Nekromanti Nekromantikerns makt

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Varför jag ogillar V&N

"*konsulterar mitt Eon-bibliotek*

Guden Dibuk tycks inte ha någon egen agenda. Anhängarkulterna (varav en heter "de övergivnas armé". På allvar) har agendor som går ut på att puckla på jordmodernanhängare och döda folk de inte gillar."


IMHO är det en väldigt irriterande fantasyklyscha när det enda Döden vill är att förinta Livet. Känns rätt patetiskt; varför kan inte döden vara snäll? Discworld, någon? :gremsmile:

Och ang. kulten De Övergivnas Arme, så är det ju en rent parodisk skapelse och var därför för mig en av de stora behållningarna med boken; jag fann den, för att inte nämna karaktärsbeskrivningen av Driobutus den Diaboliske, hysteriskt rolig...

/Björn, som TALAR SÅ HÄR.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Hela problemet med att dra ut i fältslag med Zombier et al är att du gör dig synlig och sårbar. En Zombiearmé, även om den innefattar tio tusen zombier, är bara så intelligent som du själv är. Må vara att du skapar ett gäng självständiga "högre" vandöda (som sedan sannolikt ägnar merparten av sin fritid åt att fantisera fram nya metoder att utöva Danarthisk balsamering på din levande kropp), men på det stora hela är armén splittrad om bara en person ryker (m.a.o., du).

Att ta sig igenom fiendens linjer är ett problem för en lönnmördare, men det torde definitivt inte vara omöjligt om man har en kyrka eller ett land bakom sig, då Zombier är dumma som spån. En dolk i ryggen senare, så bet en nekromantiker till i gräset. Klipp till bombardemang av kastmaskiner uppföljt av en massiv kavallerichock, så lägger sig de ohyfsade döingarna förmodligen snart nog.

IMHO är arméer av lägre odöda ganska korkat. Om tillgången till lik är såpass begränsade borde det väl vara i ens eget intresse att skapa så effektiva odöda som möjligt? Odöda borde vara de perfekta kommandosoldaterna; de är tysta, de är uthålliga, och de saknar rädsla. Dessutom kan man mycket lättare hålla en sådan operation dold; det enda som behövs för att dölja en kohort Belialer är en sjysst lada...

Men om vi får tro V&N är detta ointressant för den typiske Nekromantikern, vars enda syfte är att sprida sina vandöda arméer över världen för att det är så coolt.

/Björn

...men han rör ju på sig...?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Tänk på att vandöda är brutalt bra på att uppfatta levande, om nekromantikern är bara är omgiven av vandöda behöver han bara säga åt dem att döda alla levande de stöter på. De högra vandöds inställning till magikern beror helt och fullt på hur de är skapade, t.ex skulle en dödsgasst som gör belials av alla sina kultister nog ha en lojal samling vandöda.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Tänk på att vandöda är brutalt bra på att uppfatta levande, om nekromantikern är bara är omgiven av vandöda behöver han bara säga åt dem att döda alla levande de stöter på."

...vilket blir hans sista befallning någonsin. :gremwink:

Förutom detta bör det inte vara alltför svårt för en samling magiker att dölja en persons "aura" under en kort tid... eller helt enkelt teleportera in personen ifråga med ett armborst. Liksom, detta är större krig vi talar om, och angripa hela länder med en benig armé är inte en lätt sak; snarare tvärtom.

"De högra vandöds inställning till magikern beror helt och fullt på hur de är skapade, t.ex skulle en dödsgasst som gör belials av alla sina kultister nog ha en lojal samling vandöda."

Jag anser personligen att det inte finns något som heter "fullkomlig lojalitet". Särskilt som mången f.d. kultist kan anse att dödsgasten fallit av från den sanna vägen, etc.

/Björn - bad to the bone
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
...vilket blir hans sista befallning någonsin.

Förutom detta bör det inte vara alltför svårt för en samling magiker att dölja en persons "aura" under en kort tid... eller helt enkelt teleportera in personen ifråga med ett armborst. Liksom, detta är större krig vi talar om, och angripa hela länder med en benig armé är inte en lätt sak; snarare tvärtom.
Tänk på att en vandöd aldrig kan skada sin skapare dirket, han behöver bara TÄNKA sluta...
Stora styrkor med vandöda kan antagligen vara en mkt effektiv armé, de kan marchera dyngnet runt och alltså alltid välja tid och plats för striden. Dessutom är de svåra att slå ijäl.
Ev lojalitets problem är nog bara en bråkdel av vad en dödlig armé har...

Att anfalla hela länder är ingen lätt sak oavsett vad du har för armé...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Tänk på att en vandöd aldrig kan skada sin skapare dirket, han behöver bara TÄNKA sluta..."

Någon gång måste han sova. Nu har jag inte N&V, men borde det inte göra situationen ganska lätt för en högre vandöd med intresse att omfördela makt? Övriga vandöda lär ju inte stoppa mördaren direkt.

"Stora styrkor med vandöda kan antagligen vara en mkt effektiv armé, de kan marchera dyngnet runt och alltså alltid välja tid och plats för striden. Dessutom är de svåra att slå ijäl.

Inte jämförelsevis. De vandöda som vanligen massproduceras (skelett, zombier, homunculi) har låga värden på i princip allting. Måhända att de inte blöder eller tar stor skada av sticksår, men trauma mår de inte bra av.

"Ev lojalitets problem är nog bara en bråkdel av vad en dödlig armé har..."

Det är inte problemet. Problemet är att en dödlig armé inte låter ett förräderi passera bara sådär, medan odödingar som inte får order om att stoppa "kuppmakaren" bara kommer att stå och se intresserat på.

/Björn
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Varför jag ogillar V&N

Jag ogillar Vandöda och nekromanti främst för att den beskriver nekromantiker som onda, utan att belysa deras motivationer och mål ur ett mer neutralt och nyanserat perspektiv, och utgår från att deras mål är världsherravälde och makt. Sedan tycker jag också att en uppsjö av olika konstiga, föga motiverade vandöda passar illa i Eon. En eller ett par typer med en magiteoretisk förklaring till sina olikheter, som det var upp till magikern att modifiera på olika sätt, hade passat mycket bättre. Och stora arméer av vandöda borde inte förekomma alls - det rimmar illa med Eon att det så lätt går att uppnå så mycket men en enda aspekt, och att stora grupper av vandöda är så lätta att kontrollera.

Du vet... du har faktiskt rätt, de målar ut nekromantikern som en arketyp av ondskans hantlangare. Jag håller med dig att det inte passar med stora horder utav vandöda som springer runt i Mundana, som du säger "det rimmar illa med Eon". Men de mer annorlunda vandöda som inte finns i typiska rollspel, gillar jag, men även lischen och lamiorna. Jag håller med att det skulle ha funnits lite mer magiteori i det hela. Och jag vet inte varför, men jag ser Xinu inte som arketypen för ondska, jag antar att det är för att jag gillar själva idén bara, jag vet inte. Dibuk-kulterna håller jag med skulle ha haft ett lite bättre koncept, men det får man själv fixa. Den nekrotropiska förmågan 'flyga' håller jag med om var lite överdriven, det skulle inte se speciellt seriöst ut om det kom en zombie/lamia/annan vandöd flygande, det skulle riva den seriösa tråden som finns.
Och för att nästan svara på din fråga "Vad är 'ondska'?", så säger jag att ondska kan komma i många olika former, allt från den jargiske stadsvakten som släpar upp den kriminella mannen till där han skall hängas till Xinu's Helmgastar.

Att han dessutom är herre över ett gäng fjantiga demoner som utan synbar anledning invaderar Mundana vart 10 000:e år gör inte saken bättre, direkt.

Det är inte bara Xinu som invaderar Mundana, alla gudarna använder Mundana som ett slagfält, de jargiska trupperna går in i Soldarn för att rensa ut alla kättiska hedningar. Cirefalierna landsätter sina trupper i Asharien, för att en gång använda svärdet istället för politik och ränkspel. Dvärgarna och Alverna strider mot varandra än en gång, pga Vontar och/eller Tokonernas tro som Léaram slagits sig ned med att dyrka.

Men jag måste säga att jag håller med dig till ungefär 50%. Fast jag säger nog inte att boken suger, jag säger nog att boken kunde gjorts bättre!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Om nekromantikern sover eller inte spelar ingen roll, det har med skapelse processen att göra, en vandöd kan aldrig gå imot en order, så har nekromantiker någon gång tänkt "skada mig inte" kan de heller aldrig göra det.
Det är sig inte bara om kupper, en dödlig armé kan ha vassaler som inte tycker att han har något intresse i konflikten och maskar (eller inte dyker upp alls), en annan kan bli förolämpad av att bli placerad i reserv och helt sonika rida därifån, eller så anfaller han direkt, genom egna trupper o.s.v. det finns hut mycket som helst som kan hända. Det är inte moderna armér vi talar om.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Beträffande skada, vandöda tar tablellens minsta trauma * med antalet extraskador i skada. De tar inga extraskador. Det innebär att för att gör 6T i skada på en vandöd måste du upp i en skadeverkan på minst 20-30 oftast mkt mer. Sen är en vandöd fullt fungerande eller förstörd, de slåss med full effektivitet till de är förstörda.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
dibuk (OT)

dibuk är en osäker man som blev mobbad i skolan för att hans mamma var en "dönick" och att hans pappa var döds tråkig....den gav honnom öknamn som liemannen och fågelskrämman!! Han grinade ofta men lärde sig trycka ner sin onska...

men nu för tiden lider han av psykiska trauma ifrån sin barndom och är tvingad att va4ra ond!! för om man inte får uppmerksamhet och kärlek vill man ha förakt och hat!! det är inte dibuks fel att han är så det är alla barnens fel som retade honnom då han var liten

alla barnen kissade i trädgården uton dibuk han hadde ingen kuk
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
tänk på att dom flesta nekromantiker är galna och själviska och eftersom dom har sådan makt behöver dom ju ingen annan
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Jag skulle nog inte säga att de är galnare eller mer själviska än de flesta andra magiker, bara mer facinerade av anatomi och dödens natur. Maktgalna magiker sysslar nog mer med manuplativ magi som psykotropi och heliotropi.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Snälla Korpen, om du vill göra en ändring i ett inlägg, kan du inte, öhm, göra det, istället för att skriva ett till?

"Om nekromantikern sover eller inte spelar ingen roll, det har med skapelse processen att göra, en vandöd kan aldrig gå imot en order, så har nekromantiker någon gång tänkt "skada mig inte" kan de heller aldrig göra det."

Även en besjälad vandöd?

"Det är sig inte bara om kupper, en dödlig armé kan ha vassaler som inte tycker att han har något intresse i konflikten och maskar (eller inte dyker upp alls), en annan kan bli förolämpad av att bli placerad i reserv och helt sonika rida därifån, eller så anfaller han direkt, genom egna trupper o.s.v. det finns hut mycket som helst som kan hända. Det är inte moderna armér vi talar om."

Vilket bara talar för mitt argument, som är att "odöda världsherraväldearméer behöver inte vara överlägsna vanliga arméer".

"Beträffande skada, vandöda tar tablellens minsta trauma * med antalet extraskador i skada. De tar inga extraskador. Det innebär att för att gör 6T i skada på en vandöd måste du upp i en skadeverkan på minst 20-30 oftast mkt mer. Sen är en vandöd fullt fungerande eller förstörd, de slåss med full effektivitet till de är förstörda."

Tack för den informationen. Detta innebär att jag får putta upp V&N från "larvig" till "rent löjeväckande" vad gäller dess ställning i mitt Mundana. Vad ska man med zombiearméer till när ett fåtal bör vara bra nog för alla (utom möjligen en Marilyn Manson - dyrkande nekrofurste)?

/Björn
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"tänk på att dom flesta nekromantiker är galna och själviska och eftersom dom har sådan makt behöver dom ju ingen annan"

...varför är nekromantikern så Galen och Självisk (TM) då? Min första teori var att de använder sig av den undermåliga balsameringsvätskan Harmony (kostar 9 silver / flaskan hos Klan Zolod, Mundanas eget Statoil), vilket driver dem in i kemiskt inducerad paranoia. Den teorin fick jag dock släppa snabbt, då Danarthisk balsamering får förväntas vara av högre kvalitet. Istället fick jag gå på Freudianska och Jungska teorier om att nekromantikern förenat Oidipuskomplexet till att utöva båda handlingar på samma förälder (döda OCH äkta föräldern), och denna tycktes ju onekligen mer lovande. Att alla nekromantiker automatiskt är onda monster vars enda mål är världsherravälde samt hysteriskt skratt är ju ett vedertaget faktum i den low-fantasyvärld som Mundana utgör, och jag tycker härmed att jag lyckats rationalisera tillgängliga fakta samtidigt som jag håller mig trogen till Neogames vision.

/Björn
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Det gäller även en besjälad vandöd (till sin skapare). Det är därför det är praktiskt att binda demoner i lik, man slipper hålla på och kontrollera dem hela tiden.

Det finns egentligen bara två organisationer som har animerat lik i tusental (och de håller det hela djävligt hemligt och har hittills inte använt sig av sina trupper), de flesta som animerar lik för att skapa sig armér har antagligen aldrig mer än absoulut max ett hundratal, så man kan inte parata om stora härar som med vandöda som traskar runt.

Snat en vandöd armé behöver inte vara överlägsen en dödlig, men den har viss klara fördelar, men även vissa nackdelar, främst i behovet av detaljstyrning. Dess problem är ofta de rakt motsatta mot den dödlig armé som lider brist på central ledning, har dålig diciplin, och därför är svår kontrollerad. Vandöda lämpar sig bäst som sammanhållna enheter vilket leder till att de fungera bäst i fältslag och belägringar.

Erik- som tycker att skadesystemet för vandöda är mkt bra.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Döda Män Lyda Bäst

"Det gäller även en besjälad vandöd (till sin skapare). Det är därför det är praktiskt att binda demoner i lik, man slipper hålla på och kontrollera dem hela tiden."

Fler Belialer till folket, med andra ord. :gremtongue:

"Det finns egentligen bara två organisationer som har animerat lik i tusental (och de håller det hela djävligt hemligt och har hittills inte använt sig av sina trupper), de flesta som animerar lik för att skapa sig armér har antagligen aldrig mer än absoulut max ett hundratal, så man kan inte parata om stora härar som med vandöda som traskar runt."

Känns onekligen lite mer hanterligt då, om än en smula väl tilltaget ("min herre önskar HUR mycket balsameringsörter? Och ett par svärd också, sa ni? Det kan vi nog skaffa, men Dibuksymbolerna får vänta till imorron, vi fick slut på dem i våras...").

"Snat en vandöd armé behöver inte vara överlägsen en dödlig, men den har viss klara fördelar, men även vissa nackdelar, främst i behovet av detaljstyrning. Dess problem är ofta de rakt motsatta mot den dödlig armé som lider brist på central ledning, har dålig diciplin, och därför är svår kontrollerad. Vandöda lämpar sig bäst som sammanhållna enheter vilket leder till att de fungera bäst i fältslag och belägringar."

Jäpp. Fast om inte magikern är kvalificerad fältherre lär han begå misstag. Dock... vad är räckvidden för ordergivning? Om räckvidden är obegränsad och/eller orderna åtlyds absolut kan nekromantikern mer eller mindre skära motståndet i stycken, då hans trupper kommer att koordinera näranog perfekt med varandra. De råkar ju dessutom aldrig i panik...

Så länge armén inte kontinuerligt förnyar sig själv enl. gamla DoD så borde jag väl skatta mig lycklig, iofs... :gremsmile:

/Björn, som minns formeln Zombiehär
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Xinu (kanske spoiler)

Jag har alltid sett Xinu som en psykolog.

Och huruvida saker och ting är svart eller vitt, det är i betraktarens ögon.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Döda Män Lyda Bäst

Folket har ingen (stor) användning av belialer...

De som har animerat lik i tusental har ängnat sig åt det ganska länge, 1000+ år, så de har inte haft någon brådska.

En nekromantiker kan ge dirket order till en vandöd på rang*10m, så för en enkel zombie 30m och en för en belial 70+m. Men jag skulle nog ändå säga att det är lättare att koordinera en vandöd armé då trupperna inte får några egna ideér. Men är styrkan lite större så behövs "officerare" för att styra de enskilda enheterna.
Nekromantikern kan ju faktiskt säga åt sina vandöda att även lyda någon annans order (skaparen tappar dock aldrig kontrolen).
 

Nisse

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
2
Re: Allt är Nisses fel

Hmmm!!! Vilket påhopp...Skulle vilja påstå att jag inte har ngt med den boken att göra! :gremwink:

Allvarligt talat... är den så dålig som folk säger?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Allt är Nisses fel

Nej, jag gillar den. De bitar de flesta inte gillar är relativt små saker i världen, d.v.s. spelvärlden påverkas egentligen inte alls om man stuntar i att ha med vissa vandöda eller obskyra kulter. Men det mest i den är ganska intressant.
 
Top