Nekromanti MYFAROG - Intryck

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
RasmusL;n65109 said:
Jo, men de uppenbara rasistiska undertonerna och übermensch-tänket som chrull belyser hade nog varit problematiskt hur som helst. Spelet är jävligt sunkigt.

"Undertoner"?

Verkar det inte snarare röra sig om ganska starka, öh, övertoner?


Jag fascineras mest över begreppet "opolitiskt". Jag har aldrig riktigt sett det betyda något annat än "ungefär i linje med vad jag tycker"...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Blasphemy;n65116 said:
Jo självklart är det så.
Man ser ju liksom tydligt tendenserna där. Vad han vill lyfta fram för tankegångar och hans fornstoradar-romantik.

Men jag tycker att det liksom blir lite ointressant om fokuset på personen överskuggar verket. Typ som att man lyssnar på Judas Priest men när man får veta att sångaren är homosexuell så fixar man inte att göra det eftersom man anser att det är syndigt och yada yada yada. Eller att man inte kan bedöma en tavla av Hitler utifrån motiv, hantverk och liknande utan att dra upp att han störtade Europa i krig, låg bakom folkmord och var i allmänhet förkastlig.

1. Att jämföra en kyrkbrännande nazistisk mördare med en homosexuell sångare? Really? Jag fattar dock din poäng, att en upphovsmans image kan få en att läsa ett verk på ett visst sätt. Så är det. Men det är inget man kan göra något åt. Det enda man får vara vaksam på är att man inte tolkar in sina egna fördomar i det man läser.

2. Hitler. I vissa fall går det inte att bortse från vem som är upphovsman. Sorry. I vissa fall är upphovsmannen det enda som är intressant med ett verk. I MYFAROGs fall tycks så vara fallet, om inte annat för att författarens identitet är den enda anledningen till att jag och Chrull skaffat spelet. (Okej, i mitt fall är det så; jag gissar bara när det gäller Chrull.)

Sen tycker jag personligen, av det jag sett av Hitlers konst, att den a) är betydligt bättre än vad jag själv kan åstadkomma, och b) tråkig som fan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
gorillotaur;n65124 said:
I vissa fall går det inte att bortse från vem som är upphovsman. Sorry. I vissa fall är upphovsmannen det enda som är intressant med ett verk. I MYFAROGs fall tycks så vara fallet, om inte annat för att författarens identitet är den enda anledningen till att jag och Chrull skaffat spelet. (Okej, i mitt fall är det så; jag gissar bara när det gäller Chrull.)
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa MYFAROG bara för att det är ett fornnördiskt järnåldersspel.

Sådana ligger bra till i min bok, även om de som MYFAROG är skrivna av Varg Vikernes eller om de som Yggdrasill säger sig vara tok-episka och tok-mytiska men i själva verket grottar ner sig i grisodling och därmed helt missar poängen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
1. Att jämföra en kyrkbrännande nazistisk mördare med en homosexuell sångare? Really?
Ja men kom igen.... ge dig.

Jag fattar dock din poäng, att en upphovsmans image kan få en att läsa ett verk på ett visst sätt. Så är det.
Bra. Likaså är det ju om man har insikt i ett ämne. Det går ju liksom inte att läsa Narnia när man har en insikt i Kristendomen utan att tänka "hmmm det här är något som är lite snarlikt."

Men det är inget man kan göra något åt. Det enda man får vara vaksam på är att man inte tolkar in sina egna fördomar i det man läser.
Sant. Man påverkas ju alltid av det man vet. Men du kunde ju ändå göra en bedömning av Hitlers konstverk (som jag fullkomligt delar dina tankar om) utan att säga "De var dåliga för att han var en folkmördande Nazist."

På samma sätt kan MYFAROG vara ett bra spel (och nu säger jag inte att det är det) trots att Varg Vikernes är en nazistisk tok.

Men förstår helt klart att det är på grund av att det är Varg Vikernes som gjort spelet som du och Chrull köpt det. Det är ju inte så att det verkar superintressant (eller snyggt) annars. Så det är väl ingen som förväntar sig något annat än det som serveras egentligen?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Någon borde helt enkelt göra en icke-officiell patch till MYFAROG som lyfter upp de mörkhyades kultur och hur den "egentligen är" och inte bara sedd ur de trångsynta nordmännens perspektiv.
Precis. Jag föreslår att "någon" gör detta under spelnamnet MÅFAROG som står för Mångkulturellt Fantasy Roleplaying Game. Lägga man sedan ihop MÅFAROG och MYFAROG så kanske man får ett fulländat rollspel. Eller inte.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Mutanten;n65129 said:
Precis. Jag föreslår att "någon" gör detta under spelnamnet MÅFAROG som står för Mångkulturellt Fantasy Roleplaying Game. Lägga man sedan ihop MÅFAROG och MYFAROG så kanske man får ett fulländat rollspel. Eller inte.
Oh, det fulländade rollspelet :) Ehum...

Men nej jag hade tyckt det hade varit roligt. Hade man haft tid och energi och MYFAROG så skulle man kunna gjort något sådant. Det hade i alla fall blivit lite intressant.

Lite som Nick Perumov som gjort en inofficiell fortsättning på Sagan om Ringen som är sedda ur ett annat perspektiv än de extremt färgade hoberna Bilbo och Frodos uppfattning. I den här boken är Orcherna några som man faktisk kan resonera med och är inte alls "mindless servants to the evil forces". Mycket läsvärt och underhållande om man gillar Tolkien + Mustigt ryskt språk.

https://www.sfbok.se/asp/serie.asp?serie=5955
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade vart ett intressant spel, måhända, om det inte verkade så ?berpilligt. Gillar genren, men kan lika gärna lira RQ.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Arfert;n65139 said:
Hade vart ett intressant spel, måhända, om det inte verkade så ?berpilligt. Gillar genren, men kan lika gärna lira RQ.
Jo men Arfert, alla spel som har mer än tre tärningar och två tabeller är ju "too much" för dig :p
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,298
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu är min åsikt rätt klar redan och jag får medge att det är och har varit kul att läsa den här tråden. Personligen skulle jag dock varken köpa eller spela spelet. Krank förklarar väldigt väl varför man inte bör uppmuntra skaparen av spelet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
@chrull

Fortsätt gärna med det du gör. Jag följer tråden (eller i alla fall delar av tråden) med intresse och tycker du gör ett strålande jobb.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
RasmusL;n65244 said:
Du inser att du just satte orden "objektiv" och "bedömning" efter varandra i den där meningen va? ;)
Sluta märk ord och försök förstå vad jag menar istället. Allt annat är lumpen härskarteknik. Jag anser att det går att bedöma MYFAROG som rollspel utan att hänga upp sig på att Vikernes är "nazist" (vilket ni tjatat om trots att han har förnekat att han är det nuförtiden). Vikernes har säkert en åsikt om vad hans spel är för spel. Frågan är om spelet gör det han utger det för att göra och om det gör det bra/dåligt?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n65256 said:
Spelet är uppenbart rasistiskt. Det är inte så konstigt eftersom det är skrivet av en rasist. Att helt bortse från att det är ett rasistiskt spel skrivet av en rasist innebär att man bortser från en stor del av spelet. Och varför skulle man bortse från en stor del av spelet när målet är att beskriva spelet?
Vikernes har förmodligen beskrivit spelet. Tex i början av boken. Det kan stå saker som att spelsystemet är realistiskt och att spelet är ett grisodlarspel som utspelar sig i Pagan-världen. Min fråga är då om de som har läst spelet tycker att spelet är det och om det åstadkommer det på bra eller dåligt sätt. Jag tycker att ni har svårt att slita er från att spelutvecklaren är rasist (och spelet rasistiskt). Ni hänger upp er på det. Försök att se rollspelet som ett spel och inte som en valaffisch. Men nu orkar jag inte med detta längre för jag tror inte vi kommer någonstans i den här diskussionen. Dessutom har chrull bett oss sluta skräpa ner tråden så det här blir mitt sista inlägg i den här tråden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Mutanten;n65251 said:
Sluta märk ord och försök förstå vad jag menar istället. Allt annat är lumpen härskarteknik. Jag anser att det går att bedöma MYFAROG som rollspel utan att hänga upp sig på att Vikernes är "nazist" (vilket ni tjatat om trots att han har förnekat att han är det nuförtiden). Vikernes har säkert en åsikt om vad hans spel är för spel. Frågan är om spelet gör det han utger det för att göra och om det gör det bra/dåligt?
Vikernes är inte nazist, han är Odalist. Helt sant. De flesta vet inte vad Odalismen är för något och eftersom delar av det är ganska klart härledda från nazismen så kallar folk honom ibland gör nazist för att förenkla det.

Då ska jag försöka svara på lite frågor som uppstått i tråden:

Går det att göra en bedömning av spelet och bortse från VV? Nej. MYFAROG är det rollspel jag läst som har tveklöst starkast auteur-närvaro.

VV pratar direkt till läsaren i sina små rutor med "det var bättre förr"-texter. Exempel på saker som han sagt där är att vaccin och färgämnen gör människor tjocka och allergiska. Att när folk bara levde tills de blev 50 så var det bättre, eftersom de svaga individerna dog innan de blev vuxna och därför var de som blev vuxna starkare, bättre och friskare.
Han säger dessutom att modern underhållning ägnar sig och medveten smutskastning av Hedendom, som i den "annars briljanta" Sagan om Ringen. Att modern underhållning framställer "Nobles" som onda och korrupta, när de i själva verket var ärofyllda, hederliga och hårt arbetande personer.

Det här är sådant han säger rakt ut i den här boken. Det går alltså inte att bedömma denna produkt utan att ta hänsyn till hans åsikter eftersom han presenterar sina åsikter i boken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Mutanten;n65258 said:
Försök att se rollspelet som ett spel och inte som en valaffisch.
Som jag precis sa, men för att göra det extra tydligt:

Spelet är en valaffisch.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
chrull;n65254 said:
Kan den här nedsmutsningen av tråden sluta nu?
Jag flyttade ut en massa nedsmutsning till en egen tråd.

Så här kommer ett meddelande till allmänheten:

Moderering:

All vidare nedsmutsning bör hållas i den tråden. Diskutera gärna (samma passus som tidigare, "gärna" bör läsas som "jag hatar er om ni gör det för ni kan inte diskutera saken i möblerade rum") vidare i den tråden. Här fortsätter vi att hålla oss till att chrull liverecenserar MYFAROG och vi andra sitter förstummade/chockade/roade och kommenterar MYFAROGs storhet/hemskhet/whatever.

Samma moderering som tidigare med andra ord.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Så FATAL-vibbarna jag får av att läsa här, är de någorlunda rätt?

För det låter som aningen mindre tungrott FATAL, fast med vikingar (typ, fast inte riktigt)
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag har inte för avsikt att skaffa spelet och har inte något speciellt nyttigt att tillföra tråden, utan jag vill bara komma med uppmuntrande tillrop: Tycker det är intressant läsning, så tack!
 
Top