Nekromanti Nekromantikerns makt

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
jag håller med dig i den punkten att nekromantikers inte borde klassas som onda. jag testade vara en en gång men det inte så bra blev ju misstrogen överallt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
jag håller med dig i den punkten att nekromantikers inte borde klassas som onda. jag testade vara en en gång men det inte så bra blev ju misstrogen överallt
Varför det? Gick han omkring med zombies i släptåg eller hade "nekromantiker" tatuerat i pannan?
Delade han ut visitkort månne?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför jag ogillar V&N

"Känns rätt patetiskt; varför kan inte döden vara snäll?"

Eller åtminstone neutral. Alla ska vi ju dö så småningom. Döden borde snarare vara en naturkraft, ett obevekligt faktum, än en mystisk kåpfigur som inte gillar livet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Öh?

"Jag har alltid sett Xinu som en psykolog."

Du kan inte utveckla det där lite. Vad menar du?

"Och huruvida saker och ting är svart eller vitt, det är i betraktarens ögon. "

Ska det betyda att ni inte har något ansvar för vad konsumenten utläser ur era moduler?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ang.Döden och Dibuk

...så tycker jag inte att boken om religioner definerar Dibuk som en speciellt "ond" gud. Han är ju bara en dödsgud helt enkelt. Däremot kanske hans kulters handlingar kan betraktas som onda då de inte sällan tar andra individers liv. Men det gäller ju att kunna särskilja de mänskliga anhängarna från själva guden. Deras dyrkan är ju deras individuella tolkning av gudens natur. Exempelvis står det ju att även "vanliga" människor såsom bönder kan tänka sig att be till Dibuk för att han inte skall föra bort nära eller kära. Om han nu hörsammar detta kan han ju på sätt och vis ses som "god" i sitt förskonande om nu "att dräpa" ses som en defination av ond.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Xinu

"Jag har alltid sett Xinu som en psykolog."

Du kan inte utveckla det där lite. Vad menar du?
Kanske att han på många sett kan ses som en "hjärnskynklare"? En som livnär sig på rädslor och manipulerande av psyken.

"Och huruvida saker och ting är svart eller vitt, det är i betraktarens ögon. "

Ska det betyda att ni inte har något ansvar för vad konsumenten utläser ur era moduler?
Troligtvis menas att huruvida du vill se exempelvis Xinu som ond eller god är upp till dig - sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Ang.Döden och Dibuk

Fast om dessa kulter inte agerar enligt gudens lära borde de inte få någon Qadosh, ingen borde tas upp som Dödsgast osv, eller hur?

Dvs, det blir lite mer problematiskt i ett spel som Eon som har ganska klara regler för religion, gudagåvor etc.

Mvh / Phelan (som inte menar att Dibuk borde vara ond, snarast att dödskulterna med deras dödsgastar borde kastas ut eller ser över rejält då de skär sig med befintliga regler)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Xinu

"Troligtvis menas att huruvida du vill se exempelvis Xinu som ond eller god är upp till dig - sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon... "

Den beskrivning av Xinu och hans anhängare som ges i de moduler där han förekommer lämnar inte särskilt mycket utrymme för tvivel. De flesta som läser om honom betraktar säkert både honom och hans anhängare som onyanserat onda. Vill jag ha fram andra sidor hos honom så får jag själv hitta på dem. Får man fråga vad du har hittat för bevis som antyder att han skulle kunna vara något annat än ond?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Xinu

"Får man fråga vad du har hittat för bevis som antyder att han skulle kunna vara något annat än ond?"

Det skulle väl vara att hans namn är Unix baklänges. Eller att han bjuder på fikabröd varje torsdag i Daggbacken.


Storuggla, hittar på egna som sagt
 
Top