Nekromanti Ditt första rollspelande

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Ditt första rollspelande (ot)

Storuggla said:
Jag spelade en riddare. Jag gick ut starkt och kokade gröt det första jag gjorde (jag frågade om man fick göra precis vad som helst och det är vad jag kom på att jag ville göra, för man kan inte äventyra på tom mage). Sen hoppade jag över ett staket. Sen anföll orcher och jag dog efter två stridsrundor.
Om någon hade sagt till mig "En kille du känner ägnade sin första handling i sin första rollspelssession någonsin till att låta sin rollperson koka gröt. Kan du gissa vem jag pratar om?" så hade jag utan en sekunds tvekan svarat "Storuggla".

/Anders, suck du är bara såååå förutsägbar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ditt första rollspelande (ot)

"Om någon hade sagt till mig "En kille du känner ägnade sin första handling i sin första rollspelssession någonsin till att låta sin rollperson koka gröt. Kan du gissa vem jag pratar om?" så hade jag utan en sekunds tvekan svarat "Storuggla"."

Såhär i efterhand tror jag att det var grötdoften som gjorde att orcherna hittade mig.


Storuggla, taktiskt felsteg
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Vilket spel var det?

Warhammer fantasy roleplay.

När spelade du ditt första rollspel?

Andra halvan av nittiotalet, kommer ej ihåg exakt år.

Hur gammal var du?

Mellan 14 och 16.

Vad minns du av det?

Att jag var en Jailor som blev fobisk för råttor.

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)

Jag tyckte det var skit roligt och fortsatte spela rollspel.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?

Vet inte. Kan ha varit WHRFP. Har dock för mig att det var något som fick mig intresserad lite tidigare.
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Vilket spel var det?
AD&D 1st ed

När spelade du ditt första rollspel?
-81-82

Hur gammal var du?
13 år

Vad minns du av det?
Jag spelade en halvorch i någon officiell modul, tror det var "Palace of the Silver Princess". Vi satt i min kompis Palles källare och jag tyckte att det var sjukt coolt...

Hur påverkade det dig?
Eftersom jag redan spelade AH's konfliktspel och dessutom var en stor fan av fantasy, så var detta den optimala kombon. Lite senare fick jag köpa ett begagnat D&D Basic/Expert eftersom killarna jag började spela med hade gått över till AD&D. Med mina regler började jag SL:a för mina vänner, och spelar faktiskt än idag :) Vi körde igång igen i våras efter att inte ha spelat sen -95!! Jag har däremot samlat på mig spelgrejer och skrivit scenarion mm under den tiden. Perfekt kreativ hobby för mig! Och snart ska jag introducera min 9-årige son i rollspelande. Har införskaffat DoD -91 för ändamålet :)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
När spelade du ditt första rollspel?
Typ 1988.

Vilket spel var det?
Drakar och demoner. Det med svart bok och "Svart duell" i boxen.

Hur gammal var du?
10-11 nånting.

Vad minns du av det?
Vi spelade "Svart duell" och "Döda skogen" på rasterna i kapprummet istället för att gå ut på skolgården och slåss, eller vad det nu var meningen att man skulle göra.

Hur påverkade det dig?
Jag blev rollspelare for life. Hur det påverkat min personlighet etc har jag inte kompetens att bedöma :gremsmile:

Vilket var det första spel du kom i kontakt med som du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Konstig fråga. Mutant kanske.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
När spelade du ditt första rollspel?
1974

Vilket spel var det?
Dungeons&Dragons

Hur gammal var du?
17 år

Vad minns du av det?
3, 6, 9. Korridor höger, vänster. Dörr rakt fram. Vad gör du?

Hur påverkade det dig?
Mitt liv skulle nog inte blivit detsamma utan denna händelse. Eller, stryk "nog". Det skulle helt klart inte vara detsamma.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Förmodligen Tunnels&Trolls. Jag köpte det givetvis, men vi spelade det nog aldrig.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Lite futtigt att göra ett inlägg som detta strax efter Oldtimer...
Niklas73 said:
Vilket spel var det?
Drakar och Demoner 2.0 (trodde jag, men det visade sig vara friformat Sci-fi utifrån soloäventyret ibörjan). Drakar och Demoner 2.1 var det första "riktiga" jag läste och spelade.

Niklas73 said:
När spelade du ditt första rollspel?
Vintern -84/85.

Niklas73 said:
Hur gammal var du?
10 år.

Niklas73 said:
Vad minns du av det?
Massor. Vi var "ninjor" som alltid stormade "fort". Vi hade kaststjärnor, maskingevär och folkvagnsbubblor. Det var fantastiskt och jag önskade mig ett eget "Drakar och Demoner" omgående. När jag läst det spelade vi "vanlig fantasy". Jag gillade tjuvar i början.

Niklas73 said:
Hur påverkade det dig?
Man blev ju snabbt tungt beroende och det höll i praktiken i sig fram till lumpen. Man har ju lärt sig mycket om både människor och spelens teman. Det man missat i gengäld var väl en hel del fylla, moppar, brudar och fotboll. Det var det värt.

Niklas73 said:
Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
DoD-91 förmodligen, beroende på hur du menar. Jag köpte Rolemaster -86 och det låg nog på hyllan till -88/89.

//EvilSpook
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Vilket spel var det?
Min kusin som var 7 år äldre hade det svenska Sagan om Ringen Rollspelet, men istället spelledde han någon scifi-friformhistoria.

När spelade du ditt första rollspel?
Måste ha varit 1986 eller 87.

Hur gammal var du?
6-7 år

Vad minns du av det?
Vi var på ett rymdskepp och blev jagade av en stor mördarrobot. En karta på rutat papper, skräck, action, friform med slumpvist valda tärningar som enda hjälpmedel. Jag hade hysteriskt roligt. Eller snarare: jag blev helt hänförd.

Följande jul fick jag DoD (87-års utgåva skulle jag tro) och spelledde glatt mina vänner. Jag minns bl.a. jättar i helrustning med två tvåhandssvärd. Det var tider det!

Hur påverkade det dig?
Jag spelade konstant i 13 år fram till år 2000, tog en paus med bara sporadiskt spel till 2009, och sen dess är det konstant igen. Jag drev rollspelsföreningar, skapade rollspelstidningen Runan, gick på lajv, började spela avancerade konfliktspel, lirade paintball, datorspel etc. Allt pga den där skumma mördarroboten!

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Åren efter introduktionen till rollspel köpte jag en massa spel (det var ju på den tiden de fanns på leksaksbutiker etc). Chock, Expert, Samuraj, Gigant, Mutant, Wastelands, Khelataar, Western.... Senare oxå spel på engelska. Köpte en massa, och det var nog en hel del jag inte köpte också - konstigt hade det väl varit annars - men vilka, det minns jag så klart inte!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilka frågor - vad tar du mig för, minnesmästare???

Första gången jag spelade var det en äldre polare som lät mig "prova på" - det var ADnD, jag spelade själv (solo), det var utan böcker och han hittade bara på vad som hände. Det var första gången som jag hörde talas om Orcs och Undeads och det var kul! Men jag förstod ingenting.
Jag minns även att jag i samma veva fick följa med honom till Tradition - när det låg i Gamla Stan, så det måste ha varit i början av 80-talet eftersom de flyttade från Gamla Stan 1982.

Sedan hände inget på ett par år, tills jag fick DoD (svarta Elric-boxen) i julklapp - jag tror att Sarkath Hans gravvalv följde med så det så det borde ha varit julen 1984.
Jag ringde min polare och bad honom komma över och förklara reglerna. Han kom över och sa: "det här är precis som RuneQuest" och jag förstod ingenting.

Ytterligare något år gick och jag fick vara med på en CoC-session (första gången jag fick höra talas om Lovecraft). Vi hittade ett par icke-Euklidiska monoliter och jag förstörde hela spelsessionen då jag vägrade lämna monoliterna förrän jag kommit på varför vinklarna inte stämde. Jag förstod ingenting.

Det äldsta spåret från mitt rollspelande är en Character Sheet från 1987; en ADnD Barbarian. Redan vid level 1 plundrade jag och min bror ett gravvalv och vi hittade massor med magiska föremål. Brorsan blev förstenad av en medusa och jag klev i en teleporteringsfälla och hamnade på en öde ö. Ett av de magiska föremålen jag fått med mig var en Periapt of Foul Rotting så min barbar fick spetälska och dog (efteråt fick jag reda på att ett av de andra magiska föremålen som jag fått med mig var en ring of three wishes...). Den här Character Sheeten har en jättefin Character Sketch eftersom han är omritad efter att han fick lepra. Det här var under min gymnasie-tid och det var då jag började spela på riktigt.

Även om DoD stod i bokhyllan så var det ADnD som gällde för hela slanten. Kan det ha varit för att allt lät häftigare på engelska?
Men det första som jag köpte bara för att titta på var GURPS Psionics eftersom jag tyckte att psionicsreglerna i ADnD var dåliga. Jag förstod ingenting och det blev att gå tillbaka och köpa GURPS Basics Rules. Nu förstod jag lite mer, men det skulle dröja ytterligare ett par år innan jag började spela GURPS.

Jag har alltid fnulat med egna husregler (och har även konstruerat ett och annat kortspel och brädspel). Jag skickade även in ett bidrag till någon ny DoD-produkt (Expert?): ett "realistiskt" hit-location system med "realistiska" skadetabeller - jag tror att jag fick svar från Mekanurg där han vänligt skrev: "tack, men det här var lite för avancerat". Refuserad tror jag visst att det kallas...
Mitt stora rollspelsprojekt var dock att korsa GURPS med DoD Experts/Gigants T20-system. Jag ansåg att GURPS var överlägset DoD, men jag var uppvuxen med d20/T20 (projektet höll på i c:a 20 år, tills GURPS4 kom och jag motvilligt erkände att 3d6 inte var så dumt ändå).

I de rollspel jag spelat har tärningsslagen haft stor betydelse (som i ADnD, inget fånigt friformande här inte) och mitt andra stora intresse förutom rollspel är poker där slumpen också har stor betydelse. Jag skulle säga att det rollspelen gett mig är en intuitiv förståelse för sannolikhetslära... :gremtongue:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
anth said:
Jag minns även att jag i samma veva fick följa med honom till Tradition - när det låg i Gamla Stan, så det måste ha varit i början av 80-talet eftersom de flyttade från Gamla Stan 1982.
Flyttade de verkligen därifrån 1982? I juni-82 stod jag där med Fredrik och Lars-Åke och plastade ihop de första 100 lådorna av Drakar&Demoner, så då låg de fortfarande där. Jag har för mig att de låg kvar där en bra stund efter det.

anth said:
Sedan hände inget på ett par år, tills jag fick DoD (svarta Elric-boxen) i julklapp - jag tror att Sarkath Hans gravvalv följde med så det så det borde ha varit julen 1984.
Japp. Sarkath Hans gravvalv låg i Elric-boxen. Det var jag som översatte det åt dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Oldtimer said:
Flyttade de verkligen därifrån 1982? I juni-82 stod jag där med Fredrik och Lars-Åke och plastade ihop de första 100 lådorna av Drakar&Demoner, så då låg de fortfarande där. Jag har för mig att de låg kvar där en bra stund efter det.
Enligt Wikipedia flyttade de till Storgatan 1982, men wikipedia är inte ofelbar.
Ett av mina tidigaste minnen var dock att jag köpte MM2 på Storgatan precis när den kom ut - och enligt wikipedia kom den 1983.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Vilket spel var det?
Jag tror att det var vad min kompis tyckte att det såg ut som när hans storebror spelade DoD.

När spelade du ditt första rollspel?
Typ 1989.

Hur gammal var du?
Jag tror att jag var 8 år, och SLaren 6 år.

Vad minns du av det?
Det var SL och jag som enda spelaren. Jag kunde välja att spela man, kvinna eller dvärg (tror han tog det från något datorspel). RPn hade inga färdighetsvärden eller liknande, utan det var bara HP som varierade mellan de olika rollerna. SL spånade fram en enorm utrustningslista sedan började man mitt i en stad där jag blev anfallen av ninjor (som det inte gick att göra något mot). Han typ rullade en tärning tittade på den och så fick jag stryka godtyckligt antal HP. Jag blev kastad i en källare där jag i princip inte kunde göra något, så jag satt där tills vi tröttnade och gjorde något annat.

Det var horribelt, men på något vis blev jag såld och helt på det klara med att om jag bara hittade en SL så skulle det vara fantastiskt roligt.

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)

Jag fick slutligen testspela i en grupp när jag hälsade på en bekant, fattade mer av poängen och gjorde egna regler som jag kunde köra med kompisarna hemma innan jag slutligen hittade Drakar och Demoner Chronopia på mitten av 90 talet.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?

Jag såg Chronopia och Viking (och säkert fler som jag inte minns) när jag för första gången såg rollspel i en butik (när jag besökte Västerås, jag var extrem lantis som aldrig hade sett något större än typ Gävle, och det var sällan). Det stod mellan de två, men det blev Chronopia till sist (p.g.a. Drakar och Demoner varumärket). Fan jag kommer ihåg känslan när man äntligen satt där med tärningar och ett riktigt rollspel.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Vilket spel var det?

Drakar och demoner samuraj
När spelade du ditt första rollspel?
1989

Hur gammal var du?
7

Vad minns du av det?
Spelade med en kompis excentriske storebror. Han var inte direkt läskig, men jag tyckte det hela var lite pirrigt. Sedan fick jag inte ihop hypen med alla papper, men tärningarna var fina! Mins ärligt talat inte om vi kom igång, men vi höll på ett bra tag.

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)
Tyckte det var kul, men som en nästan teknisk grej, typ som lego. Först många år senare förstod jag att man kunde ta ut svängarna.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?r det?[/b][/b]
Eh? Tror det var Mutant-suplementen på 90-talet, de såg ganska tuffa ut.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
När spelade du ditt första rollspel? Bör ha varit nån gång på hösten -83, om jag minns rätt.

Vilket spel var det? Drakar och demoner, den blå boxen.
(Fortfarande i behåll, både box och regelhäfte någorlunda intakta.)

Hur gammal var du? Förmodligen 12, möjligen 13.

Vad minns du av det? Jag minns hur jag och min bror fick tjata i ett par månader för att få köpa spelet (och för att få pengar till det...).

Våra argument var inte alltid de bästa, men vi lyckades till slut. Minns inte vad vi lovade att göra istället - vilket vi säkert struntade i i vilket fall som helst.

Av själva spelandet minns jag den fullkomligt magiska känslan i att sätta sig ned för att börja något som ingen visste var det skulle sluta. Fantasin gick på overdrive när vi rullade tärningar och slogs med monster. Det yttrades många "tjoff!" och "smock!" runt spelbordet.

Hur påverkade det dig? Enormt. Jag gick från att bombadera Äventyrsspel med förslag på monster, vapen, fyndtabeller (när Mutant kommit ut) till att så småningom frilansa med Mutant Techno 2090, Ereb Altor-boxen med mera.

Näst att snusa är rollspel den "aktivitet" jag hållit på med under störst del av mitt liv. (Hade det inte varit för ett antal års uppehåll från rollspelandet, hade det pågått längre. Jag började snusa först vid 15.) Och rollspel ökar inte risken för cancer... :gremsmile:
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Vilket spel var det?
Mutant: Undergångens Arvtagare

När spelade du ditt första rollspel?
Tja, 2010 har jag för mig. Yeah, jag är en ny rollspelare, relativt sett.

Hur gammal var du?
16.

Vad minns du av det?
Jag minns det mesta, eftersom det ändå var så pass nära i tiden. Jag spelade en muterad katt som arbetade ett långt tag som mekaniker i Norrmalmia, men var tvungen att fly pga... omständigheter. Det hela slutade med att vår grupp var inslängda i ett fängelse väntande avrättning av motorkultister. Yesss, underbart.

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)
Tja, det hela lät mig börja spela Eon därefter, då jag diggade rollspel som hobby. Därefter kom DnD osv...

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Öööh. Bra, bra fråga. DnD 2nd Ed tror jag. Svårt.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Sagan om ringen rollspelet. Gissningsvis 1987-99. Jag var kring 4-5 år gammal.
Jag minns inte mycket mer än att jag var helt frälst. Slog fram mynt med en t10, skaffade ett dubbelt armbort och en stridhäst. Minns inte något av själva spelandet.

Minns mer av mutant 2 ett par år senare och mitt första rollspelsköp. Ett begangnat stjärnornas krig som jag lusläste 1990, som 7åring. Jag tvivlar på att jag förstod allt.
 
Top