Nekromanti Neotech offensiv - en studie i brunt.

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några detaljer bara...

"Och när det gäller vare sig man måste ha skrivit ett rollspel eller inte, så har antagligen personer som spelat riktigt mycket rollspel väldigt bra koll, och deras åsikter om än genomsyrade av hat, skall hanteras seriöst. För det är han/hon och hans/hennes vänner som kommer köpa nästa utgåva, eller göra det. Så lite bättre argument än, "Visa att du kan skriva ett bättre själv innan du kommer och snackar" krävs det allt."

Tja, jag förväntar mig lite bättre argument än "jag är snuskigt mycket rikare än vad du är" från motståndaren. Jag ser inte vad det har med saken att göra, eller varför det skulle ursäkta kritikern från att inte behöva skriva något rollspel. Tvärtom borde det ju göra honom synnerligen lämpad att skriva rollspel, eftersom de flesta av oss som skriver rollspel faktiskt betalar för att få göra det.

Så visst, han har säkert jättebra koll. Fine. Sketbra.

...so what? Han verkar inte ens ha begripit tanken med DO. Och om han inte gör det, utan med en gång kastar skit på konstruktörerna och skriker om hur mycket bättre och rikare han är, då tänker jag faktiskt inte ge honom särskilt mycket respekt.

Han kan få respekt, men då ska han förtjäna det. Det gör han inte genom att smutskasta konstruktörerna eller använder sin välbeställdhet som argument varför han minsann inte ska skriva rollspel. Det gör han genom att visa var skåpet ska stå.

Så, jag tänker vänta på att StandAloneSteve visar var det blå skåpet ska stå. Fram till dess så gör han bäst i att inte skita i det.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Re: Några detaljer bara...

... publicerar man sitt alster offentligt så är det faktiskt någon man får vara redo att stå ut med.
...
Folk är helt enkelt för känsliga när det gäller kritik, och inbillar sig själva med att personers åsikter som inte levereras med tungan djupt var solen aldrig skiner, inte räknas.
Så om jag säger: "Sug kuk din jävla transa!" om ditt inlägg så är det bara för dig att acceptera?

Jag tror att du har massuppfittat skillnaden mellan begreppen "ge kritik" och "spy galla".

Svara på dessa frågor:
1. Är kritik något som du anser ska leda till förbättringar, eller är det ENBART till för att markera missnöje?

2. Får den som köpt ett alster av en författare/konstnär göra vilka påhopp som helst på denne?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Leverera kritik, sammanfattning och tips

Detta har sagts ett otal gånger, men jag tar det igen.

* Ja, i Sverige får man tycka vad man vill och nästan säga och skriva vad man vill. Om det är bra eller dåligt är en diskussion som inte hör hemma här.
* Utöver dessa lagar finns det ett gäng sociala regler som reglerar hur man beter sig. De flesta följer dessa, de som inte gör det brukar ganska snart skrika sig hesa för döva öron.
* På forumen tar vi hårt på dessa regler. Eftersom all kommunikation går via text kan den lättare missuppfattas. Personliga påhopp är inte tillåtna. En gång till: Personliga påhopp är inte tillåtna. Följ reglerna eller starta ett eget forum, är den allmäna devisen.

All kritik kan levereras utan hat. Pröva själv. Det går. Så: "deras åsikter om än genomsyrade av hat, skall hanteras seriöst" är tyvärr väldigt fel, åtminstone på forumen. Om kritikern inte bemödar sig skriva sansad kritik och inte kan kontrollera sina känslor ska inte mottagarna av kritiken, eller andra för den delen, förväntas ta kritikern på allvar. Ge och ta, liksom.

Så är det på forumen. Vill man ändra på det hänvisas man till www.rollspel.nu-forumet eller en direkt dialog med någon i redaktionen.

Nu, till vad jag personligen tycker. Att inte kunna kritisera utan att förolämpa är IMHO bara bristande förmåga alternativt lathet. Jag håller med dig om att folk, särskilt svenskar, måste bli bättre på att ta åt sig kritik. Problemet är väl snarast att de som gärna kryddar sin kritik med förolämpningar gör ett stort tankefel. Kritik ger man för att få förklaring eller hopp om förbättring. Det krävs inte mycket för att förstå att sannolikheten är högre att man får ett vettigt svar på sin kritik om man inte först retar upp den man kritiserar. Så oavsett om folk är bra eller dåliga på att ta kritik så kan ju kritiken knappast ge bättre effekt om man passar på att nedvärdera mottagaren totalt. Detta förutsatt att man vill att kritiken ska ge någon effekt och inte bara blir upphetsad av att gnälla.

Den här diskussionen har dock tagits många gånger förut och det fåtal som förespråkar hatisk kritik tenderar att bara svara på de inlägg där de själva provoceras. De tycks inte ha så mycket att säga mot konstruktiv kritik av deras åsikter, vilket ytterligare grundlägger min teori om att de bara är vanliga, ordinära bråkstakar och skrikhalsar.

Det här är inte ett inlägg riktat direkt till dig, eftersom du hittills fört en mycket sansad debatt, i mina ögon.

/RipperDoc - som också tycker att DO är lite fåniga, men som inser att Neotech är ett rollspel, inget mer
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Några detaljer bara...

Du förväntar dig bättre argument säger du. Gäller inte det då den andra vägen runt också kan man fråga sig? Varför inte bemöta de punkter jag har kritiserat konkret om du vill få ut något konstruktivt istället för att gapa dig blå om kycklingar och hemekonomi och konstnärligt djävla lidande mm. Kan medge att jag trollade lite då jag skrev om mina ekonomiska resurser och det svaldes ju med hull och hår ser jag - Den egentliga orsaken att jag inte skriver något rollspel är att jag redan har mina kreativa resurser uppbundna i andra projekt som intresserar mig mer än rollspelskonstruktion.

Poängen du tycks lyfta fram är - "Jag är spelkonstruktör inte du, jag behöver inte sträva efter att göra solida produkter så länge mina är marknadsledande har jag rätt i allt jag säger och gör - du vet ingenting, gör ditt eget rollspel din fjolla och kom sedan och snacka!"

Som "linda" sade tidigare, kritikens validitet blir inte mer eller mindre solid oavsett hur djupt i daimarn på er kritikern har sin tunga eller inte.

Du säger att jag inte har begripit "tanken" med DO( ! ). upplys mig då o högt ärade spelkonstruktör så ska se om jag kan delge er den där underliga respekten som det daltas om där ute i hooden eller om jag åter tvingas påpeka vart skåpet ska stå - möjligen i enklare och lena ordalag som kan nå fram utan att krossa er glasartade itegritet och ställa er i försvarsläge. Men så är det i vår runda värld somliga har skinn på näsan andra inte. Lite Hoa-Hoa VS Jacksson över det här så att säga.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Stand Alone? Wonder why...

Du förväntar dig bättre argument säger du. Gäller inte det då den andra vägen runt också kan man fråga sig?
Krille HAR redan bra argument. Nu är det DIN tur att försöka.

Testa detta: skriv EN sak som är dåligt med Neotech Offensiv UTAN att hacka på NÅGON. Försök. Jag tror inte du klarar det, men jag har gärna fel. Kom igen du ensamstående Steve, endast EN sak utan att förolämpa, bara informera.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några detaljer bara...

Snacka om troll.



Poängen är helt enkelt att om du nu är så jävla bra, hjälp neogames att göra bättre rollspel! Du gör ingen gladare genom att linda in skit i silkespapper och kasta på konstruktörerna. Du gör alla gladare genom att hjälpa till.

"Du säger att jag inte har begripit "tanken" med DO( ! ). upplys mig då o högt ärade spelkonstruktör"

Varför gjorde Gateway komönstrade datorer? Vad vann datorerna av att vara komönstrade? Liksom, det är DOs marknadsföringsgrej att göra sådana där überlöjliga vapen.

Och kom inte och påstå att det inte görs idag - jag har en bild nånstans från en taiwanesisk firma som bygger bakladdade pistoler som skjuter .50 BMG, enbart för att visa hur ball och bra deras rekylbromsar är.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Några detaljer bara...

Fy bubblan vad du blir tråkig att läsa efter ett tag. Du pressar och pressar men verkar ha förtvivlat svårt att få fram någonting och det blir mest endast ett stort bröl av det hela.

"Du förväntar dig bättre argument säger du,"

Krille är inte den ända. För där du sitter och knappar ner bröl efter bröl så kan jag inte låta bli att tänka: vad vill stackaren egentligen? De flesta vapenexperter verkar kunna verifiera att de är just vapenexperter. De flesta vapenexperter brukar kunna behärska det här med punktuation och stuckeindelning, eftersom deras expertis är lättare att ta åt sig då. De flesta vapenexperter brukar inte dra upp sin egen inkomst i en argumentation.

Men sedan kanske du inte är som andra vapenexperter heller, självutnämnda sådana brukar inte vara det.

Du verkar mest syssla med bajskastning. Du kastar och kastar åt alla håll, för någon måste du ju kunna träffa iaf. Men låt mig då lära dig bajskastningens gyllene regel: det är inte hur mycket bajs du kastar som räknas, det är hur mycket som fastnar. Så vill du kasta bajs, bygg upp den med konkreta argument, så ska vi se om den inte vill fastna bättre.

God fortsättning på argumentationen.
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Några detaljer bara...

Skilldnaden på magnum research jaktfetish arsenaler och demonstrativa .50 BMG pistoler som klyver betonggrisar är att dessa är riktade mot vapenfetishister och industrispecialister i ett land som har svårt att inse allvaret i spridning och idiotglorifiering av handeldvapen. Dessa vapen hypas inte upp och marknadsförs som "kolla vad den grisar den heter spray n pray grisbössan" till militärindustri. Jag kan inte tänka mig att ni menar att civila användare är 2059 utrustar sig med gatlingkanoner bara för att de är smaklösa och überlöjliga och framför allt så kan ni inte mena att detta skulle vara lagligt.

Förklara nu på trovärdigt vis varför en reguljär arme skulle skaffa sig DO vapen, varför ni har missat eldavbrott värderna så markant, varför ni inte följde den pågående militära utvecklingen med OFW, landwarrior, OICW, metalstorm etc, etc i ert rollspel som utger sig för att ha ambitionet att leverera realism. Förklara vad DO gör i det enda landet i neotech världen där man inte borde kunna hitta sådana verksamheter. Förklara gärna även varför Ruger AP9 Dragon Deluxe ser ut som den gör om den nu riktar sig till "folk med stil". Förklara vilken slags narkotika ni gick på då ni valde att ta med en kärnvapen handgranat.

En annan fråga som har hemsökt mig i många år är hur många dussin rollpersoner averkade ni då ni speltestade Pandora Complex? vi försökte vid ett tillfälle klara det enligt regelverket med 20st (4 var) men dessa tog slut ungefär då ninjorna otippat hoppade ned på matbordet och började grisa - försöker ni ens när ni skriver era äventyr?
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Några detaljer bara...

1) Ibland eftersträvar man faktiskt inte förbättring då man inte bryr sig om något förbättras eller ej, utan kanske helt enkelt vill uttrycka missnöjje. Så både och.

2) Självklart finns det riktiga lagar för vad man får säga och göra mot andra personer, men själva alstret är givetvis helt fritt att spy galla på tills magsäcken kommer upp. Och väljer man som sagt att publicera sitt alster offentligt så har man valt att offentliggöra sitt namn i sammanband med något som uppenbarligen alla personer inte tycker om, detta leder till att man måste acceptera att ogillandet av spelet och ens namn kan komma att nämnas i samband. Precis som offentliga personer får stå ut med att tidningar tar bilder på dom och skriver skvaller.

Och ja, vad du än skriver åt mig här på forumet bryr jag mig dess mindre om, däremot är nog chansen stor att en moderator ser vad du skriver och antagligen upplyser dig om the code of conduct här. Vad ska man annars göra än att acceptera att du har valt att säga så? Säga det tillbaka eller börja slåss? Nej.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Skämd fisk

Du har inte reflekterat över att vi pratar om ett rollspel? Jag hör inte dig gnälla över de ungefär tiotusen actionfilmer som andas samma tema som Neotech? Jag antar att du får kväljningar varje gång du ser filmer som de som inspirerat till Neotech? Längst bak i N1 kan man läsa att filmer som Brazil, Flykten från New York och Universal Soldier gett inspiration. Men hallå? Det finns ju inte omedelbar rörpost (Brazil), Manhattan var inte alls ett fängelse år 1997 (Flykten från New York) och det finns inga som kan slå ihjäl femtievla personer med en handsnärt (Universal Soldier, eller snarare Jean-Claude Van Damme)!!!!! Eller?

Neotech är inte en framtidsförutsägelse, det förstår vem som helst som läser spelet. Det som finns är ett "visst mått av trovärdighet" eller realism. Det kommer alltid vara en debatt om exakt vari denna trovärdighet ligger, och det är en väldigt problematiskt diskussion, eftersom jag har svårt att ta folk på allvar som hävdar sig kunna säga hur det absolut inte kan vara om sisådär 55 år. Ta och läs vad folk på femtiotalet trodde om vår tid...

Jag är delförfattare till Offensiv. Jag har dock inte skrivit vapnen eller ens rört DO (jag arbetade med vapenkulturen, vapenlagstiftningen och annat dylikt). Jag ska försöka bemöta några av dina argument, trots att jag inte ens är i närhetena av att vara "vapenexpert". Faktum är att det som behövs är en känsla för konsekvens samt lite fantasi. Jag är dock övertygad om att jag ger mig in på ett lönlöst uppdrag, med tanke på din grundinställning till hur ett rollspel får vara.

varför en reguljär arme skulle skaffa sig DO vapen
Om vapnen har bra prestanda och/eller DO har ett rykte sig om att göra kvalitativa vapen och/eller DO har en aktiv marknadsföringsavdelning. Om man läser lite mellan raderna inser man dock att DO inte främst riktar sig till reguljära arméer utan till privatpersoner och säkerhetsfirmor. Jag menar, SFS:s försvar i Neotech använder inte DO:s vapen utan SCE:s vapen, även om de två företagen är olika sidor på sama mynt. Reguljära seriösa arméer köper sannolikt inte DO-vapen utan håller sig till ex. Colt.

varför ni har missat eldavbrott värderna så markant
Kan jag inte säga något om. Jag har inte skrivit några EAB. Däremot undrar jag hur du vet att vi missar de faktiska värdena?

varför ni inte följde den pågående militära utvecklingen
Jag kan inte säga om vi gjort det eller inte eftersom det inte var mitt område, men det finns så mkt annat i Neotech som inte följer vår nutida utveckling att jag inte förstår vad du hänger upp dig på? Det kallas fiktion.

Förklara vad DO gör i det enda landet i neotech världen där man inte borde kunna hitta sådana verksamheter
Sådana verksamheter? Du menar sådana som Bofors? Eller menar du att DO är för skrikiga och vräkiga för oss skandinavier? Tja, i Neotech har skandinavien utvecklats mot ett brutalare, nationalistiskare samhälle och det fnns ingen djup grund av moralisk konservatism i området.

varför Ruger AP9 Dragon Deluxe ser ut som den gör om den nu riktar sig till "folk med stil".
Det handlar i stort sett bara om marknadsföring. Om all reklam säger att en Skoda är den bästa bilen kommer folk förr eller senare anse att Skoda är status. Särskilt om den glänser som guld, inte ser ut som andra bilar och är fasansfullt dyr. Egentligen brukar det räcka med att något är på tok för dyrt för att det ska bli status.

vilken slags narkotika ni gick på då ni valde att ta med en kärnvapen handgranat
Jag misstänker att Marco dricker kaffe. Jag skrev inte handgranaten, men jag kan misstänka att det där med "kärnvapen" utgör en stor tjusningskraft på "konsumenterna". De praktiska användningsområdena för granaten lär vara mycket liten och jag har svårt att tänka mig någon seriös soldat nyttja den. Men, det hindrar väl inte företagen från att tillverka en sådan?

En annan fråga som har hemsökt mig i många år är hur många dussin rollpersoner averkade ni då ni speltestade Pandora Complex
:gremlaugh: Jag har inte skrivit eller speltestat Pandora Complex, men jag måste säga att det är första gången jag ser någon klaga på författarna för att deras rollpersoner dör i ett äventyr *skratt* Det är spelledarens ansvar att justera motståndet och om inte spelledaren klarar av att justera motståndet efter rollpersonerna är inte det äventyrsförfattarnas fel. Men det är klart, om man slaviskt följer allt som står i boken... När vi spelade äventyret i vår spelgrupp gick det galant, för övrigt, men det är klart, vi tummade säkert på någon regel.

Alltså. I dina första två inlägg anade jag bakom all analfixering att du tyckte dig ha hittat fel i Offensiv. Eftersom jag aldrig skulle titulera mig vapenexpert kan jag inte rimligtvis säga att du har fel om allt gällande gatlingkulsprutor och ammunitionskånkande. Men när du nu börjar klaga på att du inte klarar av Neogames äventyr börjar det bara lukta ett försenat aprilskämt, eller bara skämd fisk...

/RipperDoc - som är övertygad om att det finns en hel kasse faktafel i Offensiv och som gärna uppmärksammas på dem (med källhänvisning) så att de kan korrigeras i framtiden
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Några detaljer bara...

Ibland eftersträvar man faktiskt inte förbättring då man inte bryr sig om något förbättras eller ej, utan kanske helt enkelt vill uttrycka missnöjje.

Kallas det gnäll?

Självklart finns det riktiga lagar för vad man får säga och göra mot andra personer, men själva alstret är givetvis helt fritt att spy galla på tills magsäcken kommer upp

Instämmer till fullo! Det är den underbara delen med den svenska tryck- och yttrandefriheten. Problemet är väl att EnsammeStefan (StandAloneSteve) gjorde sig mycket besvär för att ge sig på författarna och inte bara Offensiv.

/RipperDoc - som inte har något emot att bli fotad av en tidning...alltså...fotograferad :gremlaugh:
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Stand Alone? Wonder why...

Jag tyckte han gjorde det.

Varför hänga upp sig?

Det finns faktiskt en massa saker i Neotech 2 och offensiv som är dåliga, t.ex. så är vattensprutande leksaken super socker farligare än vissa pistoler, och om jag inte minns helt fel så är skadesystemet/pansar, så missbildat på sina håll att man kan klyva tanks med tvåhandssvärd.

DO, och resten kan man egentligen bara klippa ut ur boken. Men att det finns ett smidigt och realistiskt skadesystem är det viktigaste i hela spelet.

Självklart kan man inte släppa något perfekt direkt, det är på tok för tidskrävande att sitta och köra closed beta på spelet till perfektion eftersom regler ändå kommer missbrukas oliktänkande som hittar andra glipor. Men vad man hade kunnat göra åt sådant här är att uppdatera reglerna (det kanske ni redan gör vad vet jag), men precis som med online spel och liknande så hade det varit smart att följa utvecklingen och göra regeländringar baserade på feedback.
Och t.ex. släppa dessa på hemsidan, eller skicka hem gratis till folk som köpt spelet och registrerat sin kopia på nåt sätt.
Så om man upptäcker att, aj fan, dom här reglerna är riktigt pantade, vad tänkte vi på egentligen? Så åtgärdar man det.
Eller kanske att man inte tänkt till när man skapat vissa vapen, eller fiktiva historier som verkar på tok för orealistiska.

Ungefär så hade iaf jag gjort om jag fått styra över utvecklingen av ett rollspel efter release. Och ja, jag vet att folk hade gnällt även om man gjort försök att balansera ut allting, men så är det bara. Folk är gnälliga, men det finns dess mer människor som kommer njuta av den balanserade produkten än av dom som bojkottar regeländringar och kör sitt eget race.

För att svara på ett redan kommande påstående så kan man ju självklart ändra på regler själv om man så behagar, men det tenderar att bli bättre balans och bättre på alla sätt och vis, om man kan peka i boken och säga att så är det, istället för att hamna i ytterligare diskussioner om hur regeln borde tweakas.
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Skämd fisk

Det finns något inom oss som kallas omdömme och det kan nyttjas för att finna vad som är rimligt eller inte gällande framtidsutveckligen.

I vår spelgrupp spelar vi ett neotech som har en realistisk framtoning i fråga om actionnivåerna och där överlevnaden handlar om taktiskt korrekta bedömningar av situationerna. I detta fall är det system som följer med neotech mycket dugligt. Vi spelar uteslutande hemgjorda uppdrag och rör inte de officiella utgåvorna sedan vi skrockande läst igenom vansinnet de utgjort efter det enda bra officiella äventyr som sett världens ljus: havets tigrar till N1. Hur som helst så var jag och en kamrat förbryllade över hur många "instakills" som hade skapats i äventyret pandora complex så vi bestämde oss för att utröna hur pass kompatibelt det var med regelverket. Resultat var ett enhäldigt: Inte alls. Ett rent skämt. Den som skrev Pandora Complex kan inte ha avsett att det skull fungera med den dödlighet som utgör mycket av spänningen med neotech. Det är en amerikansk hjärndöd dussinaction som inte alls stämmer överens med många av de realistiska inslagen i neotech. Något som i sin tur får en att dra på smilbanden upp till öronen när man läser Marco Behrmanns präktiga förord till neotech offensiv om "att det inte är fråga om att glorifiera något våldsbruk" etc.

Är det neotech redaktionens officiella ståndpunkt att privatpersoner och säkerhetsföretag i "erat" neotech utrustar sig med handburna gatlingkulsprutor? XD

Alla de punkter som du radar upp om inspirations källorna till N1 påpekar ni själva endast gäller stämning och anda som ni tagit tillvara på. Prova själv att slå ihjäl femtioelva personer med handsnärtar enligt ert stridssystem - wont happen.

Du verkar ju inte vara så insatt i Offensiv så jag väntar hellre på att någon mer initierad varelse svarar på frågorna innan jag bemödar ta den disskusionen
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Skämd fisk

Det finns något inom oss som kallas omdömme och det kan nyttjas för att finna vad som är rimligt eller inte gällande framtidsutveckligen

Det finns något som kallas omdöme som tycks vara olika hos alla. Jag bara förutsatte att du hade mer än ditt eget omdöme att komma med efter din så starka kritik av Offensiv.

Vad författarna av Pandora avsåg vet jag inte, men jag vet att vi klarade av att spela det utan att frångå regelsystemet och utan att ha optimerade rollpersoner. Betänkt då att detta gäller N1:s regelsystem som är erkänt orealistiskt; eller låt oss säga actionbetonat.

Men det var åratal sedan. Jag skulle aldrig ta i ett Neotechspelpass med tång som baserades på en Dolph Lundgren-film. Det är fortarande helt ovidkommande att anklaga författaren för att ni inte kunde klara av äventyret. Skriver man ett köpeäventyr måste man kunna lita på att spelledaren kan anpassa äventyret efter rollpersonerna, eftersom man aldrig kan skriva ett äventyr som passar alla typer av rollpersoner.

Är det neotech redaktionens officiella ståndpunkt att privatpersoner och säkerhetsföretag i "erat" neotech utrustar sig med handburna gatlingkulsprutor?

Nu var det inte vad jag sade, och det är ingalunda någon redaktions ståndpunkt, utan min officiella ståndpunkt. Gatlingkulsprutorna, främst steadygunsen, skulle jag kunna se i händerna på insatssoldater som på nära håll måste nedgöra stora folkmassor. Det är således ett vapen för att bekämpa ex. demonstrationer (nu inte sagt att det är det enda användningsområdet). I min spelvärld är Interpols upprensningsenhet utrustade med den typen av gatlingkulsprutor. De måste kunna röra sig i tät, bebyggd terräng, vilket inte fordon alltid kan, och de måste också kunna släppas ner från helikopter med kort varsel.

Det här säger dock fortfarande inget om hur mycket DO faktiskt skulle sälja av sina gatlingkulsprutor. Vem har sagt att de är vanligt använda?

Prova själv att slå ihjäl femtioelva personer med handsnärtar enligt ert stridssystem - wont happen.

Nej, tackolov. Min poäng var dock att Neotech inte har krav på sig att vara trovärdigare än en lagom trovärdig actionrulle. Det ska inte sticka i ögonen, men det måste inte heller klara av en vetenskaplig genomgång. Väldigt, väldigt få action- eller science fiction-filmer är helt trovärdiga.

Du verkar ju inte vara så insatt i Offensiv så jag väntar hellre på att någon mer initierad varelse svarar på frågorna

Jag är allt insatt i Offensiv. Jag har läst igenom manuset otaliga gånger. Däremot erkände jag att jag inte titulerade mig som vapenexpert. Det är Marco du vill ska svara på dina "frågor", men sannolikheten är väl väldigt liten med tanke på hur du lindade in dina påstående med förolämpningar åt höger och vänster. Du ska vara glad att någon svarade på dina frågor överhuvudtaget.

/RipperDoc
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Skämd fisk

Jag har inte skrivit eller speltestat Pandora Complex, men jag måste säga att det är första gången jag ser någon klaga på författarna för att deras rollpersoner dör i ett äventyr *skratt* Det är spelledarens ansvar att justera motståndet och om inte spelledaren klarar av att justera motståndet efter rollpersonerna är inte det äventyrsförfattarnas fel. Men det är klart, om man slaviskt följer allt som står i boken... När vi spelade äventyret i vår spelgrupp gick det galant, för övrigt, men det är klart, vi tummade säkert på någon regel.
Så vad du säger är att när ni gör ett uppdrag så använder ni annorlunda regler än dom som ni själv förevigat i neotech boken? Och förväntar er att det är underförstått att ni är så pass inkompetenta att ni skapar ett uppdrag som är helt omöjligt att genomföra utan att ändra på det. Ska uppdraget vara så pass dåligt igenomtänkt så borde ni skriva en bok med uppdragstips, istället för uppdrag där förloppet är beskrivet i detalj. Ja självklart så kan man ändra på det själv, men vad är då meningen att ens köpa erat uppdrag, så svårt är det inte att komma ett eget.

Där tycker jag din argumentering, och ditt försök till att göra dig lustig är riktigt dåligt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Katana och pansar[OT]

om jag inte minns helt fel så är skadesystemet/pansar, så missbildat på sina håll att man kan klyva tanks med tvåhandssvärd.

<blockquote><font class="small">Citat Någon som du känner, Kameli:</font><hr />
Samuraj-Ulf är en präktig mästare på kenjutsu och daskar till en sovjetisk tankt med sin katana.
Pansaret är 500mm tjockt där han drämmer till och ger följdaktligen ett SKY på 20.
Samuraj-ulf slår 7t6 i skada (Ja! Man KAN ge så mycket skada med en katana), 32.
Enligt reglerna dras nu SKY (20) bort från skadan, om det inte är flexibelt pansar, då dras halva SKY bort istället....
M.a.o. så högg just nu Samuraj-Ulf genom ett stridsvagnspansar och har så mycket skada kvar att han kan dessutom orsaka en extraskada. [/quote]

Det där behandlas i följande tråd, och det framkom inte direkt mycket mer än att vår kära Kameli grovt feltolkat skade/pansarsystemet. Om man däremot väljer att tolka det som han kan man hugga igenom 500 mm pansar med en katana. Vi andra väljer att inte göra det, för en katana har inget PEN-värde att jämföra med pansarets SKY och på så sätt kan man inte avgöra hur mycket av skadan som dämpas. Det täcks inte av reglerna, med andra ord. Täcks det inte av reglerna tar man till sitt sunda förnuft. Kan man hugga igenom 500 mm pansar med en katana? Nej. Inte nu, inte om 55 år.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En studie i brunt

Tja, det är ju ett välkänt faktum att man kommer längre med svavelsyra än socker. Att håna någon och spy galla över dennes skapelse är ett alltid lika effektivt sätt åstadkomma förändringar. Det är den som skriker högst och argast som får sin vilja igenom. Imponerande att du orkar vara så arg, det kanske är lika bra du inte har tillgång till den arsenal som finns i den omnämnda modulen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Skämd fisk

Jag har inte skrivit några äventyr tll Neotech och vet inte hur författarna jag gjort. Som jag påpekat, jag har bara spelat (spellett) det.

Självklart finns det en gräns. Uppdrag kan ges en inledande svårighetsnivå, som är mycket ungefärlig. Den nivån bör ultimat passa majoriteten av alla spelgrupper, men det är förstås extremt svårt att lyckas med det utan att ha statistik över spelarnas spelgrupper. Så istället får man höfta och (förmodligen) utgå från sin egen spelstil som konstruktör.

I realiteten kommer det innebära att i stort sett varje spelgrupp kommer behöva justera svårighetsgraden (spelledarens ansvar). En del får göra det mycket, andra lite. Givetvis finns det en gräns. Om uppdraget är förjäkla svårt får spelledarna det problematiskt. Jag anser dock inte att det är fallet i Pandora Complex. Hade så varit fallet är jag övertygad om att fler skulle hört av sig om hur hemskt svårt äventyr det är och vi skulle ha märkt av det när vi spelade.

Köpeäventyrens problem att försöka anpassas efter alla gör att jag hellre ser att andra moduler än äventyr skrivs, men det är min personliga åsikt. Hemmagjorda äventyr tenderar att bli mycket bättre, IMHO.

/RipperDoc
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Skit lockar till sig flugor [NT]

Puss på dig. Det var alltför längesedan vi sist såg till dig och dina polare. :gremlaugh:
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Katana och pansar[OT]

Enligt reglerna:

Utdrag ur Neotceh Grundregler:
"För vapen utan PEN , exempelvis alla närstridsvapen, subtraheras vanligtvis SKY från de slagna skadeverkan direkt.
Skadeverkan kan i vissa fall reduceras till noll (0)."

Går alltså aldeles utmärkt att körna näven genom ett skyttefordon men om man var dåraktig nog att skjuta mot den med .50 match så sitter man med brunt på tummen.

Skulle du mena på att man inte kan påverka statiska objekt med närstridsvapen (vilket enligt tråden skall stå i boken, tydligen inte under varesig Närstrid eller Skyddande objekt) så kan du tydligen inte ens forcera en ruta pansarglas med en timmeryxa, än mindre en stubbe på din tomt.

Vidare verkan neogames helt ha missat utvecklinen av moderna kompositpansar till förmån för Crysteel, nån form av superlegering som hör hemma i en 70-tals novel komponerad av en amfetaminmissbrukande hippie. Att bara kötta på lager efter lager av plåt blev omodernt för femtio år sedan.
Men tydligen har det skett en regression av utvecklingen av pansar 2059 eftersom du inte kan forcera sagda bil med .300 winmag eller underkalibriga uran-sabots i baggen.

På tal om klyvbart material: jag vill även veta hur produktionsteamet på DO tänkte då de utvecklade sin idiotiska fissionsgranat.
Till att börja med så måste det krävts en brutal ändring av naturlagarna för att en granat med vikt på 1,2 kg skall ens nästan kunna uppnå kritisk massa.
För det andra vill jag se utvecklingskostnaderna som skall tas igen genom att sälja den för 30000 (till sagda säkerhetsstyrkor då de måste anfalla japanska byar?), lägg detta till den fachistoida kontrollen av klyvbart material, ur vilket DO tydligen är exkluderat.
Ni som orkar räkna lite inser även att en lika tung laddning RDX-C ger nästintill samma verkan utan behovet av strålskyddsdräkt och dessutom för inte ens en hundradel av priset.
 
Top