Nekromanti Nekromantikerns makt

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Äventyrare?

Så nekotomten sitter på ett värdshus och skcikar folk till sitt torn i ödemarken för att dryga ut sina resurser av färska lik? Skickar dem till en säker död? Obetalbart! :gremlaugh:


Storuggla, medveten om att äventyrarna vill ha betalt
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

Jag gillar boken skarpt, med undantag för sviktande regler som lätt går att fixa. Dibuk, Xinu, Lamior, Helmgastar, Lischer, Dödsväktare, Zombies... det är en standard sak i "mitt Mundana". Vad jag inte förstår är hur folk kan ogilla den boken, den var bra (kunde dock gjorts bättre) men jag ser inga (allvarliga) fel i den, med undantag för Lamior och blodförlust och det där med att rangen på en vandöd ökas då den får en nekrotropisk förmåga.

Vad är det för fel på Xinu, han är väl gullig som har fem inkarnater och väntar på att sin rätta kropp skall födas (vilket inte lär ta lång tid med tanke på mörkrets ankomst). Det behövs ondska i rollspel, vad skall annars den Jargiska inkvisitionen jaga? Vad skall annars Damarierna vara rädda för då de går på en mörk stig mitt i natten? Vad skall annars den Jargiske fadern skrämma sina barn med då de inte vill stanna i skolan? Visst vi har väl Malgoarh och hans purgatorium, men vem tror ni egentligen att det är ??!

Dibuk, vad skulle döden vara utan honom? Vem skulle Asharierna skrämma sina yngre med då de sitter runt lägerelden? Tänk er de sex Dibukkulter som finns (om jag inte missminner mig), vad skulle de vara utan Dibuk?

Nää, jag gillar de killarna, de är ena riktiga fest-prissar!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

Det behövs ondska i rollspel,

Fast Xinu et al är egentligen inte onda. De har bara en annan världsbild än vanligt folk.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

"Det behövs ondska i rollspel, vad skall annars den Jargiska inkvisitionen jaga?"

Hjärnspöken? Politiska fiender?

"Vad skall annars Damarierna vara rädda för då de går på en mörk stig mitt i natten?"

Att gå vilse? Rövare?

"? Vad skall annars den Jargiske fadern skrämma sina barn med då de inte vill stanna i skolan?"

Riset? Smisk? Jag tycker att Mörkret är onödigt, allt som människor/alver/dvärgar/tiraker/misslor gör av eget bevåg är bra mycket värre än någon mysko demonprins, just för att det är mer mänskligt.
Fast det är ju upp till var och en. Vill man ha en smaskig mörkermacka så är det bara att bre på.


Storuggla, med våldsamma värdshusvärdar
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

Jag gillar V&N, men sen är ju jag lite morbid (Jobbat extra på begravningsbyrå bl.a). Vad jag inte gillar är att man framställer allt som har med nekromantin som i sig ondskefullt. Med undantag av dödsriddare tycker jag nog att alla vandöda är ok, de är ju inte dirket vanliga. Inkvisitionen slåss inte mot ondska, den slåss mot irrläror, hednadom och kätteri. Det spela ingen större roll om kättarna tillber Dibuk eller jordmodern.

Erik -Leende som en nekrofil på bårhuset...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Allt är Nisses fel

"Jag gillar boken skarpt, med undantag för sviktande regler som lätt går att fixa. Dibuk, Xinu, Lamior, Helmgastar, Lischer, Dödsväktare, Zombies... det är en standard sak i "mitt Mundana". "

Jag ogillar den skarpt (eller det jag läst om den iallafall) just därför att detta inte är standardinslag i mitt Mundana. Mitt Mundana är jordnära och fokuserar mer på de vanliga människorna. Zombier, Xinu och gänget är bara nya sorters fiender som det är meningen att spelarna ska banka skiten ur. Varelser som är alltigenom onda och helt utan skrupler. Tråkigt och onödigt. Det finns ingen anledning att förvandla Eon till standardfantasyrollspel.

"Det behövs ondska i rollspel, vad skall annars den Jargiska inkvisitionen jaga? Vad skall annars Damarierna vara rädda för då de går på en mörk stig mitt i natten? Vad skall annars den Jargiske fadern skrämma sina barn med då de inte vill stanna i skolan? "

Kättare, monster och andra människor kanske? Vad var de de rädda för innan modulen släpptes? Vet den vanlige försupne bonnläppen om Antimon finns eller inte? Knappast. Det finns mycket i vår egen monsterbefriade värld som är skrämmande nog trots att vi vet bättre än vad de gjorde.

"Tänk er de sex Dibukkulter som finns (om jag inte missminner mig), vad skulle de vara utan Dibuk?"

Ett gäng religiösa fanatiker, precis som det är med Dibuk. Varför skulle deras tro förändras? Hur skulle de kunna veta om han fanns eller inte?

"Nää, jag gillar de killarna, de är ena riktiga fest-prissar! "

Festar sig fram till den oundvikliga domedagen. Tjoho, vilka lirare!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Äventyrare?

En anna fin variant om man vill man vill ha stridsdugliga äventyrare att animera är följande:
Ta över och vanhelga ett daaktempel/kyka, placera de nu vandöda byborna på bänkarna så att de ser ut som de sitter och ber, klä ut dig till präst, bjud in äventyrarna som är på väg att slåss mot nekromatiker för att be för dem... Viktigt:ingången måste vara 90 grader mot långskeppet, de ska inte se in i kyrkan innan de kliver ut ur vapenhuset. Äventyrarnn märker antagligen inget förrän de är en bit in kyrkan, då stängs porten, äventyrarna är nu fångade, antagligen obeväpnade, så det är bara att släpa fram dem till altaret och börja jobba...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

Vad jag inte gillar är att man framställer allt som har med nekromantin som i sig ondskefullt.

Nej, jag tror jag läste att det även fanns många nekromantiker som inte var onda.. klockan är nu 04'10 .. så jag minns inte riktigt vad det stod eller orkar gå ända bort och hämta boken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Varför jag ogillar V&N

Orsakerna att V&N suger i min bok borde vara ganska uppenbara vid det här laget - walium och andra upplyser nedan om en god andel av dem.
Dibuk är en tönt. Han tillbeds av en löjlig liten kult utan seriösa mål, som sysslar med nekromanti 'bara för att'. Nejtack, mitt Mundana är intelligentare än så.
Xinu är en elak gud som vill härska över hela världen. Unikt, intressant koncept? Knappast. Att han dessutom är herre över ett gäng fjantiga demoner som utan synbar anledning invaderar Mundana vart 10 000:e år gör inte saken bättre, direkt. Ej heller att den tönten också är onyanserat ärkeond.
Lamior är trista vampyrsubstitut, för ologiska och stereotypa för Mundana.
Helmgastar i sig är en cool idé, men de tjänar Xinu, och det säger allt. Dessutom, supervandöda som slavar under en specifik herre är inte heller det ett roligt koncept. Snarare väldigt uttjatat. *hostnazgûlerhost*.
Lischer...ja, visst, vore det inte för det amerikaniserade namnet så.
Dödsväktare är det i särklass löjligaste i hela Eon. Den är en totalt vedervärdig standard-fantasy-skapelse, utan någon som helst mening annat än att vara åh-så-cool. Liksom, herregud, det står svart på vitt att de har svarta rustningar. Svarta? Varför då? Varför alltid? Varför har ingen som skapat en dödsväktare gett den en rustning i någon seriös färg? Jo, för att det ska vara sååååå coolt. Och sådana tendenser hör D&D till, om man frågar mig.

De nekrotropiska förmågorna är plågsamt löjliga de med. Liksom, de är mäktiga, omotiverade, och det förklaras inte överhuvudtaget vad de kommer ifrån och hur Vandöda, skapade av en magiker, kan komma att besitta förmågor som ligger bortom sin skapares. Nu kan vandöda liksom börja flyga lite spontant...går det ens med vanlig magi, med någon aspekt?

Xinu är förhatlig eftersom han har med Neogames version av Mörkret att göra mer än någon annan, och eftersom den versionen är outhärdligt löjlig imo. Jag hade förväntat mig något intelligentare är en hord drägglande demoner som föll över världen. Men icke...

Låt mig nu citera:

Det behövs ondska i rollspel
Nej, det gör det inte. Det behövs mer eller mindre skrupelfria individer och mål. Men att helt sonika stämpla folk som 'Onda' på bästa D&D-manèr är rollspel på 80-talsnivå. Vad är 'ondska'? Vem är du att avgöra vad ondska är? Var Hitler ond? Är Saddam Hussein ond? Är George Bush ond? För att citera The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man". Vad du än tycker finns det många som garanterat inte kommer att hålla med. Ondska, i vår värld, är något ytterst subjektivt, en personlig definition. Och just därför är (var) det det i Mundana med. Tack och lov för det.

vad skall annars den Jargiska inkvisitionen jaga
Kättare kanske? Små söta flickor att tortera? Något ditåt, iaf.

Döden skulle vara döden också utan Dibuk. Så närvarande är inte gudarna när jag spelleder, iallafall. Döden är döden, med eller utan gud, vilken gud man än tror på. Jag trodde förövrigt att Dibuk främst tillbads av obskyra hemliga kulter, och att vanliga ashariska bönder aldrig hört namnet ens. De skrämmer nog snarare sina barn med jordbestar och troll, skulle jag tro.

Jag ogillar Vandöda och nekromanti främst för att den beskriver nekromantiker som onda, utan att belysa deras motivationer och mål ur ett mer neutralt och nyanserat perspektiv, och utgår från att deras mål är världsherravälde och makt. Sedan tycker jag också att en uppsjö av olika konstiga, föga motiverade vandöda passar illa i Eon. En eller ett par typer med en magiteoretisk förklaring till sina olikheter, som det var upp till magikern att modifiera på olika sätt, hade passat mycket bättre. Och stora arméer av vandöda borde inte förekomma alls - det rimmar illa med Eon att det så lätt går att uppnå så mycket men en enda aspekt, och att stora grupper av vandöda är så lätta att kontrollera.

- Ymir, tycker helt sonika att ärkeonda nekromantiker hör hemma i D&D.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför jag ogillar V&N

"Dibuk är en tönt. Han tillbeds av en löjlig liten kult utan seriösa mål, som sysslar med nekromanti 'bara för att'. Nejtack, mitt Mundana är intelligentare än så."

Ursäkta en tjomme som inte har boken, men vad är hans mål? Är de det gamla hederliga "Jag ska ta över världen och sedan skratta elakt varje dag" eller något mer raffinerat?


Storuggla, gillar inte skrattet
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Varför jag ogillar V&N

Jag trodde förövrigt att Dibuk främst tillbads av obskyra hemliga kulter, och att vanliga ashariska bönder aldrig hört namnet ens. De skrämmer nog snarare sina barn med jordbestar och troll, skulle jag tro.
Inte riktigt sant, med tanke på att Dibuk tillhör samma pantheron som jordmodern, och enligt den teologin stulit jordmoders rätt att skörda bland sina trogna. Så där jordmodern dyrkas så känner nog de flesta til Dibuk, även vanliga bönder offrar ibland till honom för att han skall hålla sig borta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Varför jag ogillar V&N

vad är hans mål? Är de det gamla hederliga "Jag ska ta över världen och sedan skratta elakt varje dag" eller något mer raffinerat?

*konsulterar mitt Eon-bibliotek*

Guden Dibuk tycks inte ha någon egen agenda. Anhängarkulterna (varav en heter "de övergivnas armé". På allvar) har agendor som går ut på att puckla på jordmodernanhängare och döda folk de inte gillar. Värdsherravälde vet jag ingenting om, det är väl snarare Xinus domän. Dibuk är ju trots allt en gud, och ingen demon, och därmed borde han enligt osviklig logik stå på dom "snällas" sida när mörkret kommer.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Jag har mycket emot Xinu

Men Ahriman är väl inte samma snubbe som Xinu?

Nej, men likväl en pinsam namnripp... :gremwink:

Neogames förklarade sig med att de faktiskt hade tagit titelnamn som 'baron', 'hertig' och liknande till Eon, vilket borde vara lika mycket lånade namn det, men att ingen klagar på dem. (Eller något åt det hållet.)

Det där med titlar har nog ingen några problem med, men då Neogames själva skriver att det förstör känslan om det dyker upp kända 'personnamn' som Gandalf, Conan, Robin Hood, MacLeod och liknande, så borde de själva hålla sig till det när de delar ut namn. Hur hade folk reagerat om Daak och gänget hade haft namn som Buddha, Shiva, Jehova osv?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Jag har mycket emot Xinu

Alltså, jag håller med om att det är en fånig ripp. Det jag vände mig mot var dock att Ymir drog upp det som en av de dåliga grejerna med Xinu. Men jag antar att han avsåg "Xinu" i en utökad betydelse.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
AF:BMOUE!(n)

Det ska inte finnas några goda eller onda nekromantiker. Att säga att det blir neutralt om det finns lite av varje är enligt min mening fel.

AF:BMOUE!(n)
Allmän Folkfront: Bort Med Ondskan Ur Eon! (nu)
Joina nu!

Nu blev det halvseriöst, men värt att tillägga är att allt ska märkas IMHO, där avatarex är subjekt.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Varför är alla (de flesta) emot V&N ?! [Spoiler]

Vad skulle annars den jargiska inkvistionen jaga?

Kanske oskyldiga bönder och rollpersoner?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hur kan man ha MYCKET emot Xinu... (SPOILER)

...när beskrivningen av religionen är på blott en sida och inte alls tar upp en hel del som torde vara relevant för att kunna tycka något öht?

Jag använder Xinu i min kampanj, men jag insåg direkt att oavsett vad för slags stil man vill ha på kampanjen så måste man sätta sig ned och brodera ut en jefla massa om kulten för att den på något sätt ska bli trovärdig och funka. Då menar jag funka i bemärkelsen "intern logik".

Om man försöker göra lite svar på en del frågor som:
- vad upplever dyrkaren som positivt med religionen?
- hur går rekrytering till egentligen? vilka tilltalas av religionen?
- vad är religionens filosofi utöver att smiska sig själv dagligen? fyller härdandet en funktion i det dagliga livet och inte bara inför ett potentiellt medlemskap i Xinus armé?
- hur mycket vet egentligen en nybliven kultist om tron? hur mycket kan en ny kultist veta om Xinus mål? om kultisten inte vet något om detta, vad är det då som lockar till att börja följa Xinu?

Vad jag menar är att det är möjligt att ta vad som finns beskrivet om Xinu nu och fylla ut så det blir trovärdigt och resultatet behöver faktiskt inte bli superondingen som vill förstöra världen bara för att.

I förhållande till ANDRA religioner så ses däremot Xinu som direkt ond av dessa och utmålas så (av de som känner till honom). Att det i den bemärkelsen finns ondska i Mundana är inget jag ser ett problem med - att utmåla "den andre", det som finns utanför, som dåligt, ont, illaluktande, fult och alla andra negativa attribut ur ordlistan är något som alla sysslar med i större eller mindre utsträckning. De flesta rollpersoner som kommer i kontakt med en kult som Xinus kommer förmodligen att uppleva Xinu som ond, men det är utifrån att de själva har helt andra värderingar och ser kulten som ett hot mot sig själva, inte för att Xinu egentligen ÄR ond.

Mvh / Phelan
 
Top