad på så många områden att ditt lilla fåniga vapen inte kan mer än putsa ytan på den. Du kan inte hota mig på något sätt: kontor kan byggas upp, anställda kan nyanställas, och allt detta är en fortgående process som bara blinkar till tillfälligt i budgeten. Ett nytt kontor till och femtonhundra anställda, vad spelar det för roll? Jag har totalt niohundraåttio kontor och miljoner anställda i så gott som alla Jordens stater.

Inse fakta, käre kund, du är ingenting annat än just det: en kund. Du är en betalare av mina varor (och du har inte så mycket val där, för förr eller senare så kommer dina pengar på ett eller annat sätt hamna i mina fickor genom dotterbolag eller underleverantörer), en mottagare av min reklam, en siffra i statistiken. Du kan ha hur mycket stil, attityd och vapen som helst (och jag förser dig gärna med dem, mot betalning), men du kan aldrig bli mer än så.

Om du nu mot all förmodan skulle lyckas ta makten i landet och får för dig att förstatliga min verksamhet där... tja, glöm det. Jag har tillräckligt med muskler för att kunna dra ut all min verksamhet ur ditt land, med våld om så krävs, och tvingas jag göra det så försvinner inte bara mina kontor, utan också gräddan av ditt nyerövrade lands intelligentia, plus alla de företag som utgör basen i din infrastruktur: järnvägar, vägar, matvaror, kommunikation, media, industri av alla de sorter, försäkringsbolag och så vidare. Jag rycker helt enkelt undan inte bara mattan under dina fötter, utan golvet och grunden därunder, och lämnar dig med en ruin att bygga upp från grunden och inga resurser att göra det. Dessutom tog jag betalt av dig för de vapen du använde i din revolution.

Ironin är att när du vill ha hjälp att återuppbygga ruinen så ställer jag gärna upp - till ett visst pris, förstås.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
Re: Civila?

Den här tråden var riktigt rolig att läsa även om jag kunde klarat mig utan kroppsvätskereferenser. Synd att jag missade början av diskussionen då jag sannerligen inte gillar Offensiv men av andra skäl än realism eller inte (se längst ner). Men för att börja i nån ände:

Jag köper inte att företag på laglig väg till privatpersoner och frilansföretag kan skyffla ut saker som kan klippa en skyskrapa (eller annat som kostar Mucho dollares). Det måste finnas en gräns mot vad som är rimligt. Illegal vapenhandel kan säkert ge tillgång till massor av feta vapen, gatlings, ABC-vapen eller vad ni vill MEN aldrig att de ska lagligen kretsa på gatan. Jag antar detta inte är fallet men är inte säker efter att ha läst diskussionen.

Ja, ett bolag är mäktigt men så länge man inte har situationen som ex. beskrivs i Robocop med ett fetstort företag i monopolställning har jag svårt att se att företag kan göra exakt vad som helst utan att konkurrenter biter ifrån (andra företag och deras marionettpolitiker samt allmänna opinionen torde sätta stopp, minns medias makt). När det gäller beskrivningar av framtida företagskulturer föredrar jag "Venus är vår" av Pieter Pohl, rekommenderas.

Vidare torde en tillräckligt fanatisk grupp med ovan nämnda ubervapen kunna fixa vilket företag som helst i gungning (särskilt om man lägger in en nervig aktiemarknad vilket IMO är mycket Cyber, särskilt som aktiemarknaden är så extremcynisk). Lägg till stress/droginducerade dödskjutningar så har vi om det skulle ske med ubervapen tillräckligt med ammo för konkurrerande företag inom vapenindustrin som inte är beroende av just de ubervapnen på gatan att propsa på förbud (återigen -på gatan).

Offensiv
Jag inser att mina åsikter om Offensiv mest är subjektiva, jag tycker boken är så tråkig. Jag hoppar gärna över den biten (rekommenderar CP2020 och Shadowrun för mer spelengagerande alster). Däremot undrar jag varför man har 590 +/-5 ammo/kaliber kombos (hade gärna sett det löst på annat sätt), hur kommer det sig att hylslös ammo inte konkurrerat ut vanlig och varför man tar upp utgångshastighet? Är det nåt jag missat?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Katana och pansar[OT]

Utdrag ur Neotceh Grundregler:
"För vapen utan PEN , exempelvis alla närstridsvapen, subtraheras vanligtvis SKY från de slagna skadeverkan direkt.
Skadeverkan kan i vissa fall reduceras till noll (0)."
Ser ut som de lämnade något till öppet för att avgöras av SL. Tänka sig.

/Joel
 

SuperLee

Veteran
Joined
10 Apr 2004
Messages
5
Re: Sug på den HÄR då...

du är inte rolig och den enda poäng du lyckas klämma fram är att du skulle diskriminera en åsikt för att den är sämre framförd än en annan.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
Heh.

Nej, den poäng hon får fram är att de flesta på det här forumet har bättre saker för sig än att sitta och vada igenom floder av prepubertala förolämpningar och personangrepp. Det är en viss skillnad på att inte kunna framföra sin åsikt ordentligt, och att inte vilja göra det. Att folk diskriminerar uttalanden av den senare sorten får väl egentligen anses vara ganska självklart. För övrigt är du inte sådär hysteriskt rolig själv.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Denna tråd - en studie i svart.

Ok, jag lyckades faktiskt ta mig ork att plöja igenom denna bitska tråd från början till slut. Jag tänker inte ens ge mig in på någon besserwisser diskussion angående vapenteknologi men ett par synpunkter har jag likväl om på vilket sätt du bedrivit ditt ressonemang.

För det första. Din tämligen extrema strävan efter realism (vem kan förresten med 100% säkerhet hävda vad som är realistiskt i framtida forskning eller ej?) är jag inte säker på delas av någon direkt majoritet av NeoTechs spelare.
Visst realism duger som ett honörsord och som en vettig riktlinje - att praktisera det i de mått du verkar eftersträva skulle få mig att jäspa vid tröskeln och många andra likaså.
Jag får därför tyvärr ta och påminna dig om att NeoTech är ett spel som skrevs för den stora massan och var menat att möta den stora massan utifrån deras kompetens och intresse. Några djupare tekniska analyser av spelets vapenteknologi intresserar nog därför inte en bredare publik i särskilt stora mått. Däremot så är själva känslan spelet förmedlar superviktig.
Spelkänslan i NeoTech tycker jag, utifrån mitt rätt normalvapenallmänbildade perspektiv, är helskön och därför är jag också tacksam över att dess strävan efter realism inte är högre än som det är nu. Något annat hade jag nog inte mäktat med och dessutom är risken stor som jag ser det att det faktiskt hade förstört stämningen i egenskap av att vara mer ett försök till framtida "illustrerad vapenvetenskap" än ett spel som uppmuntrar till en rollspelsmässig upplevelse. Jag är säker på att rätt många skulle kunna skriva under på den åsikten.
Så frågan är alltså vad som väger tyngst för hur vi egentligen vill ha spelet? Skall vi följa din ensamma väg, även om den må vara upplyst av insikt i dagens vapenteknologi, eller ska vi följa gemene spelares önskan av att få en schysst rollspelsupplevelse?
Åtminstone jag tror på det senare då jag är övertygad om att folk i regel köper ett spel just för att det uppmanar till schyssta rollspelsupplevelser. Om spelet sedan är en ambitiös strävan mot realism så kan det nog i många fall upplevas som ett stort pluss men i för hög grad så kan det nog snarare upplevas högtravande.
Så för att summera mig själv - jag tror inte din önskan att tillämpa vad du pratar om delas av särskilt många. Speciellt kommer de inte att delas när du uttrycker dig på det sätt du gör, vilket leder mig i på min andra åsikt.

Du har verkligen gjort dig framgångsrik i att skapa ovänner här på forumet. Språket du använder dig av är en mycket otrevlig blandning av personangrepp, nedlåtande sarkasm och allmän dissning. Jag tvilar inte på att du kan din hemläxa i fråga om vapenteknologi men i fråga om socialkompetens och effektiv kommunikation synes du mig ha mycket att lära.
Om du nu vill ge uttryck för en åsikt och någonstans önskar medhåll för den (vilket jag innerst inne vet att du önskar annars hade du aldrig haft ett behov av att dela med dig den här på forumet) så borde du inse vikten av att en fientligt inställd lyssnare inte lyssnar så mycket till det egentliga innehållet i det du säger utan mer på tonen hur du säger det.
Av alla de människor som läst dina åsikter så har bevisligen många chockerats av din ton vilken de inte sällan har hängt upp sig mer på än det egentliga innehåll du önskade förmedla. Således har du bevisligen bitvis misslyckats i din önskan att förmedla din åsikt och alltså har du missat lite av poängen med ett forum som är tänkt till att vara en kommunikativ möjlighet att utbyta åsikter.


Ljusetsriddare - som personligen gillade Offensiv för var den var dvs. en fiktiv guide om framtidens vapen inom ett rollspels ramar och inte ett anspråk på minutiös verklighetssimulering
 

SuperLee

Veteran
Joined
10 Apr 2004
Messages
5
Re: Heh.

om du tar och tittar upp bakom hennes röv ett tag
så inser du säkert att mina två rader av text inte
innehöll några försök att vara lustig.

du kan säkert intala dig att du har ett fruktansvärt
fruktsamt liv med många personer som älskar dig.
men vad spelar det för roll? både hon och du har
uppenbarligen läst igenom texten vilket tyder på
att ni faktiskt inte har något bättre för er.

att du tycker att ett diskriminerande av en åsik som levereras i ett hårt paket är en självklarhet bevisar bara hur bräckligt ego du har.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Denna tråd - en studie i svart.

*skriver under*

Jag har också läst igenom det mesta och håller med föregående talare (ljusetsriddare) på de flesta punkter. Nu har jag ju inte tittat på offensiv, men jag tycker inte det behövs för att uttala sig. Neotech är cyberpunkt och cyberpunk är inte tänkt att vara superrealistiskt, eller precis som någon påpekade, det är en emotionell genre.

Nu blir det lite OT, men strunt i det. Kan det vara så att cyberpunk fortfarande är den vision som kom med Neuromancer och Do androids dream of electric sheep? Den är ju lite förlegad vid det här laget och vi vet ju att en eventuell cyberrymd inte kommer se ut som den gör i Neotech eftersom vi helt enkelt har kommit mycket närmare det än när böckerna Neotechs idéer kommer ifrån skrevs. Jag är inte säker på att att cyberpunk som genre skulle överleva en full uppdatering till dagens "mer realistiska" syn på hur livet kommer se ut om femtio år. Cyberpunk för mig är de två böckerna och filmen baserad på den ena, Bladerunner.
 
Top