Nekromanti Nekromantikerns makt

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Jag tänkte på en sak... det står en hel del om kända nekromatiker som har vissa stora armér och så... då tänkte jag om en samling nekromantiker skulle skapa en armé tillsammans skulle det vara ganska kört för om världen :gremwink:

Så jag undrar, hur kan det hel balansera sig om vi säger bara en mäktig nekromantiker skapar en rätt så stor armé och lyckas ta över ett mindre land då har han ju fler odöda att återuppväcka och ju mer armén slåss å slåss kommer den bara att växa och växa...

Vill höra lite åsikter...

Ha're bra!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nekromantikerslakt

Det finns ett skäl till att jag ogillar "Vandöda och Nekromanti", och tycker att stora arméer av vandöda passar mycket illa i Eon. Och du satte nyss fingret på en del av orsaken.

Men likväl, tänker man så kan man ju lika gärna tänka att nekromantikern förr eller senare kommer stöta sig med en schaman, som plockar ut själen ur kroppen på honom. Det finns gränser för vad folk gör, helt enkelt, och få nekromantiker lär helt enkelt ha haft möjligheter att helt genomföra ett sådant projekt - de måste ju börja någonstans, och spiken som sticker upp blir ofta nedhamrad på ett tidigt stadium, så att säga. Vandöda är väl inga höjdare i seriös krigföring, heller? En ryttartrupp eller en falisk flotteskader med tänkande, taktiska individer borde göra mos av dem tämligen effektivt.

- Ymir, väldigt kritisk till idén med stora nekromantikerhärskare i Eon
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Den enes död den andres zombie

Tänk efter lite nu. Att skapa stora massarmeér med odöda kräver tillgång till ganska stora mängder lik samt en plats att förvara dessa på. Att gömma några tusen odöda är inte det lättaste precis. Dessutom är det så att en vanlig enkel präst med ett Daakkors kan motstå lägre odöda ganska bra.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Samlarmani

Du har en ganska kritisk och sund inställning till Eon, Ymir. Har du haft någon nytta av Vandöda-modulen? Jag funderar på att köpa den även om stora horder med vandrande benstumpar inte riktigt passar in i min bild av Mundana. Går det att plocka ut några vettiga bitar eller är det bara ytterligare ett steg närmare High-fantasy?
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: Samlarmani

jag behövde aldrig köpa den jag fick den av en kompis :gremlaugh: enda nackdelen med att han krävde att han skulle få vara en nekromantiker.. men jag hade inte tänkt något annat... :gremsmirk:

Det jag tycker om Vandöda och Nekromantik är bara själva beskriningen av yrket... och de få lägre vandöda. Det med att nekromantiker bygger stora armér för attt sluka världen börjar bli lite stjatigt :gremwink:

Nu börjar jag blir trött å bara yrar...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir tycker till om V&N

Den innehåller en del matnyttigt material, men merparten är nonsens om nekromanti, hur onda och stereotypa nekromantiker är, beskrivningar av en uppsjö olika vandöda (där vissa förvisso var intressanta, medan andra var totalt löjeväckande) och annat standard-fantasy-dravel.

Biten om platser som är fläckade av dödsriket och sådant var väldigt stämningsfull och passade mitt Eon utmärkt, emellertid, och historia texter om Kraden Nanorgona och sådant satt också fint. Dök upp lite nya intressanta konspirationer och sådant, om man tycker om det.

...men annars är 'Vandöda & Nekromanti' verkligen inte mycket att hänga i offerträdet.

- Ymir, hård recensent
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ymir tycker till om V&N

Handlar den väldigt mycket om den klassiska "Onde Nekromantikern", slutboss och allmänt elak? Ingen ny vinkling på nekromanti? Hur är de odöda? Är det bara zombier och Helmgastar för hela bunten? Jag läst en del oroväckande saker om att de skulle fortsätta med sitt Xinu trams även i den här modulen, stämmer det?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir tycker till igen om V&N

Mundanas vandöda skulle ju vara såå unika och annorlunda enligt Neogames. Det var de inte. Vandöda som blivit besatta av elementarandar var förvisso en cool idé, och likaså Belialen, en vandöd med en själ eller en demon i, som rentav kan vara den själ som en gång tillhört kroppen. Man kan alltså fängsla någon i deras egen, döda, kropp. Eeeeviiil....

Nytt är förvisso att det finns en grundläggande teori bakom de Vandöda - det förklaras liksom hur de egentligen kan fungera. Men annars var de som utklippta från DoD.

Och ja, det är mer Xinu-trams. Såklart, helmgastarna är ju med.

- Ymir, har inget emot helmgastarna som idé, men Xinu...uuurgh. Skona mig...
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: Chaos krigare!?

Personligen tycker jag helmgastarna är en bra och rolig varelse... hehehe :gremgrin: Speciellt när mina spelare kommer möta en eller två sådana... Tycker ni inte att en Dödsväktare liknar en gammal Chaos krigare!? :gremconfused:
Gamla rustningar som vandrar runt och man hinner aldrig se vad som lurar bakom rustningen innan de vittrar bort... När man har dödat dem givetvis! :gremsmile:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Lamia, visserligen är det intressant med lite "blodsugare" som härjar omkring... :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jag har mycket emot Xinu

Xinu är:

#1: The 3v1l Overlord som vill förgöra hela världen.
#2: Onyanserat ärkesuperond.
#3: Mörkret, som är urfjantigt.
#4: Djävulen-substitut
#5: Ahriman, en pinsam namnripp.

Ergo, Xinu är 5 saker jag inte vill ha i Eon. Iallafall inte i den aktuella tappningen.

...så därför har jag byggt om allt, och strukit 3v1l-Overlord-jag-är-så-superond-Xinu och dess demonhorder från min kampanjvärld.

- Ymir, som trodde alla var bekanta med varför han ogillar L&H
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Ymir tycker till om V&N

Till viss del håller jag med dig, men jag tycker att man misslyckats med att frmaställa nekromantikern som "legetim" jag ser de flest nekromantiker lite som läkarna under senmedeltiden, dissekerar lik för att förstå hur de har fungerat som levande. En genomsnittlig nekromantiker har nog bättre koll på hur en mänsklig kropp fungerar än 99% av mundans läkare och biomatiker som tycker att det är helgerån att stycka döda människor. Så jag tycker att den biten kunde a gjorts mycket bättre, det mest som sägs om nekromantiker gäller nog de flesta magiker av gäller kunskap och makt.
Jag gillade också de religösa ansnitten, men det kanske beror på att spelat dibuk-kultist en längre tid...

Vad gäller de olika vandöda tycker jag nog att dösdgasten och belialen är de mest intressanta, skeletten och zombierna fungerar, de är vad man förväntar sig.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Lite alternativ om vad som kan hända...

1) Om en nekromantiker drar ut i strid sprider sig ordet, och innan folk ens vet ordet av har de jargiska inkvisitörerna jagat ikapp honom och de är inte att leka med...

2) Andra nekromantiker hör det och tänker samma sak, tillslut blir Mundana ett stort slagfält för nekromantiker...

3) Många (de flesta?) nekromantiker är med i någon religion som dyrkar en gud som har med död att göra (Xinu, Dibuk...) och deras överordnade kanske säger stopp, då de får veta - vilket de alltid får...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Danarth?

En fördel med Mundana, är att dte är en sammanhängande värld. Orsak och verkan existerar. Om ett gäng magiker satte igång att börja veva fram odöda, så skulle förr eller senare den lokala ordningsmakten komma och bulta ned dem med svärdshjaltet. Ett gäng tjänare går väl bra, men en armé? Näppeligen! För att kunna bygga en armé måste du antingen befinna dig nära ett samhälle som kan förse dig med lik, vilket gör att du är obehagligt utsatt för folks ovilja att låta dig erövra deras land med en zombiehär, eller vara långt ute i bushen, vilket gör att du kommer att ha problem med att hitta råmaterial.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Äventyrare?

"En fördel med Mundana, är att dte är en sammanhängande värld. Orsak och verkan existerar. Om ett gäng magiker satte igång att börja veva fram odöda, så skulle förr eller senare den lokala ordningsmakten komma och bulta ned dem med svärdshjaltet."

Eller så hyr någon en grupp äventyrare för att bli av med nekomakigern, det är en klassisk lösning ^_-


Storuggla, skickade äventyrare efter rollpersonerna en gång
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Fan vad skönt!

Storuggla, skickade äventyrare efter rollpersonerna en gång

Det var det bästa jag någonsin hört. Det ska jag göra någon gång, det borde väl lära dem att veta hut!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Äventyrare?

Nja, nästan rätt, men det är NEKROMATIKERN som hyr äventyrare, det är så han skaffar råmatrial. Ingen saknar ett gäng idioter (de äventyrar, det gör inga kloka människor)...
 
Top