Nekromanti Rollspelsskapare, nazism, etik och lagboken

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag fascineras mest över begreppet "opolitiskt". Jag har aldrig riktigt sett det betyda något annat än "ungefär i linje med vad jag tycker"...
För mig betyder "opolitisk" ungefär "fri från politiken", "otvungen politiken", "politiskt opartisk" eller "öppet sinne". Det finns ingen som är opolitisk till 100% men det finns människor som är mer eller mindre opolitiska tex små barn. Jag tror det går att göra en rättvis bedömning av MYFAROG som rollspel (i den mån det går att bedöma rollspel öht) om man är tillräckligt opolitisk. Och det första steget i att bedöma MYFAROG opolitiskt är att inte döma spelet efter spelutvecklarens politiska åsikter. Anledningen till att jag vill ha en opolitisk bedömning av MYFAROG det är att jag är nyfiken på rollspelet men inte på mannen bakom rollspelet (jag har redan läst om honom och han intresserar mig inte).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
krank;n65122 said:
"Undertoner"?

Verkar det inte snarare röra sig om ganska starka, öh, övertoner?


Jag fascineras mest över begreppet "opolitiskt". Jag har aldrig riktigt sett det betyda något annat än "ungefär i linje med vad jag tycker"...
Jag försökte skriva ett svar utan att verka allt för antagonistisk, därav ordvalet.

Det här skitspelet motar vi i dörren och jag hoppas att så få som möjligt köper det. Nazi-dåren ska inte få tjäna pengar på smörjan för att vi är nyfikna och därutöver medför det en risk för ökad spridning och att spelet plötsligt en dag faller i händerna på någon som inte vet vem upphovsmannen är och oavsiktligt spelar det här propagandaspelet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OT: När jag läste Perumovs bok/böcker fick jag intrycket att orkerna hade taggat ner ett snäpp för att Sauron var besegrad. Han var en jobbig arbetsgivare. Påverkade.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Arfert;n65142 said:
OT: När jag läste Perumovs bok/böcker fick jag intrycket att orkerna hade taggat ner ett snäpp för att Sauron var besegrad. Han var en jobbig arbetsgivare. Påverkade.
Så kan det förvisso vara. Ringarnas makt verkar ju kunna kontrollera dem så har de en ond härskare så blir de som är under ringens makt förslavade till dennes vilja.

Men tycker ändå romanerna har många härliga nyanser. Såsom när Dvärgarna anfaller ett antal orcher och deras Uruk-hai ledare bara säger "Men sluta, vi vill inte slåss. Lugna er nu. Låt oss vara."

Eller partiet när en Orch närmar sig Arnors armé och ber dem att skona deras kvinnor och barn i alla fall. Men Armén är såklart hjältemodig och dödar alla!

Sedan så beskrivs ju östringarna som rediga personer medan Folco, som är en hob själv får stryk av sin farbror när han är för lat och sådant.

Så den är ju mycket mer nyanserad. Men att Sauron var en bitchig och övernaturlig fascist är det ingen som säger emot :)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Det här skitspelet motar vi i dörren och jag hoppas att så få som möjligt köper det. Nazi-dåren ska inte få tjäna pengar på smörjan för att vi är nyfikna och därutöver medför det en risk för ökad spridning och att spelet plötsligt en dag faller i händerna på någon som inte vet vem upphovsmannen är och oavsiktligt spelar det här propagandaspelet.
Jag tycker att MYFAROG är rent ruskiga saker. Det är förvanskad religion på något underligt sätt. Äta rått kött å såna grejer det kan ju aldrig vara bra för ungdomarna så sett.

Lugna dig nu. Han har rätt att ge ut sitt rollspel och vi har rätt att diskutera spelet. Man får tom spela spelet om man vill. Jag tänker för egen del inte spela spelet och än mindre köpa spelet. Dels är jag inte så förtjust i fantasy, dels finns det många fantasyrollspel som intresserar mig mer om jag skulle ha gillat fantasy och dels så vill jag inte gynna spelutvecklaren ekonomiskt.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Minimoni;n65199 said:
Håller med RasmusL, och det är nästan unikt. Tycker ingen borde köpa skitspelet då det trots allt är ett sätt att uppmuntra nazi-token.
Att uppmuntra spelutvecklaren är väl något av det bästa man kan göra om man inte håller med honom. Jag har svårt att se att det finns något mer ineffektivt sätt att sprida politisk propaganda på än att ge ut ett rollspel. Ett himla jobb för att sprida ett politiskt budskap till säg hundra personer. Slutar han ge ut rollspel så kanske han börjar ge ut diktsamlingar istället. Det finns en risk att han påverkar tio gånger fler människor med dem.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Lite som Nick Perumov som gjort en inofficiell fortsättning på Sagan om Ringen som är sedda ur ett annat perspektiv än de extremt färgade hoberna Bilbo och Frodos uppfattning.
Jag ser framför mig hur Tolkien vänder sig i sin grav. Det är lite som att bränna hål i Mona Lisas ögon med en cigg och sedan ge ut tavlan som ett nytt konstverk.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tycker det är kul med ett medvetet politiskt rollspel, det är inte så vanligt annars. Cyberpunkspel har ju mest fått sitt perspektiv på köpet precis som fantasyspelen. Jag vet att det finns det där raskrigsspelet, men det är ju inte på långa vägar lika seriöst (väl?) och kanske nåt miljöpartistiskt spel med delfiner. Ja, Werewolf var ju lite retardedpolitiskt också.

Man blir nästan lite sugen att skriva ett eget politiskt (t)rollspel bara för att. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Mutanten;n65136 said:
För mig betyder "opolitisk" ungefär "fri från politiken", "otvungen politiken", "politiskt opartisk" eller "öppet sinne". Det finns ingen som är opolitisk till 100% men det finns människor som är mer eller mindre opolitiska tex små barn. Jag tror det går att göra en rättvis bedömning av MYFAROG som rollspel (i den mån det går att bedöma rollspel öht) om man är tillräckligt opolitisk.
Jag tror inte att det går att göra en opolitisk bedömning av någonting alls. Att bortse från att spelet är superrasistiskt till exempel, är politiskt. Att anse att en rättvis bedömning av ett rollspel innebär att man bortser från till exempel dess rasism är också en politisk åsikt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Mutanten;n65206 said:
Att uppmuntra spelutvecklaren är väl något av det bästa man kan göra om man inte håller med honom. Jag har svårt att se att det finns något mer ineffektivt sätt att sprida politisk propaganda på än att ge ut ett rollspel. Ett himla jobb för att sprida ett politiskt budskap till säg hundra personer. Slutar han ge ut rollspel så kanske han börjar ge ut diktsamlingar istället. Det finns en risk att han påverkar tio gånger fler människor med dem.
Alltså... Du kanske missat det, men Vikernes har fler strängar på sin lyra. Han gör till exempel musik också. Det är alltså inte en fråga om antingen-eller, utan om både-och. Ditt resonemang håller inte. Dessutom utgår du från att kreativa uttryck skulle vara utbytbara ur den kreatives synvinkel. Det vill säga att jag till exempel skulle kunna sluta göra rollspel och istället skriva dikter. Jag är helt ointresserad av dikter, jag har noll kreativitet i den riktningen.

Jag tror inte Vargs främsta syfte med att skriva ett rasistiskt spel är att sprida rasism. Jag tror att han skriver ett rasistiskt rollspel för att han är rasist och ville skriva ett rollspel. Det betyder inte att vi kan, ska eller bör uppmuntra honom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Mutanten;n65207 said:
Jag ser framför mig hur Tolkien vänder sig i sin grav. Det är lite som att bränna hål i Mona Lisas ögon med en cigg och sedan ge ut tavlan som ett nytt konstverk.
Att göra en kopia på Mona Lisa och sedan t.ex. bränna hål på kopians ögon och ge ut resultatet som ett nytt konstverk ser jag överhuvudtaget inte varför det skulle vara fel. Det har ju gjorts MASSVIS med intressanta varianter och pastischer på just Mona Lisa...

 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n65217 said:
Att göra en kopia på Mona Lisa och sedan t.ex. bränna hål på kopians ögon och ge ut resultatet som ett nytt konstverk ser jag överhuvudtaget inte varför det skulle vara fel. Det har ju gjorts MASSVIS med intressanta varianter och pastischer på just Mona Lisa...

Ja men bara för att det gjorts massvis med pastischer på Mona Lisa så innebär ju inte det att Da Vinci tycker det är så lattjo lajban. Nu är ju gubben död så jag tror inte han bryr sig men om han hade levat så är jag säker på att han hade varit heligt förbannad nu.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
OT, men jag begriper inte varför nån skulle bli så jäkla kränkt av att man gör varianter på dennes konst. Klart, som lagstiftningen ser ut så skulle det väl kanske stämmas för att få lite pengar, men det finns ju ingen anledning att bli arg över nåt sånt.

Om nån vill göra varianter av mina teckningar så är det fritt fram. :p
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n65215 said:
Att anse att en rättvis bedömning av ett rollspel innebär att man bortser från till exempel dess rasism är också en politisk åsikt.
Det tycker inte jag att det är. Enligt min åsikt är man för, emot eller varken eller. Om man antar en varken eller inställning så går det att göra en rättvis bedömning.

Alltså... Du kanske missat det, men Vikernes har fler strängar på sin lyra. Han gör till exempel musik också. Det är alltså inte en fråga om antingen-eller, utan om både-och. Ditt resonemang håller inte. Dessutom utgår du från att kreativa uttryck skulle vara utbytbara ur den kreatives synvinkel. Det vill säga att jag till exempel skulle kunna sluta göra rollspel och istället skriva dikter. Jag är helt ointresserad av dikter, jag har noll kreativitet i den riktningen.
Jag minns Vikernes från när han var på löpsedlarna för 15-20 år sedan. Jag vet mycket väl att han har gjort bla black metal musik. Jag minns tom hur hans musik blev känd bland mig och mina kompisar pga hans brottslighet. Så nej jag har inte missat det.

Men han är väl inte så skicklig att han gör musik med ena handen och rollspel med den andra handen samtidigt? Utvecklar han rollspel så gör han rimligtvis inte lika mycket musik och tvärtom. Du går bet på tiden Krank. Det är konkurrensen om tiden vi talar om igen. I Vikernes fall så är så klart hans rollspelsskapande utbytbart mot att skapa tex musik och litteratur. Att du har "noll kreativitet i den riktningen" är totalt ointressant så länge du inte heter Vikernes och har skrivit MYFAROG. För Vikernes är det kreativa uttrycket uppenbart utbytbart. Det har han bevisat.

Jag tror inte Vargs främsta syfte med att skriva ett rasistiskt spel är att sprida rasism. Jag tror att han skriver ett rasistiskt rollspel för att han är rasist och ville skriva ett rollspel. Det betyder inte att vi kan, ska eller bör uppmuntra honom.
Frågan är ju vad han gör av sin tid istället om han inte "skriver ett rasistiskt rollspel"? Det är först när man har svaret på den frågan som man vet om man ska uppmuntra honom till att skriva ett rasistiskt rollspel eller inte. Jag har svårt att se att han skulle ha använt tiden han har lagt ner på att skriva MYFAROG till ett mindre konstruktivt sätt att sprida rasism på om han inte hade skrivit MYFAROG eftersom jag tror att ett rollspel påverar förhållandevis få människor. Det låter lite på dig som att om han inte hade skrivit ett rollspel så hade han stickat lusekoftor. Jag är inte så säker på att det är vad han hade gjort istället.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Mutanten;n65223 said:
Det tycker inte jag att det är. Enligt min åsikt är man för, emot eller varken eller. Om man antar en varken eller inställning så går det att göra en rättvis bedömning.


Jag minns Vikernes från när han var på löpsedlarna för 15-20 år sedan. Jag vet mycket väl att han har gjort bla black metal musik. Jag minns tom hur hans musik blev känd bland mig och mina kompisar pga hans brottslighet. Så nej jag har inte missat det.

Men han är väl inte så skicklig att han gör musik med ena handen och rollspel med den andra handen samtidigt? Utvecklar han rollspel så gör han rimligtvis inte lika mycket musik och tvärtom. Du går bet på tiden Krank. Det är konkurrensen om tiden vi talar om igen. I Vikernes fall så är så klart hans rollspelsskapande utbytbart mot att skapa tex musik och litteratur. Att du har "noll kreativitet i den riktningen" är totalt ointressant så länge du inte heter Vikernes och har skrivit MYFAROG. För Vikernes är det kreativa uttrycket uppenbart utbytbart. Det har han bevisat.

Frågan är ju vad han gör av sin tid istället om han inte "skriver ett rasistiskt rollspel"? Det är först när man har svaret på den frågan som man vet om man ska uppmuntra honom till att skriva ett rasistiskt rollspel eller inte. Jag har svårt att se att han skulle ha använt tiden han har lagt ner på att skriva MYFAROG till ett mindre konstruktivt sätt att sprida rasism på om han inte hade skrivit MYFAROG eftersom jag tror att ett rollspel påverar förhållandevis få människor. Det låter lite på dig som att om han inte hade skrivit ett rollspel så hade han stickat lusekoftor. Jag är inte så säker på att det är vad han hade gjort istället.

Förhoppningsvis motar någon annan honom i dörren även på nästa arena. Den som gör det litar på att vi och andra på vårt håll gör detsamma, liksom vi får sätta vår tillit till att det finns människor som kan säga ifrån vart än Vikernes tar vägen med sin "kreativitet". Sunk som detta ska aldrig accepteras, aldrig någonsin, och det är vår skyldighet att markera detta.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ond bråd död;n65221 said:
OT, men jag begriper inte varför nån skulle bli så jäkla kränkt av att man gör varianter på dennes konst. Klart, som lagstiftningen ser ut så skulle det väl kanske stämmas för att få lite pengar, men det finns ju ingen anledning att bli arg över nåt sånt.

Om nån vill göra varianter av mina teckningar så är det fritt fram. :p
Med det sättet att resonera så är det fritt fram för Vikernes att basera MYFAROG 2 på Rotsystem. Många konstnärer tycker inte det är så kul om någon annan förvanskar deras konst. Detta leder omedelbart till frågeställningen varför rollspelsutvecklarna i forumet inte släpper sina spel som OGL och liknande "fria" licenser om de nu inte har något emot varianter av sina spel? Det kan knappast handla om det ekonomiska värdet. Åtminstone inte efter några år när nyhetens behag har lagt sig. Men det här är nog ett ämne för en annan tråd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Mutanten;n65228 said:
Med det sättet att resonera så är det fritt fram för Vikernes att basera MYFAROG 2 på Rotsystem. Många konstnärer tycker inte det är så kul om någon annan förvanskar deras konst.
Rotsystem ligger ju på en CC-licens så jag ser inget hinder för det?

Mutanten said:
Detta leder omedelbart till frågeställningen varför rollspelsutvecklarna i forumet inte släpper sina spel som OGL och liknande "fria" licenser om de nu inte har något emot varianter av sina spel? Det kan knappast handla om det ekonomiska värdet. Åtminstone inte efter några år när nyhetens behag har lagt sig. Men det här är nog ett ämne för en annan tråd.
Det är väl precis det de flesta gör?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
RasmusL;n65229 said:
Rotsystem ligger ju på en CC-licens så jag ser inget hinder för det?



Det är väl precis det de flesta gör?
Där ser man. De har de väl ingenting emot varianter på sina spel då om det är sant som du skriver. Men det hindrar inte från att andra konstnärer vill ha sina verk i fred tex de fotografer som tagit bilderna som Elisabeth Ohlson Wallin använde i Den motvillige monarken. Så det är olika.

EDIT: Det var boken som hette så. Jag kommer inte ihåg vad Ohlsons collage hette men det gör detsamma.
 
Top