Nekromanti Neotech offensiv - en studie i brunt.

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Ibland så kan man med glädje öppna en bok bara för att efter endel bläddrande tänka att det här är produkten av kompetent folk med stort sakvetande och kompetens och vars långa arbetstimmar resulterat i ett arbete som känns både genuint realistiskt och givande. Sedan så kan man också komma att skåda kreationer så fassansfulla att man genast upplever känslan av hur någon strör avföring i jacket på en, krämar ut en fet utvecklingsstörd lincoln rakt i anletet på en inte ont anande konsument och läsare.

All den härlighet som offensiv utgör kommer att grusas av en smaklös fekalie ur det mörkaste av rectum. Som självmant krupit ut ur konstruktörens ändöppning bara för att korrumpera inte mindre än 176 sidor av prima papper.

Med tanke på den tid som det tog innan offensiv såg dagensljus på hyllorna runt om i landet så måste förlossningen ha varit så svår att missfostret i fråga inte enbart lagt sig på tvären och krävt livet ur den havande modern till den en gång underbara utgåvan, den måste även ha varit i propotioner av en fullvuxen man - En man som med sina första stapplande steg sätter kurs mot en skrivmaskin och med sina händer formar två bokstäver på pappret som likt ett ont omen kan utläsas som begynelsebokstäverna till Död & Ondska - DO är fött.

Kanalisering av sådana här kvantiteter vansinne kan endast ha sina rötter hos en man sprungen ur den numera nedmonterade psykvårdens madresserade korridorer. En man vars röst i en tryggare tid endast kunde höras bakom tjocka dörrar nedsludrad av psykofarmaka som dock nu inte bara gör sig hörd på gator och torg utan även går i tryck - Detta i ett av sveriges mest lovande rollspelsserier genom tiderna.

Varför är nu DO så fel att det kan få vuxna män att gråta blod och avföring ut ur sina ögonglober? Om vi för tillfället åsidosätter all idioti och den totala avsaknaden av sakkunskap eller ens grundläggande kännedom och insikt kring vapens funktioner/användningsområde än mindre grundläggande fysik på gymnasie nivå så återstår kärnan i det vansinne som utgör detta vidriga alster: Konstruktion som mer verkat fokusera att imponera på sinnessvaga tolvåringar med rambo infogad i storgången än att bilda något som ens på avstånd skull kunna ses som realistiska eller ändamålsenliga arsenaler. Att till detta lägga en gimmick som är så överdriven och tragisk att den inte ens duger som parodi på amerikanska "Science of Kaboom" Magnum Research gör att man frågar sig hurvida denne mans medarbetare försets med veritabla I-balkar mellan öronen då de inte uppfattar varningssingnalerna som borde vara så uppenbara att den ansvarige inte bara avskedas utan även låses in i redaktörens jordkällare som straff för sina tillkortakommanden som skribent/människa. Förvisso så har neotechs kvalitet rasat fruktansvärt sedan den ursprungliga utgåvan men har ändå hållt sig inom ramarna för vad som kan tolereras - inte helt olikt ett raglande rattfyllo som lyckas hålla sig på körbanan hela vägen hem. Med denna nya förbättrade dåre vid ratten så är det dock inte längre möjligt att göra denna jämnförelse då det skulle krävas att han tar upp fler körfält än vad en människa kan ha promille i systemet. Att denne man inte är lämpad att komma till tals gör sig inte minst påmint genom hans till synes omfattande engelska ordföråd som tycks inkludera dusinett superlativ följt av ordet "kill". Tillråga på allt så ger redaktionen detta mentala kalhygge klartecken att förlägga denna vansinnets fabrik till skandinavien som i neotechs värld liknar en värvningsaffish för vitt ariskt motstånds stolta blåögda framtidsskildringar.

Cyberpunkens ständigt återkomande flagskepp är de onda företagens rovdrift efter resurser och kontroll över massorna, då neotech redaktionen tycks ha blivit omhändertagen av en moderat dödsfront som ser den friamarknaden som en självförklarande utopi och lastat över skurkrollen på diverse mindre trovärdiga haschtomtar så verkar ett försök ha gjorts att låta kräma in allt detta i ett enda företag vars kritik finns att skåda ovan. Ett drag som i sintur delar upp världen i delar där svart och vitt är om möjligt mer framträdande än på ett schackbräde. Rent utsagt så är neotech påväg att bli en tragisk mall för hollywood inspirerad dussinaction med barntillåtna bovar och stjärnsbeströda fanor med gråtande örnar i förgrunden. Att DO då (förhoppningsvis) skulle vara en parodi på allt detta skulle i sin tur innebära att det istället agerar likt ett estonia liknande flagskepp som med öppet bogvisir och med sin mongolida besättning kvar i hamn seglar mot en ung och oförstörd publik som med glädje bordar det sjunkande skeppet och okritiskt omfamnar dess last av idiotisk och poänglös våldsglorifiering - som i sin tur står i lika stark kontrast mot denna moduls förord som hirsoshimas befolkning gjorde mot himlavalvet den dag den amerikanska örnen brede ut sina vingar i strävan efter fred och försoning.

Vem den ansvarige än är så bör denna männsika ta sitt ansvar och på nästa Lincon be om ursäkt till rollspels sverige och på scen begå seppuku för att sona sina synder.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Mycket poetiskt skrivet, lite väl poetiskt skrivet. Själv lyckades jag inte riktigt urtolka exakt vad som ville sägas (orkade bara läsa igenom det en gång). Skulle man kunna få en kortfattad sammanfattnig av den galla du vill spy över neotech och i synnerhet offensiv (vad jag förstod).

Poesi och bildliga texter kan vara bra men är ytters dåliga då ens budskap slukas av konsten och därmed inte kommer fram mer än en skugga en mulen dag.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Hum.. Det var elakt skrivet, men å andra sidan, varför inte? När man publicerar en bok får man stå sitt kast och nästan förvänta sig att endel folk kommer att toksåga boken.
Toksågningar är väl bra ibland.. Även om jag inte riktigt ser vad det är du vill säga med ditt inlägg.. Whatever.

Saken är väl ändå inte att boken kanske är kass, utan att du har köpt den. Det står ju på boken att den innehåller sanslöst mycket vapenporr.. Skyll dig själv? Varför köpte du den från första början :gremtongue:?
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Jag köpte den för att jag ville ha vapenporr - som du säger men vad ser man jo DO! Vapenporr förutsätter att folk vet något om vapen när de ska porra till det. Men neotech offensiv har missat allt vad smallarms-utveckling innebär. I verkligheten så lär de framtida soldatsystemen med all sannolikhet influeras hårt av airburst systemet på spjutspets projektet OICW (som var väl dokumenterat redan då offensiv var på gång. Att de missat denna naturliga utveckling mot presitions granat vapen är en sak - att alla deras vapen år tvåtusen - djävla - femtionio har mer eldavbrott än en misshandlad bofors AK5a är en annan. dagens state of the art system så som G36 och den ännu nyare XM8 jammar i princip aldrig och då borde inte vapnen jamma nonstop om ett halvsekel heller. Men det är inte nog med att de missat även detta nejdå de ersätter detta med deras egen lilla framtidsvision om vapenindustrin där den unde koreakonflikten kaserade iden om portabla gatling kulsprutor för personalbruk har fått visa sitt fula tryne än en gång. Att en gatling som skjuter 80 skott/sekund har en rekyl på över 150kg har undgått dem och bortförklaras med gyrostabilisator och annat löst mumbojumbo som får en att gråta åt deras ignorans. Att ett vapen med en eldhastighet på 50-100 skott per sekund saknar användningsområde på infanterinivå då måltavlor inte radar upp sig för att bli sönder sprayade samtidigt undgår dem helt. Att det är rätt drygt att kånka omkring på ett par tusen skott i fält för att ha något att grisa med verkar de inte heller se som ett hinder. Gatlingkulsprutor används idag endast på instabila eldplatformar så som flygplan eller helikoptrar där man måste träffa måltavlor som rör sig väldigt snabbt genom den tilltänkta skottlinjen. Detta bruksområde hade även det sitt ursprung i korea konflikten där man insåg att man behövde luftunderstöd för infanteriet och löste detta genom att montera upp till 5 fixerade gatling kulsprutor på trupptransport och spanings helikoptrar - vilket i sin tur myntade termen "gunship". Utvecklingen har dock gått IFRÅN gatlingprincipen som går ut på att strö kulor över ett område tills man träffar något till precisons system som då ofta använder rundor av betydligt större kalibrar än de som finns i offensiv laddade med granatlikande stridspetsar, tungsten/uran sabots och dylikt.

Efter att ha läst offensiv så vet jag utan tvekan att jag hade kunnat göra ett bättre jobb på vapensektionen än neogames på halva tiden det tog dom att kräma ur sig DO - Death fuckin Ordnance - Dessutom placerat i det överromantiserade skandinavien - där av mitt ilskna inlägg till ansvarig. Dessutom har dessa vapen försets med namn som får de i techno 2000 till det gamla mutant att skämas: "Silver kill, rapid kill, mass kill, angle kill, kill, kill, kill jag är ett offer."

Ansvariga borde i rättvisans tecken ställas framför en metalstorm i ready2recive pose IMHO.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Put your money where your mouth is!

"Efter att ha läst offensiv så vet jag utan tvekan att jag hade kunnat göra ett bättre jobb på vapensektionen än neogames på halva tiden det tog dom att kräma ur sig DO"

Jag tänker inte ta dig på allvar förrän jag ser ditt författarnamn på en PDF eller ännu hellre en volym med Neogames logga på. Skryta kan vem som helst göra, men skriva rollspel är det få som gör.

Ta kontakt med Neogames redan imorgon. Om du inte är så bra som du säger så lär du snart märka det, och om du är det så har vi snart ett bättre rollspel.

Buss på!
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Re: Put your money where your mouth is!

"Skryta kan vem som helst göra, men skriva rollspel är det få som gör."

Egnas barn andras ungar. Att ni är få som har detta ämbete i en population på en 9-10 miljoner får väl ändå anses normalt, lika fullt skall väl då dessa utvalda ur träckpoolen kunna ta kritik som vilken annan yrkesgrupp som helst utan att bete sig som skadeskjutna kärringar - Som Kogo en gång sade "Jag tycker inte om en man som inte har något mod"

med en mångårig erfarenhet av rollspelande och handeldvapen och ond bråd död så borde det råda litet tvivel om min grundläggande kompetens gentemot offensiv författarnas bevisligen bristande kunskaper. Detta borde lätt framstå om du bemödar kolla upp de få punkter jag radade upp i föregående inlägg. Gällande att jag hade klarat det har jag alltås inga som helst tvivel om hurvida du har det eller inte stör mig föga - Det hör den svenska mentaliteten till att ha jantelagen infogad i storgången.

Men att göra karriär i samma miljö som ansvariga för detta verk bara för att bevisa att man hade klarat det är ungefär lika lockande som att bli rektalsonderad av en gorilla - bara för att bevisa att man hade klarat det.

Tex säg att man är dödstraff motståndare - Då framför man sin kritik verbalt eller skriftligen - man springer inte in och slår av strömmen för dom 5 minuter innan skylaunch. Samma sak här: Jag önskar åtgärda problemen genom att upplysa ansvariga om deras snedsteg samtidigt som jag ventilerar mina starka åsikter om just detta slarv och i DO's fall debila avfart.

Om ni har frågor gällande handeldvapen så ställer jag dock min kunskap till ert förfogande hellre än att se en dylik produkt nå marknaden igen. Skicka bara ett medelande med era tankegångar så ska jag sända er på rätt spår.

Utöver ovanstående så har den yttersta anledning att jag aldrig skulle bemöda söka arbete i era kretsar sina grunder i det du skriver i din rubrik: jag är snuskigt välbergad och kan enkelt röka upp en av dina månadslöner, hence: Putting my money where my mouth is.

Over and out - the ball is in your court.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Visst kan jag hålla me dom att eldavbrotten är en aning högt på många vepen och att annat kanske inte är helt troligt.

Dock får man tänka på 2 saker. Neotech är en uppdiktad framtidsvision för att vi skall kunna leka framtidsmänniskor. Vi kan egentligen itne säga alls vad som är verkligt och avd som inte är det.... Släpp lös ett globalt kärnvapenkrig över planeten och världen kommer ta ett steg tillbaka på kanske 70 år.

Vissa "försämringar" av vaen och det att man t.ex. får psykoskryss för cyber osv är en uppoffring man får göra för spelets skull. Engentligen kan man ju tänka sig att i framtiden så används bara autonoma vapen som alltid träffar. Kan ett par studenter på 3:e året på D-linjen bygga en softairgun puffra som är målsökande och skjuter på saker den inte tycker om så kan man nog som stort företag producera brutalt mycket mer avancerade vapen. fårgan är ju hur kul det skulle vara att spela om alla hade ett autonomt vapen på axeln.

Som ni ser i de flesta SF-filmer så har man aldrig uppfunnigt låsningssystemen. Man skjuter fortfaradne på varandra i rymden med spray and pray. Detta för att en film skulle bli så mycket tråkigare om de bara tryckte på knappen destroy varje gång de skulel skjuta och då automatiskt lyckas.

Jag anser alltså att lite avvikelse från den absoluta realiteten kan jag tänka mig för att få nyans. Allt bara för att det skall bli roligt att spela.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kyckling!

"Utöver ovanstående så har den yttersta anledning att jag aldrig skulle bemöda söka arbete i era kretsar sina grunder i det du skriver i din rubrik: jag är snuskigt välbergad och kan enkelt röka upp en av dina månadslöner, hence: Putting my money where my mouth is."

Om du faktiskt gör som jag, och investerar motsvarande en av mina månadslöner på att få ett rollspel tryckt, då tänker jag bli imponerad av dina tirader. Inte förr.

Lär dig en sak om den här branschen: det är många som säger hur mycket bättre de kan göra saker och ting. Det är få som faktiskt gör det. Räkna inte med att någon ska lyssna på dig om du bara säger hur bra du är. Branschen tittar på vad du har gjort, inte vad du har sagt.

Det var du som sade att du skulle göra det bättre själv. Nå, gör det bättre själv, eller var en storskrävlande kyckling.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Re: Kyckling!

Så rätt. Det finns allt för många folk med stora munnar som inte är berädda att göra något själva eller orkar gör något själva. Jag kan mycket väl tänka mig fel med moduler, som jag kan påpeka som kanske kan bättras i senare utgåvor. Dock är man väldigt trångsynt om man tror man själv kan göra det perfekta systemet. Det visar bara hur lite självinsikt man har. Inget system eller regelsamling blir perfekt, särskilt inte i första utgåvan.

Revolutionärerna har aldrig gjort revolution, folket gör revolution. Revoluionärer är dock mästare att stjäla revolutioner från folket.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Varning!

Det här är ganska enkelt. Du hade kunnat framföra din kritik på ett sansat sätt. Nu gjorde du det till en orgie av "poesi", som någon kallade det, och genom en mängd helt irrelevanta påhopp på författarna. Författarna läser detta forum, och på forumet är inte personliga påhopp tillåtna. Enkel matematik.

Alltså, betrakta dig som varnad. Fler personliga påhopp och du åker ut från det här forumet. Gör som folk och kritisera med sunt förnuft, om du har ett intresse av att vara med i denna community.

/RipperDoc - moderarerar
 
Joined
27 Mar 2004
Messages
77
Location
Enköping
:D

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Ah. Oj. Jag som alltid sett Neotechare som totalt dödsallvarliga människor som inte skulle veta vad humor är om det så bet sig fast i deras brunöga och vred om. Tack för att du bevisat min fördom som fel. Det här var nästan som ett avsnitt South Park, fast i textform.

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :zeppelinare:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
som i sin tur står i lika stark kontrast mot denna moduls förord som hirsoshimas befolkning gjorde mot himlavalvet den dag den amerikanska örnen brede ut sina vingar i strävan efter fred och försoning.
Dude, grattis till forumhistoriens vidrigaste mening...

I övrigt instämmer jag med föregående talare (Ripperdoc).

- Ymir, smått imponerad...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Säga vad man vill men du verkar iaf vara duktig på att uttrycka dej "utfyllande" och, som sagt, poetiskt.. Tycker du ska sätta dej ned och skriva en fristående, alternativ neotech artikel istället för att häva ur dej en massa skit över författarna till Offensiv. Jag kan bara tala för mig själv men jag skulle helst vilja höra konstruktiv kritik om någon hade invändningar mot det jag skapade.. Fast med ditt ovanstående inlägg är jag aningen skeptisk till att du menar allvar?

...Anser för övrigt att Offensiv är en bra expansion till Neotech och även om vissa delar (DO t.ex.) är en smula överdrivna och ibland kanske också larviga, tycker jag att såna saker hör hemma i ett framtidsrollspel lastat med med övrig satir och samhällskritik.
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Kyckling!

Man kan vara insatt i något utan att ha skrivit vare sig en doktorsavhandling, en bok eller ett rollspel om saken. Och jag är säker på att om ni nu betalade ovanstående en skälig summa pengar (som jag antar att dom fick när dom skrev neotech offensiv), så skulle han/hon skriva ett rollspel. Det är däremot bara dumt att tycka att folk ska ha skrivit ett eget rollspel för att ha rätten att säga att man kan göra det bättre.

Tänk dig själv att du är självlärd och väldigt insatt i, låt oss säga gorillor. Du är verkligen intresserad av gorillor, och en vacker dag så får du höra att dom ska släppa en expansion till det populära rollspelet, "Dansa med gorillorna". Vilket var en relativt realistisk skildring av hur gorillorna kommer att leva om 50 år. I vilket fall så visar det sig att i expansionen så kör gorillorna omkring i väghyvlar och jagar människor, samt söker efter bananer på andra planeter med sin nyuppfunna warp speed. Jaja, i vilket fall, föreställ dig nu att du inte har skrivit något rollspel tidigare, men börjar starkt kritisera författarna till "Dansa med gorillorna offensiv", men får som svar att dom skulle vilja se dig skriva den bättre innan du kan påstå att författarna till modulen verkar vara stjärnor ifrån joelbitar.

Det får finnas gränser helt enkelt, och jag håller helt med ovanstående, DO är verkligen inte innanför dessa, och hade det inte varit för att sidorna DO står listade på är svåra att spola ner, hade jag använt dom som toalettpapper.
Offensiv innehåller bra mycket mer dåliga saker än DO, men att sitta och diskutera det med folk som inte kan ta kritik och börjar köra ctrl-c, ctrl-v på sin "mycket snack lite verkstad" quote är inte speciellt lockande. Speciellt när man borde ha självinsikt nog att förstå att en näsapa med en ask kritor hade kunnat göra bättre ifrån sig än den som skapade DO.

MVH

Linda
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kyckling!

Det verkar som om du har tagit bort troll-o-metern Krille, eller så hittar jag den bara inte, men detta är en solklar åtta.

Du får ett G för ansträngningen, "Linda".
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Några detaljer bara...

Du har helt rätt i det där med gorillaexpert osv. Många bra poänger.

Men även du måste väl hålla med om att det är en viss skillnad på att skriva "Jag är gorillaexpert, sådär gör inte gorillor och så kommer de aldrig att göra i verkligheten." och att skriva "Era gorillaregler suger arsle era j-la k-khuvuden!" eller hur?

Visst kan man komma med KONSTRUKTIV kritik även helt utan expertkunskaper (se på mig, t.ex.). Men jag tycker att man begär alldeles för mycket om man tycker att en person ska tåla att bli kallad det ena eller det andra, bara för att man inte uppfyller en experts personliga åsikter.

Jag har aldrig skrivit ett rollspel. Jag har spelat en hel del, men jag har aldrig skrivit ett själv. Jag kan ändå ha åsikter om hur man skulle kunna skriva om vissa regler i exempelvis Neotech. Vem vet, om jag formulerar mig väl kanske någon vill använda mina förslag trots att jag inte skrivt rollspel eller besitter expertkunskaper.

Om jag däremot säger att jag vet allt om moderna vapen och kallar alla som har andra synpunkter för k-khuvuden, spelar troligtvis mina expertkunskaper inte så stor roll.

Eller vad tror du, Linda?
 

Precious

Veteran
Joined
1 Oct 2003
Messages
19
Location
Uppsala
Re: Några detaljer bara...

Ja jag håller med, men publicerar man sitt alster offentligt så är det faktiskt någon man får vara redo att stå ut med.

Och när det gäller vare sig man måste ha skrivit ett rollspel eller inte, så har antagligen personer som spelat riktigt mycket rollspel väldigt bra koll, och deras åsikter om än genomsyrade av hat, skall hanteras seriöst. För det är han/hon och hans/hennes vänner som kommer köpa nästa utgåva, eller göra det. Så lite bättre argument än, "Visa att du kan skriva ett bättre själv innan du kommer och snackar" krävs det allt.

Folk är helt enkelt för känsliga när det gäller kritik, och inbillar sig själva med att personers åsikter som inte levereras med tungan djupt var solen aldrig skiner, inte räknas.

MVH

Linda
 
Top