När jag var ung under 90-talet så spelade jag Warhammer mycket. I butiken fanns några hyllor med "rollspel", men det blev inte av då.
Nåt år senare när jag gick på gymnasiet så ärvde en jag brukade spela Diablo 2 och 40k med en hel kasse med rollspel från en släkting. Han ville spela och skulle vara spelledare. Vi satte oss för att göra en karaktär i Drakar och Demoner. Men, han hade läst någonstans att bara SL fick läsa i boken, så när han vid ett tillfälle fastnade och inte förstod vad man skulle göra, och eftersom det stod i boken att bara SL fick läsa i boken så lät han ingen annan kolla i böckerna och hjälpa honom... Han var väl inte den klipskaste saxen i lådan om man säger så...
Spola fram nåt år, jag går på universitetet, jag träffar en kille på ett LAN som sa att han spelade rollspel med en grupp, jag var fortfarande nyfiken, så jag fick sitta med på deras spelmöte. Mitt starkaste minne är att gruppen kom upp till taket på ett högt torn och där stod vad SL beskrev som "ett 5 tum stort skelett"... En spelare frågar om han kan plocka upp skelettet, SL säger nej, sen blev det strid i 2 timmar. Först efteråt så reder de ut att SL blandat ihop tum och fot, det var så klart ett fem fot högt skelett de slagits med. Men den minnesbilden av en grupp äventyrare som slåss emot ett jättelitet skelett glömmer jag aldrig
Jag har nu spelat i drygt 20 år. Jag spelar för att det är verkligen den bästa blandingen av allt jag gillar. Spel, berättelse, spelare och spelledares förmåga att påverka, känslan att gå in i roll, känslan av att få till perfekt stämning vid bordet.
Det är som ett datorspel, att läsa en bra bokserie, att se en bra film och samtidigt få uppleva det... allt samtidigt. Därför spelar jag rollspel.